't Is feest....

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: 't Is feest....

Bericht door Marnix »

Fjodor schreef:
Marnix schreef:Precies, het is helaas niet zo dat er minder mensen sterven van de honger als wij ipv een luxe maaltijd gewoon aardappels met groente eten. Anders had ik mijn kerstdiner graag ingeruild. Maar zo werkt het niet.
Nou lever jij je kerstdiner dan maar in :) , want als je dat geld aan armenhulp had gegeven had het zeker wel een leven kunnen redden...
En als ik daar al geld aan geef? En niks aan kerstdiners heb betaald? Ik maak verschil tussen geld geven aan goede doelen en het redden van levens door bepaalde dingen niet te doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: 't Is feest....

Bericht door henriët »

Luther schreef:
henriët schreef: Er is veel ellende op de wereld, maar dat betekent niet dat wij niet mogen eten of drinken omdat er bijvoorbeeld in Afrika mensen sterven door te weinig eten.
Dan zouden we zelf moeten doneren en of iets aan ontw. hulp moeten doen om zodoende ook voor onze medemens te zorgen, maar niet om dan zelf te verhongeren. Al denk ik wel dat we binnen de ger gez meer matig zouden kunnen ( misschien wel moeten) zijn, ikzelf incluis
Maar...
... er is wel een verschil tussen verhongeren en luxe, overdadig eten.
... matigheid is zelfs een Bijbelse plicht, én (belangrijker) een gave van de Heilige Geest. Lees maar in Galaten 5: 22.
matigheid is een Bijbelse plicht
alleen zou ik dan wel eens expliciet willen weten wanneer je niet meer matig bent,
voor de een zat dat zijn, als er minder wordt gegeten, voor de ander zal dat zijn als er geen bloemen gekocht worden, een ander zegt.. matigheid betekent geen merkkleding .... enz.

Ik vraag me af wie in Nederland nog Bijbels matig leeft...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 't Is feest....

Bericht door memento »

Matigheid is meer een levenshouding, dan dat het zit in de dingen die je doet. Als je al gelukkig bent met de basis-dingen, je vrouw/man, elke dag eten, lieve mensen om je heen, een kerk om Gods Woord te horen, etc dan is het niet zo moeilijk om minder luxe-producten te hebben. M.i. is matigheid in de eerste plaats een tevreden zijn met wat God je geeft, zonder te begeren wat je niet hebt (en de ander misschien wel). En dat uit zich dan vanzelf wel in de spullen die je koopt, en de keuzes die je maakt.

Matigheid is, net als de andere vruchten van de Geest, niet los te verkrijgen. Het moet voortkomen uit een waar geloof, het ware geloof onderstrepen, anders is het waardeloos.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: 't Is feest....

Bericht door henriët »

memento schreef:Matigheid is meer een levenshouding, dan dat het zit in de dingen die je doet. Als je al gelukkig bent met de basis-dingen, je vrouw/man, elke dag eten, lieve mensen om je heen, een kerk om Gods Woord te horen, etc dan is het niet zo moeilijk om minder luxe-producten te hebben. M.i. is matigheid in de eerste plaats een tevreden zijn met wat God je geeft, zonder te begeren wat je niet hebt (en de ander misschien wel). En dat uit zich dan vanzelf wel in de spullen die je koopt, en de keuzes die je maakt.

Matigheid is, net als de andere vruchten van de Geest, niet los te verkrijgen. Het moet voortkomen uit een waar geloof, het ware geloof onderstrepen, anders is het waardeloos.
Dus het zou kunnen betekenen dat een anderen je niet 'matig'vinden terwijl je dat zelf wel vindt. Wanneer je tevreden bent met wat God je geeft, stel je hebt geld om uit te geven en je koopt daar iets moois van, en je bent vervolgens tevreden dan kun je dus toch matig zijn.

:bobo
eigenlijk vind ik het ingewikkeld
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 't Is feest....

Bericht door memento »

henriët schreef:
memento schreef:Matigheid is meer een levenshouding, dan dat het zit in de dingen die je doet. Als je al gelukkig bent met de basis-dingen, je vrouw/man, elke dag eten, lieve mensen om je heen, een kerk om Gods Woord te horen, etc dan is het niet zo moeilijk om minder luxe-producten te hebben. M.i. is matigheid in de eerste plaats een tevreden zijn met wat God je geeft, zonder te begeren wat je niet hebt (en de ander misschien wel). En dat uit zich dan vanzelf wel in de spullen die je koopt, en de keuzes die je maakt.

