Wat is werelds of niet

Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Wat is werelds of niet

Bericht door Bart »

Wat is in julie ogen niet werelds? dus anders gezegd wat mag je wel doen ,kijken, luisteren, als je klaar bent met je werk?
Ik bedoel ik lees aleen maar geen voetbal geen tour de france geen ???
Op vakantie gaan is dan ook werelds en geldverspilling
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Mara »

Volgens mij mag je wel rusten van je werken.
Je kunt een normale vakantie houden, die je kunt betalen.
Zodra het superver exotisch is en je moet hier geld voor lenen, lijkt mij het over the top en af te keuren.
Ik snap trouwens toch niet wat mensen zo ver moeten zoeken en soms voor enge ziektes moeten worden ingeent, maar dat is mijn persoonlijk mening. Ik ben een huismus geworden.
Tja, wat echt werelds is, is denk ik voor iedereen anders.
Mijn ouders leidden een behoorlijk nauw leven, maar toch vonden sommige anderen hen weer te werelds met bep dingen.
Het is nooit goed eigenlijk. Je moet iemand maar niet de meetlat aan gaan leggen daarin.
Het is al eerder gezegd, alles waar je je hart helemaal in legt, waar het totaal vervuld van raakt, zodat er geen plaats voor God meer is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Joannah »

Bart schreef:Wat is in julie ogen niet werelds? dus anders gezegd wat mag je wel doen ,kijken, luisteren, als je klaar bent met je werk?
Ik bedoel ik lees aleen maar geen voetbal geen tour de france geen ???
Op vakantie gaan is dan ook werelds en geldverspilling
En geheel tegenovergesteld aan de eerste bekeerden, die hun geld en goederen onder elkaar verdeelden.
Wij slapen in een luxe hotel, terwijl er een paar kilometer verderop misschien mensen sterven van de honger.
Daarom geven we zo graag aan ontwikkelingshulp, blijft het geweten tenminste rustig.
Alles is trouwens geoorloofd, maar niet alles is nuttig.
We hebben de genade al gekregen, maar nemen hem niet aan.
We willen het zelf kunnen verdienen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Luther »

Bart schreef:Wat is in julie ogen niet werelds? dus anders gezegd wat mag je wel doen ,kijken, luisteren, als je klaar bent met je werk?
Ik bedoel ik lees aleen maar geen voetbal geen tour de france geen ???
Op vakantie gaan is dan ook werelds en geldverspilling
Alles wat niet gericht is op de eer van God is werelds, is zonde. En dan moet ik persoonlijk heel snel m'n mond houden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Bart »

Maar je mag toch plezier hebben ? Terwijl je toch God eert ?

Sorry maar ik vind julie af en toe erg zwaar overkomen , of ik snap het nog steeds niet

Met plezier hebben bedoel ik natuurlijk wel normale dingen he !
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Luther »

Bart schreef:Maar je mag toch plezier hebben ? Terwijl je toch God eert ?

Sorry maar ik vind julie af en toe erg zwaar overkomen , of ik snap het nog steeds niet

Met plezier hebben bedoel ik natuurlijk wel normale dingen he !
Je mag je in God verblijden en in alles wat Hij je geeft.
Blijdschap buiten Hem om is een zeepbel gelijk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Bart »

Voorlopig las ik hier in discussie dat er gebeden werd om verlies van Oranje ?!
Dus houd men zich wel degelijk bezig met wereldse zaken
Iedereen weet wat Oranje doet maar het mag niet ????

snap er er echt niks meer van
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Afgewezen »

Bart schreef:Voorlopig las ik hier in discussie dat er gebeden werd om verlies van Oranje ?!
Dus houd men zich wel degelijk bezig met wereldse zaken
Iedereen weet wat Oranje doet maar het mag niet ????

snap er er echt niks meer van
Verdiep je er ook maar niet in. Daar blijf je gezond bij. +1:(
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Volgens mij mag je wel rusten van je werken.
Je kunt een normale vakantie houden, die je kunt betalen.
Zodra het superver exotisch is en je moet hier geld voor lenen, lijkt mij het over the top en af te keuren.
Ik snap trouwens toch niet wat mensen zo ver moeten zoeken en soms voor enge ziektes moeten worden ingeent, maar dat is mijn persoonlijk mening. Ik ben een huismus geworden.
Tja, wat echt werelds is, is denk ik voor iedereen anders.
Mijn ouders leidden een behoorlijk nauw leven, maar toch vonden sommige anderen hen weer te werelds met bep dingen.
Het is nooit goed eigenlijk. Je moet iemand maar niet de meetlat aan gaan leggen daarin.
Het is al eerder gezegd, alles waar je je hart helemaal in legt, waar het totaal vervuld van raakt, zodat er geen plaats voor God meer is.
Brr... We hebben een heeeeel leuk huisje maar ik wil er ook wel eens weg... Ik ben een anti-huismus. En ik wil ook wel eens Nederland uit, zo geweldig zijn we ook niet als land... en er is zoveel meer moois op de wereld, andere talen, culturen, keuken, klimaat, landschap, flora, fauna.... :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door eilander »

Bij al het forumgeweld over WK en Tour de France zou je bijna denken dat we op refoforum de regels bepalen: dit mag nog net wel, en dat mag net niet meer.

