Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef: Hier ben ik het niet mee eens. Het HA is voor degenen die weten dat hun zonden om Christus' wil vergeven zijn, die God kennen, en die Christus kennen en gemeenschap met Hem hebben "Doet dat tot Mijn gedachtenis".

Helaas gaan er velen aan zonder bevindelijke kennis van ontdekking, verlossing en dankbaarheid. zoals Prof Wisse dat in een preek aanhaalt.
https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... of-g-wisse
Ik weet wel zeker dat ds. Kempenaars dit ook bedoeld heeft hoor.
samanthi schreef:Dit vind ik wel oordelen wie ben ik om te zeggen dat vele aangaan die deze kennis missen?
Nee dat is geen oordelen.
Het was vroeger heel normaal dat de dominee op maandagochtend op de stoep stond om te vragen hoe het Avondmaal beleefd was. Of als iemand niet aangegaan was, te vragen naar de reden daarvan.
Hoef je nu niet meer mee aan te komen met die lange tenen.
Ook zochten ze elkaar op. Moeder liet daarvoor gerust haar wasmachine in de steek.
En ging er de dag daarna, soms de hele week, een reuk en smaak vanuit!
Het is nu genoeg dat iemand belijdenis gedaan heeft en gelooft. punt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

Mara schreef:Het was vroeger heel normaal dat de dominee op maandagochtend op de stoep stond om te vragen hoe het Avondmaal beleefd was. Of als iemand niet aangegaan was, te vragen naar de reden daarvan.
Hoef je nu niet meer mee aan te komen met die lange tenen.
Ook zochten ze elkaar op. Moeder liet daarvoor gerust haar wasmachine in de steek.
En ging er de dag daarna, soms de hele week, een reuk en smaak vanuit!
Het is nu genoeg dat iemand belijdenis gedaan heeft en gelooft. punt.
Dat alles gebeurt nog wel, hoor...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Jeremiah schreef: Hier ben ik het niet mee eens. Het HA is voor degenen die weten dat hun zonden om Christus' wil vergeven zijn, die God kennen, en die Christus kennen en gemeenschap met Hem hebben "Doet dat tot Mijn gedachtenis".

Helaas gaan er velen aan zonder bevindelijke kennis van ontdekking, verlossing en dankbaarheid. zoals Prof Wisse dat in een preek aanhaalt.
https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... of-g-wisse
Ik weet wel zeker dat ds. Kempenaars dit ook bedoeld heeft hoor.
samanthi schreef:Dit vind ik wel oordelen wie ben ik om te zeggen dat vele aangaan die deze kennis missen?
Nee dat is geen oordelen.
Het was vroeger heel normaal dat de dominee op maandagochtend op de stoep stond om te vragen hoe het Avondmaal beleefd was. Of als iemand niet aangegaan was, te vragen naar de reden daarvan.
Hoef je nu niet meer mee aan te komen met die lange tenen.
Ook zochten ze elkaar op. Moeder liet daarvoor gerust haar wasmachine in de steek.
En ging er de dag daarna, soms de hele week, een reuk en smaak vanuit!
Het is nu genoeg dat iemand belijdenis gedaan heeft en gelooft. punt.
Ik weet dat dit nog steeds gebeurd.
Jammer als dit op lange tenen stuit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Mara schreef:Het was vroeger heel normaal dat de dominee op maandagochtend op de stoep stond om te vragen hoe het Avondmaal beleefd was. Of als iemand niet aangegaan was, te vragen naar de reden daarvan.
Hoef je nu niet meer mee aan te komen met die lange tenen.
Ook zochten ze elkaar op. Moeder liet daarvoor gerust haar wasmachine in de steek.
En ging er de dag daarna, soms de hele week, een reuk en smaak vanuit!
Het is nu genoeg dat iemand belijdenis gedaan heeft en gelooft. punt.
Dat alles gebeurt nog wel, hoor...
Het is begrijpelijk dat @Mara uit haar eigen ervaring spreekt. Jammer dat ze haar eigen ervaring tot algemene waarheden verklaard.
Wat ze beschrijft is nog in vele gemeenten praktijk. Geen vanzelfsprekende avondmaalsgang na het doen van belijdenis en het ambtelijk opzoeken van gemeenteleden die voor het eerst aan de tafel kwamen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Het was vroeger heel normaal dat de dominee op maandagochtend op de stoep stond om te vragen hoe het Avondmaal beleefd was. Of als iemand niet aangegaan was, te vragen naar de reden daarvan.
Hoef je nu niet meer mee aan te komen met die lange tenen.
Ook zochten ze elkaar op. Moeder liet daarvoor gerust haar wasmachine in de steek.
En ging er de dag daarna, soms de hele week, een reuk en smaak vanuit!
Het is nu genoeg dat iemand belijdenis gedaan heeft en gelooft. punt.
Dat alles gebeurt nog wel, hoor...
Het is begrijpelijk dat @Mara uit haar eigen ervaring spreekt. Jammer dat ze haar eigen ervaring tot algemene waarheden verklaard.
Wat ze beschrijft is nog in vele gemeenten praktijk. Geen vanzelfsprekende avondmaalsgang na het doen van belijdenis en het ambtelijk opzoeken van gemeenteleden die voor het eerst aan de tafel kwamen.
Ook iemand bezoeken die opeens niet meer aangaat hoort daar nog bij.
En niet alleen bij de eerste keer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Mara »

huisman schreef: Het is begrijpelijk dat @Mara uit haar eigen ervaring spreekt. Jammer dat ze haar eigen ervaring tot algemene waarheden verklaard.
Wat ze beschrijft is nog in vele gemeenten praktijk. Geen vanzelfsprekende avondmaalsgang na het doen van belijdenis en het ambtelijk opzoeken van gemeenteleden die voor het eerst aan de tafel kwamen.
Ik spreek ook veel mensen buiten onze gemeente. Sterker nog, van andere kerkgenootschappen en lees de kerkbladen.
En daarin worden de jongelui toch echt opgeroepen.
Ik zei ook niet dat het overal gebeurt, maar dat geldt voor zoveel dingen.
Maar dat het H.A. anders gezien wordt, nl. is wel een feit! Dat zie je toch terug aan de reacties op dit forum?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Herman »

eilander schreef:Verwerpen is een groot woord, maar er mist wel degelijk iets. In het formulier wordt toch duidelijk geschreven over het onderzoeken van het hart, of hij/zij "ook deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn".
De nodiging in dit stuk is de nodiging tot Christus, dat moet toch onderscheiden worden van de nodiging tot de tafel des Heeren.
Ik sla een inhoudelijke discussie even over.

Het eerste punt wat ik wil maken, is dat de dominee schrijft vanuit de gedachte dat er mensen zijn die de ontdekking overslaan.

En dan stel ik de vraag. Mag je in het kader van pastorale opvoeding 1 onmisbaar element benadrukken? Ik laat dat maar even als vraag staan.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:En daarin worden de jongelui toch echt opgeroepen.
"De Meester is daar, en Hij roept u", dat mag (en moet) toch klinken?
Laatst gewijzigd door Wandelende op 26 feb 2018, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: Het is begrijpelijk dat @Mara uit haar eigen ervaring spreekt. Jammer dat ze haar eigen ervaring tot algemene waarheden verklaard.
Wat ze beschrijft is nog in vele gemeenten praktijk. Geen vanzelfsprekende avondmaalsgang na het doen van belijdenis en het ambtelijk opzoeken van gemeenteleden die voor het eerst aan de tafel kwamen.
Ik spreek ook veel mensen buiten onze gemeente. Sterker nog, van andere kerkgenootschappen en lees de kerkbladen.
En daarin worden de jongelui toch echt opgeroepen.
Ik zei ook niet dat het overal gebeurt, maar dat geldt voor zoveel dingen.
Maar dat het H.A. anders gezien wordt, nl. is wel een feit! Dat zie je toch terug aan de reacties op dit forum?
Toch blijf je je eigen ervaring als normatief beschouwen en dat is altijd gevaarlijk.
Dat het H.A. in veel midden gemeenten anders gezien wordt is mij natuurlijk bekent maar dat is al best lang zo.
De laatste ambtsdragersvergadering van BhP 10-06-2017 is het uitgebreid over deze zaken gegaan.
https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... ergadering
Helaas staat de geluidsopname nog steeds niet op deze site.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Verwerpen is een groot woord, maar er mist wel degelijk iets. In het formulier wordt toch duidelijk geschreven over het onderzoeken van het hart, of hij/zij "ook deze gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn".
De nodiging in dit stuk is de nodiging tot Christus, dat moet toch onderscheiden worden van de nodiging tot de tafel des Heeren.
Ik sla een inhoudelijke discussie even over.

Het eerste punt wat ik wil maken, is dat de dominee schrijft vanuit de gedachte dat er mensen zijn die de ontdekking overslaan.

En dan stel ik de vraag. Mag je in het kader van pastorale opvoeding 1 onmisbaar element benadrukken? Ik laat dat maar even als vraag staan.
Ik heb het hele stuk nog even teruggelezen en mijn reactie op je vraag is: je hebt gelijk, ik had het laatste stukje teveel los gezien van de achtergrond waartegen dit geschreven was.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Mara »

huisman schreef: Toch blijf je je eigen ervaring als normatief beschouwen en dat is altijd gevaarlijk.
Dat doe jij net zo goed en je bent niet voor niets vertrokken uit een gemeente, toch?
Als ik alleen al de foto bekijk van de ambtsdragers, zie ik al iets opmerkelijks. Ze dragen allen een zwart kostuum.
Dat is ook iets dat inmiddels opvalt.
Maar goed, dat zal wel weer worden betiteld als een bijzaak, dus....
huisman schreef:Dat het H.A. in veel midden gemeenten anders gezien wordt is mij natuurlijk bekent maar dat is al best lang zo.
Veel :tilt
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door huisman »

Wandelende schreef:
Mara schreef:En daarin worden de jongelui toch echt opgeroepen.
"De Meester is daar en Hij roept u", dat mag (en moet) toch klinken?
1.klopt jouw quote wel.
2.De tekst die jij noemt had een adres. Maria, die in de Schrift getekend wordt als een vrouw die aan Jezus voeten zat. Ze was hongerig naar Zijn onderwijs.
Mag je deze nodiging in het algemeen op iedereen toepassen?
Onze vaderenhebben het begrepen toen ze ons met de woorden van het formulier lieten zien wat nodig is.
Zonder wedergeboorte,bekering en een waar geloof is onze avondmaalsgang tot oordeel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Wandelende »

huisman schreef:
Wandelende schreef:
Mara schreef:En daarin worden de jongelui toch echt opgeroepen.
"De Meester is daar en Hij roept u", dat mag (en moet) toch klinken?
1.klopt jouw quote wel.
2.De tekst die jij noemt had een adres. Maria, die in de Schrift getekend wordt als een vrouw die aan Jezus voeten zat. Ze was hongerig naar Zijn onderwijs.
Mag je deze nodiging in het algemeen op iedereen toepassen?
Onze vaderenhebben het begrepen toen ze ons met de woorden van het formulier lieten zien wat nodig is.
Zonder wedergeboorte,bekering en een waar geloof is onze avondmaalsgang tot oordeel.
Zeker had die oproep een adres. Dat betekent nog niet dat die oproep nu niet meer mag klinken, vandaar dat ik het woordje 'moet' erbij schreef. Wanneer deze oproep in de kerk voor het H.A. wordt gesproken, dan heeft die oproep als adres zij die door het geloof gerechtvaardigd zijn en tevens een kerkelijk recht hebben.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Herman »

huisman schreef: 1.klopt jouw quote wel.
2.De tekst die jij noemt had een adres. Maria, die in de Schrift getekend wordt als een vrouw die aan Jezus voeten zat. Ze was hongerig naar Zijn onderwijs.
Mag je deze nodiging in het algemeen op iedereen toepassen?
Onze vaderenhebben het begrepen toen ze ons met de woorden van het formulier lieten zien wat nodig is.
Zonder wedergeboorte,bekering en een waar geloof is onze avondmaalsgang tot oordeel.
De uitnodiging mag je dus in het algemeen aan een ieder laten uitgaan die dus heilbegerig is. Dat is wat mij betreft wat anders dan dat je de uitnodiging laat uitgaan alleen aan diegenen die allerlei kentekenen van wedergeboorte, bekering en waar geloof bezitten (om bij de woorden van jouw quote te blijven). Je zult daarin toch een zekere mate voorzichtig moeten formuleren om de uitnodiging niet voorwaardelijker te laten worden dan zoals het in de bijbel verwoord is.

Daarmee spreek ik over de uitnodiging en niet over de drie stukken van de beproeving of antwoord 81(?) van de HC.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door huisman »

Herman schreef:
huisman schreef: 1.klopt jouw quote wel.
2.De tekst die jij noemt had een adres. Maria, die in de Schrift getekend wordt als een vrouw die aan Jezus voeten zat. Ze was hongerig naar Zijn onderwijs.
Mag je deze nodiging in het algemeen op iedereen toepassen?
Onze vaderenhebben het begrepen toen ze ons met de woorden van het formulier lieten zien wat nodig is.
Zonder wedergeboorte,bekering en een waar geloof is onze avondmaalsgang tot oordeel.
De uitnodiging mag je dus in het algemeen aan een ieder laten uitgaan die dus heilbegerig is. Dat is wat mij betreft wat anders dan dat je de uitnodiging laat uitgaan alleen aan diegenen die allerlei kentekenen van wedergeboorte, bekering en waar geloof bezitten (om bij de woorden van jouw quote te blijven). Je zult daarin toch een zekere mate voorzichtig moeten formuleren om de uitnodiging niet voorwaardelijker te laten worden dan zoals het in de bijbel verwoord is.

Daarmee spreek ik over de uitnodiging en niet over de drie stukken van de beproeving of antwoord 81(?) van de HC.
Nodiging mag net zo ruim zijn als de Schrift nodigt. Bij een waar geloof behoren kenmerken die rechtstreeks uit de Schrift komen. Als wij die kenmerken verzwijgen behandelen wij de hoorders niet eerlijk.
Jezus preekte ook scherp tegen de godsdienst van die tijd en preekte scherp het onderscheid. Wijze en dwaze!
Schijn en Zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie