Israël in verband met Turkije

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Gian »

Ariene schreef:
Gian schreef:
Ariene schreef: Het lijkt alsof jij alles geestelijk òf alles letterlijk wil zien.
Dit is toch onmogelijk?

Lees de kanttekeningen bij Zach 14:16:
Te weten, naar Jeruzalem. De Heere zal hen bekeren, alzo dat zij zich ook tot de Christelijke gemeente begeven zullen om den Heere te dienen. De profeet beschrijft hier den inwendigen godsdienst der kerk van het Nieuwe Testament door den uiterlijken godsdienst, die in het Oude Testament is gebruikelijk geweest.
Je kan niet zeggen het is de ene keer alleen letterlijk en de andere keer alleen geestelijk.
De kanttekenaars hebben de bijbel verklaard vanuit de verbondstheologie. Zonder iets af te doen aan het goede werk wat ze deden, het is wel een bepaald theologisch kader waarin ze veel profetieen uitsluitend moesten vergeestelijken. Lees de verklaring van Dachsell, die heeft juist weer heel veel aandacht voor de letterlijke betekenis van de profetie.
Lees deze verklaring dan eens van Zach 14:10.

Daar schrijft hij o.a. Dit ganse land van het eeuwige Kanaän, waarin des Heeren verlost en geheiligd volk woont, zal dan zijn omgekeerd
Inderdaad;

Ge 17:8 En Ik zal u, en uw zaad na u, het land uwer vreemdelingschappen geven, het gehele land Kanaan, tot eeuwige bezitting; en Ik zal hun tot een God zijn.
Ge 48:4 En Hij heeft tot mij gezegd: Zie, Ik zal u vruchtbaar maken, en u vermenigvuldigen, en u tot een hoop van volken stellen; en Ik zal aan uw zaad na u dit land tot een eeuwige bezitting geven.


Lees de rest van dit hoofdstuk 14 ook eens bij Dachsell.

En sorry, maar de inwendige godsdienst van de nieuw-testamentische kerk is toch echt wel een heel vreemde verklaring.
Is de tempeldienst uit Ezechiël vanaf hoofdstuk 40 dan ook allemaal inwendig?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Alexander CD »

Gian schreef:Inderdaad;

Ge 17:8 En Ik zal u, en uw zaad na u, het land uwer vreemdelingschappen geven, het gehele land Kanaan, tot eeuwige bezitting; en Ik zal hun tot een God zijn.
Ge 48:4 En Hij heeft tot mij gezegd: Zie, Ik zal u vruchtbaar maken, en u vermenigvuldigen, en u tot een hoop van volken stellen; en Ik zal aan uw zaad na u dit land tot een eeuwige bezitting geven.

Lees de rest van dit hoofdstuk 14 ook eens bij Dachsell.
Laat Dachsell maar schrijven, de bijbel geeft zelf wel aan wat het bedoeld

Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs.

Want indien degenen, die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, zo is het geloof ijdel geworden, en de beloftenis te niet gedaan.

Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding.

Daarom is zij uit het geloof, opdat zij naar genade zij; ten einde de belofte vast zij al den zade, niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof Abrahams is, welke een vader is van ons allen

en wie zijn abrahams kinderen die van de beloftenis, niet de natuurlijke.
Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.

Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:Er staat telkens te dien dage.

en wat staat er in handelingen 3.

En ook al de profeten, van Samuel aan, en die daarna gevolgd zijn, zovelen als er hebben gesproken, die hebben ook deze dagen te voren verkondigd
Precies. En zo zijn er heel wat aanwijzingen in het NT hoe wij het OT moeten lezen.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Alexander CD »

In het evangelie gaat het niet om aardse zaken en materialistische dingen, David drong er op aan en Paulus bevestigt het in Rom 4vs 7.
6. Gelijk ook David den mens zalig spreekt, welken God de rechtvaardigheid toerekent zonder werken;
7. Zeggende: Zalig zijn zij, welker ongerechtigheden vergeven zijn, en welker zonden bedekt zijn;
8. Zalig is de man, welken de Heere de zonden niet toerekent.

Kijk ook eens hoe Petrus in Handelingen 3 de Joden aan spreekt, al kinderen van de profeten enzovoort, belooft hij hun aardse voorspoed?

Hand 3 vs 25
Gijlieden zijt kinderen der profeten, en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw zade zullen alle geslachten der aarde gezegend worden
Nee we zien in vers 26 dat Petrus de zegeningen ziet in de vergeving van zonden, het werk van Christus met het bewijs van de opstanding, het afkeren van hun boze weg.

1. God, opgewekt hebbende Zijn Kind Jezus, heeft Denzelven eerst tot u gezonden, dat Hij ulieden zegenen zou, daarin dat Hij een iegelijk van u afkere van uw boosheden.

Ook voor het Joodse volk gaat het om deze geestelijke dingen en niet om materiële aardse dingen zoals vele ons willen laten geloven.

Hierop zal ik wel weinig reactie krijgen, want wie is er nu voor het Joodse volk geïntereseerd in vergeveing van zonde en vrede met God, men kijkt veel liever naar de materiele dingen.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Jacobse »

Wat we Israël als volk wensen?
Dat staat in Romeinen 11; hoofdletters van mijn hand:
het gaat hier blijkens Gods Woord alleen over de joden als volk, en in het geehl niet waar anders over:
vers 15: wat zal hun AANNEMING ( TB: door God ) ANDERS WEZEN DAN LEVEN UIT DE DODEN
vers 29: de GENADEGAVEN en de roeping GODS ZIJN ONBEROUWELIJK
vers 32: God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten om Zich OVER HEN ALLEN TE ONTFERMEN
vers 36; HEM ZIJ DE HEERLIJKHEID IN EEUWIGHEID AMEN.
Het staat ook onder meer in Jeremia 33 vers 8:
en ook daar gaat het alleen over Israël als volk:
IK zal hen reinigen van al hun ongerechtigheid waardoor zij tegenover MIJ gezondigd hebben,
EN IK ZAL HEN VERGEVEN AL HUN ONGERECHTIGHEDEN waardoor zij tegenover MIJ gezondigd hebben en van MIJ afvallig zijn geworden.
Dat, de verwerkelijking daarvan, moge het zijn in onze dagen, is wat wij op grond van de beloften van HEM Wiens woorden ja en amen zijn, vanuit de grond van ons hart aan Israël toe wensen; en daar bidden we voor en daar kijken we naar uit.
Thomas
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Marie-Henriëtte »

Israël zal bloeien en groeien; en zij zullen de wereld met inkomsten vervullen. (Jesaja 27.6)
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Alexander CD »

Jacobse schreef:Wat we Israël als volk wensen?
Dat staat in Romeinen 11; hoofdletters van mijn hand:
het gaat hier blijkens Gods Woord alleen over de joden als volk, en in het geehl niet waar anders over:
vers 15: wat zal hun AANNEMING ( TB: door God ) ANDERS WEZEN DAN LEVEN UIT DE DODEN
vers 29: de GENADEGAVEN en de roeping GODS ZIJN ONBEROUWELIJK
vers 32: God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten om Zich OVER HEN ALLEN TE ONTFERMEN
vers 36; HEM ZIJ DE HEERLIJKHEID IN EEUWIGHEID AMEN.
Het staat ook onder meer in Jeremia 33 vers 8:
en ook daar gaat het alleen over Israël als volk:
IK zal hen reinigen van al hun ongerechtigheid waardoor zij tegenover MIJ gezondigd hebben,
EN IK ZAL HEN VERGEVEN AL HUN ONGERECHTIGHEDEN waardoor zij tegenover MIJ gezondigd hebben en van MIJ afvallig zijn geworden.
Dat, de verwerkelijking daarvan, moge het zijn in onze dagen, is wat wij op grond van de beloften van HEM Wiens woorden ja en amen zijn, vanuit de grond van ons hart aan Israël toe wensen; en daar bidden we voor en daar kijken we naar uit.
Thomas
Met al de bijbelteksten ben ik het eens maar mijn invulling zal waarschijnlijk anders wezen dan de jouwe, je schrijft er ook weinig bij dus blijft het gissen. Ik gun het iedere Jood maar de bijbel zegt wat anders'...
Het zij u dan bekend, dat de zaligheid Gods den heidenen gezonden is, en dezelve zullen horen.

Ik zal er even één tekst uit halen

vers 32: God heeft hen allen( de joden) onder ongehoorzaamheid besloten om Zich OVER HEN ALLEN(alle volken) TE ONTFERMEN, als het dat niet zegt wat ik toegevoegd heb wat voor zin heeft die tekst dan, dan wordt het wartaal.

Er staat dat Christus alleen voor zijn volk gekomen is, of dat zijn alleen de joden of dat is alleen het Israël Gods.
Zoals jij het uitlegt Thomas, dan wals je over heen veel andere bijbelteksten heen en dat is niet de bedoeling.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Joannah »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:De tijd lijkt me rijp om Calvijn's visie en ook die van Ds Kersten nog eens grondig te herzien.(beiden zagen de joodse Staat niet aankomen, zelfs niet aan de vooravond)
De wereld verandert in rap tempo richting de vervulling van deze profetieen, maar we zien het NIET, omdat we de kanttekeningen als onfeilbaar beschouwen, denk ik.
Zoals nu blijkt wel dat je op de zichtbare en politieke lijn zit.

