Lijsttrekkersdebat

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Lijsttrekkersdebat

Bericht door Gijs83 »

Ik wil in de aanloop naar de 2e Kamerverkiezingen in dit topic de lijsttrekkers van de verschillende partijen onder de loop. Aan de hand van het artikel in "In Contact"(SGP-jongerenblad) nr.3 v.2010. Uiteraard kunnen we ook inhoudelijk praten over wat de verschillende partijen voorstaan!
Ik pik per lijsttrekker zomaar wat relevante plus- en minpunten eruit:
Jan Peter Balkenende(CDA)
+Blijft vanwege zijn stabiliteit, degelijkheid, ervaring en integere uitstraling op dit moment veruit de best premierskandidaat
+Weet van volhouden
+Kan met elke partij regeren.
-Gaat nog (steeds) niet voor zijn kinderen(uh. volgens mij heeft er maar eentje) zorgen.
-Een typische CDA'er: durft op principiële punten niet goed door te pakken

Job Cohen(PvdA)
+Door zijn oude en en haast welbedaagde leeftijd(62) lijkt hij boven de partijen te staan en is daarmee een serieuze kansheber voor het premiersschap.
-Een ramp voor confessioneel Nederland. Hij was de burgemeester die het 1e homohuwelijk ter wereld(!) sloot.

Emile Roemer(SP)
+Komt degelijk en betrouwbaar over. Kan beeld van de SP als platte volkspartij aanpassen
-Vrij onbekend bij het grote publiek. Onbekend maakt onbemind!?

Mark Rutte(VVD)
+Vriendelijk, goedlachs, niet altijd op de voorgrond
-Een charisma van nul
-heeft een afschuwelijk gelijkheidsdrang

Geert Wilders(PVV)
+Durft gevaarlijke kant van islam te noemen.
+Benoemt de problemen van het volk
-Egotripper, heel zijn partij draait om hem. Lijkt uiteindelijk niet het volk, maar zichzelf te willen dienen en gebruikt daarvoor de democratie.
-conservatieve lijn compleet verlaten
-one-issuepartij. Vooral op islam hameren. Wat heeft-ie eigenlijk nog meer in huis? Niets?

Femke Halsema(GroenLinks)
+Principieel en gedreven. Goede kennis van zaken. Bijt zich helemaat vast in een zaak.
-heeft een enorme aandacht voor pietluttige details. Altijd hoogst verontwaardigd om niks.

Andre Rouvoet(ChristenUnie)
+Gaat zondags naar de kerk
+Integer en betrouwbaar. Hooggereformeerd image spreekt aan.
-Meegewerkt aan beleid om vrouwen de arbeidsmarkt op te jagen.
-Sterk veranderde mening en praktijkvoering op het gebied van compromis. Net even iets te gereformeerd voor de meeste Nederlanders.

Kees vd Staaij(SGP)
+Brengt humor in het debat.
+Geeft de SGP een scherper profiel.
+Hij is vlijmscherp.
+Uitmuntende kennis staatsrecht
-Moet nog groeien als gezicht van de partij. Zou het hetzelfde gezag en vertrouwen als Bas vd Vlies krijgen?

Alexander Pechtold(D66)
+Kijkt onschuldig uit z'n oogjes.
+charisma
+weerstand tegen Wilders.
-verpersoonlijking gelijkheidsdictatuur
-niet erg sympathiek
-scherpe vragen, maar heeft vaak geen oplossingen

Marianne Thieme(PvdD)
+Blijft ondanks hoon van anderen inzetten voor haar issue
+Heeft soms een punt wat betreft het verwaarlozen van de schepping
-Bemoeit zich niet met echte problemen
-erg selectief

Rita Verdonk(TON)
+Duidelijk eigen mening
-Heeft verschillende mensen uit de partij gezet
-totaal geen visie
-bloedlinke ideologie: 'Democratie is de dictatuur van de meerderheid'

Ik laat jullie eerst maar eens wat stoeien, na deze waslijst!
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door Da Capo »

Wat wil je eigenlijk? Een lijsttrekkersdebat of een debat over lijsttrekkers?
Bij het eerste moeten de genoemde lijsttrekkers een account op RF aanmaken en moeten ze in debat met elkaar... ;)
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door Gijs83 »