Laat ik dan dit nog maar eens nazeggen: Heb God lief, en doe dan wat ge wilt (Augustinus).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door huisman »

Toch even wat bijbelteksten om te laten zien dat de vraag van dit topic wezenlijk is (Ik had dit ook al in het topic Oranjegekte gepost)
Romeinen 12:2

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

2 Korinthe 2:12

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is,

Jacobus 1:27

27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.

Jacobus 4:4

weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn , die wordt een vijand van God gesteld .

1 Johannes 2 :15-17


15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid

Johannes 15:18 en 19

18 Indien u de wereld haat, zo weet , dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.
19 Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt , maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door tukkertje »

Ik krijg regelmatig de indruk dat mensen die hier posten na hun werk zich opsluiten op een kamertje om maar niets verkeerd te doen. Dat kan toch niet waar zijn. Overal een vingertje tegen opheffen, maar ondertussen.

Wat doen jullie hier eigelijk. Is dat geen verloren tijd. Velen besteden uren aan refoforum. In die uren kun je veel nuttiger zijn dan hangen op eht internet. INternet = wereld.
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door MvB »

Bart schreef:Wat is in julie ogen niet werelds? dus anders gezegd wat mag je wel doen ,kijken, luisteren, als je klaar bent met je werk?
Als ik klaar ben met mijn werk lees ik graag, wandel of fiets ik graag langs het water of in het bos, of werk ik in de tuin.
Ik kijk ook tv, maar daar voel ik me vaak toch niet zo tevreden over.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Marnix »

huisman schreef:Toch even wat bijbelteksten om te laten zien dat de vraag van dit topic wezenlijk is (Ik had dit ook al in het topic Oranjegekte gepost)
Romeinen 12:2

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

2 Korinthe 2:12

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is,

Jacobus 1:27

27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.

Jacobus 4:4

weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn , die wordt een vijand van God gesteld .

1 Johannes 2 :15-17


15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid

Johannes 15:18 en 19

18 Indien u de wereld haat, zo weet , dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.
19 Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt , maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld
De teksten geven alleen niet zozeer aan wat van de wereld is maar hoe je met wereldse zaken omgaat. De vraag hier is echter: Wat is werelds, wat houdt dat in. Is alcohol werelds of is het verkeerd omgaan met alcohol werelds. Is topsport werelds of is verkeerd er mee omgaan werelds enzovoorts. Dat we niet wereldgelijkvormig moeten worden onderschrijf ik van harte, dat is totaal geen discussiepunt. Maar houdt dat in dat je niet mag genieten van dingen in de wereld of dat je er op een andere manier in staat en mee omgaat? enz.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door huisman »

Marnix schreef:
huisman schreef:Toch even wat bijbelteksten om te laten zien dat de vraag van dit topic wezenlijk is (Ik had dit ook al in het topic Oranjegekte gepost)
Romeinen 12:2

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

2 Korinthe 2:12

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is,

Jacobus 1:27

27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.

Jacobus 4:4

weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn , die wordt een vijand van God gesteld .

1 Johannes 2 :15-17


15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid

Johannes 15:18 en 19

18 Indien u de wereld haat, zo weet , dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.
19 Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt , maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld
De teksten geven alleen niet zozeer aan wat van de wereld is maar hoe je met wereldse zaken omgaat. De vraag hier is echter: Wat is werelds, wat houdt dat in. Is alcohol werelds of is het verkeerd omgaan met alcohol werelds. Is topsport werelds of is verkeerd er mee omgaan werelds enzovoorts. Dat we niet wereldgelijkvormig moeten worden onderschrijf ik van harte, dat is totaal geen discussiepunt. Maar houdt dat in dat je niet mag genieten van dingen in de wereld of dat je er op een andere manier in staat en mee omgaat? enz.
Ik zou met 1 Johannes 2 : 15-17 in mijn hoofd en in mijn hart niet zondag na een WK finale kunnen kijken want natuurlijk hoort dat bij de wereld, natuurlijk hoort de WK bij de dingen waar Johannes zijn geestelijke kinderen tegen waarschuwd
liefdevol maar eerlijk "Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld. "
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie