Geen oudere man...

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Geen oudere man...

Bericht door memento »

Mja, liever een levende, bevindelijke arminiaan zoals Wesley (die trouwens hun zaligheid geheel aan God toeschreven, zie oa wat AW Pink over hen schrijft), dan een dode gereformeerde.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Geen oudere man...

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Mja, liever een levende, bevindelijke arminiaan zoals Wesley (die trouwens hun zaligheid geheel aan God toeschreven, zie oa wat AW Pink over hen schrijft), dan een dode gereformeerde.
Tja, dat is weer een heel ander onderwerp....

En ik ben het in ene zin er mee eens, in dat wat levend is beter is dan wat dood is. Ben ik aan de andere kant bang wat voor dwalingen door beiden in de wereld gebracht worden... Niet dat er ooit iets nieuws onder de zon is, maar elke 'nieuwe' dwaling is een variatie op de oudste dwaling in de wereld, namelijk, dat de mens zelf God wezen wil.

Dat zien we in Adam, in de zondeval, waarin we allen schuld hebben
Dat zien we in Kain, dat hij met vrucht van eigen akker rechtvaardig voor God wilde wezen
en ga zo maar door...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Geen oudere man...

Bericht door Bert Mulder »

Is het, in dit verband, goed dit in de gedachten te houden, 1 Kor. 3:

1 En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.

2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet.

3 Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?

4 Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk?

5 Wie is dan Paulus, en wie is Apollos, anders dan dienaars, door welke gij geloofd hebt, en dat, gelijk de Heere aan een iegelijk gegeven heeft?

6 Ik heb geplant, Apollos heeft nat gemaakt; maar God heeft den wasdom gegeven.

7 Zo is dan noch hij, die plant, iets, noch hij, die nat maakt, maar God, Die den wasdom geeft.

8 En die plant, en die nat maakt, zijn een; maar een iegelijk zal zijn loon ontvangen naar zijn arbeid.

9 Want wij zijn Gods medearbeiders; Gods akkerwerk, Gods gebouw zijt gij.

10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fondament gelegd; en een ander bouwt daarop. Maar een iegelijk zie toe, hoe hij daarop bouwe.

11 Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.

12 En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen;

13 Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.

14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.

15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Geen oudere man...

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:Mja, liever een levende, bevindelijke arminiaan zoals Wesley (die trouwens hun zaligheid geheel aan God toeschreven, zie oa wat AW Pink over hen schrijft), dan een dode gereformeerde.
Tja, dat is weer een heel ander onderwerp....

En ik ben het in ene zin er mee eens, in dat wat levend is beter is dan wat dood is. Ben ik aan de andere kant bang wat voor dwalingen door beiden in de wereld gebracht worden... Niet dat er ooit iets nieuws onder de zon is, maar elke 'nieuwe' dwaling is een variatie op de oudste dwaling in de wereld, namelijk, dat de mens zelf God wezen wil.

Dat zien we in Adam, in de zondeval, waarin we allen schuld hebben
Dat zien we in Kain, dat hij met vrucht van eigen akker rechtvaardig voor God wilde wezen
en ga zo maar door...
We moeten de dwaling verwerpen, maar dat betekend niet (zoals Alexander CD doet) dat we dan de mensen af mogen schrijven, en de opwekking waarvoor hun als middel gebruikt zijn dus maar als van de duivel afkomstig mogen benoemen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Geen oudere man...

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef: We moeten de dwaling verwerpen, maar dat betekend niet (zoals Alexander CD doet) dat we dan de mensen af mogen schrijven, en de opwekking waarvoor hun als middel gebruikt zijn dus maar als van de duivel afkomstig mogen benoemen.
Mee eens...

Maar, in connectie ook met 1 Cor. 3...

Moeten we wel de ware 'opwekkingen' van de valse onderscheiden. Wat ook op dat gebied is er veel geweest dat van stoppelen gebouwd is, en welks werk verbrand zal worden.

En dat zie je duidelijk in de 'mega' kerken van tegenwoordig...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Geen oudere man...

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef: We moeten de dwaling verwerpen, maar dat betekend niet (zoals Alexander CD doet) dat we dan de mensen af mogen schrijven, en de opwekking waarvoor hun als middel gebruikt zijn dus maar als van de duivel afkomstig mogen benoemen.
Mee eens...

Maar, in connectie ook met 1 Cor. 3...

Moeten we wel de ware 'opwekkingen' van de valse onderscheiden. Wat ook op dat gebied is er veel geweest dat van stoppelen gebouwd is, en welks werk verbrand zal worden.

En dat zie je duidelijk in de 'mega' kerken van tegenwoordig...
Zeker...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17438
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
AlexanderCD reageerde
Het feit dat God kromme stokken heeft willen gebruiken om het Evangelie aan velen te brengen
Geachte Huisman, dat citaat was van mij, en niet van onze vriend Alexander...

Wil ik nog graag even aanvoegen, dat ik niet graag mensen als Whitefield en Edwards in hetzelfde groepje plaats als Wesley en Finney...

De eerste twee, van eigen getuigenis, gereformeerd. De laatste twee op en top arminiaans of erger (ook van eigen getuigenis)...

Kun je Wesley met de tegenwoordige Billy Graham vergelijken, en Finney met welke gekke televangelist dan ook....
Ja maar je kent waarschijnlijk ook de bekende uitspraak van Whitefield na het overlijden van John Wesley. Op de vraag aan Whitefield of hij Wesley ook in de hemel zou tegen komen antwoorde hij: Nee dat denk ik niet ...... want Wesley zal zo vooraan bij de Troon staan en ik zal ergens achterin moeten staan dus ik denk niet dat ik Wesley zal zien. (gunnend of niet?)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Geen oudere man...

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Joannah schreef:Waar in de bijbel is er aanleiding gegeven tot het verwachten van een "opwekking"?
Ik kan hier nl niets over vinden...
Pinksteren
Dank je.
In Hand 2:14 en 22,29,36 staat echter wel "Joden en allen die in Israel wonen", en "mannen van Israel"" aan wie deze tekenen zullen geschieden.Hand. 2:14 “Gij Joden en allen, die te Jeruzalem woonachtig zijt”
Hand. 2:22 “mannen van Israël”
Hand. 2:29 “mannen broeders”
Hand. 2:36 “het ganse huis Israëls..
Alle teksten die in de bijbel voorkomen, waar het over wonderen en tekenen gaat, gaan deze wonderen en tekenen van de Heere zelf uit. Het zijn de wonderen en tekenen van de Heere zelf, het zijn ZIJN wonderen en tekenen. Behalve als de na-aper van God ook wonderen en tekenen doet, maar dezen zijn vals, en alleen bedoeld om de mensen te verleiden.
Alle beschreven wonderen en tekenen werden gedaan in verband met het volk Israël. Anders gezegd, de wonderen en teken hoorden bij dat volk. De Heere zei: “Zie, Ik maak een verbond; voor uw ganse volk zal Ik wonderen doen, die niet geschapen zijn op de ganse aarde, noch onder enige volken; alzo dat dit ganse volk, in welks midden gij zijt, des HEEREN werk zien zal, dat het schrikkelijk is, hetwelk Ik met u doe.”
De Heere maakte zich aan Zijn volk bekend door tekenen en wonderen. En hij verzamelde voor Zich een volk door teken en wonderen: “om Zich een volk uit het midden eens volks aan te nemen, door verzoekingen, door tekenen, en door wonderen, .........
Reeds vanaf Egypte was de Heere bij Zijn volk aanwezig door tekenen en wonderen. De Heere, Zijn volk én tekenen en wonderen zijn eigenlijk een onafscheidelijk drietal.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Geen oudere man...

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Ja maar je kent waarschijnlijk ook de bekende uitspraak van Whitefield na het overlijden van John Wesley. Op de vraag aan Whitefield of hij Wesley ook in de hemel zou tegen komen antwoorde hij: Nee dat denk ik niet ...... want Wesley zal zo vooraan bij de Troon staan en ik zal ergens achterin moeten staan dus ik denk niet dat ik Wesley zal zien. (gunnend of niet?)
Hoe goedwillig dat gezegde ook is van Whitefield (heb groot respect voor hem), dat gezegde is moeilijk aan de Schrift te staven, ziende bijvoorbeeld 1 Kor 3 dat ik hier citeerde, daar hij met stoppel gebouwd heeft...Verder komt het ons niet toe om over zijn eeuwige staat te oordelen, dat komt alleen God toe.

Hebben we slechts deze tekstwoorden:

14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.

15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17438
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Ja maar je kent waarschijnlijk ook de bekende uitspraak van Whitefield na het overlijden van John Wesley. Op de vraag aan Whitefield of hij Wesley ook in de hemel zou tegen komen antwoorde hij: Nee dat denk ik niet ...... want Wesley zal zo vooraan bij de Troon staan en ik zal ergens achterin moeten staan dus ik denk niet dat ik Wesley zal zien. (gunnend of niet?)
Hoe goedwillig dat gezegde ook is van Whitefield (heb groot respect voor hem), dat gezegde is moeilijk aan de Schrift te staven, ziende bijvoorbeeld 1 Kor 3 dat ik hier citeerde, daar hij met stoppel gebouwd heeft...Verder komt het ons niet toe om over zijn eeuwige staat te oordelen, dat komt alleen God toe.

Hebben we slechts deze tekstwoorden:

14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.

15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
Precies ...niet oordelen maar laten wij strijden om in te gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Geen oudere man...

Bericht door Alexander CD »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:
memento schreef:Mja, liever een levende, bevindelijke arminiaan zoals Wesley (die trouwens hun zaligheid geheel aan God toeschreven, zie oa wat AW Pink over hen schrijft), dan een dode gereformeerde.
Tja, dat is weer een heel ander onderwerp....

En ik ben het in ene zin er mee eens, in dat wat levend is beter is dan wat dood is. Ben ik aan de andere kant bang wat voor dwalingen door beiden in de wereld gebracht worden... Niet dat er ooit iets nieuws onder de zon is, maar elke 'nieuwe' dwaling is een variatie op de oudste dwaling in de wereld, namelijk, dat de mens zelf God wezen wil.

Dat zien we in Adam, in de zondeval, waarin we allen schuld hebben
Dat zien we in Kain, dat hij met vrucht van eigen akker rechtvaardig voor God wilde wezen
en ga zo maar door...
We moeten de dwaling verwerpen, maar dat betekend niet (zoals Alexander CD doet) dat we dan de mensen af mogen schrijven, en de opwekking waarvoor hun als middel gebruikt zijn dus maar als van de duivel afkomstig mogen benoemen.
Ik heb ook grote waardering voor Jonathan Edwards en George Whitefield, maar niet voor Finney en Wesley.
Alleen ook tijdens de Great Awakening werd er goedkeurend gesproken over “overtuiging van zonde” als laatste stadium voor ontmoeting met God, deze manier van bekeren is mystiek en heeft z'n wortels in de katholieke mystiek, waar hetzelfde verschijnsel de donkere nacht van de ziel heet.
Edwards en Whitefield hadden dat moeten veroordelen, helaas ze hebben het niet onderkent.
Deze overtuiging van zonde of de donkere nacht van de ziel is de poort waardoor ze moeten om vereninging met God te vinden, dit is onjuist Christus is voor ons door de donkerepoort gegaan een heeft onze schuld gedragen.
Ze waren zo onder de overtuiging van zonde dat ze de controle over zichzelf verloren, dat is niet iets wat je in de bijbel leest.
Wat je in de Korinthe brief leest was de zonde die in de gemeente heerst, dat is heel iets anders dan wat bij de opwekking naar voren kwam.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Geen oudere man...

Bericht door Alexander CD »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Ja maar je kent waarschijnlijk ook de bekende uitspraak van Whitefield na het overlijden van John Wesley. Op de vraag aan Whitefield of hij Wesley ook in de hemel zou tegen komen antwoorde hij: Nee dat denk ik niet ...... want Wesley zal zo vooraan bij de Troon staan en ik zal ergens achterin moeten staan dus ik denk niet dat ik Wesley zal zien. (gunnend of niet?)
Hoe goedwillig dat gezegde ook is van Whitefield (heb groot respect voor hem), dat gezegde is moeilijk aan de Schrift te staven, ziende bijvoorbeeld 1 Kor 3 dat ik hier citeerde, daar hij met stoppel gebouwd heeft...Verder komt het ons niet toe om over zijn eeuwige staat te oordelen, dat komt alleen God toe.

Hebben we slechts deze tekstwoorden:

14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.

15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
Precies ...niet oordelen maar laten wij strijden om in te gaan.
Maar hoe zul je zonder dat je de geesten onderscheidt gaan strijden, ook een leger moet weten welke hun vijanden en welke hun makkers zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17438
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:
huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Ja maar je kent waarschijnlijk ook de bekende uitspraak van Whitefield na het overlijden van John Wesley. Op de vraag aan Whitefield of hij Wesley ook in de hemel zou tegen komen antwoorde hij: Nee dat denk ik niet ...... want Wesley zal zo vooraan bij de Troon staan en ik zal ergens achterin moeten staan dus ik denk niet dat ik Wesley zal zien. (gunnend of niet?)
Hoe goedwillig dat gezegde ook is van Whitefield (heb groot respect voor hem), dat gezegde is moeilijk aan de Schrift te staven, ziende bijvoorbeeld 1 Kor 3 dat ik hier citeerde, daar hij met stoppel gebouwd heeft...Verder komt het ons niet toe om over zijn eeuwige staat te oordelen, dat komt alleen God toe.

Hebben we slechts deze tekstwoorden:

14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.

15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
Precies ...niet oordelen maar laten wij strijden om in te gaan.
Maar hoe zul je zonder dat je de geesten onderscheidt gaan strijden, ook een leger moet weten welke hun vijanden en welke hun makkers zijn.
Strijd met het zicht op de Overste Leidsman Jezus Christus die in alle waarheid leidt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Geen oudere man...

Bericht door Alexander CD »

huisman schreef:Strijd met het zicht op de Overste Leidsman Jezus Christus die in alle waarheid leidt
Doet Hij dat niet juist door het geven van onderscheidt der geesten, door Zijn woord te kennen en zo te weten wie niet tegen ons is is voor ons.
Zonder de zaken te beoordelen kunnen we onze plaats niet bepalen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17438
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:
huisman schreef:Strijd met het zicht op de Overste Leidsman Jezus Christus die in alle waarheid leidt
Doet Hij dat niet juist door het geven van onderscheidt der geesten, door Zijn woord te kennen en zo te weten wie niet tegen ons is is voor ons.
Zonder de zaken te beoordelen kunnen we onze plaats niet bepalen.
Natuurlijk ben ik het met je eens ,maar Hij doet dat door Woord en Geest, buigen voor het Woord en geleid worden door de Geest want ook na ontvangen genade maar een klein beginsel...vaak onwetend..,struikelend in veel ...Telkens is het zicht op die Overste Leidsman nodig. Een gezegende zondag onder één van Zijn belangrijkste genademiddelen: De prediking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie