Vrije wil

roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door kridje
Wat ik ook heel vreemd vind? Dat mensen zeggen in de vrije wil te geloven en toch blijven ze zondigen! Als we een vrije wil hebben dan kunnen we toch ook ervoor kiezen om niet meer te zondigen en God verdriet te doen? Deze keus kunnen we dan toch maken? Dan hebben we ook geen Christus nodig dus is Christus bloed voor niks gestort. Of zie ik het nu verkeerd?
We hebben Christus nodig om NIET meer te zondigen!
Dat is mogelijk!
We KUNNEN ervoor kiezen om niet te zondigen - in Gods kracht. We KUNNEN in verzoeking het goede kiezen OMDAT Jezus als hogepriester in de hemel ons kracht en hulp geeft te gelegener tijd - Heb. 2:17-18, 4:14-16.

Waarom denk je dat al die vermaningen er staan: 'wandelt door de GEEST en voldoet niet aan het begeren van het VLEES' - als dat onmogelijk zou zijn?

Bij God is immers ALLES mogelijk?

Maar daar moet je wèl in geloven!
madelief

Bericht door madelief »

Ik denk dat als je tot geloof bent gekomen wel blijft zondigen. Maar het is anders als voor je tot geloof kwam.Dat wil je niet meer. Je bent heilig en je doet af en toe nog zonde.Denk ik.
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door madelief
Ik denk dat als je tot geloof bent gekomen wel blijft zondigen. Maar het is anders als voor je tot geloof kwam.Dat wil je niet meer. Je bent heilig en je doet af en toe nog zonde.Denk ik.
Mag ik je verwijzen naar een andere topic?

Topic: 'Kan iemand die uit God geboren is zondigen'?
wpv

Bericht door wpv »

Origineel geplaatst door roseline

Waarom denk je dat al die vermaningen er staan: 'wandelt door de GEEST en voldoet niet aan het begeren van het VLEES' - als dat onmogelijk zou zijn?



Dus als ik het goed begrijp, roseline, word de wil gestuurd door de Geest en is er dus toch geen vrije wil.
PeterB

Bericht door PeterB »

Als we een vrije wil hadden om te geloven of niet, dan hadden we niet uit het paradijs verdreven hoeven te worden.

22
Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is
geworden als Onzer een41), kennende het goed
en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet
uitsteke, en neme ook van den boom des levens,
en ete, en leve in eeuwigheid.
23
Zo verzond hem de HEERE God uit den hof van
Eden, om den aardbodem te bouwen, waaruit hij
genomen was.
24
En Hij dreef de mens uit; en stelde cherubim43)
tegen het oosten des hofs van Eden, en een
vlammig44) lemmer eens zwaards, dat zich
omkeerde,45) om te bewaren den weg van den
boom des levens.


Verklaar dit eens met de vrije wil om te gaan geloven.
We kunnen alleen voor Christus "kiezen" als ons het geloof van Gods wegen vandaan gegeven is. En als God ons dit geloof schenkt, dan kunnen we niet anders dan naar God toe gaan, maar als God ons dat geloof niet schenkt, wat dan?????????????????????
madelief

Bericht door madelief »

Hoe zit het dan met je eigen verantwoording..........
Als we verantwoordelijk zijn voor onze eigen daden, hoe kan dat dan als we alleen maar voor geprogrameerd zijn om kwaad te doen.
Dan zouden we leven als Robots............
Lees de boeken van CS Lewis maar.....
Daar staan heel andere dingen in.
PeterB

Bericht door PeterB »

We zijn niet "geprogrammeerd" om kwade dingen te doen, juist niet. God heeft ons naar Zijn evenbeeld geschapen, alleen WIJ hebben het "virus" van de zonden zelf aan ons toegelaten. En daar zijn we verantwoordelijk voor.
madelief

Bericht door madelief »

Okeej dat ben ik met je eens, maar nu kunnen we alleen maar slechte dingen doen? En dus niet voor het goede kiezen.
Waarom zijn we dan verantwoordelijk voor onze daden.
Je kunt toch kiezen of je wilt stelen of niet................
Dat zijn keuses alleen moet je wel de goede kiezen.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Zoals jullie -misschien- al hebben gemerkt ga ik niet uit van de vrije wil. Ik kan echter wel instemmen met wat Da Costa eens heeft gezegd: "Wie moet er beginnen in het werk der zaligheid, u of de Heere?" Dan zegt Da Costa:"U moet beginnenen u begonnen zijnde, zal ervaren, dat niet u begonnen zijt, maar dat God begonnen is."
PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door Kislev
Da Costa eens heeft gezegd: "Wie moet er beginnen in het werk der zaligheid, u of de Heere?" Dan zegt Da Costa:"U moet beginnenen u begonnen zijnde, zal ervaren, dat niet u begonnen zijt, maar dat God begonnen is."
En daar heeft deze man gelijk in gehad.
Want als God de mens laat beginnen, dan zal die gaan zien dat hij/zij zelf niks meer kan en in alles, ook in zijn/haar godsdienst, tekort schiet en zijn/haar elende alleen maar groter maakt. En als er dan van de mens uit niks meer mogelijk is, dan zal God het Evangelie gaan toepassen. (Het Evangelie wat deze mens misschien al jaren gehoord heeft).
En dan kan de diepte en de lengte van deze weg die God met de zondaar houdt verschillen, maar de kern zal er zijn.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door PeterB


En daar heeft deze man gelijk in gehad.
Want als God de mens laat beginnen.....
Hiermee wil je nu dus zeggen dat je toch wel gelooft dat de mens een vrije wil heeft?
:pu:pu:pu
roseline

Bericht door roseline »

Wim,
Dus als ik het goed begrijp, roseline, word de wil gestuurd door de Geest en is er dus toch geen vrije wil.
De menselijke wil wordt gestuurd door het vlees - immers de mens is vlees, verkocht onder de zonde - Rom. 7. Laat je je leiden door die wil, het begeren van het vlees, dan heb je de gezindheid van het vlees - Rom. 8.

De goddelijke wil wordt gestuurd door de Geest - immers door de Here, die Geest is. Laat je je leiden door de wil van God, dan heb je de gezindheid van de Geest - Rom. 8.

En stel, je komt in verzoeking tot zonde (iets dat zeer vaak gebeurt..). Dan heb je goed geteld twee mogelijkheden:

- jouw mens, jouw vlees, de duivel wil dat je zondigt
- de Geest, God, wil dat je níet zondigt

Kies je er bewust voor om te zondigen, dan stemt jouw geest zich in met het vlees en ben je in het vlees - Rom. 8.

Kies je er bewust voor om - in Gods kracht (want dat heb je nodig: BIDDEN, tot de troon der genade gaan - Heb. 4:14-16) - niet te zondigen, dan stemt jouw geest zich in met de Geest,.en wordt in praktijk gebracht wat er later in Rom. 8 staat: Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods genoemd worden...

Wat is het doel van verzoekingen?
- dat we bewust en opzettelijk voor het kwade kiezen?
- of dat we blijken méér dan overwinnaars te zijn in Gods kracht? Rom. 8:37 Dat er vruchten van de Geest in ons naar voren komen? Gal. 5:22 Dat goddelijke natuur tot vrucht komt? 2 Petr. 1:4 Dat Christus' leven zich in jouw sterfelijk lichaam openbaart? 2 Kor. 4:10-11

Díe keuze is de ENIGE keuze die je kunt maken, elk moment van je leven.

Sterkte in die strijd!

Groeten, Rose.
PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door Madtice
Hiermee wil je nu dus zeggen dat je toch wel gelooft dat de mens een vrije wil heeft?
:pu:pu:pu
Nee juist niet.
Ik zei: ALS GOD de mens laat beginnen.
God laat de mens ook beginnen.
Waarom?
Omdat wij van nature geneigd zijn God en onze naaste te haten.

ik citeer uit Gods Woord:
Kollossenzen 1:12-13
2
Dankende den Vader, Die ons bekwaam
gemaakt heeft, om deel te hebben in de erve
der heiligen in het licht;
13
Die ons getrokken heeft uit de macht der
duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk
van den Zoon Zijner liefde;

Ik lees: "Die ons bekwaam gemaakt heeft" en "Die ons getrokken heeft"
"en overgezet heeft"

Dit haalt Paulus aan. Een duidelijk bewijs dat de mens zelf niet wil.
Waaruit leidt je dat af zeg je misschien. Wel ik lees: "Die ons GETROKKEN heeft"
Wanneer trekken we? als iets vast zit. Dat betekend dus dat we vast zitten in de macht der duisternis en dat we daaruit niet los kunnen komen. Maar waarom kunnen we daar niet uit los komen dan? Omdat we er geen weet van hebben DAT we er in vast zitten.
Zeg nou zelf: Geloof jij nou echt dat Satan jou in zijn macht heeft? Nee. Ik ook niet hoor. Ik geloof dat ook niet.
Weet je hoe wij mensen denken over Satan? Dat hij een boeman is die in Zuid-Afrika woont. Dat denken wij over hem. Maar God is de enige die ons in ons eigen hart laat kijken. En wat zien we daar? Dat Satan niet in Zuid-Afrika woont, maar juist IN ONS HART. Met al onze godsdienst misschien wel. Alle mensen willen ZELF iets doen om zalig te worden. We willen zelf kunnen kiezen. Maar God gaat leren DAT we niets zelf hoeven te doen.
Dat is vrije genade.
Lees ook eens Psalm 51, waarin David duidelijk uit laat komen dat we zelf niks anders kunnen dan God tegenstaan.

En nog iets wat ik al eerder aanhaalde over de vrije wil. Als we al een vrije wil hadden, waarom wordt ons dan de zonde van Adam aan ons aangerekend? Waarom heeft God zelf de weg tot de Boom des LEvens afgesloten? Waarom zijn we verdreven uit het Paradijs?
Een leer van de vrije wil stemt in met wat Satan Eva wijs maakte: "En gij zult als God zijn". Want God regeert over Zijn Schepsel. En niet wij. Wij hebben geen enkele macht over onszelf. Als we dat wel hadden, dan konden we onze eigen gang in het leven beheersen en we zien om ons heen dat we dat niet kunnen. Want als we al een vrije wil hadden in de kennis tot God, waarom hebben we die dan niet in onze levensloop?
Waarom geloven we daarin wel dat we van God afhankelijk zijn?
Als we een vrije wil hadden dan is God afhankelijk van onze keuze. En dat bedoelde ik een aantal posts geleden al dat de leer van de vrije wil van de mens een ondermijning is van Gods macht. En dat niet alleen. Het is het niet instemmen met Gods Woord. En het niet instemmen met het verloren liggen van de mens. En dat is nu juist wat God de mens gaat leren. Dit is geen verdoemenis preken of iemand ellende aanpreken, zoals vaak gezegd wordt, maar dit is nu juist wat God gebruikt om het hart te klaar te maken voor Christus werk.
Als we de Bijbel goed lezen dan lezen we daarin niet dat wij mensen toch nog iets goeds bezitten, nee geheel de Bijbel veroordeelt ons om het feit dat wij in Adam gevallen zijn. En dat we niks, maar dan ook niks goeds van onszelf uit kunnen en willen doen.
En des te groter het wonder en de eer Gods als Hij ons uit zo'n zondige staat wil trekken en ons, zonder verdienste onzer, wil heiligen. Dat is vrije genade!!!!!!
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik reageer later wel langer en beter, maar toch even een snelle opmerking: ik ben van nature helemaal niet gewend om mijn naaste te haten. Ik hou juist van mensen, allemaal. Als ik iemand voor het eerst ontmoet heb ik helemaal niet de neiging die persoon te haten of zo. Nooit gehad. Veel van mijn niet-gelovige vrienden hebben precies hetzelfde.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Beste PeterB,

Leven wij onder de wet?

Romeinen 10:4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid van een eider, die gelooft.

Door de Wet kunnen wij niet behouden worden, alleen door Christus. Ik leef niet onder de Wet, maar in Christus, en ben dus behouden.

Neem ik Gods genade aan (vrije wil) of wordt me dat opgedrongen door God (uitverkiezing)?

Romeinen 10:9-11
Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heere is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.

Wiens hart moet geloven, wiens mond moet belijden? De mijne, pas dan zal ik gelovig zijn.

Romeinen 12:2
En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, het welgevallige, en het volkomen.

Gelijkvormig aan de wereld worden betekent hier gelijkvormig aan het godsdienstig denken van de wereld. Wat betekende dat in Paulus' zijn tijd? Godsdienstig als de Romeinen. Wat is de kern van het Romeins (en Grieks) geloof: geef en krijg gegeven. Alleen als je zelf maar genoeg geeft aan de goden, zullen zij je welgevallig zijn.
God vraagt om een ander denken, namelijk niets doen om behouden te worden, behalve aannemen dat Hij het in al Zijn genade al gedaan heeft, door Christus heen. 'Opdat GIJ moogt ERKENNEN wat de wil van God is.'

Wat God verlangt is dat wij onze vrije wil overlaten gaan in zijn wil, dat we besluiten om te doen wat Hij van ons vraagt. Wij zijn degene die erkennen wat de wil van God is. Dat kan alleen als je een vrije wil hebt.
Plaats reactie