Tja... Slapen, dat moet je ook maar kunnen hè? Maar irrelevant of niet, het lijkt me wel de grondoorzaak dat ik zo met kapitalen omga... Daar ligt mijn leerschool een beetje. In elk geval niet bij wat u suggereert.Hendrikus schreef: ↑03 nov 2023, 23:04Een hele lap tekst, nagenoeg geheel irrelevant.-DIA- schreef: ↑03 nov 2023, 22:18Nee, kijk maar eens rond in de wereld waarin ik zowat mijn hele leven heb verkeerd. De wereld van de (eerst de kruidenier) en de supermarkt/drogisterij. Ik heb de gewoonte alles na te willen trekken, soms teveel te willen weten. Tenminste... Als ik kan zeggen welke merken en producten er door de verschillende concerns worden geleverd, en je houdt dat nog wat bij, en je hebt een aangeboren neiging tot alles in detail in je op te nemen, dan moet het niet moeilijk zijn .... (oeps, ik loop vast in mijn eigen tekst. sorry)
Ik begin maar opnieuw: Werk of hobby kan soms uit de hand lopen. Op sommige gebieden ben ik zeer nauwkeurig geïnformeerd, en de ramp is dat ik dat vaak wil blijven doen. Dat is misschien wel de Grote Ramp... maar ja, laten we dat proberen te relativeren. Ik volg zo ongeveer alle supermarkten en drogisten ter wereld. Dat wil zeggen de wereldconcerns die zeker wel zo'n 70 % van alles producten in handen hebben. Dan zie je vanzelf de trends. Tegenwoordig zijn die vaak niet meer lokaal gesitueerd, maar een nieuwe trend, een nieuw product verschijnt vaak meteen wereldwijd of in een veelheid van landen. Neem bv. het van oorsprong Nederlands/Britse Unilever. Over de gehele wereld herkenbaar aanwezig, en in veel reclames te zien. Je kunt om deze concerns niet meer heen. Ik denk wel dat de meeste consumenten alleen een merk kennen. Maar dat ligt breder. Voorbeeld: Wij kennen hier allemaal merken als Dove, Vaseline, Axe, Rexona.. deze komen in andere delen van de wereld voor onder andere namen, maar de uitstraling is hetzelfde en heel herkenbaar: Vergelijk Axe/Lynx of Rexona/Rexena/Sure/Shield of Vaseline/Vasenol, of Prodent/Signal/Mentadent/Pepsodent/AIM/ZhongHua 中华 (de laatste is Chinees) of tenslotte, want er is geen einde aan: Omo/Persil/Skip/Surf/Fab/Drive... (hier opletten! Op sommige markten, als Groot Brittannië en Frankrijk is het merk Persil in handen van Unilever, in vrijwel alle andere landen is het van Henkel, dus dan heeft die Persil niets te maken met Unilever, wat men dan ook goed kan aan de verpakking kan onderscheiden).
Zomaar wat merknamen van dezelfde producten die in andere landen aan andere naam hebben, maar toch zichtbaar dezelfde uitstraling.
Trends die je waarneemt: Neem geuren, ingredienten, namen van geuren... enz.
Momenteel is Charcoal ineens overal in verschillende A-merken op gebied van lichaamsverzorging.... dat komt dan soms, zo het lijkt zomaar uit de lucht vallen. Maar daar geloof ik niet zo in. Neem een heel vroeg, nog springlevend voorbeeld: Aloe Vera.
Dit wordt al jaren verwerkt in huidvriendelijke products.
Dan de Geurnamen van bv. Deodorants, Bath & Douchegels, Detergents, Cleaning Products, etc.. Hier speelt, heel wonderlijk, het gebruik van Hoofdletters opmerkelijk vaak, of het aaneenschrijven, waar men in die wereld vaak een loopje mee neemt.
Recente voorbeelden (tussen haakjes, ze zijn in elk taalgebied meestal eeduidig in het Engels)
Ocean Breeze (heel populair, maar ook weer vaak te gewoon), of Original of Classic, dan Citrus, ook wel Lemon, meest is de verpakking dan geel tegen blauwactig bij Ocean Breeze.. Of Lemongrass Fresh (nog redelijk recent), nog een paar voorbeelden: Fresh Spirit, Acitve Sport, Energy Kick, enz enz enz. In deze categorie wordt veel gehusseld met hoofdletters of wel of niet aaneenschijven. Vooral veel Engelse woorden die bij voorkeur niet aaneen worden geschreven, daar hebben producenten van deze producten zo het lijkt lak aan...
Hmmmm... het is een redelijk gecompliceerd bericht geworden, maar spreek maar eens over deze dingen met een leek...
Als ik alle foutief geplaatste hoofdletters rood maak, zal het een behoorlijk rood bericht worden.
Maar ik heb wel wat nuttigers te doen. Slapen bijvoorbeeld
PS Als u het nodig acht haal ik er alle fouten uit, als u zich daar dus aan ergert.