Het papieren RD... Hoe lang nog?

Ben je bereid het papieren RD de hele week te ontvangen?

Ja, ik vind het RD prima zo.
6
11%
Ja, hoewel de prijs-kwaliteitsverhouding wel vragen oproept.
1
2%
Ja, maar ik zou graag een dikkere krant willen, met meer lange artikelen.
11
20%
Ja, maar het RD zou theologisch bevindelijker moeten worden.
2
4%
Nee, ik ga mijn abonnement stopzetten, of omzetten naar een digitale variant.
2
4%
Nee, want ik mis de lange artikelen, zoals bij Trouw en NRC.
8
15%
Nee, het RD heeft voor mij steeds minder meerwaarde, doordat ik het nieuws al via radio/tv/internet volg, en er verder te weinig méér gebracht wordt.
4
7%
Nee, ik heb geen abonnement, en dat houd ik zo.
21
38%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Willem »

Luther schreef:
Willem schreef:Laat een ieder die het stukje in het RD als het een bijzaak ziet toch ook reageren als zijnde een bjizaak! en zich richten op de hoofdzaken. Dat impliceert iig geen lange uitgebreide besprekingen op het forum, zeker niet over woordgebruik. (want meer is het niet).

Wat mij b.v. opvalt is de zin van Luther na z'n lange posting hierover:
Luther schreef:Toen ik daar stond, moest ik aan RF denken. Deze kleine gemeente heeft elkaar keihard nodig; men kan zich niet de luxe verooloven om op detailniveau elkaar duivelswerk in de schoenen te schuiven op basis van een bijbelvertaling en een kledingstuk. Wat raak je dan (heerlijk!) veel ballast kwijt. Wat zouden deze mensen zich met afgrijzen afwenden van dit soort discussies...
Deze zin volgt op de langste veroordeling van sribent in dit topic op de uitspraak in de krant. Bijzaak? "Met afgrijzen afwenden"?
Omdat nog een grote groep binnen de gereformeerde gezindte dit geenszins als bijzaken zal willen typeren.
Argumenten die de stelling in de laatste zin onderbouwen?

Iedereen typeert het als een bijzaak. Tegelijkertijd typeert iedereen dat er een hele grote groep is die dit geenzins als een bijzaak wil typeren. En derhalve ageert iedereen tegen iedereen en vindt iedereen dat iedereen hier geen aandacht aan moet besteden en iedereen vertelt iedereen er geen aandacht aan geven. Zelfreflectie! is een grote deugd. Ook voor mij, dus dit is de laatste posting over een woord van "7 letters". Hoeveel macht heeft de duivel!.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Ander schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Wat het RD betreft: die gaat me steeds meer tegenstaan. Iemand die dat stuk als hoofdredactioneel commentaar van vandaag laat plaatsen moeten ze toch op staande voet ontslaan? Ok, men is daar niet voor twitter. Maar om nu elk ongevalletje aan te vatten voor hoofdredactioneel commentaar.
Inderdaad!
Evenals het citaat op pagina 2 van ds. A. Kort, die een legging vergelijkt met een regenpijp van de duivel... :bobo
't Was een mooi en eerlijk stuk van ds. Kort. Hij noemt man en paard en is duidelijk bewogen met de jonge mensen in de gemeenten.
Jaja, daarom noemt hij zeker de HSV ook een duivelse zaak. Droevig. Treurig. Dieptriest.
Je moet natuurlijk wel rekening mee houden dat de duivel wel allerlei staaltjes heeft om mensen van de waarheid af te houden. Heel geraffineerd soms...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Je moet natuurlijk wel rekening mee houden dat de duivel wel allerlei staaltjes heeft om mensen van de waarheid af te houden. Heel geraffineerd soms...
Zeker. Hij kan zelfs dominees verleiden tot het doen van minder slimme uitspraken.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Je moet natuurlijk wel rekening mee houden dat de duivel wel allerlei staaltjes heeft om mensen van de waarheid af te houden. Heel geraffineerd soms...
Zeker. Hij kan zelfs dominees verleiden tot het doen van minder slimme uitspraken.
Het zit heel ingewikkeld in elkaar, maar wij willen alles met het verstand begrijpen, maar zo werken zowel God zelf als de duivel niet.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:Je moet natuurlijk wel rekening mee houden dat de duivel wel allerlei staaltjes heeft om mensen van de waarheid af te houden. Heel geraffineerd soms...
Je bedoelt dat de duivel door de HSV mensen van de waarheid afhoudt?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:Je moet natuurlijk wel rekening mee houden dat de duivel wel allerlei staaltjes heeft om mensen van de waarheid af te houden. Heel geraffineerd soms...
Je bedoelt dat de duivel door de HSV mensen van de waarheid afhoudt?
Ja, de duivel zegt dan: het kan allemaal wel makkelijker met alle gevolgen van dien, dan hoeft de HSV nog niet eens heel slecht te zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:Je moet natuurlijk wel rekening mee houden dat de duivel wel allerlei staaltjes heeft om mensen van de waarheid af te houden. Heel geraffineerd soms...
Gijs, reageer nog even hierop.... :bobo
Een diepe zucht ontsnapt aan mijn keel...
In de vakantie was ik bij een kleine, behoudende gemeente in het buitenland. De liturgie was gans anders, er was zelfs sprake van een sober kringgebed ; er werden louter gezangen gezongen... En toch heb ik daar een loupezuivere prediking gehoord, schriftuurlijk, bevindelijk. Iedereen had een bijbel bij zich, niet allemaal in dezelfde vertaling, sommigen hadden een gereviseerde versie, andere de een oude, waaruit op de kansel ook gelezen werd.
Er was liefde, er was eensgezindheid, er was verdraagzaamheid.
Elke donderdagavond was er een bijbelstudieavond. Ik ben er twee keer naar toe geweest. Er werden verschillende gedeelten uit de bijbel gelezen. Iedereen las een vers, de één uit de Lutherbijbel versie 1912, de andere uit een gereviseerde versie 1996, ikzelf uit de SV in het Nederlands; naast me zat een vrouw die (als ze aan de beurt was) het vers uit de Franse bijbel voorlas, verder hoorde ik een enkel vers in het Engels klinken en zelfs 1 vers in het Thais.
Er was geen verbijten en vereten van elkaar om een vertaling, om een legging. 's Zondags zat bijna elke vrouw in een rok; op de bijbelstudieavond zag ik broeken en een man die meer leek op een cowboy dan op een kind van God (in onze traditie dan).
HET VIEL ALLEMAAL WEG!
Ik heb daar oprechte getuigenissen gehoord van de kennis van Christus. Ik zag eenvoud en een eerlijk luisteren naar de Schrift. Graag citeer ik (letterlijk opgeschreven) wat de cowboy aan een bepaalde discussie toevoegde: (vertaalt naar het Nederlands) "Als mensen niet werkelijk geloven dat ze zondaar zijn en voor eeuwig verloren gaan zonder Jezus Christus, dan zullen ze met Hem ook niet nodig hebben."
En een andere vrouw zei me later na afloop: "Het is zo'n wonder dat Jezus Christus is gekomen om verlorenen de zoeken, anders was ik nooit gered. Ik was Rooms Katholiek en fanatiek. Maar Gods Woord leerde me op een dag: je bent verdoemd voor God, je dient me niet echt, ik kan niet anders dan je voor eeuwig voorbijgaan. En Hij had gelijk. Maar Hij heeft me genade geschonken. Hij heeft mij laten zien dat Hij ook voor mij gekomen is."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Ander »

Duivel=diabolos. Hij wil, dat is zijn drijfveer, scheiding aanbrengen. Voorbeelden te over. Het grootste voorbeeld staat in Genesis 3. Dan is de legging niet zo belangrijk, een vertaling ook niet. Maar wees eerlijk: welk gedoe is er (welke scheiding) is er door de stomme legging, welk gedoe (welke scheiding) is er door de HSV. Dan hoeven we nog geeneens inhoudelijk te zijn op betreffende onderwerpen, maar daarin heeft ds. Kort gewoon gelijk.

Maar 't zijn bijzaken: de vreze Gods doet wijken van het kwaad.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Luther »

Ander schreef:Duivel=diabolos. Hij wil, dat is zijn drijfveer, scheiding aanbrengen. Voorbeelden te over. Het grootste voorbeeld staat in Genesis 3. Dan is de legging niet zo belangrijk, een vertaling ook niet. Maar wees eerlijk: welk gedoe is er (welke scheiding) is er door de stomme legging, welk gedoe (welke scheiding) is er door de HSV. Dan hoeven we nog geeneens inhoudelijk te zijn op betreffende onderwerpen, maar daarin heeft ds. Kort gewoon gelijk.

Maar 't zijn bijzaken: de vreze Gods doet wijken van het kwaad.
Met de laatste zin van harte eens!
Juist een predikant zou zich dus zeer moeten afvragen of hij een bepaalde bijzaak aan de orde stelt, en of het mogelijkerwijs verdeeldheid oplevert.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Ander »

Luther schreef: Met de laatste zin van harte eens!
Juist een predikant zou zich dus zeer moeten afvragen of hij een bepaalde bijzaak aan de orde stelt, en of het mogelijkerwijs verdeeldheid oplevert.
hoho, nu ga je de predikant betichten van iets wat hij juist probeert aan te wijzen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:
Luther schreef: Met de laatste zin van harte eens!
Juist een predikant zou zich dus zeer moeten afvragen of hij een bepaalde bijzaak aan de orde stelt, en of het mogelijkerwijs verdeeldheid oplevert.
hoho, nu ga je de predikant betichten van iets wat hij juist probeert aan te wijzen.
Precies. En dan zou het inderdaad wel eens werk van de duivel kunnen zijn.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:In het Terdege-interview met ds. W. Visscher zegt hij o.a. ook: "Lees je onze eigen blaadjes en krantjes, dan zie je dat we ons vastbijten in bijzaken."
Tja, de stukjes die hij zelf schrijft sla ik op mijn beurt vaak over. Het verhaal mist vaak een duidelijke lijn en wat hij met zijn stukjes beoogd wordt (meestal) niet helemaal helder.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:In het Terdege-interview met ds. W. Visscher zegt hij o.a. ook: "Lees je onze eigen blaadjes en krantjes, dan zie je dat we ons vastbijten in bijzaken."
Tja, de stukjes die hij zelf schrijft sla ik op mijn beurt vaak over. Het verhaal mist vaak een duidelijke lijn en wat hij met zijn stukjes beoogd wordt (meestal) niet helemaal helder.
Of je leest het liever niet. :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Tiberius »

Misschien moet je zijn artikelen/interviews niet lezen, om te voorkomen dat je je vastbijt aan bijzaken. ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Luther schreef: Met de laatste zin van harte eens!
Juist een predikant zou zich dus zeer moeten afvragen of hij een bepaalde bijzaak aan de orde stelt, en of het mogelijkerwijs verdeeldheid oplevert.
hoho, nu ga je de predikant betichten van iets wat hij juist probeert aan te wijzen.
Als ds. Kort hierover niet had geschreven, maar bijvoorbeeld over de schoonheid van Christus, dan hadden we geen discussie over de regenpijp van de duivel gehad.
Ik bedoel: Verdeeldheid aanwijzen is 1, maar zeer grote woorden gebruiken in veroordelende zin is 2.

Ik vind een legging voor een vrouw (met een rok eroverheen) er niet uitzien. Geen gezicht! Maar dat is mijn mening. Ik constateer alleen dat het wel een stuk zedelijker is, zoals de Bijbel dat ook van ons vraagt. Maar om nu een meisje dat alleen een rok aan heeft duivels te noemen om die reden, dat gaat me wat ver.

@Erasmiaan: Kun je dat eens concreet toelichten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie