Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door ConservatieForever »

Het Christelijk Conservatief Beraad, opgericht in december 2009, nodigt u hierbij van harte uit tot het bijwonen van zijn eerste congres.

De titel van het congres luidt:

Samenleving op drift

Het christelijk-conservatieve antwoord op de crises van onze tijd



In debat met de sprekers gaan we het met elkaar hebben over de politieke, economische en morele crisis waarin wij ons bevinden en wat het christelijk-conservatieve alternatief is voor een samenleving die op drift is geraakt. De komende maanden moeten er zwaarwegende beslissingen worden genomen over de financieel-economische situatie van het land. Als het goed is worden deze bepaald door een heldere visie op de taken van de overheid. Een prangende vraag luidt: aan welke voorwaarden moet een samenleving voldoen die zelf weer taken op zich moet gaan nemen?



Datum: 15 mei 2010

Tijd: 10.00-14.00 uur (inloop vanaf 09.30 uur)

Locatie: Kasteel De Vanenburg (Vanenburgerallee 13, Putten)

Aanmelding: uiterlijk 10 mei via christelijkconservatief@gmail.com

Toegang: gratis



Onderwerpen en sprekers

· De crisis in maatschappelijke en politieke contouren (Eddy Bilder, Kamerlid CDA)

· Bezuinigingen: wat zijn de taken van de overheid (Hans Hillen, Eerste Kamerlid CDA)

· De vitaliteit van de samenleving:

- familie en gezin (mevr. Marlies van der Staaij)

- onderwijs (dr. Henk Dijkgraaf, universitair docent Twente)

- de rol van de kerken (dr. Amanda Kluveld, UD Universiteit van Maastricht)

- het culturele fundament van de samenleving (dr. Bart Jan Spruyt, politiek columnist Elsevier).



Het congres is een nieuw particulier initiatief. De initiatiefnemers hebben zich verenigd in een Christelijk Conservatief Beraad (CCB) dat tot doel heeft het christelijk-conservatieve gedachtegoed in Nederland te verwoorden en uit te dragen. Het gaat daarbij vooral om het culturele fundament van de samenleving: om de waarden, normen, deugden die nodig zijn om de grondslagen van de samenleving (de democratische rechtsstaat en de markteconomie) in stand te houden en in goede banen te leiden. De waarden van de christelijke traditie zijn daarbij van wezenlijk belang voor ons land en de overwinning van de crises (moreel, politiek en economisch) waarin wij ons bevinden.


In de stijlvolle ambiance van De Vanenburg is er gelegenheid voor discussie en debat over dit thema en is er tijd ingeruimd voor informele ontmoetingen en gesprekken.

Initiatiefnemers: Eddy Bilder, Bart Jan Spruyt, Wilco Boender, Dirk-Jan Nijsink



Aanmelden svp via: christelijkconservatief@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17463
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door huisman »

Leuk initiatief maar mij zul je er niet zien ::bye (ben niet conservatief genoeg... :garde )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door jvdg »

huisman schreef:Leuk initiatief maar mij zul je er niet zien ::bye (ben niet conservatief genoeg... :garde )
Mij ook niet, ik ben té conservatief: Een vrouwelijke SGP-spreker. :mad

8|

:nananere
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door helma »

leuke locatie! :huhu
ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door ConservatieForever »

huisman schreef:Leuk initiatief maar mij zul je er niet zien ::bye (ben niet conservatief genoeg... :garde )
Hoe weet je dat?
Wat zijn de kenmerken dan volgens jou?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door Mister »

helma schreef:leuke locatie! :huhu
Conservatief is blijkbaar voor mensen met geld ;)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door memento »

Mister schreef:
helma schreef:leuke locatie! :huhu
Conservatief is blijkbaar voor mensen met geld ;)
Toegang: gratis
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door Ander »

Ik kreeg een hoogstpersoonlijke uitnodigingsmail van Spruijt. Dat is natuurlijk nog al wat. 'k Ben (helaas?) verhinderd.
ConservatieForever
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 dec 2008, 17:17
Locatie: Holland
Contacteer:

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door ConservatieForever »

Ander schreef:Ik kreeg een hoogstpersoonlijke uitnodigingsmail van Spruijt. Dat is natuurlijk nog al wat. 'k Ben (helaas?) verhinderd.
jammer Ad,

Had je graag weer eens ontmoet.
Op Flakkee leeft het Christelijk Conservatisme toch enom? ;-)
(Slootweg e.a.)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door Ander »

ConservatieForever schreef:
Ander schreef:Ik kreeg een hoogstpersoonlijke uitnodigingsmail van Spruijt. Dat is natuurlijk nog al wat. 'k Ben (helaas?) verhinderd.
jammer Ad,

Had je graag weer eens ontmoet.
Op Flakkee leeft het Christelijk Conservatisme toch enom? ;-)
(Slootweg e.a.)
Wij noemen dat christelijk-historisch. :)
Ik kom terug van vakantie. Wanneer het wat meer in de buurt is en ik heb de gelegenheid dan kom ik graag. Onlangs inderdaad een prachtbijeenkomst gehad met Slootweg, Spruijt en Menno.
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door scape »

Interessante reactie . . . al blijft zijn alternatief wel heel (theologisch) abstract.
en christen weet echter meer. Zijn ogen zijn op God. Of om het met de woorden van De Bruijne te zeggen: „Maar verder bidden we om Gods geduld met een zichzelf verterend Nederland.” Biddende handen dus. Wellicht is dat de meest fundamentele bijdrage die christenen kunnen leveren tegen de morele verloedering van de huidige samenleving. „Mijn hulp is van de Heere die hemel en aarde gemaakt heeft” (Psalm 121).
Hoe zet je dit om in een actieve beweging? . . . . waar bidden we dan voor?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door Jongere »

scape schreef:Interessante reactie . . . al blijft zijn alternatief wel heel (theologisch) abstract.
en christen weet echter meer. Zijn ogen zijn op God. Of om het met de woorden van De Bruijne te zeggen: „Maar verder bidden we om Gods geduld met een zichzelf verterend Nederland.” Biddende handen dus. Wellicht is dat de meest fundamentele bijdrage die christenen kunnen leveren tegen de morele verloedering van de huidige samenleving. „Mijn hulp is van de Heere die hemel en aarde gemaakt heeft” (Psalm 121).
Hoe zet je dit om in een actieve beweging? . . . . waar bidden we dan voor?
Als ik de zin van De Bruijne goed begrijp bidden we dan om Gods geduld, lankmoedigheid. Zoals in 2 Petr. 3:9:
De Heere vertraagt de belofte [van de wederkomst,J] niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

Een ander gebed overigens dan in de hemel gebeden wordt door de martelaren.. (Openb. 6:10)
En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door refo »

Voor 'hoor en wederhoor' hier de reactie van Jos Strenholt.

http://strengholt.blogspot.com/2010/05/ ... elijk.html
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Christelijk Conservatisme ( Congres 15 mei)

Bericht door scape »

Jongere schreef:Als ik de zin van De Bruijne goed begrijp bidden we dan om Gods geduld, lankmoedigheid. Zoals in 2 Petr. 3:9:
De Heere vertraagt de belofte [van de wederkomst,J] niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Hele mooie aanvulling . . . En hoe mogen wij dan verwachten dat Hij spreekt / werkt door ons?

Een ander gebed overigens dan in de hemel gebeden wordt door de martelaren.. (Openb. 6:10)
En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?
Ik kan mij slechts iets voorstellen bij deze tekst als ik dichtbij het onrecht in deze wereld sta.
Plaats reactie