sprookjes
Geplaatst: 18 mar 2010, 22:09
Lezen jullie je kinderen sprookjes voor? Zo ja, doe je dat ook met een bepaalde bedoeling?
Zo nee, waarom niet?
Zo nee, waarom niet?
sprookjes was bij ons in het gezin vroeger not done. Als ik het eens las bij mijn tante ofzo, dan wist ik dat het eigenlijk verboden literatuur was. Hoewel mijn moeder er ook niet moeilijk over deed als ik het eens wel gelezen had ofzo.sela schreef:weten jullie nog hoe het bij jullie zelf gewerkt heeft?
Ik meen dat we geen sprookjesboeken hadden, maar dat mijn ouders het niet verboden.( kan ik nog s navragen)sela schreef:weten jullie nog hoe het bij jullie zelf gewerkt heeft?
Het lastige is dat het heel kindafhankelijk is. Voorzover ik mij kan heugen heb ik nooit de wereld van de sprookjes verward met de realiteit.sela schreef:weten jullie nog hoe het bij jullie zelf gewerkt heeft?
Jo-Ann schreef:Ik ben ook aan het zoeken naar een mening, vandaar mijn vraag hier.
Kinderen schijnen (volgens bepaalde literatuur dan) heel goed te kunnen scheiden wat echt en niet-echt is. Maar hoe ga je dan om met heksen, tovenaars, noodlot, doodgaan en weer levend worden, enz.
En hoe combineer je dat dan met het geloof in God? Alleen God is toch almachtig? We geloven toch niet dat er een noodlot bestaat?
En wat is dan nog het verschil met de wonderen in de Bijbel?
Ik heb er mijn vragen bij, maar ik ben benieuwd hoe er verder over gedacht wordt.
En alweer ben ik tegengesteld aan de hedendaagse mening dat fantasie en creativiteit zo geweldig zijn voor de ontwikkeling van een kind,albion schreef:Jo-Ann schreef:Ik ben ook aan het zoeken naar een mening, vandaar mijn vraag hier.
Kinderen schijnen (volgens bepaalde literatuur dan) heel goed te kunnen scheiden wat echt en niet-echt is. Maar hoe ga je dan om met heksen, tovenaars, noodlot, doodgaan en weer levend worden, enz.
En hoe combineer je dat dan met het geloof in God? Alleen God is toch almachtig? We geloven toch niet dat er een noodlot bestaat?
En wat is dan nog het verschil met de wonderen in de Bijbel?
Ik heb er mijn vragen bij, maar ik ben benieuwd hoe er verder over gedacht wordt.
Hoe lees je dan:
De bomen gingen eens heen, om een koning over zich te zalven, en zij zeiden tot den olijfboom: Wees gij koning over ons.
9 Maar de olijfboom zeide tot hen: Zoude ik mijn vettigheid verlaten, die God en de mensen in mij prijzen? En zoude ik heengaan om te zweven over de bomen?
10 Toen zeiden de bomen tot den vijgeboom: Kom gij, wees koning over ons.
11 Maar de vijgeboom zeide tot hen: Zou ik mijn zoetigheid en mijn goede vrucht verlaten? En zou ik heengaan om te zweven over de bomen?
12 Toen zeiden de bomen tot den wijnstok: Kom gij, wees koning over ons.
13 Maar de wijnstok zeide tot hen: Zou ik mijn most verlaten, die God en mensen vrolijk maakt? En zou ik heengaan om te zweven over de bomen?
14 Toen zeiden al de bomen tot den doornenbos: Kom gij, wees koning over ons.
15 En de doornenbos zeide tot de bomen: Indien gij mij in waarheid tot een koning over u zalft, zo komt, vertrouwt u onder mijn schaduw; maar indien niet, zo ga vuur uit den doornenbos, en vertere de cederen van den Libanon.
Ik vind Reinaert de Vos; de mythen en sagen van de Romeinen en Grieken, en ook van de andere volkeren altijd heel leluk om te lezen en ja sprookjes ook. Dat hoort bij je fantasiewereld (denk ik).
Dan een andere vraag: dus God had eigenlijk geen fantasie en creativiteit moeten scheppen?Joannah schreef: En alweer ben ik tegengesteld aan de hedendaagse mening dat fantasie en creativiteit zo geweldig zijn voor de ontwikkeling van een kind,
Wat baat het de mens om een rijke fantasie te hebben en een creativiteit, waarvan de combinatie van nature toch alleen maar geneigd is tot rottigheid?
Voor het verstaan van Gods Woord hebben we echt geen creativiteit en fantasie nodig.
Bij het vertellen van een sprookje horen we er van tevoren al bij te zeggen dat het niet waar is, een leugen dus.
Lees liever een stukje voor uit de kinderbijbel.
De Bijbel, en het aangehaalde stuk van Albion, hebben een boodschap, je wil toch niet zeggen dat sprookjes dat hebben??Democritus schreef:Dan een andere vraag: dus God had eigenlijk geen fantasie en creativiteit moeten scheppen?Joannah schreef: En alweer ben ik tegengesteld aan de hedendaagse mening dat fantasie en creativiteit zo geweldig zijn voor de ontwikkeling van een kind,
Wat baat het de mens om een rijke fantasie te hebben en een creativiteit, waarvan de combinatie van nature toch alleen maar geneigd is tot rottigheid?
Voor het verstaan van Gods Woord hebben we echt geen creativiteit en fantasie nodig.
Bij het vertellen van een sprookje horen we er van tevoren al bij te zeggen dat het niet waar is, een leugen dus.
Lees liever een stukje voor uit de kinderbijbel.
Een mens heeft fantasie en dat is een scheppingsgave. Hij kan het, zoals heel veel dingen, goed en slecht gebruiken.
De fantasie van C.S. Lewis heeft de geweldige Narnia serie opgeleverd.
Wat vertel jij dan als het door Albion aangehaalde stuk wordt gelezen. Ja hier staat wel dat bomen kunnen praten. De Bijbel is Gods Woord en dat is waar. Maar bomen kunnen niet praten hoor!
Ik denk dat hetgeen je weergeeft erg kort door de bocht is
Roodkapje: niet met vreemde mensen meegaan, luisteren naar je ouders. Sprookjes hebben vaak een moraal.gertje schreef:De Bijbel, en het aangehaalde stuk van Albion, hebben een boodschap, je wil toch niet zeggen dat sprookjes dat hebben??Democritus schreef:Dan een andere vraag: dus God had eigenlijk geen fantasie en creativiteit moeten scheppen?Joannah schreef: En alweer ben ik tegengesteld aan de hedendaagse mening dat fantasie en creativiteit zo geweldig zijn voor de ontwikkeling van een kind,
Wat baat het de mens om een rijke fantasie te hebben en een creativiteit, waarvan de combinatie van nature toch alleen maar geneigd is tot rottigheid?
Voor het verstaan van Gods Woord hebben we echt geen creativiteit en fantasie nodig.
Bij het vertellen van een sprookje horen we er van tevoren al bij te zeggen dat het niet waar is, een leugen dus.
Lees liever een stukje voor uit de kinderbijbel.
Een mens heeft fantasie en dat is een scheppingsgave. Hij kan het, zoals heel veel dingen, goed en slecht gebruiken.
De fantasie van C.S. Lewis heeft de geweldige Narnia serie opgeleverd.
Wat vertel jij dan als het door Albion aangehaalde stuk wordt gelezen. Ja hier staat wel dat bomen kunnen praten. De Bijbel is Gods Woord en dat is waar. Maar bomen kunnen niet praten hoor!
Ik denk dat hetgeen je weergeeft erg kort door de bocht is
henriët schreef:De vraag die bij me opkwam was toen wel, hoe ga je eigenlijk om met sprookjes. Dus je topic sluit wel aan bij mijn gedachten.
Is hier gefundeerde literatuur over. (Ik ken de les van de Schildserie, zoiets bedoel ik dus niet....)
Democritus schreef:Roodkapje: niet met vreemde mensen meegaan, luisteren naar je ouders. Sprookjes hebben vaak een moraal.gertje schreef:De Bijbel, en het aangehaalde stuk van Albion, hebben een boodschap, je wil toch niet zeggen dat sprookjes dat hebben??Democritus schreef:Dan een andere vraag: dus God had eigenlijk geen fantasie en creativiteit moeten scheppen?Joannah schreef: En alweer ben ik tegengesteld aan de hedendaagse mening dat fantasie en creativiteit zo geweldig zijn voor de ontwikkeling van een kind,
Wat baat het de mens om een rijke fantasie te hebben en een creativiteit, waarvan de combinatie van nature toch alleen maar geneigd is tot rottigheid?
Voor het verstaan van Gods Woord hebben we echt geen creativiteit en fantasie nodig.
Bij het vertellen van een sprookje horen we er van tevoren al bij te zeggen dat het niet waar is, een leugen dus.
Lees liever een stukje voor uit de kinderbijbel.
Een mens heeft fantasie en dat is een scheppingsgave. Hij kan het, zoals heel veel dingen, goed en slecht gebruiken.
De fantasie van C.S. Lewis heeft de geweldige Narnia serie opgeleverd.
Wat vertel jij dan als het door Albion aangehaalde stuk wordt gelezen. Ja hier staat wel dat bomen kunnen praten. De Bijbel is Gods Woord en dat is waar. Maar bomen kunnen niet praten hoor!
Ik denk dat hetgeen je weergeeft erg kort door de bocht is
De Narnia serie heeft een expliciet christelijke boodschap.