Welke kerk?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke kerk?

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef: 28 feb 2024, 21:14 Is er in Beusichem een Bijbelgetrouwe kerk?
Of ben je dan aangewezen op Culemborg?
In Beusichem is enkel de Hervormde gemeente. Vroeger was die (open?) confessioneel. Het is een best wel brede gemeente richting het liturgische midden van de PKN. Zou niet mijn keus zijn.

Voor een CGK kun van daaruit naar Culemborg, (O)GG(iN) bevind zich in Geldermalsen, PKN van de GB ligging nar Lienden, Tricht, Est of eventueel Meteren. Traditioneler Confesioneel de pont over in Wijk bij Duurstede. Qua HHK valt Beusichem onder Waardenburg. Eventueel zou je via de pont ook nog richting Houten kunnen voor wat mogelijkheden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welke kerk?

Bericht door helma »

J.C. Philpot schreef:
helma schreef: 28 feb 2024, 21:14 Is er in Beusichem een Bijbelgetrouwe kerk?
Of ben je dan aangewezen op Culemborg?
In Beusichem is enkel de Hervormde gemeente. Vroeger was die (open?) confessioneel. Het is een best wel brede gemeente richting het liturgische midden van de PKN. Zou niet mijn keus zijn.

Voor een CGK kun van daaruit naar Culemborg, (O)GG(iN) bevind zich in Geldermalsen, PKN van de GB ligging nar Lienden, Tricht, Est of eventueel Meteren. Traditioneler Confesioneel de pont over in Wijk bij Duurstede. Qua HHK valt Beusichem onder Waardenburg. Eventueel zou je via de pont ook nog richting Houten kunnen voor wat mogelijkheden.
Het gaat om iemand zonder vervoer. Dus zo dichtbij mogelijk.
Het liefst zou ik haar in contact brengen met een Evangelisatiecommissie die zich over haar 'ontfermt'.
Zou je een buitenkerkelijk iemand niet naar de PKN ter plaatse kunnen verwijzen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke kerk?

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef: 28 feb 2024, 21:33Het gaat om iemand zonder vervoer. Dus zo dichtbij mogelijk.
Het liefst zou ik haar in contact brengen met een Evangelisatiecommissie die zich over haar 'ontfermt'.
Zou je een buitenkerkelijk iemand niet naar de PKN ter plaatse kunnen verwijzen?
Ik zou persoonlijk niet naar de lokale PKN doorverwijzen.

De CGK in Culemborg had altijd wel een actieve evangelisatiecomissie. Je zou kunnen navragen of dat nog zo is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Welke kerk?

Bericht door HersteldHervormd »

Is er niemand die woont in dat dorp en hem of haar mee wil nemen naar een gemeente?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welke kerk?

Bericht door helma »

HersteldHervormd schreef:Is er niemand die woont in dat dorp en hem of haar mee wil nemen naar een gemeente?
Ik ken alleen de persoon om wie het gaat in B.
Ze heeft geen rijbewijs of fiets en wil graag betrokken zijn bij een kerk. Tegelijk heeft ze echt iemand nodig die haar onder haar hoede neemt in geestelijk opzicht. Voor mij is B te ver.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke kerk?

Bericht door huisman »

helma schreef: 29 feb 2024, 09:13
HersteldHervormd schreef:Is er niemand die woont in dat dorp en hem of haar mee wil nemen naar een gemeente?
Ik ken alleen de persoon om wie het gaat in B.
Ze heeft geen rijbewijs of fiets en wil graag betrokken zijn bij een kerk. Tegelijk heeft ze echt iemand nodig die haar onder haar hoede neemt in geestelijk opzicht. Voor mij is B te ver.
Neem contact op met predikant van CGK Culemborg. Die helpt je wel verder.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke kerk?

Bericht door J.C. Philpot »

Op de site staat ook een contactpersoon voor evangelisatie inclusief telefoonnummer: https://www.cgk-culemborg.nl/index.php? ... ecommissie (onderaan).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Batavier
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2024, 22:46

Re: Welke kerk?

Bericht door Batavier »

Ik woon in Beusichem en kerk in de CGK van Culemborg. Als de persoon in kwestie contact opneemt met de predikant of de scriba van Culemborg dan spelen die het door naar mij. Dan kan ze altijd met ons meerijden.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke kerk?

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.nd.nl/geloof/protestant/121 ... -een-de-ve
Komt erop neer dat de GKN en de DGK in oktober dit jaar samen gaan.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Welke kerk?

Bericht door Delftenaar »

Onder welke naam gaat men verder (het artikel zit achter een betaalmuur).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke kerk?

Bericht door Tiberius »

"Hoe het verenigde kerkverband straks gaat heten, is nog niet bekend. Een kerkelijke commissie heeft de opdracht gekregen met een voorstel voor een nieuwe naam te komen."
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke kerk?

Bericht door merel »

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom deze erg kleine kerkverbanden zich niet bij een ander kerkverband hebben aangesloten.
Online
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke kerk?

Bericht door Henk J »

merel schreef: 25 mar 2024, 13:36 Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom deze erg kleine kerkverbanden zich niet bij een ander kerkverband hebben aangesloten.
Zou zo gauw geen kerkverband weten waarbij zij zich kunnen aansluiten. Het zijn klassiek vrijgemaakte kerken, dus dat is echt wel wat anders dan de meer bevindelijke kerken zoals de HHK, nog los van het gegeven dat het 'hervormde denken' wel wat anders is als het 'vrijgemaakte denken'. Dan zouden ze nog eerder in de GG passen maar dat kerkverband staat nog verder van ze af. CGK is momenteel ook niet echt een optie omdat daar juist de problematiek speelt waarom deze mensen de GKV hebben verlaten. Ook de PKN zal geen optie voor ze zijn omdat die kerk veel te breed is.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke kerk?

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef: 25 mar 2024, 13:36 Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom deze erg kleine kerkverbanden zich niet bij een ander kerkverband hebben aangesloten.
Als ze al moeite hebben om samen een kerkverband te vormen, hoe makkelijk zou aansluiten bij een ander dan wel niet zijn ;)
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke kerk?

Bericht door merel »

Henk J schreef: 25 mar 2024, 13:52
merel schreef: 25 mar 2024, 13:36 Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom deze erg kleine kerkverbanden zich niet bij een ander kerkverband hebben aangesloten.
Zou zo gauw geen kerkverband weten waarbij zij zich kunnen aansluiten. Het zijn klassiek vrijgemaakte kerken, dus dat is echt wel wat anders dan de meer bevindelijke kerken zoals de HHK, nog los van het gegeven dat het 'hervormde denken' wel wat anders is als het 'vrijgemaakte denken'. Dan zouden ze nog eerder in de GG passen maar dat kerkverband staat nog verder van ze af. CGK is momenteel ook niet echt een optie omdat daar juist de problematiek speelt waarom deze mensen de GKV hebben verlaten. Ook de PKN zal geen optie voor ze zijn omdat die kerk veel te breed is.
De PKN zou juist vanwege de breedte wel een optie zijn. Afgelopen jaren zijn bij ons in de gemeente veel mensen uit de plaatselijke GKV overgekomen vanwege de koerswijziging in de GKV. Zij waardeerden de beperktere liturgie en de meer diepgaandere preken enorm.
Plaats reactie