Nedergedaald ter helle

Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Nedergedaald ter helle

Bericht door Bart »

In het onze Vader komt de zin Nedergedaald ter helle voor, hoe interpreteren julie dit ? Anders gezegd waarom moes dit gebeuren'
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23899
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nedergedaal ter helle

Bericht door refo »

Bart schreef:In het onze Vader komt de zin Nedergedaald ter helle voor, hoe interpreteren julie dit ? Anders gezegd waarom moes dit gebeuren'
Dat komt niet voor in het Onze Vader.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Nedergedaal ter helle

Bericht door Bonny »

Apostolische geloofsbelijdenis
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33375
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nedergedaal ter helle

Bericht door Tiberius »

Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen verzekerd zij en mij ganselijk vertrooste, dat mijn Heere Jezus Christus door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, in welke Hij in Zijn ganse lijden a, (maar inzonderheid aan het kruis) gezonken was, mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft b.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door Fjodor »

De toorn van God over onze zonden is niets anders dan de hel.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door memento »

Er zijn 2 manieren om dit uit te leggen:
1. Nedergedaald ter helle, dat is letterlijk: Nedergedaald naar Hades, naar het dodenrijk. Het wil dan zeggen: Hij is gestorven, begraven, en verkeerde tussen de doden. Het zou dan het werkelijk gestorven-zijn en het "tussen de doden zijn" van Christus betekenen.

2. Nedergedaald ter helle heeft te maken met Christus trappen van vernedering, die op volgorde van zwaarte genoemd zouden worden. Het slaat dan op Zijn lijden aan het kruis, op het door God verlaten worden, en staat slechts achteraan om aan te geven dat dit de zwaarste trap van Zijn lijden was.

Persoonlijk denk ik dat optie 1. de juiste is. Taalkundig is er geen enkele reden voor om Hades te koppelen aan God-verlatenheid, en bij mijn weten is die uitleg (2.) pas ontstaan ten tijde van de Reformatie.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door Marnix »

Ja, volgens mij gaat om om de toorn en straf van God over de zonden, die zo erg was dat Hij Jezus verliet. Dat is ook de hel... daar waar God niet is terwijl je weet dat Hij er is en wie Hij is.

Maar het "nedergedaald ter helle" komt inderdaad wat anders over, alsof Hij fysiek naar de plaats "de hel" is gegaan. Wat dat betreft is het misschien wat ongelukkig geformuleerd.

N.B. In oudere vertalingen wordt het woord "hel" voor verschillende zaken gebruikt. Niet alleen voor de eeuwige bestemming voor ongelovigen maar ook voor het dodenrijk. Zie bijvoorbeeld 1 Samuel 2:6

De HEER doet sterven en doet leven, zendt naar het dodenrijk en leidt eruit omhoog. (NBV)

De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen, en Hij doet weder opkomen. (SV)

Voor meer info, google even op Hades / Gehenna / Sheoul

Het zou ook kunnen worden gezegd als: Neergedaald in het rijk van de dood.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door Bart »

[quote]Het dodenrijk waarin Christus na zijn sterven is nedergedaald, noemt de Schrift de hel, de Sjeool of de Hades1, omdat zij die zich daar bevinden, verstoken zijn van het zien van God.2 Dat is immers het geval voor alle doden, goede of slechte, wanneer zij wachten op de Verlosser3: dat wil niet zeggen dat hun lot gelijk is, zoals Jezus laat zien in de parabel van de arme Lazarus, die in 'de schoot van Abraham' was opgenomen.4 'Het zijn juist de zielen van deze vromen die in de schoot van Abraham op hun bevrijder wachtten, die Jezus Christus bevrijdde, toen Hij nederdaalde ter helle'.5 Jezus is niet nedergedaald ter helle om de verdoemden te bevrijden6, evenmin om de hel van de verdoemenis af te breken7, maar om de rechtvaardigen die Hem voorgegaan waren, te bevrijden.8/quote]

Betekend dit dat je eerst in de hel komt alvorens eventueel het paradijs te betreden ?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door Marnix »

Nee, dat betekent het niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4806
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door Johann Gottfried Walther »

memento schreef:Er zijn 2 manieren om dit uit te leggen:
1. Nedergedaald ter helle, dat is letterlijk: Nedergedaald naar Hades, naar het dodenrijk. Het wil dan zeggen: Hij is gestorven, begraven, en verkeerde tussen de doden. Het zou dan het werkelijk gestorven-zijn en het "tussen de doden zijn" van Christus betekenen.