Matigheid is, net als de andere vruchten van de Geest, niet los te verkrijgen. Het moet voortkomen uit een waar geloof, het ware geloof onderstrepen, anders is het waardeloos.
Dus het zou kunnen betekenen dat een anderen je niet 'matig'vinden terwijl je dat zelf wel vindt. Wanneer je tevreden bent met wat God je geeft, stel je hebt geld om uit te geven en je koopt daar iets moois van, en je bent vervolgens tevreden dan kun je dus toch matig zijn.

:bobo
eigenlijk vind ik het ingewikkeld
Nee, ik stel juist dat als je tevreden bent met de basis-dingen, je vanzelf minder behoefte hebt aan luxe producten (duur huis, dikke auto, dure/veel kleding, etc).
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: 't Is feest....

Bericht door henriët »

memento schreef:
henriët schreef:
memento schreef:Matigheid is meer een levenshouding, dan dat het zit in de dingen die je doet. Als je al gelukkig bent met de basis-dingen, je vrouw/man, elke dag eten, lieve mensen om je heen, een kerk om Gods Woord te horen, etc dan is het niet zo moeilijk om minder luxe-producten te hebben. M.i. is matigheid in de eerste plaats een tevreden zijn met wat God je geeft, zonder te begeren wat je niet hebt (en de ander misschien wel). En dat uit zich dan vanzelf wel in de spullen die je koopt, en de keuzes die je maakt.

Matigheid is, net als de andere vruchten van de Geest, niet los te verkrijgen. Het moet voortkomen uit een waar geloof, het ware geloof onderstrepen, anders is het waardeloos.
Dus het zou kunnen betekenen dat een anderen je niet 'matig'vinden terwijl je dat zelf wel vindt. Wanneer je tevreden bent met wat God je geeft, stel je hebt geld om uit te geven en je koopt daar iets moois van, en je bent vervolgens tevreden dan kun je dus toch matig zijn.

:bobo
eigenlijk vind ik het ingewikkeld
Nee, ik stel juist dat als je tevreden bent met de basis-dingen, je vanzelf minder behoefte hebt aan luxe producten (dikke auto, dure/veel kleding, etc).
dan denk ik toch weer aan Salomo...
als God je zegent met een goede baan dus daardoor met (veel) geld.. dan mag je dat toch ook besteden?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: 't Is feest....

Bericht door Marnix »

Hm... is dat zo? Ik herken het voor een deel wel, maar ik ben tevreden met wat ik heb maar kan toch bijvoorbeeld wel genieten van af en toe uit eten gaan of bij iemand thuis heel lekker eten. Ik ben tevreden met mijn loon waar ik van kan rondkomen... maar een eindejaarsuitkering vind ik toch wel weer fijn. Ik ben tevreden met waar ik woon, maar af en toe op reis / vakantie in een ander land vind ik toch wel erg leuk. Ik kan wel zonder maar als het niet nodig is blijf ik die dingen toch wel doen als het kan.... en dat zijn eigenlijk ook maar luxezaken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23873
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 't Is feest....

Bericht door refo »

Het bijbelse 'matigheid' is overgezet zijnde 'kuisheid'. In ieder geval niet 'een sneedje kerststol minder'.

Of hebben jullie andere teksten?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 't Is feest....

Bericht door memento »

henriët schreef: dan denk ik toch weer aan Salomo...
als God je zegent met een goede baan dus daardoor met (veel) geld.. dan mag je dat toch ook besteden?
Salamo was koning, en zijn rijkdom was een teken van de zegen van YHWH. Dat hij rijk was, verhoogde het aanzien van zijn God. M.i. kan je dat niet 1 op 1 vergelijken met persoonlijke rijkdom.

Daarnaast: Het NT noemt heel concreet matigheid verschillende keren. Niet voor niets natuurlijk. Ik zeg daarmee niet dat we geen spullen mogen kopen, maar de Bijbel leert ons dat dat in matigheid geschieden moet. Wat dat precies inhoudt, moet ieder voor God verantwoorden.

M.i. zit de kern in het tevreden zijn met basis-dingen (je man/vrouw/kinderen, elke dag eten op tafel, werk, etc). Wie daar werkelijk tevreden mee is, zal de luxe dingen van minder belang achten. En zal er ook zijn hart niet op zetten.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 't Is feest....

Bericht door memento »

refo schreef:Het bijbelse 'matigheid' is overgezet zijnde 'kuisheid'. In ieder geval niet 'een sneedje kerststol minder'.

Of hebben jullie andere teksten?
ἐγκράτεια , είας, ἡ
restraint of one’s emotions, impulses, or desires, self-control
Arndt, W., Danker, F. W., & Bauer, W. (2000). A Greek-English lexicon of the New Testament and other early Christian literature (3rd ed.) (274). Chicago: University of Chicago Press.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: 't Is feest....

Bericht door henriët »

Marnix schreef:Hm... is dat zo? Ik herken het voor een deel wel, maar ik ben tevreden met wat ik heb maar kan toch bijvoorbeeld wel genieten van af en toe uit eten gaan of bij iemand thuis heel lekker eten. Ik ben tevreden met mijn loon waar ik van kan rondkomen... maar een eindejaarsuitkering vind ik toch wel weer fijn. Ik ben tevreden met waar ik woon, maar af en toe op reis / vakantie in een ander land vind ik toch wel erg leuk. Ik kan wel zonder maar als het niet nodig is blijf ik die dingen toch wel doen als het kan.... en dat zijn eigenlijk ook maar luxezaken.
ja, dat bedoel ik dus.

je bent tevreden.. en toch heb je dingen die je kunt zien als luxe, zoals een keer uit eten, of op vakantie enz.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: 't Is feest....

Bericht door henriët »

memento schreef:
henriët schreef: dan denk ik toch weer aan Salomo...
als God je zegent met een goede baan dus daardoor met (veel) geld.. dan mag je dat toch ook besteden?
Salamo was koning, en zijn rijkdom was een teken van de zegen van YHWH. Dat hij rijk was, verhoogde het aanzien van zijn God. M.i. kan je dat niet 1 op 1 vergelijken met persoonlijke rijkdom.

Daarnaast: Het NT noemt heel concreet matigheid verschillende keren. Niet voor niets natuurlijk. Ik zeg daarmee niet dat we geen spullen mogen kopen, maar de Bijbel leert ons dat dat in matigheid geschieden moet. Wat dat precies inhoudt, moet ieder voor God verantwoorden.

M.i. zit de kern in het tevreden zijn met basis-dingen (je man/vrouw/kinderen, elke dag eten op tafel, werk, etc). Wie daar werkelijk tevreden mee is, zal de luxe dingen van minder belang achten. En zal er ook zijn hart niet op zetten.
ik denk dat dat laatste inderdaad een kern kan zijn.
je hart er niet op zetten.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 't Is feest....

Bericht door memento »

De definitie van het Griekse woord maakt het ook al duidelijk

Je emoties, impulsen en begeerten onder controle hebben, zelf-beheersing.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: 't Is feest....

Bericht door Luther »

memento schreef:
henriët schreef: dan denk ik toch weer aan Salomo...
als God je zegent met een goede baan dus daardoor met (veel) geld.. dan mag je dat toch ook besteden?
Salamo was koning, en zijn rijkdom was een teken van de zegen van YHWH. Dat hij rijk was, verhoogde het aanzien van zijn God. M.i. kan je dat niet 1 op 1 vergelijken met persoonlijke rijkdom.

Daarnaast: Het NT noemt heel concreet matigheid verschillende keren. Niet voor niets natuurlijk. Ik zeg daarmee niet dat we geen spullen mogen kopen, maar de Bijbel leert ons dat dat in matigheid geschieden moet. Wat dat precies inhoudt, moet ieder voor God verantwoorden.

M.i. zit de kern in het tevreden zijn met basis-dingen (je man/vrouw/kinderen, elke dag eten op tafel, werk, etc). Wie daar werkelijk tevreden mee is, zal de luxe dingen van minder belang achten. En zal er ook zijn hart niet op zetten.
Mooie post! :super
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32764
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Is feest....

Bericht door -DIA- »

memento schreef: ἐγκράτεια , είας, ἡ
restraint of one’s emotions, impulses, or desires, self-control
Arndt, W., Danker, F. W., & Bauer, W. (2000). A Greek-English lexicon of the New Testament and other early Christian literature (3rd ed.) (274). Chicago: University of Chicago Press.
Das duidelijk, geen woord Latijn bij!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie