Zosinus schreef:
- Ik heb geen idee hoe hij aan zijn cijfers komt wat betreft kunstbelangstelling. Als je even googled vind je bijvoorbeeld dat de 55 grootste musea per jaar 11 miljoen bezoekers krijgen. Die cijfers moet je natuurlijk ook weer in een context plaatsen, maar het zegt zeker iets. Onder de meest populaire musea zit ook veel moderne kunst (Groninger museum, Boymans, Stedelijk, etc.). Bovendien vind ik het argument dat alleen de allerrijksten profiteren van kunstsubsidies overtrokken. Het is waar dat het vooral de middenklasse is die veel aan kunst doet. Maar ik vind het wel belangrijk dat in principe ook mensen met weinig geld toegang hebben.
Well, fantastisch als er zoveel animo is. Dan moet het zonder problemen commercieel te onderhouden zijn....
Zosinus schreef:
- Verder lijkt hij een beetje te suggereren dat levende kunstenaars van de staat leven. Dat is maar zeer ten dele waar. Ze moeten gewoon hun eigen broek ophouden (misschien kan Sela hier wat meer over zeggen). De moderne kunstwereld is zelfs afschuwelijk commercieel. Als het je niet lukt om je daar in staande te houden moeten kunstenaars er al snel een andere baan naast zoeken. Wil je naam maken, dan is het belangrijk om te kunnen exposeren. De musea waar dat kan zijn natuurlijk wel gedeeltelijk afhankelijk van staatssubsidies. Dit geldt ook beurzen of prijzen die je kunt winnen.
Mja, en wie bepaald wat wel en niet de moeite waard is? Een enkeling... M.i. is kunst óf een hobby wat je naast je gewone werk doet, óf iets waarmee je je geld wil verdienen, wat ook mogelijk moet zijn als zoveel mensen het fantastisch vinden...
Zosinus schreef:- Mijn kerk is een eeuwenoud monument. Zonder allerlei subsidies voor monumentenzorg zou mijn gemeente dit gebouw allang verlaten moeten hebben. Ik ben blij dat we in een land leven waar er oog is voor het belang van historisch erfgoed. Dit kun je natuurlijk wegzetten als een hobby van een kleine groep wereldvreemde kunstgenieters. Ik vind het beschaving.
Het behoudt van monumenten vind ik wat anders. Dat heeft over het algemeen de steun van een groot deel van de bevolking.
Zosinus schreef:- Je kunt natuurlijk altijd discussies voeren over wat wel en wat niet bij ons historisch erfgoed hoort. Is het belangrijk dat Nederland een danstheater heeft? Zou Utrecht ook een symfonieorkest moeten hebben? Hierbij is het van belang dat je niet alles terugvoert op je eigen voorkeuren. Ik heb niets met dans, maar 1 danstheater vind ik niet erg. Ik ben niet Joods en kan geen Hebreeuws lezen, maar ik vind het wel goed dat waardevolle Joodse boekencollecties zoals de bibliotheca Rosenthaliana met behulp van staatssubsidies beheerd wordt en open is voor degenen die het wel kunnen lezen. Tegelijkertijd moet je natuurlijk ook grenzen stellen en keuzes maken.
Mja, en wie maakt die keuzes, en stelt die grenzen? Precies, een enkeling... En de redenen voor die keuzes en grenzen zijn vaak geheel onduidelijk....
Mijn stelling is: Als de bevolking het de moeite waard vind, kan het ook commercieel neergezet worden in de markt. En zo niet, waarom zou je het dan in stand willen houden, als zelfs degenen die het de moeite waard vinden, er het geld niet voor over hebben?