2. Nedergedaald ter helle heeft te maken met Christus trappen van vernedering, die op volgorde van zwaarte genoemd zouden worden. Het slaat dan op Zijn lijden aan het kruis, op het door God verlaten worden, en staat slechts achteraan om aan te geven dat dit de zwaarste trap van Zijn lijden was.

Persoonlijk denk ik dat optie 1. de juiste is. Taalkundig is er geen enkele reden voor om Hades te koppelen aan God-verlatenheid, en bij mijn weten is die uitleg (2.) pas ontstaan ten tijde van de Reformatie.
Luther zegt hierover: “Christus heeft na zijn dood in het dodenrijk geopenbaard dat Hij Koning is”.

Dat komt dan overeen met jouw punt 1?

Zelf denk ik dat de Godverlatenheid, aan het kruis, het moment was dat Hij, Christus de helse smarten heeft doorleefd.
Zoals Zondag 16 vraag 44 ook zegt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door Marnix »

Dat dat zo is, staat buiten kijf. De vraag is: Wordt dat bedoeld in dit zinnetje in de Apostolische Geloofsbelijdenis. Dat wordt ter discussie gesteld. Daar lijkt het vooral te slaan op het feit dat Hij is gestorven en dus neergedaald in het dodenrijk... zoals men toen sprak over gestorvenen. Het gaat duidelijk niet over het lijden want het staat in een volgorde: Gelden, gekruisigd, gestorven, begraven, neergedaald in de hel (of in het rijk van de dood).

Waar Luther op doelt is:

18 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. 19 Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen 20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door Bart »

Ik vind dit moeilijk en ook wel eng eigenlijk. Ik bedoel wanneerje nu dood gaat wordt dan direct het oordeel geveld voor de hel of paradijs ?

Zelf dacht ik altijd dat de Heer is nedergedaald ter helle omdat voor Zijn komst er nog geen sprake was van ...Hij zal komen en alle zonden op zich te nemen.

Ja tuurlijk in de oude profetieën werd dit voorspeld maar daadwerkelijk was dit nog niet gebeurd

Eerlijk gezegd kan ik hier wel eens van wakker liggen
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door Marnix »

Hm, dat is moeilijk te zeggen. De Bijbel leert dat we zullen opstaan als Jezus terugkomt en dan het oordeel zal zijn. Maar Jezus zegt tegen de moordenaar: Heden zult u met mij in het paradijs zijn. Hoe het precies zit weet ik niet. Maar waarom kan je er zo van wakker liggen? Maakt het zoveel uit hoe en wanneer het precies gebeurt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:Hm, dat is moeilijk te zeggen. De Bijbel leert dat we zullen opstaan als Jezus terugkomt en dan het oordeel zal zijn. Maar Jezus zegt tegen de moordenaar: Heden zult u met mij in het paradijs zijn. Hoe het precies zit weet ik niet. Maar waarom kan je er zo van wakker liggen? Maakt het zoveel uit hoe en wanneer het precies gebeurt?
Heden zult u met mij in het paradijs zijn.

Nee, Jezus zei, ik zeg u heden, U zult met mij in het paradijs zijn.
Vertalingen.....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Nedergedaald ter helle

Bericht door vogeltje »

Joannah schreef:
Marnix schreef:Hm, dat is moeilijk te zeggen. De Bijbel leert dat we zullen opstaan als Jezus terugkomt en dan het oordeel zal zijn. Maar Jezus zegt tegen de moordenaar: Heden zult u met mij in het paradijs zijn. Hoe het precies zit weet ik niet. Maar waarom kan je er zo van wakker liggen? Maakt het zoveel uit hoe en wanneer het precies gebeurt?
Heden zult u met mij in het paradijs zijn.

Nee, Jezus zei, ik zeg u heden, U zult met mij in het paradijs zijn.
Vertalingen.....
Het woordje 'heden' heeft voor de komma geen functie.
Waarom noem je het woordje dan en laat het niet weg?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Plaats reactie