Duikenburgse Wintermarkt

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door memento »

Ach ja, je kan vdKamp wat verwijten, maar Janse heeft ook wel eens zeer ongeanceerde dingen geschreven. Misschien is het schieten van vdKamp wat te kort door de bocht, maar het zuil-verheerlijken van Janse is even kort door de bocht de andere kant op.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door Mister »

memento schreef:Ach ja, je kan vdKamp wat verwijten, maar Janse heeft ook wel eens zeer ongeanceerde dingen geschreven. Misschien is het schieten van vdKamp wat te kort door de bocht, maar het zuil-verheerlijken van Janse is even kort door de bocht de andere kant op.
En daar is het broodnodige evenwicht weer... :super
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Ach ja, je kan vdKamp wat verwijten, maar Janse heeft ook wel eens zeer ongeanceerde dingen geschreven. Misschien is het schieten van vdKamp wat te kort door de bocht, maar het zuil-verheerlijken van Janse is even kort door de bocht de andere kant op.
Daar heb je wel gelijk in voor wat betreft de RD artikelen. Ik vind het jammer dat hij het Saambinder artikel niet in het RD heeft geplaatst, dat was veel doorwrochter. Goed, weliswaar vanuit zijn eigen standpunt uiteraard.

Nu lijkt het alsof er maar twee mogelijkheden zijn: ongenuanceerd de ene kant op of ongenuanceerd de andere kant op.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door Gian »

Het is de zelfgenoegzaamheid die niet tegen de kritiek kan. Waarom moet meneer Janssen gelijk weer reageren? Ik zou ook wel eens een stuk in het RD willen schrijven. Ik dacht dat daar tegenwoordig een andere hoofdredacteur zit. Alles heeft 2 kanten, ook Ds vd Kamp zal beamen dat we eea aan de zuil te danken hebben, net als dat Jansse zou moeten beamen dat er in de commercie dingen scheef gaan.
Vooralsnog heb ik liever dat ze over elkaar schrijven om de zuil, dan de ordinaire eenzijdige schrijverijen in kerkblaadjes over andere kerk(verband)en en hun leer.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
memento schreef:Ach ja, je kan vdKamp wat verwijten, maar Janse heeft ook wel eens zeer ongeanceerde dingen geschreven. Misschien is het schieten van vdKamp wat te kort door de bocht, maar het zuil-verheerlijken van Janse is even kort door de bocht de andere kant op.
Daar heb je wel gelijk in voor wat betreft de RD artikelen. Ik vind het jammer dat hij het Saambinder artikel niet in het RD heeft geplaatst, dat was veel doorwrochter. Goed, weliswaar vanuit zijn eigen standpunt uiteraard.

Nu lijkt het alsof er maar twee mogelijkheden zijn: ongenuanceerd de ene kant op of ongenuanceerd de andere kant op.
Nou, volgens mij is de 'tankstation-variant' hier ook al genoemd. Dat lijkt me een mooie middenmoter.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door Gian »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Ach ja, je kan vdKamp wat verwijten, maar Janse heeft ook wel eens zeer ongeanceerde dingen geschreven. Misschien is het schieten van vdKamp wat te kort door de bocht, maar het zuil-verheerlijken van Janse is even kort door de bocht de andere kant op.
Daar heb je wel gelijk in voor wat betreft de RD artikelen. Ik vind het jammer dat hij het Saambinder artikel niet in het RD heeft geplaatst, dat was veel doorwrochter. Goed, weliswaar vanuit zijn eigen standpunt uiteraard.

Nu lijkt het alsof er maar twee mogelijkheden zijn: ongenuanceerd de ene kant op of ongenuanceerd de andere kant op.
Nou, volgens mij is de 'tankstation-variant' hier ook al genoemd. Dat lijkt me een mooie middenmoter.
Meest stop ik bij een tankstation om iets anders te doen :haha
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door wim »

Luther schreef:
wim schreef:Los van die beurzen enzo: waar kun je tanken in onze zuil? Hoe herken ik een tankstation?
Zo'n bordje waarop staat: Zondags dienst om .... en om .... uur.
Daar is niets zuilerigs aan. Elke kerk doet dat. Ook als deze geen deel uitmaakt van de zuil. Dus: hoe herken ik een zuil-tankstation? Ontleent de zuil haar bestaansrecht aan de goede benzine die er verhandeld en aangeprezen wordt? Of is het toch meer een platform waarbinnen gelijkgezinden bij elkaar schuilen om maar niet teveel met de boze buitenwereld geconfronteerd te hoeven worden?

Daarmee zeg ik niet dat een groepering nooit iets als een beurs zou kunnen organiseren. Prima zelfs dat dat gebeurt. Altijd gezellig. Daar is niets fundamenteels mis mee in mijn ogen. Ook al wordt er naar mijn smaak teveel refopop gedraaid.
Maar het zou geen onderdeel van het bestaansrecht van die groepering moeten vormen. En eerlijk gezegd zie ik dit soort dingen juist als meest kenmerkend voor de zuil.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door Rens »

wim schreef: Ook al wordt er naar mijn smaak teveel refopop gedraaid.
.
wat bedoel je met "refopop" Wim?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door wim »

Rens schreef:
wim schreef: Ook al wordt er naar mijn smaak teveel refopop gedraaid.
.
wat bedoel je met "refopop" Wim?
Er zijn verschillende vormen van refopop. Ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar het is desondanks toch wel heel typerend.
- Massale samenzang al of niet met bovenstem
- Bepaald soort koorzang, gekenmerkt door een lijzige manier van zingen, vaak zinnen eindigend met een crescendo.
- De altijd gelikt en zoet klinkende instrumentale muziek (vaak combinaties met fluit, panfluit, piano, orgel). Soort refo new age.
- Klaviermuziek van 'virtuozen', gekenmerk door veel zwelgende melodieën of juist door veel rakatakketak-rakatakketak-en-rakketak-rakketak-rakketaketak.

Ik zeg niet dat al deze muziek slecht is. Maar het is onmiskenbaar refopop. Binnen de refowereld wordt het verslonden. Buiten de refowereld stelt het niets voor.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door memento »

Het interessante aan de discussie over de zuil is trouwens, dat ik nog niemand eerst zijn definitie van het woordeke "zuil" heb zien geven. Volgens mij gaan we er teveel van uit dat we met "zuil" allemaal hetzelfde bedoelen.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door wim »

memento schreef:Het interessante aan de discussie over de zuil is trouwens, dat ik nog niemand eerst zijn definitie van het woordeke "zuil" heb zien geven. Volgens mij gaan we er teveel van uit dat we met "zuil" allemaal hetzelfde bedoelen.
De refowereld. Dat is overduidelijk een zuil. Het staat op zichzelf en is aan de buitenkant duidelijk zichtbaar. Je kunt heel makkelijk zeggen: dit is refo en dat is niet refo.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door Mister »

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door Rens »

Mister schreef:En voor de eerste (foto)impressie: http://www.refdag.nl/artikel/1459591/Du ... start.html
nog niet écht druk hé.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door Luther »

wim schreef:
Luther schreef:
wim schreef:Los van die beurzen enzo: waar kun je tanken in onze zuil? Hoe herken ik een tankstation?
Zo'n bordje waarop staat: Zondags dienst om .... en om .... uur.
Daar is niets zuilerigs aan. Elke kerk doet dat. Ook als deze geen deel uitmaakt van de zuil. Dus: hoe herken ik een zuil-tankstation? Ontleent de zuil haar bestaansrecht aan de goede benzine die er verhandeld en aangeprezen wordt? Of is het toch meer een platform waarbinnen gelijkgezinden bij elkaar schuilen om maar niet teveel met de boze buitenwereld geconfronteerd te hoeven worden?
Wat ik ermee bedoel te zegge is dit: Ik meen dat Jongere al een keer eerder terecht heeft aangegeven dat het 'schuilen', het ónder gelijkgezinden zijn', etc. vooral plaats moet vinden in de kerkelijke gemeente. Daar moet je bijtanken, door het Woord. Dát moet de drijvende kracht van de zuil zijn, voor iedereen die zich in die zuil bevindt. En die drijvende kracht moet niet zitten in zaken van de buitenkant, als daar zijn: refobeurzen, refovakanties, refowinkels, etc. Ik ben zo bang dat dát de drijvende kracht is geworden, omdat de binnenkant ons niets meer zegt.
En zelfs die refobeurzen, refowinkels, etc zouden het probleem niet zijn, als ze maar waren voor de hele wereld, voor alle burgers. Dan werkt het zoutend zout van binnen naar buiten. Als je zout binnen laat liggen, gaat de boel eroderen...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Duikenburgse Wintermarkt

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
wim schreef:Los van die beursen enzo: waar kun je tanken in onze zuil? Hoe herken ik een tankstation?
Zo'n bordje waarop staat: Zondags dienst om .... en om .... uur.
Ik ga mij oprecht afvragen waarom jij les geeft op een reformatorische school :bobo
Enkele dingen:
- Ik stel alleen indringende vragen. Iets wat je lief hebt, daarvan doet het je het meeste pijn als je het scheef ziet groeien.
- Juist omdat ik in de zuil werk, komt deze problematiek met kracht op je af. Ik denk dat jij een veel te rooskleurig beeld hebt van het ref. onderwijs.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie