Zorgelijk

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zorgelijk

Bericht door Luther »

Marie-Henriëtte schreef:
Ander schreef:Is de christenvervolging begonnen? ik vind dit echt zorgelijk:

http://www.refdag.nl/artikel/1464999/Ho ... Bosch.html
Correctie: vervolging van de roomsen. Het is toch te zot voor woorden dat de roomsen een dienst laten ontsieren door dergelijke verstoorders toe te laten? Typisch rooms. Vast uit op media aandacht. In bv. een gereformeerde gemeente waren dit soort ontsieringen van een dienst nooit toegelaten.
Het is denk ik goed om respectloos te spreken over mensen. "Roomsen" is een scheldwoord. Het gaat hier om "Rooms-Katholieken".
Maar laten we wel bedenken dat dit ook zomaar in een GG kan gebeuren tijdens een HA-dienst bijvoorbeeld. Daarom is het goed dat de SGP een krachtig signaal heeft afgegeven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zorgelijk

Bericht door parsifal »

Luther schreef: Maar laten we wel bedenken dat dit ook zomaar in een GG kan gebeuren tijdens een HA-dienst bijvoorbeeld. Daarom is het goed dat de SGP een krachtig signaal heeft afgegeven.
Is het alleen om deze reden goed? Of is het gewoon erg fout dat binnen de kerken/synagogen/moskeeen de diensten worden verstoord?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zorgelijk

Bericht door Luther »

parsifal schreef:
Luther schreef: Maar laten we wel bedenken dat dit ook zomaar in een GG kan gebeuren tijdens een HA-dienst bijvoorbeeld. Daarom is het goed dat de SGP een krachtig signaal heeft afgegeven.
Is het alleen om deze reden goed? Of is het gewoon erg fout dat binnen de kerken/synagogen/moskeeen de diensten worden verstoord?
Het is in het algemeen ontoelaatbaar dat religieuze bijeenkomsten op deze wijze worden verstoord.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zorgelijk

Bericht door refo »

Ik vind het best dat er geprotesteerd wordt tegen die ordeverstoringen. Maar noem het geen religieuze bijeenkosten als je tegelijkertijd dit nastreeft:
En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen Godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.
En in die zin heeft Halsje Femkema wel een punt. Als de SGP een meerderheid krijgt zijn we allemáál aan de beurt, is haar redenering.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Zorgelijk

Bericht door Jean le Fontain »

refo schreef:Ik vind het best dat er geprotesteerd wordt tegen die ordeverstoringen. Maar noem het geen religieuze bijeenkosten als je tegelijkertijd dit nastreeft:
En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen Godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.
En in die zin heeft Halsje Femkema wel een punt. Als de SGP een meerderheid krijgt zijn we allemáál aan de beurt, is haar redenering.
Wacht even! Wat je ook vindt van SGP standpunten rond dit thema; zij zullen nooit voorstellen om het recht in eigen hand te nemen en maar massaal een vrijdagmiddag gebed in een moskee te gaan verstoren.
Goed lezen Refo! Da's een taak van de wettige overheid!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zorgelijk

Bericht door refo »

Goed lezen inderdaad!

De NGB roept de overheid op het vrijdagmiddaggebed te verstoren als zijnde valse godsdienst die bestreden moet worden. Evenzo de missen van de RKK.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zorgelijk

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Goed lezen inderdaad!

De NGB roept de overheid op het vrijdagmiddaggebed te verstoren als zijnde valse godsdienst die bestreden moet worden. Evenzo de missen van de RKK.
Vind je de COC onze overheid dan?
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Zorgelijk

Bericht door Marie-Henriëtte »

Luther schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Ander schreef:Is de christenvervolging begonnen? ik vind dit echt zorgelijk:

http://www.refdag.nl/artikel/1464999/Ho ... Bosch.html
Correctie: vervolging van de roomsen. Het is toch te zot voor woorden dat de roomsen een dienst laten ontsieren door dergelijke verstoorders toe te laten? Typisch rooms. Vast uit op media aandacht. In bv. een gereformeerde gemeente waren dit soort ontsieringen van een dienst nooit toegelaten.
Het is denk ik goed om respectloos te spreken over mensen.
Ik meen juist dat het niet goed is om respectloos over mensen te schrijven, maar dit zul jij ook vast bedoelen alleen heb je jouw posting niet zorgvuldig geformuleerd.
Luther schreef:"Roomsen" is een scheldwoord. Het gaat hier om "Rooms-Katholieken".
Roomsen is geen scheldwoord Luther, want als dit zo was, dan had je de redactie van het RD ook allang allerlei e-mails gestuurd dat ze niet mogen schelden. Zij gebruiken dit woord zelfs in titels van artikelen. Andere kranten ook. Maar als ik jou, Maarten Luther, beledigd heb met het woord “roomsen”: mijn oprechte excuses.
Luther schreef:Maar laten we wel bedenken dat dit ook zomaar in een GG kan gebeuren tijdens een HA-dienst bijvoorbeeld. Daarom is het goed dat de SGP een krachtig signaal heeft afgegeven.
Goed dat de SGP zich heeft laten horen over deze situatie. Hopelijk laat de SGP zich ook eens kritisch uit over het misbruik van kinderen binnen de R.K. Kerk. Ondanks alle commotie rondom de schandalen binnen de R.K. Kerk zijn het aantal meldingen van misbruik vrij constant gebleven, volgens het ND van 2 maart 2010.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Zorgelijk

Bericht door Bonny »

refo schreef:Goed lezen inderdaad!

De NGB roept de overheid op het vrijdagmiddaggebed te verstoren als zijnde valse godsdienst die bestreden moet worden. Evenzo de missen van de RKK.
Dan ben ik voor afschaffing van het desbetreffende artikel uit de NGB.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zorgelijk

Bericht door refo »

Bonny schreef:
refo schreef:Goed lezen inderdaad!

De NGB roept de overheid op het vrijdagmiddaggebed te verstoren als zijnde valse godsdienst die bestreden moet worden. Evenzo de missen van de RKK.
Dan ben ik voor afschaffing van het desbetreffende artikel uit de NGB.
Ja, de grond wordt heet onder de voeten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zorgelijk

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:
refo schreef:Goed lezen inderdaad!

De NGB roept de overheid op het vrijdagmiddaggebed te verstoren als zijnde valse godsdienst die bestreden moet worden. Evenzo de missen van de RKK.
Dan ben ik voor afschaffing van het desbetreffende artikel uit de NGB.
Je bent niet de eerste die delen uit de belijdenisgeschriften wilt halen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Zorgelijk

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Bonny schreef:
refo schreef:Goed lezen inderdaad!

De NGB roept de overheid op het vrijdagmiddaggebed te verstoren als zijnde valse godsdienst die bestreden moet worden. Evenzo de missen van de RKK.
Dan ben ik voor afschaffing van het desbetreffende artikel uit de NGB.
Je bent niet de eerste die delen uit de belijdenisgeschriften wilt halen.
Ik sprak pas een dominee uit de Gereformeerde Gemeenten die dat bewuste artikel 'gedateerd' noemde.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zorgelijk

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:
refo schreef:Goed lezen inderdaad!

De NGB roept de overheid op het vrijdagmiddaggebed te verstoren als zijnde valse godsdienst die bestreden moet worden. Evenzo de missen van de RKK.
Dan ben ik voor afschaffing van het desbetreffende artikel uit de NGB.

art. 36: Taak van de Overheid: "om te weren en uit te roeien alle afgederij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Chritus te doen vorderen"
Het gaat hier over de taak van de Overheid, en niet over individuele mensen die maar doen mogen wat goed is in hun ogen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Zorgelijk

Bericht door Bonny »

-DIA- schreef:
Bonny schreef:
refo schreef:Goed lezen inderdaad!

De NGB roept de overheid op het vrijdagmiddaggebed te verstoren als zijnde valse godsdienst die bestreden moet worden. Evenzo de missen van de RKK.
Dan ben ik voor afschaffing van het desbetreffende artikel uit de NGB.

art. 36: Taak van de Overheid: "om te weren en uit te roeien alle afgederij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Chritus te doen vorderen"
Het gaat hier over de taak van de Overheid, en niet over individuele mensen die maar doen mogen wat goed is in hun ogen...
Dan volgt automatisch de vraag: wat is afgoderij en valse godsdienst, en wie bepaalt wat daaronder valt. Sommigen menen dat de CGK daar ook onder valt....
The Groom's still waiting at the altar
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Zorgelijk

Bericht door Mister »

In Den Bosch heeft de RKK toegegeven. Had ik niet zozeer verwacht. Toch zijn we nog niet klaar aldus Henk Krol:
"Overigens spelen deze problemen niet alleen bij de katholieke kerk. Met de islam hebben we ook nog een appeltje te schillen."
Plaats reactie