Vrouw en onderdanig-zijn

sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door sela »

nu, daar zeg je wat, goed dat je het noemt.

wat ik zelf denk? ik denk dat we geen eenduidige massa zijn maar naast vrouw of man een paar of een gezin op zich. en niet alleen het geloof of God heeft invloed. er kunnen soms ook psychologische of sociale kwesties om de hoek komen kijken. niets menselijks is ons vreemd.

trouwens, dat laatste wat je noemt is ook een interessant aspect.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door JolandaOudshoorn »

vogeltje schreef:
sela schreef:
Margriet schreef:Ik denk ook dat je de bijbel als uitgangspunt neemt. En misschien moet je dan soms bij ouderling of dominee te rade gaan..
Wat mij een groot probleem lijkt, wij hebben hier 2 gezinnen in de kerk , waar de moeder met de kinderen de kerk trouw bezoekt , maar pa nauwelijks meekomt. Hoe gaat dat (dit zijn nog jonge kinderen) als de kinderen ouder worden en niet meer willen? Pa zegt het hoeft niet en mama houdt haar mond? Ik zou dat niet kunnen!!Maar hoe zien jullie dat??
'denk dat naar de kerk gaan in zulke situaties om hernieuwde motivatie vraagt omdat het automatisme wegvalt. en: zouden vaders altijd zeggen 'je hoeft niet'? laten vrouwen zich alleen door hun mannen leiden of speelt er druk uit een sociale of familiare kring? nog los van alle geloofsaspecten.
Wat denk je zelf?
Wanneer de druk vanuit sociale/familiaire kring sterker was op mijn man dan mijn liefderijke invloed zou ik op staande voet emigreren. :?
Ik weet het niet.
Ook al zijn er tijden in mijn leven dat ik me innerlijk van de kerk afkeer, ik probeer dat niet op de kinderen over te brengen. Daarin heb ik de steun van mijn stabiele man.
Fijn he, die stabiele mannen! :super Dat hebben sommige vrouwen echt nodig :love
In mijn omgeving zijn er ook wel een aantal vrouwen (en een man) die er alleen voor staan wat betreft kerkgang (en geloof) Toch is dat geen ontmoedigde situatie, blijf geloven dat mensen veranderd kunnen worden. Want dat maken we ook mee!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door JolandaOudshoorn »

overigens, bijzonder trouwens dat het meestal vrouwen zijn die in zulke dingen alleen staan. Ik heb wel eens horen zeggen dat over het algemeen vrouwen wat volhardener zijn in het geloof.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Fjodor »

JolandaOudshoorn schreef:overigens, bijzonder trouwens dat het meestal vrouwen zijn die in zulke dingen alleen staan. Ik heb wel eens horen zeggen dat over het algemeen vrouwen wat volhardener zijn in het geloof.
En mannen kunnen gemakkelijker het egoïsme opbrengen om vrouwen alleen te laten gaan dan dat vrouwen dat kunnen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Auto »

Fjodor schreef:
JolandaOudshoorn schreef:overigens, bijzonder trouwens dat het meestal vrouwen zijn die in zulke dingen alleen staan. Ik heb wel eens horen zeggen dat over het algemeen vrouwen wat volhardener zijn in het geloof.
En mannen kunnen gemakkelijker het egoïsme opbrengen om vrouwen alleen te laten gaan dan dat vrouwen dat kunnen.
Is dat zo? Kan je dat onderbouwen?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Fjodor »

Auto schreef:
Fjodor schreef:
JolandaOudshoorn schreef:overigens, bijzonder trouwens dat het meestal vrouwen zijn die in zulke dingen alleen staan. Ik heb wel eens horen zeggen dat over het algemeen vrouwen wat volhardener zijn in het geloof.
En mannen kunnen gemakkelijker het egoïsme opbrengen om vrouwen alleen te laten gaan dan dat vrouwen dat kunnen.
Is dat zo? Kan je dat onderbouwen?
Nou onderbouwen is misschien wat te sterk uitgedrukt.
Ik kan wel een voorbeeld dat er volgens mij wel mee te maken heeft. Als het bij vrouwen slecht gaat op het werk dan komt het voor het grootste gedeelte door een verkeerde relatie tot collega's. Bij mannen komt het veel meer door het werk zelf. Dat is een onderzoek. Ik denk dat je hieruit op mag maken dat vrouwen (die niet veel aan geloof doen) zich vervelender voelen als ze de man alleen in zijn geloof zouden laten staan dan mannen die niet veel aan geloof doen.
Maar dat is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar wel mijn eigen gevoelen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door MvB »

Mijn man heeft laatst een boek gelezen: "De ongetemde man". Dat gaat ook over leider zijn, hoofd van je gezin, relatie tot je vrouw etc. En het was voor hem echt een eye-opener.

Wat onderdanigheid betreft: ook in deze tijd geld dat nog steeds. Alleen merk ik aan mezelf dat ik dat wel moeilijk vind om daar invulling aan te geven.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door hmprff »

Margriet schreef:
Luther schreef:
vogeltje schreef:Als een man en vrouw verschillen in middelmatige zaken, zou het dan het meest bijbels zijn als de vrouw de mening van haar man overneemt?

( Om een lijn tegenover de kinderen te trekken)

Ik denk dan bijvoorbeeld aan kleding, filmkijken, wel of geen tweede feestdag naar de kerk, zondags maar één keertje kerken etc. etc?
Nou, dat lijkt me een slecht uitgangspunt. Volgens mij moet er dan gekeken worden wat het meest in lijn met de Bijbel is. Jouw voorbeelden zijn dan al snel helder: uiteraard naar de kerk als er kerk is...
Ik denk ook dat je de bijbel als uitgangspunt neemt. En misschien moet je dan soms bij ouderling of dominee te rade gaan..
Wat mij een groot probleem lijkt, wij hebben hier 2 gezinnen in de kerk , waar de moeder met de kinderen de kerk trouw bezoekt , maar pa nauwelijks meekomt. Hoe gaat dat (dit zijn nog jonge kinderen) als de kinderen ouder worden en niet meer willen? Pa zegt het hoeft niet en mama houdt haar mond? Ik zou dat niet kunnen!!Maar hoe zien jullie dat??
Het hoeft niet zo te zijn dat de kinderen dan later niet meer willen. Het kan juist zijn dat het de kinderen aan God verbindt. Dat ze zien dat pa niet naar de kerk gaat en daarmee naar de Heere gaan. Ze zien ook om zich heen dat dat niet een normale situatie is. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'mama houdt haar mond'. Misschien is er wel een hoop wat je niet ziet. Misschien houdt ma haar mond wel, maar bid ze elke dag voor haar man en kinderen. Zou dat niet effectiever zijn dat het maken van ruzie?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door MvB »

Luther schreef:
vogeltje schreef:Als een man en vrouw verschillen in middelmatige zaken, zou het dan het meest bijbels zijn als de vrouw de mening van haar man overneemt?

( Om een lijn tegenover de kinderen te trekken)

Ik denk dan bijvoorbeeld aan kleding, filmkijken, wel of geen tweede feestdag naar de kerk, zondags maar één keertje kerken etc. etc?
Nou, dat lijkt me een slecht uitgangspunt. Volgens mij moet er dan gekeken worden wat het meest in lijn met de Bijbel is. Jouw voorbeelden zijn dan al snel helder: uiteraard naar de kerk als er kerk is...
Dit vind ik een goede vraag. Wij hadden dat namelijk gisteren aan de hand en wat is dan de juiste houding voor een vrouw? Mijn man besloot gisteren, zonder overleg, dat hij formule1 wilde kijken op zondagmiddag. Wij hebben tv, maar op zondag kijken we nooit. Zeker niet waar de kinderen bij zijn. De tv stond dus al aan ik vertelde hem dat ik dat niet wilde. Hij vertelde dat hij dat wel wilde, hij had al bedacht dat hij dat graag een keer wilde zien want het is alleen op zondag? Ik werd eigenlijk boos. Maar ik kan hem niet dwingen geen tv te kijken. Ik vind het ook een slecht signaal naar de kinderen toe. Volgens mijn man leren ze zo juist dat twee mensen het nu eenmaal niet altijd met elkaar eens zijn en dat je soms de een iets gunt (wat je zelf niet wil) en soms de ander. Tja, wat moet je dan doen?? Inderdaad je mond houden en op je knieën gaan?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Fjodor »

MvB schreef:Dit vind ik een goede vraag. Wij hadden dat namelijk gisteren aan de hand en wat is dan de juiste houding voor een vrouw? Mijn man besloot gisteren, zonder overleg, dat hij formule1 wilde kijken op zondagmiddag. Wij hebben tv, maar op zondag kijken we nooit. Zeker niet waar de kinderen bij zijn. De tv stond dus al aan ik vertelde hem dat ik dat niet wilde. Hij vertelde dat hij dat wel wilde, hij had al bedacht dat hij dat graag een keer wilde zien want het is alleen op zondag? Ik werd eigenlijk boos. Maar ik kan hem niet dwingen geen tv te kijken. Ik vind het ook een slecht signaal naar de kinderen toe. Volgens mijn man leren ze zo juist dat twee mensen het nu eenmaal niet altijd met elkaar eens zijn en dat je soms de een iets gunt (wat je zelf niet wil) en soms de ander. Tja, wat moet je dan doen?? Inderdaad je mond houden en op je knieën gaan?
ja, dat denk ik wel... De Heere ziet in het verborgene, en Hij zal alle dingen geven die we nodig hebben.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door MvB »

Nou dat is dan wel heel moeilijk. Ik hoor mezelf nog niet zeggen: nou man, ga jij maar tv kijken ik ga wel boven voor je bidden.

Daarnaast, de kinderen mogen het ook niet. Waarom hij dan wel?

Onderdanigheid, zachtmoedigheid? Moeilijke woorden :?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Fjodor »

Ja, mij lijkt dat ook niet helemaal kloppen zoals het nu op mij overkomt.
Maarja, wat wil je anders?
Het zijn ook moeilijke woorden. Maar wel woorden van onze God.
We mogen er toch ook op vertrouwen dat Hij ons zal bijstaan daarin?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door MvB »

Nou het is net als Vogeltje schreef, moet je als vrouw de mening van je man overnemen als je verschilt in mening over zaken als tv kijken, kleding, kerkgang etc? Als jouw mening als vrouw is dat je de Heere wilt dienen en daarom verschilt jouw mening van die van je man. Moet je dan nog zijn mening overnemen? Of m.a.w. onderdanig zijn en erop vertrouwen dat hij de leiding neemt over zijn gezin?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door henriët »

MvB schreef:Nou het is net als Vogeltje schreef, moet je als vrouw de mening van je man overnemen als je verschilt in mening over zaken als tv kijken, kleding, kerkgang etc? Als jouw mening als vrouw is dat je de Heere wilt dienen en daarom verschilt jouw mening van die van je man. Moet je dan nog zijn mening overnemen? Of m.a.w. onderdanig zijn en erop vertrouwen dat hij de leiding neemt over zijn gezin?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen. Als de man een niet bijbelse manier van leven heeft, zul je als vrouw toch meer God moeten gehoorzamen.
Anderzijds is het wel zo, dat als de man vanuit de Bijbel bepaalde zaken niet of juist wel wil, en dat op goede eerlijke gronden kan beargumenteren, dan heb je als vrouw te luisteren.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Orchidee »

MvB schreef:Nou het is net als Vogeltje schreef, moet je als vrouw de mening van je man overnemen als je verschilt in mening over zaken als tv kijken, kleding, kerkgang etc? Als jouw mening als vrouw is dat je de Heere wilt dienen en daarom verschilt jouw mening van die van je man. Moet je dan nog zijn mening overnemen? Of m.a.w. onderdanig zijn en erop vertrouwen dat hij de leiding neemt over zijn gezin?
Misschien een rare vraag.............
Maar HOE ben je dan destijds met elkaar getrouwd............
Je weet toch, als je samen het huwelijk ingaat, dat er misschien kinderen kunnen komen, waardoor je toch in hoofdzaken op 1 lijn moet liggen.............
Als ik iets verkeerd zeg, moet je dat maar zeggen hoor............het is niet de bedoeling om je te kwetsen, want ik vind dit heel tere zaken!
Plaats reactie