Ark des Verbonds

Gebruikersavatar
Diogenes
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jan 2006, 23:41
Locatie: Synope

Ark des Verbonds

Bericht door Diogenes »

Op het topic over de zogenaamd gevonden Ark van Noach wordt de andere Ark in de bijbel zijdelings genoemd als voorwerp dat ook nog zoek is. In dat verband werden twee hypothesen genoemd van waar de Ark des Verbonds gebleven is.

Origenes van Gereformeerdgezind heeft kortgeleden alle hypothesen op een rijtje gezet:

http://www.gereformeerdgezind.nl/forum/ ... php?t=3281
Er bestaat verschil van mening over de vraag sinds wanneer de ark niet meer in de tempel aanwezig was. Er circuleren diverse antwoorden.

1. Geroofd door de Egyptenaren ten tijde van koning Rehabeam door Farao Sisak Volgens 1 Kon 14:25 roofde deze koning alle schatten uit de tempel van Jeruzalem waaronder naar men aanneemt ook de Ark des Verbonds. Op dit concept is de film 'Raiders of de Lost Ark' gebaseerd.
2. De Babyloniers namen de ark mee als gevolg van de verwoesting van de tempel.
3. De profeet Jeremia bracht de ark tijdig in veiligheid (2 Makk 2:4:6 verwijst naar een oorkonde afkomstig van Jeremia)
4. God bracht de ark in veiligheid samen met andere heilige voorwerpen door ze in de aarde op te nemen. Dat zou volgens 2 Baruch 6 gebeurd zijn in Jeruzalem. In dat geval zou de ark dus ergens in de tempelberg verborgen zijn.
5. Volgens IV Ezra 10:22 is de ark vernietigd.
6. Salomo heeft de ark des verbonds kado gedaan aan de koningin van Scheba (Ethiopische legende).
Door toedoen van archeologische aanknopingspunten lijkt mogelijkheid 6 de waarschijnlijkste.

Tenslotte deed Jeremia nog deze uitspraak:

Jer 3,16
Als gij u dan vermeerdert en vruchtbaar wordt in het land in die dagen, luidt het woord des HEREN, dan zal men niet meer spreken over de ark van het verbond des HEREN; zij zal niemand in de zin komen, men zal aan haar niet meer denken en haar niet zoeken, en zij zal niet weder gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Terri »

Mogelijkheid 6; cadeau gedaan.......
Hoe stond Salomo dan t.o.v. de ark?
Is hier meer over bekend?
Ik ben erg benieuwd, dit heeft m'n interesse. :livre
Gebruikersavatar
Diogenes
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jan 2006, 23:41
Locatie: Synope

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Diogenes »

Terri schreef:Mogelijkheid 6; cadeau gedaan.......
Hoe stond Salomo dan t.o.v. de ark?
Is hier meer over bekend?
Ik ben erg benieuwd, dit heeft m'n interesse. :livre
De info over Salomo en de Ark ben ik aan de weet gekomen door toedoen van van een tv-reportage inmiddels al heel wat jaren geleden. Ik stond er toen zelf van te kijken dat de hypothese die ik het minst waarschijnlijk vond de meest waarschijnlijke werd genoemd en ook eigenlijk bleek te zijn.

Motieven werden in dat programma niet genoemd. Ik heb me er nooit verder in verdiept maar dat Salomo er vreemde praktijken op nahield is natuurlijk wel bekend. Een beetje onderbelicht is bijvoorbeeld zijn houding t.a.v. de dienst aan de Moloch. Het is wel een van de afgoden die genoemd worden waar Salomo faciliteiten voor liet aanbrengen.

Nu staat er in 2 Kron 9:12 wel iets dat in een bepaalde richting wijst.

2 Kron 9:12
12 Koning Salomo gaf aan de koningin van Seba al wat zij begeerde en vroeg, meer dan zij de koning gebracht had. Daarop keerde zij met haar dienaren terug naar haar land.

Maar dat verklaart ook weer niet zoveel. Het is ook wel een vreemde gedachte dat Salomo haar zelfs de Ark in het Heilige der Heiligen zou hebben laten zien.

Het deel van de reportage dat over Ethiopie ging was overigens zeer gedetailleerd en de aanwijzingen voor de aanwezigheid van de ark in dat land waren toch wel heel sterk.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Terri »

Eerlijk gezegd hoop ik niet dat het waar is.
De ark..... en hij geeft dat gewoon weg...
Maar gezien z'n onnavolgbare interesses voor vrouwen, met al hun begeertes, die hij vervuld, blijft de mogelijkheid helaas open.
Als je dan z'n spreuken leest......
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ark des Verbonds

Bericht door eilander »

Het meest logisch lijkt mij toch dat de ark is verwoest met de verwoesting van de tempel: Jer. 52:13: Zo verbrandde hij (Nebuzaradan) het huis des Heeren.
Jeremia klaagt over de verwoesting van de stad en de tempel in Klaagliederen 2:1: ...en Hij (de Heere) heeft aan de voetbank Zijner voeten (kanttekeningen geven hier als mogelijkheid: de ark) niet gedacht in de dag Zijns toorns.

Waarom is deze optie niet de meest waarschijnlijke?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ark des Verbonds

Bericht door refo »

Er circuleren meer verhalen over de ark die in Etiopië zou zijn.
Het bezoek van de koningin van Scheba resulteerde in een zwangerschap.
De zoon van Salomo bezocht later Jeruzalem en pikte de ark mee naar zijn land.

Ergens zou een kerk of kapel of grot bijzonder goed bewaakt worden. Daar bevindt zich namelijk (volledig aan het oog onttrokken) de ark.

Na Salomo wordt de ark niet meer vermeld in de Bijbel.

Ik heb een boek van Velikovsky die de geschiedenis van Israel en Egypte probeert te synchroniseren. Ten tijde van Rehabeam (?) moest een geweldige boete betaald worden aan een Farao. Zelfs het goud van de tempel moest van de posten geschraapt worden. V heeft een muurschildering gevonden waar al die schatten op staan. Wel grappig om te zien. De gouden toonbroden van Salomo, tafels, bekers. Alles lijkt er op te staan. Ook rommelige hoopjes (van de posten geschraapt?)
Maar geen ark des verbonds.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Diogenes
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jan 2006, 23:41
Locatie: Synope

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Diogenes »

eilander schreef:Het meest logisch lijkt mij toch dat de ark is verwoest met de verwoesting van de tempel: Jer. 52:13: Zo verbrandde hij (Nebuzaradan) het huis des Heeren.
Jeremia klaagt over de verwoesting van de stad en de tempel in Klaagliederen 2:1: ...en Hij (de Heere) heeft aan de voetbank Zijner voeten (kanttekeningen geven hier als mogelijkheid: de ark) niet gedacht in de dag Zijns toorns.

Waarom is deze optie niet de meest waarschijnlijke?
Het is niet te ontkennen dat de archeologische wetenschap altijd het euvel heeft van de onvolledigheid.
Je kan er dus niet zoveel conclusies aan verbinden als op een bepaald moment de Ethiopische variant de beste papieren heeft.
Er is veel voor te zeggen dat Jeremia zich niet zo druk heeft gemaakt over de ark. Hoe authentiek is dan de oorkonde die in 2 Makkabeeen genoemd wordt? En hoe oorspronkelijk is de hypothese van 2 Baruch eigenlijk?

Bijbels gezien zou de meest waarschijnlijke dus heel goed die van IV Ezra kunnen zijn waarbij de Ark verloren is gegaan. Hoewel ik die van Farao Sisak ook niet voor onmogelijk hou!

Maar daarmee is het raadsel van de Ark in Ethiopie niet opgelost...
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Grace »

Interessant. Ik heb nog wel eens een versie gehoord en dat wordt nog stellig beweerd ook, dat de Ark verborgen is in de (verborgen) kelders van het Vaticaan...

Zie http://www.franklinterhorst.nl/Ark%20des%20Verbonds.htm

Wat denken jullie hier van?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ark des Verbonds

Bericht door freek »

Grace schreef:Interessant. Ik heb nog wel eens een versie gehoord en dat wordt nog stellig beweerd ook, dat de Ark verborgen is in de (verborgen) kelders van het Vaticaan...

Zie http://www.franklinterhorst.nl/Ark%20des%20Verbonds.htm

Wat denken jullie hier van?
Zo stellig wordt dat in dit artikel toch niet beweerd?

Ik vind dit soort verhalen trouwens wel méga-interessant.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Auto »

freek schreef:
Grace schreef:Interessant. Ik heb nog wel eens een versie gehoord en dat wordt nog stellig beweerd ook, dat de Ark verborgen is in de (verborgen) kelders van het Vaticaan...

Zie http://www.franklinterhorst.nl/Ark%20des%20Verbonds.htm

Wat denken jullie hier van?
Zo stellig wordt dat in dit artikel toch niet beweerd?

Ik vind dit soort verhalen trouwens wel méga-interessant.
Ja, helemaal als je het Ethiopische gebeuren bekijkt. Dat dus al duizenden jaren een mythe in stand wordt gehouden en dat 1 Ethiopische stam van vader op zoon het verhaal doorgeeft en daarbij ook het hogepriesterschap. De enige die op de hoogte is waar de echte ark staat. Er 1 man is dus die op de hoogte is van de hele mythe, de geschiedenis en alle voorschriften die betrekking hebben in de diensten die deze stam uitvoert.
Gebruikersavatar
Diogenes
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jan 2006, 23:41
Locatie: Synope

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Diogenes »

Toevallig heb ik nog wel wat theologische literatuur in huis over de Ark des Verbonds in relatie tot het laatste bijbelboek. Al loop ik dan toch al zwaar achter met lezen van bepaalde boeken lijkt het me toch wel interessant om ook hier de draad weer op te pakken. :lecture
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Terri »

Zou het eindigen van de offerdiensten en de afwezigheid van de ark nog enig verband hebben?
En net zo als de bouw van de 3e tempel als mogelijkheid wordt gezien, ook het vinden van de ark en van daaruit weer offers?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Wilhelm »

freek schreef:
Grace schreef:Interessant. Ik heb nog wel eens een versie gehoord en dat wordt nog stellig beweerd ook, dat de Ark verborgen is in de (verborgen) kelders van het Vaticaan...

Zie http://www.franklinterhorst.nl/Ark%20des%20Verbonds.htm

Wat denken jullie hier van?
Zo stellig wordt dat in dit artikel toch niet beweerd?

Ik vind dit soort verhalen trouwens wel méga-interessant.

Wel wat off-topic , maar zo vind ik het ook heel interessant wat er allemaal gaande is bij die groepering die alles ondergronds klaar heeft staan om zo de tempeldienst weer te hervatten.
Het wachten is alleen nog op de rode vaars...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:
freek schreef:
Grace schreef:Interessant. Ik heb nog wel eens een versie gehoord en dat wordt nog stellig beweerd ook, dat de Ark verborgen is in de (verborgen) kelders van het Vaticaan...

Zie http://www.franklinterhorst.nl/Ark%20des%20Verbonds.htm

Wat denken jullie hier van?
Zo stellig wordt dat in dit artikel toch niet beweerd?

Ik vind dit soort verhalen trouwens wel méga-interessant.

Wel wat off-topic , maar zo vind ik het ook heel interessant wat er allemaal gaande is bij die groepering die alles ondergronds klaar heeft staan om zo de tempeldienst weer te hervatten.
Het wachten is alleen nog op de rode vaars...
Bijbehorende link: http://www.templeinstitute.org/red_heif ... heifer.htm
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ark des Verbonds

Bericht door Auto »

Wilhelm schreef:
freek schreef:
Grace schreef:Interessant. Ik heb nog wel eens een versie gehoord en dat wordt nog stellig beweerd ook, dat de Ark verborgen is in de (verborgen) kelders van het Vaticaan...

Zie http://www.franklinterhorst.nl/Ark%20des%20Verbonds.htm

Wat denken jullie hier van?
Zo stellig wordt dat in dit artikel toch niet beweerd?

Ik vind dit soort verhalen trouwens wel méga-interessant.

Wel wat off-topic , maar zo vind ik het ook heel interessant wat er allemaal gaande is bij die groepering die alles ondergronds klaar heeft staan om zo de tempeldienst weer te hervatten.
Het wachten is alleen nog op de rode vaars...
Die is er ook al. Ze zijn er in geslaagd om de koe die de wet voorschrijft voor het offer te fokken. Een 1,5 jaar geleden is dat gepubliceerd. Op een joodse site staat vermeld hoe en wanneer.
Plaats reactie