Da Capo schreef:Wat wil je eigenlijk? Een lijsttrekkersdebat of een debat over lijsttrekkers?
Bij het eerste moeten de genoemde lijsttrekkers een account op RF aanmaken en moeten ze in debat met elkaar... ;)
Nee hoor, gewoon je meningen over deze plus- en minpunten geven en wat hun daaraan zouden kunnen verbeteren. Of wat van uit christelijk oogpunt verantwoord is. Ook kun je natuurlijk wat je over bepaalde lijsttrekker leest hier droppen. Om een beetje een beeld te krijgen hoe ze denken.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door vlinder »

Dat plusje van Rouvoet: Gaat 's zondags naar de kerk.
Dat doet één van die dames toch ook? Marianne Thieme of hoe heet die ander ook alweer? "Die heeft zelfs een medekamergenoot bekeerd".
Verder ben ik het niet echt met al je punten eens, heb helaas geen tijd om nu te reageren, maar ik blijf je bijdragen wel grappig vinden. :haha :haha
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door huisman »

Als debater vind ik Cohen zwak en saai, Roemer van de SP vind ik ook geen sterke debater. Pechtold,Rutten en Halsema zijn wel erg sterk in een debat, Balkenende kan erg goed debateren vooral omdat zijn dossierkennis op zeer veel terreinen groot is.
Verdonk en Thieme zijn teveel one issue en Wilders is van de one liners .
Rouvoet is vaak wat te gespannen. van der Staay kan goed meekomen met de debatkanonnen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9258
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door parsifal »

vlinder schreef:Dat plusje van Rouvoet: Gaat 's zondags naar de kerk.
Dat doet één van die dames toch ook? Marianne Thieme of hoe heet die ander ook alweer? "Die heeft zelfs een medekamergenoot bekeerd".
Verder ben ik het niet echt met al je punten eens, heb helaas geen tijd om nu te reageren, maar ik blijf je bijdragen wel grappig vinden. :haha :haha
Volgens mij gaat Marianne Thieme 's zaterdags naar de kerk. Wel grappig dat vdStaaij eigenlijk alleen een minpunt van niets krijgt, zou dat ook met de becijferaar te maken kunnen hebben?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door Gijs83 »

huisman schreef:Als debater vind ik Cohen zwak en saai, Roemer van de SP vind ik ook geen sterke debater. Pechtold,Rutten en Halsema zijn wel erg sterk in een debat, Balkenende kan erg goed debateren vooral omdat zijn dossierkennis op zeer veel terreinen groot is.
Verdonk en Thieme zijn teveel one issue en Wilders is van de one liners .
Rouvoet is vaak wat te gespannen. van der Staay kan goed meekomen met de debatkanonnen.
Dus Balkenende is nog steeds de beste premierskandidaat?! vd Staaij is nog in opkomst!
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door Da Capo »

Gijs83 schreef:
huisman schreef:Als debater vind ik Cohen zwak en saai, Roemer van de SP vind ik ook geen sterke debater. Pechtold,Rutten en Halsema zijn wel erg sterk in een debat, Balkenende kan erg goed debateren vooral omdat zijn dossierkennis op zeer veel terreinen groot is.
Verdonk en Thieme zijn teveel one issue en Wilders is van de one liners .
Rouvoet is vaak wat te gespannen. van der Staay kan goed meekomen met de debatkanonnen.
Dus Balkenende is nog steeds de beste premierskandidaat?! vd Staaij is nog in opkomst!
Als Balkenende de beste premierskandidaat is, zegt dat misschien meer over de kwaliteiten (of beter: gebrek aan kwaliteiten) van de anderen.
Persoonlijk vind ik Balkenende niet sterk in het debat. Hij kan 5 minuten rammelen, als antwoord op een vraag, en daarbij presteert hij het om niets te zeggen. Persoonlijk vind ik Pechtold erg sterk in het debat, hoewel ik zijn standpunten absoluut niet deel. Wilders debateert niet, hij overspoelt de anderen met zijn mening die hij als de waarheid ziet en luistert niet naar wat een ander zegt.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door Gijs83 »

Da Capo schreef:
Gijs83 schreef:
huisman schreef:Als debater vind ik Cohen zwak en saai, Roemer van de SP vind ik ook geen sterke debater. Pechtold,Rutten en Halsema zijn wel erg sterk in een debat, Balkenende kan erg goed debateren vooral omdat zijn dossierkennis op zeer veel terreinen groot is.
Verdonk en Thieme zijn teveel one issue en Wilders is van de one liners .
Rouvoet is vaak wat te gespannen. van der Staay kan goed meekomen met de debatkanonnen.
Dus Balkenende is nog steeds de beste premierskandidaat?! vd Staaij is nog in opkomst!
Als Balkenende de beste premierskandidaat is, zegt dat misschien meer over de kwaliteiten (of beter: gebrek aan kwaliteiten) van de anderen.
Persoonlijk vind ik Balkenende niet sterk in het debat. Hij kan 5 minuten rammelen, als antwoord op een vraag, en daarbij presteert hij het om niets te zeggen. Persoonlijk vind ik Pechtold erg sterk in het debat, hoewel ik zijn standpunten absoluut niet deel. Wilders debateert niet, hij overspoelt de anderen met zijn mening die hij als de waarheid ziet en luistert niet naar wat een ander zegt.
Een debat is toch bedoeld om anderen van je mening te overtuigen!?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door freek »

Ik vind persoonlijk Rutte erg goed; ik begrijp wel dat veel mensen zijn 'klare taal' erg waarderen.
Neem bijvoorbeeld dit interview:
http://www.nu.nl/interview/2249227/wij- ... nodig.html
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door Marnix »

Eh Gijs, hoe serieus moet ik je plussen en minnen nemen? Erg objectief is het denk ik niet, al is het alleen maar dat ongeveer iedereen 50% plussen en minnen heeft, maar vd Staaij 4 pluspunten krijgt en een klein minpuntje wat eigenlijk niet eens een minpunt is maar alleen weergeeft dat hij net in deze functie is en dus tijd nodig heeft om verder te groeien.

Kom op, ieder mens heeft zijn minder sterke kanten. Verzin er eens 2 bij vd Staaij, bij de anderen is dat ook prima gelukt ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door rekcor »

Gijs83 schreef:Ik wil in de aanloop naar de 2e Kamerverkiezingen in dit topic de lijsttrekkers van de verschillende partijen onder de loop.
:pan
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door Da Capo »

Gijs83 schreef:
Da Capo schreef:
Gijs83 schreef:
huisman schreef:Als debater vind ik Cohen zwak en saai, Roemer van de SP vind ik ook geen sterke debater. Pechtold,Rutten en Halsema zijn wel erg sterk in een debat, Balkenende kan erg goed debateren vooral omdat zijn dossierkennis op zeer veel terreinen groot is.
Verdonk en Thieme zijn teveel one issue en Wilders is van de one liners .
Rouvoet is vaak wat te gespannen. van der Staay kan goed meekomen met de debatkanonnen.
Dus Balkenende is nog steeds de beste premierskandidaat?! vd Staaij is nog in opkomst!
Als Balkenende de beste premierskandidaat is, zegt dat misschien meer over de kwaliteiten (of beter: gebrek aan kwaliteiten) van de anderen.
Persoonlijk vind ik Balkenende niet sterk in het debat. Hij kan 5 minuten rammelen, als antwoord op een vraag, en daarbij presteert hij het om niets te zeggen. Persoonlijk vind ik Pechtold erg sterk in het debat, hoewel ik zijn standpunten absoluut niet deel. Wilders debateert niet, hij overspoelt de anderen met zijn mening die hij als de waarheid ziet en luistert niet naar wat een ander zegt.
Een debat is toch bedoeld om anderen van je mening te overtuigen!?
Maar dan is het wel goed om naar elkaar te luisteren en (fatsoenlijk) antwoord te geven op vragen die je gesteld worden. Dat is bij Wilders ver te zoeken.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door jvdg »

Da Capo schreef: Maar dan is het wel goed om naar elkaar te luisteren en (fatsoenlijk) antwoord te geven op vragen die je gesteld worden. Dat is bij Wilders ver te zoeken.
Dat klopt, maar niet alleen Wilders maakt zich schuldig aan dit onfatsoen.
Dat geldt ook voor veel andere kamerleden en bewindspersonen.
't Is heel vaak een eenzijdige monoloog waarbij men persisteert bij het eigen standpunt.
In verreweg de meeste debatten worden geen meningen bijgesteld of ontstaat er ander inzicht.
Men debiteert standpunten en dat is het dan.
Het woord debat is eigenlijk niet van toepassing.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Lijsttrekkersdebat

Bericht door Wilhelm »

Kees nu te zien in het gesprek : http://www.hetgesprek.nl/home
Plaats reactie