Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Ja
30
42%
Nee
41
57%
Ze moeten een trucje toepassen, waardoor ze wél aan de voorwaarden voldoen, maar vrouwen praktisch niet gekozen zullen worden.
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 72

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door eilander »

freek schreef:
jvdg schreef:
refo schreef:
jvdg schreef:
De vaardigheid en capaciteit moet voor mij vooropstaan.
Niet de sexe.
Dus niet alleen maar mannen, zoals bi de SGP.
Yes!
Ik denk zelfs dat vrouwen in de politiek een verrijking kunnen betekenen.
Ik denk het ook. Wij hebben sinds kort een vrouwelijke burgemeester, en ik moet zeggen dat ze het voortreffelijk doet. Oog voor stijl en etiquette, maar ook heel benaderbaar. En heel charmant :)
- vaardigheid
- capaciteit
- verrijking binnen de politiek
- oog voor stijl en etiquette
- charme

Dit wordt toch niet ontkend in SGP-kringen?
Maar waar is de weerlegging van de principiële stellingnames in de SGP-brochure: "Man en vrouw schiep hij hen"?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door albion »

jvdg schreef:
refo schreef:
jvdg schreef:
De vaardigheid en capaciteit moet voor mij vooropstaan.
Niet de sexe.
Dus niet alleen maar mannen, zoals bi de SGP.
Yes!
Ik denk zelfs dat vrouwen in de politiek een verrijking kunnen betekenen.

Dat kan wel zijn. Maar ik heb toch liever een klas met overwegend jongens dan een klas met overwegend meisjes.
En dat zal in de politiek ook wel zo werken in de tweede kamer.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door freek »

albion schreef:
jvdg schreef:
refo schreef:Niet de sexe.
Dus niet alleen maar mannen, zoals bi de SGP.
Yes!
Ik denk zelfs dat vrouwen in de politiek een verrijking kunnen betekenen.

Dat kan wel zijn. Maar ik heb toch liever een klas met overwegend jongens dan een klas met overwegend meisjes.
[/quote]

Dat kan ik me helemaal voorstellen :haha
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door freek »

eilander schreef: - vaardigheid
- capaciteit
- verrijking binnen de politiek
- oog voor stijl en etiquette
- charme

Dit wordt toch niet ontkend in SGP-kringen?
Maar waar is de weerlegging van de principiële stellingnames in de SGP-brochure: "Man en vrouw schiep hij hen"?
Ik heb die brochure niet meer zo helder voor me. Maar ik kan me nog wel herinneren dat de lijn van het betoog ook ongunstig uitpakte voor bepaalde (vrouwelijke) personages in de bijbel die echt hun mannetje stonden.
Daarnaast zou deze lijn nóg veel bredere consequenties hebben dan alleen het weren van vrouwen in de poiltiek. Namelijk het weren van vrouwen in alle leidinggevende functies, ook op scholen, bedrijven en in de zorg.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door Erasmiaan »

Hier een samenvatting van de brochure:

http://www.sgp.nl/Media/download/13261/ ... nitief.pdf
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door Auto »

Nu ga ik misschien een hele 'domme' vraag stellen. Maar waar kan ik in de statuten van de SGP lezen dat vrouwen niet gekozen mogen worden?

(Ik heb het even vluchtig ingezien van de week, maar ik kon het zo vlug niet terug vinden)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door eilander »

freek schreef:
eilander schreef: - vaardigheid
- capaciteit
- verrijking binnen de politiek
- oog voor stijl en etiquette
- charme

Dit wordt toch niet ontkend in SGP-kringen?
Maar waar is de weerlegging van de principiële stellingnames in de SGP-brochure: "Man en vrouw schiep hij hen"?
Ik heb die brochure niet meer zo helder voor me. Maar ik kan me nog wel herinneren dat de lijn van het betoog ook ongunstig uitpakte voor bepaalde (vrouwelijke) personages in de bijbel die echt hun mannetje stonden.
Nu, ik kan mij een veroordeling van Esther, Debora en anderen niet herinneren.... Lijkt mij ook stug eigenlijk.
Wel zou ik me kunnen voorstellen dat er verschil gemaakt wordt tussen buitengewone gevallen en reguliere gevallen. Je kunt moeilijk volhouden dat de gewone lijn in de Bijbel is dat vrouwen het regeerambt hadden.
freek schreef:Daarnaast zou deze lijn nóg veel bredere consequenties hebben dan alleen het weren van vrouwen in de poiltiek. Namelijk het weren van vrouwen in alle leidinggevende functies, ook op scholen, bedrijven en in de zorg.
Stel dat dat waar is, wat dan? Dan denk je, dat kán niet waar zijn??
(ik vind dat er wel degelijk verschil is tussen een politiek regeerambt, en een leidinggevende functie binnen het bedrijfsleven)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door Marnix »

eilander schreef:
freek schreef:
jvdg schreef:
refo schreef:
Dus niet alleen maar mannen, zoals bi de SGP.
Yes!
Ik denk zelfs dat vrouwen in de politiek een verrijking kunnen betekenen.
Ik denk het ook. Wij hebben sinds kort een vrouwelijke burgemeester, en ik moet zeggen dat ze het voortreffelijk doet. Oog voor stijl en etiquette, maar ook heel benaderbaar. En heel charmant :)
- vaardigheid
- capaciteit
- verrijking binnen de politiek
- oog voor stijl en etiquette
- charme

Dit wordt toch niet ontkend in SGP-kringen?
Maar waar is de weerlegging van de principiële stellingnames in de SGP-brochure: "Man en vrouw schiep hij hen"?
Die brochure heet toch "man en huisvrouw schiep Hij hen" ?

;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door eilander »

Marnix schreef:
eilander schreef:Maar waar is de weerlegging van de principiële stellingnames in de SGP-brochure: "Man en vrouw schiep hij hen"?
Die brochure heet toch "man en huisvrouw schiep Hij hen" ?

;)
Tja, je hebt altijd van die mensen die van de Bijbel af willen wijken ;)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door memento »

Voor achtergrondinformatie over hoe de Bijbel spreekt over de rol van man en vrouw, is de website van The Council on Biblical Manhood & Womanhood interessant. Zo zijn er oa gratis boeken te downloaden (het bovenste boek is de moeite van lezen zeker waard):

http://www.cbmw.org/Online-Books/
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Voor achtergrondinformatie over hoe de Bijbel spreekt over de rol van man en vrouw, is de website van The Council on Biblical Manhood & Womanhood interessant. Zo zijn er oa gratis boeken te downloaden (het bovenste boek is de moeite van lezen zeker waard):

http://www.cbmw.org/Online-Books/
Wat is de visie van de auteurs (kort samengevat)?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Voor achtergrondinformatie over hoe de Bijbel spreekt over de rol van man en vrouw, is de website van The Council on Biblical Manhood & Womanhood interessant. Zo zijn er oa gratis boeken te downloaden (het bovenste boek is de moeite van lezen zeker waard):

http://www.cbmw.org/Online-Books/
Wat is de visie van de auteurs (kort samengevat)?
De auteurs willen de Bijbelse verhouding tussen man en vrouw weergeven, waarbij men een verschillende rol ziet voor man en vrouw. De visie is vergelijkbaar met die van de bevindelijk-gereformeerden, zij het dat het onderwerp door deze beweging expliciet doordacht is, en van Bijbelse argumentatie is voorzien.

Voor een korte samenvatting van de hoofdpunten, zie de Affirmations (1 A4tje lang) in het volgende document: http://www.cbmw.org/Resources/Articles/ ... -Statement
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door Luther »

memento schreef:Voor achtergrondinformatie over hoe de Bijbel spreekt over de rol van man en vrouw, is de website van The Council on Biblical Manhood & Womanhood interessant. Zo zijn er oa gratis boeken te downloaden (het bovenste boek is de moeite van lezen zeker waard):

http://www.cbmw.org/Online-Books/
Jammer dat dit in het Engels is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door freek »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:Voor achtergrondinformatie over hoe de Bijbel spreekt over de rol van man en vrouw, is de website van The Council on Biblical Manhood & Womanhood interessant. Zo zijn er oa gratis boeken te downloaden (het bovenste boek is de moeite van lezen zeker waard):

http://www.cbmw.org/Online-Books/
Wat is de visie van de auteurs (kort samengevat)?
De auteurs willen de Bijbelse verhouding tussen man en vrouw weergeven, waarbij men een verschillende rol ziet voor man en vrouw. De visie is vergelijkbaar met die van de bevindelijk-gereformeerden, zij het dat het onderwerp door deze beweging expliciet doordacht is, en van Bijbelse argumentatie is voorzien.

Voor een korte samenvatting van de hoofdpunten, zie de Affirmations (1 A4tje lang) in het volgende document: http://www.cbmw.org/Resources/Articles/ ... -Statement
Da's bijna altijd met amerikaanse (calvinistische/gereformeerde) theologie. Ik ken maar weinig bevindelijk-gereformeerde theologen die hun visie goed onderbouwen. Alles wat er nu verschijft wordt beargumenteerd met wat theologen uit de 'schat der eeuwen' zeggen.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Stelling: De SGP moet vrouwen op de lijst zetten

Bericht door Bloempje28 »

MarthaMartha schreef:Ik heb nee gestemd.

Van mij mogen er vrouwen op de lijst, geen enkele moeite mee.

Maar het feit dat een partij verboden wordt omdat ze principieel gezien daar moeite mee heeft, dat vind ik onverdraaglijk. Ik vind het discriminatie en een beperking van de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst als een partij hierom verboden wordt. Niet omdat het van binnenuit als probleem wordt gezien (dan is er alle reden om toe te kijken en op te passen voor onderdrukking etc.), maar een partij waarop ook vrouwen stemmen, die hier zelf niet moeilijk over doen, verbieden omdat de buitenstaanders er moeite mee hebben, dát vind ik pas krom.

Dus eerst een uitspraak dat de partij er mag zijn ook zonder vrouwen.

Daarna vrouwen op de lijst.
Mee eens!
Plaats reactie