Het einde van het protestantisme
Geplaatst: 09 feb 2004, 13:47
RD:
Wat vinden jullie van bovenstaande artikelen?
[Aangepast op 2-9-2004 door Quazzy]
ND:"Evangelischen kunnen de kerk redden"
UTRECHT - Voor de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is alleen nog toekomst als er een vruchtbare, inhoudelijke en geestelijke integratie komt met de evangelische beweging, die in de meeste protestantse kerken bezig is te ontstaan, zegt prof. dr. C. Graafland.
In Utrecht werd afgelopen zaterdag de jaarlijkse lezersdag van het theologisch tijdschrift Kontekstueel gehouden. De ongeveer 135 aanwezigen dachten met elkaar na over "het einde van het protestantisme". Aanleiding voor dit thema waren geruchtmakende uitspraken van de Britse theoloog Alister McGrath eind vorig jaar. McGrath zei toen in een interview dat binnen het christelijk geloof drie grote stromingen zullen overleven: de rooms-katholieke, de oosters-orthodoxe en de evangelicale. Voor het protestantisme ziet hij geen aparte plaats meer weggelegd.
Zolang de kerk de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof preekt en daaruit leeft, zal zij blijven bestaan, zei prof. Graafland, die samen met ds. W. Dekker de lezingen verzorgde. "Dit is het geloofsartikel waarmee de kerk staat of valt. En dan is het niet meer van doorslaggevend belang of we nu rooms of Grieks-orthodox of evangelicaal of protestant zijn. Want dat geloof laat zich vinden in alle kerken en door alle verschillende vormen van liturgie en spiritualiteit en geloofsformuleringen heen. Het is het hart van Gods kerk van alle tijden en plaatsen. En dat zal zo blijven tot de jongste dag toe, al zal Jezus dan misschien wel lang moeten zoeken, waar hij dit geloof op aarde nog kan vinden."
In dit licht vindt prof. Graafland het "eigenlijk helemaal geen ramp om over het einde van het protestantisme te spreken. Want ergens halverwege in de geschiedenis van de kerk is het protestantisme ontstaan. Voor die tijd was er geen protestantse kerk, maar er was wel een christelijke kerk. En het kan best zijn dat we het zullen meemaken dat het protestantisme ook weer halverwege verdwijnt, maar de christelijke kerk blijft. Doordat er misschien wel een bijbelse vernieuwing van de catholica komt, waar de protestantse kerken zich volgaarne mee zullen verenigen en in een bredere bedding van kerkelijk leven zich mogen voortzetten. Over fusie gesproken. Wie zou daar niet naar verlangen?"
Prof. Graafland ziet alleen hoop gloren voor "een evangelisch-protestantse kerk in Nederland." "Mijn devies zou dan ook zijn: Evangelischen aller kerken, verenigt u. Maar dan bedoel ik eigenlijk: Alle gelovigen, die kinderen van de ene Vader van onze Heiland Jezus Christus mogen zijn, komt uit uw verouderde stellages tevoorschijn en verenig u tot Christus' ware kerk op aarde. En hoe ver dat dan zal gaan?
Nu, ik zei het al: Als ik merk, dat deze ontwakende geest van het evangelisch geloven ook in de Rooms-Katholieke Kerk zich steeds duidelijker meldt, een geest die ik trouwens ook bij de Grieks-orthodoxen heb ontmoet, dan hoop ik dat ook in die richting de grenzen eenmaal zullen wegvallen, en het werkelijk gaat worden: één kudde, onder één Herder, onze Heere en Heiland Jezus Christus."
De emeritus hoogleraar verwees naar artikel 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, waar zowel de leer als het ware geloof als kenteken van de kerk wordt genoemd. Volgens prof. Graafland zal in de toekomst de leer steeds minder de grenzen van de kerk aangeven. "Dus niet meer zozeer haar kerkelijk vastgestelde en geformuleerde leer of belijdenis of kerkorde zal bepalend zijn, maar of ze een kerk is waarin de leden ware gelovigen zijn, in beleving en uitleving, en waar dat leven dan ook van uitstraalt naar elkaar en naar de wereld toe. En dat zal dan tot gevolg hebben dat de feitelijke grens tussen kerk en niet-kerk of niet meer kerk dwars door alle bestaande denominaties heen zal lopen. Daar gaan we naartoe, verwacht ik.
We krijgen een heel andere kerkelijke kaart in de toekomst. Ook de bestaande grenzen en tegenstellingen tussen het protestantisme en de rest van het christendom, niet alleen inclusief de evangelische kerken maar ook inclusief de Rooms-Katholieke Kerk, kunnen zich wel eens drastisch wijzigen of zelfs in hun kerkscheidende werking verdwijnen."
In de discussie kwam van diverse kanten de vraag welke evangelischen prof. Graafland precies bedoelt. Daarop zei de emeritus hoogleraar dat het gemakkelijk is allerlei verschraalde vormen aan te wijzen, maar dat je overal (jonge) mensen ziet zoeken om de Schrift weer helder te krijgen en "alle rompslomp die de orthodoxie zich heeft aangemeten, er weer af te halen."
Kwam prof. Graafland in zijn lezing met zijn "kinderlijk geloof", IZB-studiesecretaris ds. W. Dekker uit Oosterwolde (bij Elburg) trok filosofische en sociologische lijnen van het verleden naar de huidige belevingscultuur. Was er vroeger in Nederland en nu nog in tweederde deel van de wereld een "overlevingscultuur", waarin de strijd om het bestaan centraal staat, in de welvaartscultuur is "de spanning uit het leven gehaald die het leven de moeite waard maakte. Daarom zoeken mensen naar kicks en ervaringen die het leven spannend maken." Ds. Dekker zei dat de kerk die overgang van overlevings- naar belevingscultuur volstrekt serieus moet nemen. "De kerk moet niet Jezus aanbieden als vervulling van een verlangen naar afwisseling en emotie, maar als Heer der wereld die ook Heer van mijn leven wil zijn."
Tegelijk erkent ds. Dekker dat de behoefte aan beleving diep in de cultuur is verankerd en dat alleen die stromingen in het christelijk geloof het goed doen die deze behoefte serieus nemen. "Sommige kerken lijken het wel goed te doen, maar dat is te danken aan zuilvorming en groepsproces. De enige kerkelijke stroming die de beleving serieus neemt, is de evangelische. Ik denk dat dit eenvoudig de feiten zijn."
Ds. Dekker bedacht een nieuwe variant op Descartes: "Ik denk dus ik ben? Ik voel dus ik ben? Ik antwoord dus ik ben! De weg van gehoorzaamheid is geloof, zeg ik met Bonhoeffer."
Ik heb wat opvallende uitspraken vet gedrukt. Erg grappig om te zien waar het RD en het ND de nadruk op leggen. Zelf kan ik me er wel enigszins in bovenstaand artikel vinden, al vind ik het gedeelte over de PKN wel erg dubbel; eerst spreekt hij over een afbraak van kerkgrenzen om daarna een (toekomstig) fusiekerk zo breed als de PKN af te wijzen? Volgens mij wordt er misschien wel iets teveel de nadruk gelegd op de verschillende grenzen tussen kerken in dit artikel, terwijl juist enkele uitspraken erop wijzen dat deze grenzen er niet meer toe doen.Graafland voorspelt andere kerkelijke kaart
UTRECHT - Er komt een heel andere kerkelijke kaart, denkt prof. dr. C. Graafland. Grenzen en tegenstellingen tussen het protestantisme en de rest van het christendom, zowel evangelisch als rooms-katholiek, zullen drastisch wijzigen of zelfs verdwijnen. Het is volgens hem de enige manier om in de toekomst te overleven.
Graafland sprak zaterdag op de Kontekstueel-lezersdag. De bijeenkomst van het 'tijdschrift voor gereformeerd belijden nú' stond in het teken van uitspraken van theoloog Alister McGrath in het Nederlands Dagblad en in Beweging, het blad van het centrum voor Reformatorische Wijsbegeerte. Volgens McGrath zal het protestantisme verdwijnen. Binnen het christendom zullen drie grote stromingen overblijven: de rooms-katholieke, de oosters-orthodoxe en de evangelicale.
Er waren ongeveer 135 mensen naar de Jacobikerk in Utrecht gekomen. Velen zien in hun omgeving dat traditionele kerken moeite hebben het evangelie aan jongeren over te dragen terwijl evangelische groepen een jonge doelgroep weten aan te spreken, verklaarde redactielid drs. J. Wienen de hoge opkomst.
Volgens emeritus-hoogleraar Graafland is het niet meer van doorslaggevend belang of "wij nu rooms-katholiek, Grieks-orthodox, evangelicaal of protestant'' zijn. Het geloof dat 'de rechtvaardiging van de goddeloze plaatsvindt door het geloof' is te vinden in alle kerken. "In dat licht gezien is het dus eigenlijk helemaal geen ramp om over het einde van het protestantisme te spreken.'' Misschien komt er wel een bijbelse vernieuwing van de Rooms-Katholieke Kerk waarmee de protestantse kerken zich graag verenigen. "Wie zou daar niet naar verlangen?''
Het draait tenslotte om de scheiding tussen het ware en het niet-ware geloof, aldus Graafland. Die scheiding is niet meer kerkelijk vast te leggen. Hij vond het een positieve ontwikkeling dat in sommige kerken het orthodox-gereformeerde gemeenteleven en de evangelische spiritualiteit zich verbinden. Graafland riep 'evangelischen van alle kerken' op zich te verenigen. "Alle gelovigen die kinderen van de ene Vader van onze heiland Jezus Christus mogen zijn, komt uit uw verouderde stellages tevoorschijn en verenig u tot Christus' ware kerk op aarde.''
Negatief over PKN
Graafland was zeer negatief over de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) die op 1 mei van start gaat. De kerk met "horizontale prediking met sterk moralistische inslag'' heeft geen toekomst. Volgens hem is de nieuwe kerk een laatste poging om het definitieve einde nog een poosje uit te stellen. Dat kan worden voorkomen als de Protestantse Kerk in Nederland tot "een vruchtbare, inhoudelijke en geestelijke integratie'' komt met de evangelische beweging - die in de meeste protestantse kerken bezig is te ontstaan.
Drs. W. Dekker, werkzaam bij de Hervormde Bond voor Inwendige Zending (IZB) ging in op de culturele ontwikkeling die tot "deze impasse van het protestantisme'' heeft geleid. Volgens McGrath heeft het protestantisme de geloofservaring teveel verwaarloosd. Het woord beleving is in de westerse cultuur enorm belangrijk geworden, erkende Dekker. Alle kerken hebben daar slecht op ingespeeld, ook de Rooms-Katholieke Kerk. Sommige kleine orthodox-protestantse kerken lijken het nog goed te doen, maar dat is te danken aan zuilvorming en groepscodes, aldus Dekker. "Ook daar wordt intussen zichtbaar dat de traditionele woorden niet meer refereren aan de levens- en wereldervaring van veel kerkgangers. Derhalve moeten deze kerken worden gezien als weliswaar dichtbevolkte, maar in feite afbrokkelende eilanden.''
Door de belevingscultuur serieus te nemen is de evangelische stroming de enige groepering die succes heeft. Maar dat wil nog niet zeggen dat alle kerken die kant op moeten, zei Dekker. Hij vond wel dat het christelijke geloof in de westerse wereld moet aansluiten bij de cultuur, echter zonder van kleur te verschieten. Hij waarschuwde ervoor als kerk niet te gemakkelijk in te spelen op het verlangen naar emotie. "Emotie is de oppervlaktelaag van een veel diepere laag. De kerk moet Jezus niet aanbieden als vervulling van een emotioneel verlangen naar geborgenheid. De kerk moet Jezus als de Heer van de wereld ter sprake brengen, waardoor wij heel de wereld in een ander licht mogen zien. Deze Heer wil ook de Heer van mijn leven zijn.'' Is dit evangelische theologie?, vroeg Dekker. "Van mij mag het zo worden genoemd, maar het mag ook protestants heten.''
Prediking belangrijk
Is het erg als het protestantisme verdwijnt?, vroeg iemand. Ja, vond Dekker. De kracht van het protestantisme is de prediking. Die ontbreekt wel eens bij evangelischen. De prediking van het Woord moet er wel zijn, wil de evangelicale stroming een opvolger van het protestantisme zijn.
Graafland proefde in de reacties vanuit de zaal "een afkeer van evangelischen''. "Intussen is de Protestantse Kerk leeg en zitten evangelische kerken vol. Dan kun je wel zeggen dat jongeren een verzetje willen als ze naar de evangelischen gaan, maar misschien horen ze iets nieuws.'' Er heerst in die beweging niet het afgezaagde klimaat zoals in de traditionele kerk. Hij erkende dat er "verschraalde evangelische vormen'' te vinden. Maar McGrath gaat het om het origineel-reformatorische. "Hij wil het protestantisme van alle rompslomp zuiveren. Dat is kern van wat evangelischen willen.''
Wat vinden jullie van bovenstaande artikelen?
[Aangepast op 2-9-2004 door Quazzy]