Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door BJD »

In Kapelle is er een zangmiddag geweest. Psalmen werden nader toegelicht door Ds Meeuse en de zang werd begeleid door Ds G.J. Baan. Tevens gaf hij enkele orgelsolo's

http://kerkenmuziek.nl/?p=94

Na te luisteren bij

http://kerkdienstgemist.nl/assets/19690 ... s-G-J-Baan

Leuk initiatief..

Zijn er nog meer prdeikanten met andere kwaliteiten op gebied van kunst die daar wat mee doen?
Goed initiatief? Wat vinden jullie?
Laatst gewijzigd door BJD op 30 nov 2009, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: psalmzangmiddag Kapelle

Bericht door Luther »

BJD schreef:In Kapelle is er een zangmiddag geweest. Psalmen werden nader toegelicht door Ds Meeuse en de zang werd begeleid door Ds G.J. Baan. Tevens gaf hij enkele orgelsolo's

http://kerkenmuziek.nl/?p=94

Na te luisteren bij

http://kerkdienstgemist.nl/assets/19690 ... s-G-J-Baan

Leuk initiatief..

Zijn er nog meer prdeikanten met andere kwaliteiten op gebied van kunst die daar wat mee doen?
Goed initiatief? Wat vinden jullie?
Heel goed, omdat daardoor een predikant wellicht meer tussen de gewone mensen komt te staan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: psalmzangmiddag Kapelle

Bericht door BJD »

Luther schreef:
BJD schreef:In Kapelle is er een zangmiddag geweest. Psalmen werden nader toegelicht door Ds Meeuse en de zang werd begeleid door Ds G.J. Baan. Tevens gaf hij enkele orgelsolo's

http://kerkenmuziek.nl/?p=94

Na te luisteren bij

http://kerkdienstgemist.nl/assets/19690 ... s-G-J-Baan

Leuk initiatief..

Zijn er nog meer prdeikanten met andere kwaliteiten op gebied van kunst die daar wat mee doen?
Goed initiatief? Wat vinden jullie?
Heel goed, omdat daardoor een predikant wellicht meer tussen de gewone mensen komt te staan.
Dat is denk ik een goede zaak. Zo schijnt onze Ds verdienstelijk dwarsfluit te spelen. Zou toch mooi zijn als hij dat eens op een gemeenteavond ofzo eens laat horen.

Of een expositie van z'n schilderijen ofzoiets.. kent iemand zoiets?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: psalmzangmiddag Kapelle

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
BJD schreef:In Kapelle is er een zangmiddag geweest. Psalmen werden nader toegelicht door Ds Meeuse en de zang werd begeleid door Ds G.J. Baan. Tevens gaf hij enkele orgelsolo's

http://kerkenmuziek.nl/?p=94

Na te luisteren bij

http://kerkdienstgemist.nl/assets/19690 ... s-G-J-Baan

Leuk initiatief..

Zijn er nog meer prdeikanten met andere kwaliteiten op gebied van kunst die daar wat mee doen?
Goed initiatief? Wat vinden jullie?
Heel goed, omdat daardoor een predikant wellicht meer tussen de gewone mensen komt te staan.
Nou, vaak zijn organisten nog meer in hoogheid gezeten dan dominees hoor...
Zo ook in Kapelle:
Afbeelding
Vroeger had je ds. Tukker die zelfs lp's vol speelde.
In Epe is meerdere malen een domineesconcert geweest, met orgelspelende predikanten Vreekamp, Mensink en - wie was die derde ook alweer?
Ik denk ook aan ds. André F. Troost, die mooie gedichten maakt.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: psalmzangmiddag Kapelle

Bericht door Lourens »

Hendrikus schreef:
Zo ook in Kapelle:
Afbeelding
Ik denk, he plaatje van ons orgel.

Maar de bouw is precies gelijk alleen een paar verschillen. ff kijken of ik een zoekplaatje kan maken.

Sorry, dit was ff :offtopic
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door jvdg »

Maarten 't Hart was (is) ook een goed organist.
Een D66-er (ik ben z'n naam even kwijt) kon ook geestelijke orgelmuziek grandioos vertolken.

Maar ik zou het oprecht prachtig vinden als onze predikanten ter rechterzijde ook begrip en invoeling voor het orgel, begeleidingsinstrument bij uitstek (sorry voor hen die andere instrumenten ook zeer geschikt achten) zouden hebben.

Doel: Gods eer.

Geheel Off-topic, maar wel een beetje passend in de Adventstijd, zouden de Engelen Gods Eer à capella hebben gezongen?
Of waren daar de instrumenten uit Psalm 150 als begeleiding bij?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Maarten 't Hart was (is) ook een goed organist.
Een D66-er (ik ben z'n naam even kwijt) kon ook geestelijke orgelmuziek grandioos vertolken.

Maar ik zou het oprecht prachtig vinden als onze predikanten ter rechterzijde ook begrip en invoeling voor het orgel, begeleidingsinstrument bij uitstek (sorry voor hen die andere instrumenten ook zeer geschikt achten) zouden hebben.

Doel: Gods eer.

Geheel Off-topic, maar wel een beetje passend in de Adventstijd, zouden de Engelen Gods Eer à capella hebben gezongen?
Of waren daar de instrumenten uit Psalm 150 als begeleiding bij?
We vertellen dat altijd wel, dat de engelen gezongen hebben, maar er staat in Lukas 2: En van stonde aan was er met den engel een menigte des hemelsen heirlegers, prijzende God en zeggende.
~~Soli Deo Gloria~~
henry30
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 nov 2009, 08:11

Re: Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door henry30 »

[quote="Hendrikus"][quote="jvdg"]Maarten 't Hart was (is) ook een goed organist.
Een D66-er (ik ben z'n naam even kwijt) kon ook geestelijke orgelmuziek grandioos vertolken.

Maar ik zou het oprecht prachtig vinden als onze predikanten ter rechterzijde ook begrip en invoeling voor het orgel, begeleidingsinstrument bij uitstek (sorry voor hen die andere instrumenten ook zeer geschikt achten) zouden hebben.

Doel: Gods eer.

--

Dominee Krijgsman van de GGN (jaja) is ook organist geweest, gaf concerten, speelde cd's vol met onder meer de toccata van Widor en al. Maar toen hij geroepen werd, vertelde hij dat hij alle muziekbundels aan de kant schoof en alleen zijn psalmboek overbleef.
Welke conclusie moeten we daaraan verbinden? Ik vind het een moeilijke. Begrijpelijk misschien dat voor hem alleen het psalmboek overbleef, maar is daarmee ook het nodige gezegd van die stapel muziekbundels??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door Hendrikus »

henry30 schreef:Dominee Krijgsman van de GGN (jaja) is ook organist geweest, gaf concerten, speelde cd's vol met onder meer de toccata van Widor en al. Maar toen hij geroepen werd, vertelde hij dat hij alle muziekbundels aan de kant schoof en alleen zijn psalmboek overbleef.
Welke conclusie moeten we daaraan verbinden? Ik vind het een moeilijke. Begrijpelijk misschien dat voor hem alleen het psalmboek overbleef, maar is daarmee ook het nodige gezegd van die stapel muziekbundels??
Tuurlijk niet. Herman kreeg het te druk met studeren dus moesten de muziekboeken aan de kant.
Maar muziek is evengoed een scheppingsgave van God. Die misbruikt kan worden tot mensverheerlijkhing, zeker, maar mensverheerlijking vindt ook plaats rond dominees. Je ziet bij Gert Jan Baan dat hij de talenten die hij op muzikaal gebied ontving óók gebruikt. En als dat tot Gods eer mag zijn: mooi, toch?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door BJD »

henry30 schreef:
Dominee Krijgsman van de GGN is ook organist geweest, gaf concerten, speelde cd's vol met onder meer de toccata van Widor en al. Maar toen hij geroepen werd, vertelde hij dat hij alle muziekbundels aan de kant schoof en alleen zijn psalmboek overbleef.
Welke conclusie moeten we daaraan verbinden? Ik vind het een moeilijke. Begrijpelijk misschien dat voor hem alleen het psalmboek overbleef, maar is daarmee ook het nodige gezegd van die stapel muziekbundels??
Dat is denk ik wel heel persoonlijk voor hem. Het lijkt mij wel wat kort door de bocht. Bach e.d. deed hij dat ook allemaal weg..?
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door BJD »

Hendrikus schreef:
henry30 schreef:Dominee Krijgsman van de GGN (jaja) is ook organist geweest, gaf concerten, speelde cd's vol met onder meer de toccata van Widor en al. Maar toen hij geroepen werd, vertelde hij dat hij alle muziekbundels aan de kant schoof en alleen zijn psalmboek overbleef.
Welke conclusie moeten we daaraan verbinden? Ik vind het een moeilijke. Begrijpelijk misschien dat voor hem alleen het psalmboek overbleef, maar is daarmee ook het nodige gezegd van die stapel muziekbundels??
Maar muziek is evengoed een scheppingsgave van God. Die misbruikt kan worden tot mensverheerlijkhing, zeker, maar mensverheerlijking vindt ook plaats rond dominees.
Moet je nagaan wat voor mensverheerlijking je krijgt als je en dominee bent en muziek maakt ;)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door Wilhelm »

Hoewel het mijn smaak niet helmaal is, vind ik het wel een knap stukje werk.
Het gaat nu meer om orgelkunsten, maar als ik Ds Meeuse hoor met zijn dichtwerk , dan vind ik dat ook echt een vorm van kunst !

En verder geloof ik wel dat een Ds zijn hobby's mag hebben en zijn gaven mag benutten , maar zijn prioriteiten zullen moeten liggen op het vlak waarvoor hij geroepen is.
Nu maak ik me daar bij deze genoemde predikanten ook echt geen zorgen om.

Het zal ook heel persoonlijk liggen hoe hier mee omgegaan wordt, als iets ons hele hart bezet, dan kunnen opzich geoorloofde zaken toch tot zonden worden. Wij kunnen hierin niet over een ander zijn geweten oordelen.


Waar ik me wel zorgen om maak is dat er op deze middag onder leiding van twee Ds'sen er ritmisch gezongen wordt ... ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Waar ik me wel zorgen om maak is dat er op deze middag onder leiding van twee Ds'sen er ritmisch gezongen wordt ... ;)
:haha
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:Waar ik me wel zorgen om maak is dat er op deze middag onder leiding van twee Ds'sen er ritmisch gezongen wordt ... ;)
Nou, daar ben ik het van harte mee eens. Waar moet dat heen? Weten de dominees dan niet meer dat David zijn psalmen op hele noten heeft getoonzet, compleet met bovenstem? Zorgelijke ontwikkeling. Kan er niet iemand een applicatiecursus "Ken uw liturgische roots" opzetten voor a.s. predikanten?
~~Soli Deo Gloria~~
henry30
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 nov 2009, 08:11

Re: Dominee zijn maar ook andere talenten hebben.. Benutten?

Bericht door henry30 »

Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:Waar ik me wel zorgen om maak is dat er op deze middag onder leiding van twee Ds'sen er ritmisch gezongen wordt ... ;)
Nou, daar ben ik het van harte mee eens. Waar moet dat heen? Weten de dominees dan niet meer dat David zijn psalmen op hele noten heeft getoonzet, compleet met bovenstem? Zorgelijke ontwikkeling. Kan er niet iemand een applicatiecursus "Ken uw liturgische roots" opzetten voor a.s. predikanten?

U bedoelt: waar moet datheen?

:?
Plaats reactie