Opmaak

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Opmaak

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 03 nov 2023, 23:04
-DIA- schreef: 03 nov 2023, 22:18
Hendrikus schreef: 03 nov 2023, 14:57
Mannetje schreef: 03 nov 2023, 14:45 DIA lijkt hierin op C.S. Lewis, die ook graag met hoofdletters speelt. :)
Hm, ik heb het idee dat zijn hoofdlettergebruik meer met Folders van AH te maken heeft dan met Brieven uit de hel...
Nee, kijk maar eens rond in de wereld waarin ik zowat mijn hele leven heb verkeerd. De wereld van de (eerst de kruidenier) en de supermarkt/drogisterij. Ik heb de gewoonte alles na te willen trekken, soms teveel te willen weten. Tenminste... Als ik kan zeggen welke merken en producten er door de verschillende concerns worden geleverd, en je houdt dat nog wat bij, en je hebt een aangeboren neiging tot alles in detail in je op te nemen, dan moet het niet moeilijk zijn .... (oeps, ik loop vast in mijn eigen tekst. :( sorry)
Ik begin maar opnieuw: Werk of hobby kan soms uit de hand lopen. Op sommige gebieden ben ik zeer nauwkeurig geïnformeerd, en de ramp is dat ik dat vaak wil blijven doen. Dat is misschien wel de Grote Ramp... maar ja, laten we dat proberen te relativeren. Ik volg zo ongeveer alle supermarkten en drogisten ter wereld. Dat wil zeggen de wereldconcerns die zeker wel zo'n 70 % van alles producten in handen hebben. Dan zie je vanzelf de trends. Tegenwoordig zijn die vaak niet meer lokaal gesitueerd, maar een nieuwe trend, een nieuw product verschijnt vaak meteen wereldwijd of in een veelheid van landen. Neem bv. het van oorsprong Nederlands/Britse Unilever. Over de gehele wereld herkenbaar aanwezig, en in veel reclames te zien. Je kunt om deze concerns niet meer heen. Ik denk wel dat de meeste consumenten alleen een merk kennen. Maar dat ligt breder. Voorbeeld: Wij kennen hier allemaal merken als Dove, Vaseline, Axe, Rexona.. deze komen in andere delen van de wereld voor onder andere namen, maar de uitstraling is hetzelfde en heel herkenbaar: Vergelijk Axe/Lynx of Rexona/Rexena/Sure/Shield of Vaseline/Vasenol, of Prodent/Signal/Mentadent/Pepsodent/AIM/ZhongHua 中华 (de laatste is Chinees) of tenslotte, want er is geen einde aan: Omo/Persil/Skip/Surf/Fab/Drive... (hier opletten! Op sommige markten, als Groot Brittannië en Frankrijk is het merk Persil in handen van Unilever, in vrijwel alle andere landen is het van Henkel, dus dan heeft die Persil niets te maken met Unilever, wat men dan ook goed kan aan de verpakking kan onderscheiden).
Zomaar wat merknamen van dezelfde producten die in andere landen aan andere naam hebben, maar toch zichtbaar dezelfde uitstraling.
Trends die je waarneemt: Neem geuren, ingredienten, namen van geuren... enz.
Momenteel is Charcoal ineens overal in verschillende A-merken op gebied van lichaamsverzorging.... dat komt dan soms, zo het lijkt zomaar uit de lucht vallen. Maar daar geloof ik niet zo in. Neem een heel vroeg, nog springlevend voorbeeld: Aloe Vera.
Dit wordt al jaren verwerkt in huidvriendelijke products.

Dan de Geurnamen van bv. Deodorants, Bath & Douchegels, Detergents, Cleaning Products, etc.. Hier speelt, heel wonderlijk, het gebruik van Hoofdletters opmerkelijk vaak, of het aaneenschrijven, waar men in die wereld vaak een loopje mee neemt.
Recente voorbeelden (tussen haakjes, ze zijn in elk taalgebied meestal eeduidig in het Engels)
Ocean Breeze (heel populair, maar ook weer vaak te gewoon), of Original of Classic, dan Citrus, ook wel Lemon, meest is de verpakking dan geel tegen blauwactig bij Ocean Breeze.. Of Lemongrass Fresh (nog redelijk recent), nog een paar voorbeelden: Fresh Spirit, Acitve Sport, Energy Kick, enz enz enz. In deze categorie wordt veel gehusseld met hoofdletters of wel of niet aaneenschijven. Vooral veel Engelse woorden die bij voorkeur niet aaneen worden geschreven, daar hebben producenten van deze producten zo het lijkt lak aan...

Hmmmm... het is een redelijk gecompliceerd bericht geworden, maar spreek maar eens over deze dingen met een leek... :)
Een hele lap tekst, nagenoeg geheel irrelevant.
Als ik alle foutief geplaatste hoofdletters rood maak, zal het een behoorlijk rood bericht worden.
Maar ik heb wel wat nuttigers te doen. Slapen bijvoorbeeld ;)
Tja... Slapen, dat moet je ook maar kunnen hè? Maar irrelevant of niet, het lijkt me wel de grondoorzaak dat ik zo met kapitalen omga... Daar ligt mijn leerschool een beetje. In elk geval niet bij wat u suggereert.

PS Als u het nodig acht haal ik er alle fouten uit, als u zich daar dus aan ergert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Opmaak

Bericht door Hoopvol »

Ik vind niet dat je aardig tegen DIA doet. Gaat men in Rijssen altijd zo met elkaar om?

Overigens kan er niet van iemand verlangd worden dat er op het forum foutloos geschreven wordt. Als dat altijd een ergenis is kan je je beter aanmelden op het forum van de Nederlandse taal.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Opmaak

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef: 04 nov 2023, 07:04 Ik vind niet dat je aardig tegen DIA doet. Gaat men in Rijssen altijd zo met elkaar om?

Overigens kan er niet van iemand verlangd worden dat er op het forum foutloos geschreven wordt. Als dat altijd een ergernis is kan je je beter aanmelden op het forum van de Nederlandse taal.
Kijk aan, iemand die dit ook opmerkt. Maar ik kan je verzekeren dat H. zoiets nooit face to face tegen me zou zeggen, nee hoor, dan is hij best vriendelijk. Het probleem lijkt dan dat men zich hier vrijer voelt om frustraties van zich af te schrijven. Laat dan maar. We kennen hem in real life niet als hier op het forum. Gelukkig maar! Dan zou immers de wereld onleefbaar worden. :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opmaak

Bericht door DDD »

Nee, ik denk dat je dat verkeerd ziet. Er staat niets onaardigs. Maar uit je betoog blijkt wel dat het probleem meer met de supermarktsector dan met de Engelstalige literatuur te maken heeft. En dus was de opmerking van Hendrikus terecht.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Opmaak

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 04 nov 2023, 08:32 Nee, ik denk dat je dat verkeerd ziet. Er staat niets onaardigs. Maar uit je betoog blijkt wel dat het probleem meer met de supermarktsector dan met de Engelstalige literatuur te maken heeft. En dus was de opmerking van Hendrikus terecht.
Ik weet het, dat ben ik al lang gewend: Als iemand anders denkt zie ik het verkeerd. Dat geen nieuws meer, dat weten dus al heel lang.
Wellicht is de oer-oorzaak naar de marketing van supermarktartikelen te herleiden. Maar ik geloof dat die evolutie niet is is blijven staan. Ik probeerde voor mezelf de Oorsprong der Schrijwijzen te achterhalen. Nou, ik kan u zeggen dat wat ingewikkelder ligt dan men in het algemeen denkt. Het lijkt een parallelontwikkeling met Darwin's Origin of Species... Daarin is de evolutietheorie duidelijk verwoord, zij het dan op een vlak dat ver ligt van de evolutie van een Persoonlijke Ontwikkeling.
Overigens moet ik toch rectificeren. Het heeft volgens mij geen raakvlakken met de Engelstalige literatuur, want dit is (al is het wel Engelstalig) wel iets wat zich Worldwide manifesteert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Opmaak

Bericht door Dodo »

Ik voel me nu wel aangesproken met mijn charcoal-tandenpasta :D
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Opmaak

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef: 04 nov 2023, 10:08 Ik voel me nu wel aangesproken met mijn charcoal-tandenpasta :D
Dan mag feliciteren. U hebt de nieuwste trend ook ontdekt! :) Ik denk dan, tja, er zal een verlooppsychologie bij zitten om te blijven verkopen. Zou die charcoal nu echt zo'n Wondermiddel zijn. Neem maar van mij aan, als de wereld nog 10 jaar zou bestaan dat er weer een nieuw 'iets' is wat men in allerlei producten stopt, althans zegt dat het erin zit en/of bepaalde werking of geur heeft. Wie terugziet kan opmerken dat de markt altijd in beweging blijft. Er is wel eens gezegd door deskundige: Als een fabrikant stopt met hun producten één jaar niet meer te promoten en geen innovaties meer doorvoert, dan is een product of een merk snel verdwenen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Opmaak

Bericht door Dodo »

Ik ga een lans breken voor houtskool. Als je ooit verdwaalt in de wildernis en je kunt vuur maken, dan kun je de houtskool gebruiken om met een takje je tanden te poetsen. Het is een bekende survival-tip.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Opmaak

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef: 04 nov 2023, 10:54 Ik ga een lans breken voor houtskool. Als je ooit verdwaalt in de wildernis en je kunt vuur maken, dan kun je de houtskool gebruiken om met een takje je tanden te poetsen. Het is een bekende survival-tip.
Kijk er zit best een doordachte strategie in. Weet je, er moet altijd iets positiefs van uitgaan, Denk je dar er ooit een tandpasta zou komen met Stinkdiergeur. Natuurlijk zullen ze dat dan verbloemen en dan zeggen ze: Nu met met de helende werking van Mephitis! Tja, wie denkt nu: wat is dat, wat is Mephitis? Nou dat is gewoon een Latijnste naam voor een geslacht uit de Stinkdieren. Dus verwacht nooit een tandpasta of een douchegel met het beste van het Stinkdier! Of misschien wel "Stinkdier-oliën" or whatever. Zo'n methode werkt in de praktijk niet.
Vroeger was de mens veel goedgeloviger, ofwel minder mondig, meer naïef, of misschien beter manipuleerbaar. De ouderen onder ons kunnen misschien nog weten de reclame van Sunil met Heliofoor... Heliofoor nog wel! Dat moet echt goed zijn, dat klink wat Grieks ofzo.. het werd in elk geval toen goed verkocht, en niemand vroeg zich af wat Heliofoor eigenlijk was... Ik mag het nu wel zeggen: Dat bestond gewoon niet, het was een verzonnen naam. Hetzelfde trucje haalde dezelfde fabrikant uit met LUX afwasmiddel: Mild voor uw Handen, nu met Dermaline... Tja... wat was Dermaline? Ja, er zat iets in van Derma.... en dat, ja dat gaf vertrouwen en geloof. Men voelde het: Die Dermaline werkt goed. Of dat nu bestond, nee, zo kritisch was de Mens toen nog niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Opmaak

Bericht door Dodo »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Opmaak

Bericht door Hendrikus »

Hoopvol schreef: 04 nov 2023, 07:04 Overigens kan er niet van iemand verlangd worden dat er op het forum foutloos geschreven wordt. Als dat altijd een ergenis is kan je je beter aanmelden op het forum van de Nederlandse taal.
Dit gaat helemaal niet over een taalfout, maar over het moedwillig negeren en naar eigen hand zetten van algemeen geldende regels. Over respect voor onze Nederlandse taal dus.
Ik nodig DIA van harte uit om op 12 december eens mee te doen aan de lokale editie van het Groot Dictee, aanmelden via de website van de bieb.
Foutief dan wel eigenzinnig hoofdlettergebruik wordt meedogenloos afgestraft, je bent gewaarschuwd ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Opmaak

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 04 nov 2023, 11:45
Hoopvol schreef: 04 nov 2023, 07:04 Overigens kan er niet van iemand verlangd worden dat er op het forum foutloos geschreven wordt. Als dat altijd een ergenis is kan je je beter aanmelden op het forum van de Nederlandse taal.
Dit gaat helemaal niet over een taalfout, maar over het moedwillig negeren en naar eigen hand zetten van algemeen geldende regels. Over respect voor onze Nederlandse taal dus.
Ik nodig DIA van harte uit om op 12 december eens mee te doen aan de lokale editie van het Groot Dictee, aanmelden via de website van de bieb.
Foutief dan wel eigenzinnig hoofdlettergebruik wordt meedogenloos afgestraft, je bent gewaarschuwd ;)
Ik heb zo'n vermoeden dat DIA het er beter afbrengt als dat hier wordt gedacht..
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Opmaak

Bericht door Mannetje »

Beter dan... ;)
-
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Opmaak

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef: 04 nov 2023, 11:34 Afbeelding
Prachtig! Het is het wel zo, dat een slak wat minder lijkt (ik heb het zelf nooit geroken) te stinken dan een stinkdier.
Overigens, wie weet nier hoe populair slijm tegenwoordig lijkt te zijn, hoeveel kinderen en misschien wel volwassenen vermaakten zich met slijm. Of... dat kan ook, is die trend al weer tanende?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Opmaak

Bericht door Hendrikus »

Mannetje schreef: 04 nov 2023, 12:15 Beter dan... ;)
:haha Ik was benieuwd hoe lang het zou duren voordat iemand die beter als dat ging verbeteren ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie