Vrouw en onderdanig-zijn

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Ik, daarentegen, herhaal wel graag. :)

Je standpunt is me wel duidelijk. Alleen ben ik het er niet mee eens.
Punt 1 en 2 van je eerste lijstje volgen uit de tekst zoals Petrus dat uitlegt; 3, 4 en 5 zijn in volgorde van opsomming toenemende inlegkunde, waarvan je in eerste instantie slechts punt 5 noemde.
Ik noemde in eerste instantie alleen 5, omdat daar het groostte deel van 1-4 in verborgen zit; bovendien achtte ik de nummers 1-4 wel bekend. In de lezing van ds. Van Aalst vond ik die ook het meest pregnant.
Maar ik blijf er bij dat de aanduidingen 1-5 GEEN inlegkunde zijn, maar inderdaad zo uit de tekst en de context gehaald kunnen worden, alsmede uit het geheel van de schriftgedeeltes over het huwelijk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de aanwezige heren hun hoofd-zijn evenals Christus invullen.
maar ik ben bang dat hierop weinig reacties zullen komen :jongle
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de aanwezige heren hun hoofd-zijn evenals Christus invullen.
maar ik ben bang dat hierop weinig reacties zullen komen :jongle
Dat is wat mij betreft samen te vatten met: leiden, troosten dienen, onderwijzen. (Zie ook huwelijksformulier)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de aanwezige heren hun hoofd-zijn evenals Christus invullen.
maar ik ben bang dat hierop weinig reacties zullen komen :jongle
Dat is een beetje lastig aangeven over jezelf. Voornamelijk helpen en bijstaan in tijdelijke en geestelijke dingen, denk ik zo. Voetenwassen heb ik eerlijk gezegd fysiek nog nooit gedaan; ik hoop dat ze dat lang zelf blijft kunnen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de aanwezige heren hun hoofd-zijn evenals Christus invullen.
maar ik ben bang dat hierop weinig reacties zullen komen :jongle
Dat is een beetje lastig aangeven over jezelf. Voornamelijk helpen en bijstaan in tijdelijke en geestelijke dingen, denk ik zo. Voetenwassen heb ik eerlijk gezegd fysiek nog nooit gedaan; ik hoop dat ze dat lang zelf blijft kunnen.
:mdr
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door JolandaOudshoorn »

en maak dat leiden, bijstaan, dienen nu eens concreet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:en maak dat leiden, bijstaan, dienen nu eens concreet.
Letterlijk in het leven van elke dag tot een hand en een voet zijn. Dat kan zijn dat je eens achter het aanrecht staat. Stofzuigt. Helpt met allerhande andere zaken. Verder dat je priester in het gezin ben en zo ook leiding mag geven. Maar ook de beslissingen nemen als er uiteindelijk knopen doorgehakt moeten worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Luther »

Mister schreef:
JolandaOudshoorn schreef:en maak dat leiden, bijstaan, dienen nu eens concreet.
Letterlijk in het leven van elke dag tot een hand en een voet zijn. Dat kan zijn dat je eens achter het aanrecht staat. Stofzuigt. Helpt met allerhande andere zaken. Verder dat je priester in het gezin ben en zo ook leiding mag geven. Maar ook de beslissingen nemen als er uiteindelijk knopen doorgehakt moeten worden.
Sluit ik me bij aan.
Verder ook: Vooral ook als het gaat om de uitleg van Gods Woord onderwijzen, uitleggen, het initiatief nemen.
Vandaar dat de hele voorgaande discussie helemaal niet nodig is als (zoals memento al terecht aangaf) de echtelieden de genade van Christus niet kennen.
Een huwelijk waarin de man/vrouw Christus niet kent, is in feite een huwelijk met een groot mankement.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:
JolandaOudshoorn schreef:en maak dat leiden, bijstaan, dienen nu eens concreet.
Letterlijk in het leven van elke dag tot een hand en een voet zijn. Dat kan zijn dat je eens achter het aanrecht staat. Stofzuigt. Helpt met allerhande andere zaken. Verder dat je priester in het gezin ben en zo ook leiding mag geven. Maar ook de beslissingen nemen als er uiteindelijk knopen doorgehakt moeten worden.
Nog even verdergaan op die beslissingen. Welke overwegingen maken jullie als je vrouw het niet met je eens is?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:Nog even verdergaan op die beslissingen. Welke overwegingen maken jullie als je vrouw het niet met je eens is?
Hangt ervan af hoeveel verstand ze van het betreffende onderwerp heeft. ;)

Maar zonder gekheid: als mijn vrouw betere argumenten heeft dan ik, 'wint' zij. Het belangrijkste is in mijn ogen dat je met elkaar in gesprek bent en blijft, op basis van argumenten. Als je dat doet, hoeft er zelden iemand zijn of haar mening door te drukken.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:
Mister schreef:
JolandaOudshoorn schreef:en maak dat leiden, bijstaan, dienen nu eens concreet.
Letterlijk in het leven van elke dag tot een hand en een voet zijn. Dat kan zijn dat je eens achter het aanrecht staat. Stofzuigt. Helpt met allerhande andere zaken. Verder dat je priester in het gezin ben en zo ook leiding mag geven. Maar ook de beslissingen nemen als er uiteindelijk knopen doorgehakt moeten worden.
Nog even verdergaan op die beslissingen. Welke overwegingen maken jullie als je vrouw het niet met je eens is?
Het gaat nog niets eens zozeer over oneens zijn. Soms moet er nu eenmaal gekozen worden uit meerdere opties. Dan hanteer ik het zwaard... :paladin
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:en maak dat leiden, bijstaan, dienen nu eens concreet.
Mag ik die vraag simplistisch beantwoorden: De man dient als profeet, priester en koning in alles dienstbaar te zijn aan zijn vrouw (en kinderen), van God verkregen.
Dat houdt de zorg in voor tijdelijke en geestelijke zaken en noden.
In het bijzonder bij tegenslagen en beproevingen.

Evenzo en evenzeer zal de vrouw de man dienstbaar zijn aan de man in die zaken.
Dat klinkt niet concreet, maar het concrete uit zich in alle daden die we doen.
Doordenkend en handelend uit en in de geboden die onze Schepper ons in Zijn Woord heeft gegeven.
En dat alles geleid door de liefde.

Dan hoeven we ook niet te twisten over wie de meerdere is.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:Wat weten de mannen het toch weer goed ;)
Een man is het hoofd van de vrouw, zoals Christus het Hoofd is van Zijn gemeente. Als je dit goed tot je door laat dringen, mag je als vrouw blij zijn dat je niet in deze positie staat. Want dat heeft nogal wat consequenties voor de man. Het woord heersen komt dan helemaal niet meer aan de orde, alleen het woord dienen en je leven geven.
Precies!

Wordt ook even vergeten dat het gebod dat tot de man komt, is de vrouw lief te hebben. En liefde is geen emotie, maar doen. Namelijk het onderhouden van al Gods geboden, want de wet is samengevat in 1 woord: liefde! En dat dan tegenover zijn vrouw.... Dus, onder andere, houdt dat in dat de man, in alles! zijn vrouw dient (en daardoor ook zijn gezin). Dit gaat tegenover de wereldse man, die vooral op eigen ik en eigen recreatie uit is...

En dat is voor ons mannen heel moeilijk, daarom dat Paulus ons dat weer speciaal over vermanen MOET!

(net zoals hij de vrouwen de onderdanigheid aanmaant, want dat is de zwakte van de vrouw...)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Democritus »

Stel je eens voor dat er een brief naar je wordt gestuurd, een persoonlijke brief, en dan gaat iemand anders die lezen. Hou zou je dat vinden.... waarschijnlijk zeer onbeschoft? Vervolgens gaat die persoon die het leest en niet hoort te lezen je er ook nog mee om de oren slaan. Toch redelijk van de ratten besnuffeld?

Dit precies wat er nu gebeurt. Zowel de teksten in Efeze als in Petrus beginnen met:

Gij vrouwen...... oftewel mannen wij moeten verder doorbladeren want beide apostelen hebben tot ons veel belangrijker dingen te zeggen en laat de vrouwen hun gedeelte van de brief lezen. Wij mannen houden er niet van dat vrouwen zich met onze zaken bemoeien. Want tenslotte hebben ze daar geen kaas van gegeten...laten wij dat dan ook niet doen.
1 Desgelijks gij vrouwen , zijt uw eigenen mannen onderdanig; opdat ook, zo enigen den Woorden ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder woord mogen gewonnen worden;
2 Als zij zullen ingezien hebben uw kuisen wandel in vreze.
3 Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken;
4 Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God.
5 Want alzo versierden zichzelven eertijds ook de heilige vrouwen, die op God hoopten, en waren haar eigen mannen onderdanig;
6 Gelijk Sara aan Abraham gehoorzaam is geweest, hem noemende heer, welker dochters gij geworden zijt, als gij weldoet, en niet vreest voor enige verschrikking.
7 Gij mannen, insgelijks, woont bij haar met verstand, aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer gevende, als die ook medeërfgenamen der genade des levens met haar zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden.
22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;
23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.
24 Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.
25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Ze had respect voor Abraham, ze vond hem een echte man, ridderlijk en hoffelijk. In haar ogen was hij iemand die wist wat hij wilde. Daarom noemde ze hem 'haar heer'. Uit die naamgeving spreekt haar respect voor de man die zij uit Gods hand ontvangen had. Niets meer en niets minder."
Dit is dus niet in overeenstemming met wat Petrus ervan schrijft: Gelijk Sara aan Abraham gehoorzaam is geweest, hem noemende heer.
Je zegt: omdat Abraham in haar ogen iemand was die wist wat hij wilde, noemde ze hem heer. Dat is dus niet zo.
Want Petrus zegt: ze was hem gehoorzaam, wat blijkt uit het feit dat ze hem heer noemde.
Precies.

Net zo de eis van het 5e gebod. We zijn de overheid niet onderdanig omdat we een goede overheid hebben. Maar we zijn de overheid onderdanig (en dat houd in, niet alleen de civiele overheid, maar ook kerkeraden, leraren op school, ouders, en ook de man in het huwelijk), omdat dat het bevel Gods is. De eer voor het ambt zit aan het ambt vast, niet aan of het ambt wel of niet goed uitgevoerd wordt....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie