Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:
Gian schreef:
Luther schreef: God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie.
Juist!
En daarom snap ik niet dat iemand met zo'n verschrikkelijke dwaling zoveel aandacht en volgelingen heeft. We mogen geen discussie over de doop voeren, maar wel de boodschap van het Evangelie verminken.
Onvoorstelbaar...
1. Ach, 't gaat in de tekst niet om harde en verstokte zondaren, dus Luthers combinatie van deze woorden met de door hem genoemde tekst is wat raadselachtig.
Nou nee, het is glashelder. Het Evangelie is voor alle soorten zondaren, niet alleen voor ontdekten. Dat is Schriftuurlijk.
Dat ontken ik ook nergens. Deze zin is volkomen waar.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door helma »

Wilhelm schreef:
helma schreef:mijn schoonpa wil het boek hebben dus ik lees het wel van hem.
Heb trouwens net een casette gekregen met een preek van Ds Steenblok.

Wil je deze preek even (laten) digitaliseren ? Ik wil hem nl ook wel eens beluisteren.
zal het aan mijn broer vragen.
heb hem vanmiddag aan mijn schoonouders uitgeleend; die hebben veel bij hem gekerkt. Ze zouden hem vanavond gelijk luisteren. Dus als ik hem terug heb zorg ik wel dat je de preek via Unionist krijgt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Ander »

helma schreef:
Wilhelm schreef:
helma schreef:mijn schoonpa wil het boek hebben dus ik lees het wel van hem.
Heb trouwens net een casette gekregen met een preek van Ds Steenblok.

Wil je deze preek even (laten) digitaliseren ? Ik wil hem nl ook wel eens beluisteren.
zal het aan mijn broer vragen.
heb hem vanmiddag aan mijn schoonouders uitgeleend; die hebben veel bij hem gekerkt. Ze zouden hem vanavond gelijk luisteren. Dus als ik hem terug heb zorg ik wel dat je de preek via Unionist krijgt.
ik hou me ook aanbevolen!!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door huisman »

Ander schreef:
helma schreef:
Wilhelm schreef:
helma schreef:mijn schoonpa wil het boek hebben dus ik lees het wel van hem.
Heb trouwens net een casette gekregen met een preek van Ds Steenblok.

Wil je deze preek even (laten) digitaliseren ? Ik wil hem nl ook wel eens beluisteren.
zal het aan mijn broer vragen.
heb hem vanmiddag aan mijn schoonouders uitgeleend; die hebben veel bij hem gekerkt. Ze zouden hem vanavond gelijk luisteren. Dus als ik hem terug heb zorg ik wel dat je de preek via Unionist krijgt.
ik hou me ook aanbevolen!!
En ik hou mij ook aanbevolen ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Upquark »

Ik bied mijn server aan als betrouwbare opslagplaats. :huhu
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door jvdg »

huisman schreef:En ik hou mij ook aanbevolen ::bye
Me too...
accoord
Berichten: 180
Lid geworden op: 07 jun 2007, 23:12
Locatie: Verweggistan

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door accoord »

mijn schoonpa wil het boek hebben dus ik lees het wel van hem.
Heb trouwens net een casette gekregen met een preek van Ds Steenblok.[/quote]

Ik heb ook een bandje van Dr. Steenblok over Micha 7 als ik het goed heb: zoekt de Heere terwijl hij te vinden is...
Wat een lieve man om zo te horen. Een wat hoge, aardige stem, misschien niet zo makkelijk om naar te luisteren. Na het psalmvers in de toepassing zegt hij dan heel vriendelijk, haast ontroerend: Zo is dan deze bededag weer zo zoetjesaan aan 't end gekomen.... misschien raar, maar dat is me bijgebleven. Misschien hoort zo'n uitspraak ook wel bij het syndroom van Asperger. 'k Ben wel geen psycholoog, maar toch... :langue
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Bert Mulder »

Ook ik houd me aanbevolen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door caprice »

Bert Mulder schreef:Ook ik houd me aanbevolen...
Ik ook al. :?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Ander »

accoord schreef:zoetjesaan.... . Misschien hoort zo'n uitspraak ook wel bij het syndroom van Asperger.
Dat hoort meer bij asperges, denk ik. :hum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Luther »

Ander, het kan niet allebei waar zijn. Je was het met Heus eens dat onderstaande citaat een goede samenvatting gaf van de leer van de GG(iN).
Heus schreef:Wet en evangelie worden voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping). Het genadeverbond vereist geen voorwaarden aan de zijde van de mens.
Enkele postings terug ontspon zich een discussie over bovenstaande en stelde ik:
Luther schreef:God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie.
En vervolgens is jou reactie op Mister:
[quote="" Ander"]
Mister schreef:Nou nee, het is glashelder. Het Evangelie is voor alle soorten zondaren, niet alleen voor ontdekten. Dat is Schriftuurlijk.
Dat ontken ik ook nergens. Deze zin is volkomen waar.[/quote]

Dit is volgens mij in tegenspraak met elkaar. Maar je mag het uiteraard uitleggen.

Veder stel je dat Openbaringen 22: 17 niet tot een ieder is gericht. Het gaat daar over dorstenden. Wie dorst er niet naar geluk, naar gerechtigheid naar vrede? Dus die oproep geldt iedereen die onder het Woord zit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Ander »

Luther schreef:Ander, het kan niet allebei waar zijn. Je was het met Heus eens dat onderstaande citaat een goede samenvatting gaf van de leer van de GG(iN).
Heus schreef:Wet en evangelie worden voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping). Het genadeverbond vereist geen voorwaarden aan de zijde van de mens.
Enkele postings terug ontspon zich een discussie over bovenstaande en stelde ik:
Luther schreef:God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie.
En vervolgens is jou reactie op Mister:
[quote="" Ander"]
Mister schreef:Nou nee, het is glashelder. Het Evangelie is voor alle soorten zondaren, niet alleen voor ontdekten. Dat is Schriftuurlijk.
Dat ontken ik ook nergens. Deze zin is volkomen waar.
Dit is volgens mij in tegenspraak met elkaar. Maar je mag het uiteraard uitleggen.[/quote]
Hoho, dit is niet in tegenspraak met elkaar. Leg jij maar uit waarom het in tegenspraak is met elkaar. Ik lees het graag.

Die tekst in openbaring: lees de kanttekening bij die tekst even. Dan begrijp je wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door freek »

Ander schreef:
accoord schreef:zoetjesaan.... . Misschien hoort zo'n uitspraak ook wel bij het syndroom van Asperger.
Dat hoort meer bij asperges, denk ik. :hum
:D
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Luther »

Ander schreef:Hoho, dit is niet in tegenspraak met elkaar. Leg jij maar uit waarom het in tegenspraak is met elkaar. Ik lees het graag.
Voordat er een hele lange heen-en-weer-discussie ontstaat, eerst maar een eenvoudige vraag: Ben je het eens met onderstaande stelling van mij?
Luther schreef:God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie.
Over Openb. 22: 17 stuur ik je een PB.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Ander »

Luther schreef:God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren.
Ja en nee. Wat versta je onder aanbieden?
Plaats reactie