Persoonlijk denk ik dan als je niet weet wie Gods volk is, hoe kun je daar dan ooit zelf toebehoren?

Als je zo op de aardse dingen gericht bent, hoe kun je dan ooit de hemelse kennen.

Op al die teksten ben je nooit ingegaan, wat is dan je uitgangspunt?

Is het dan een kwestie van "pick and choose" welke teksten ik kan gebruiken.

Het bestaan van de Joodse staat heeft geen enkele bijbelse betekenis. vertel me eens waar staat het in de bijbel?

Persoonlijk denk ik dat de Joodse staat aan de middelandse zee voor veel mensen een reden is de bijbel niet te bestuderen.
Calvijn en Kersten hebben de bijbel bestudeert en weten wie Gods volk is.
Wat is er mis met op een politieke lijn zitten?
Waarom denk je dat de apostel Johannes meegevoerd werd in de geest naar de dag des Heeren, de oordeelsdag, in het Boek Openbaringen?
Zijn de tekenen van het beest uit de aarde en het Beest uit de zee geen politieke machtsstructuren?
Zonder het teken van het beest zal niemand iets kunnen kopen of verkopen, dit zijn allemaal politieke wantoestanden, waar we voor gewaarschuwd worden, en waar we ons op voor kunnen bereiden.
Ga uit van haar ,MIJN VOLK opdat u geen deel hebt aan haar zondenvergelding etc etc.Waarom is dit opgeschreven, dan?
Niemand mag oordelen over wie God's volk is en wie niet, ons komt dat oordeel NIET toe.Ook Calvijn en ds Kersten niet.
Het ontstaan van de joodse Staat en de wonderbaarlijke manier waarop ze aanval na aanval af sloegen van hun vijanden rondom, is voor mij het bewijs dat God wel degelijk zijn Volk heeft teruggebracht als deel van Zijn plan om weer verder te gaan met hen, wanneer de tijd vol is.
Wij hebben de opdracht Zijn oogappel altijd te beschermen, wie hen zegent zal gezegend worden, wie hen vloekt idem dito.
Ik laat me niet verleiden om te zeggen dat wie dit niet ziet en doet, ook de hemelse dingen niet kan zien.Laat staan ergens niet aan toebehoort.
Laatst gewijzigd door Joannah op 25 nov 2009, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:Wat is er mis met op een politieke lijn zitten?
Waarom denk je dat Johannes meegevoerd werd in de geest naar de dag des Heeren, de oordeelsdag, in het Boek Openbaringen?
Zijn de tekenen van het beest uit de aarde en het Beest uit de ee geen politieke machtsstructuren?
nee, daar gaat de bijbel en ook het boek openbaring niet over, de bijbel en het boek openbaringen gaan over de genade Gods in Christus Jezus.
Joannah schreef:Ga uit van haar ,MIJN VOLK opdat u geen deel hebt aan haar zondenvergelding etc etc.Waarom is dit opgeschreven, dan?
Dat is niet geschreven omdat je dan uit de wereld moet stappen maar uit de valse kerk, de grote hoer.
Joannah schreef:Niemand mag oordelen over wie God's volk is en wie niet, ons komt dat oordeel NIET toe.Ook Calvijn en ds Kersten niet.
de bijbel geeft zelf aan wie Gods volk is, dat heeft niks met oordelen te maken maar met Gods woord geloven.
Joannah schreef:Het ontstaan van de joodse Staat en de wonderbaarlijke manier waarop ze aanval na aanval af sloegen van hun vijanden rondom, is voor mij het bewijs dat God wel degelijk zijn Volk heeft teruggebracht als deel van Zijn plan om weer verder te gaan met hen, wanneer de tijd vol is.
absoluut geen bewijs dat God naar hun omkeek. Als God naar hun omkeek hadden ze zich bekeert.
De Joden zijn vooral door Amerika geholpen.
Joannah schreef:Wij hebben de opdracht Zijn oogappel altijd te beschermen, wie hen zegent zal gezegend worden, wie hen vloekt idem dito.
Waar staat dat God zal zijn oogappel zelf wel beschermen.
Dan moet je wel weten wie Gods oogappel is en wat zegen betekent, niet het voortbestaan van een natie want dan zegent God China ook erg want dat bestaat ook al heel lang
Joannah schreef:Ik laat me niet verleiden om te zeggen dat wie dit niet ziet en doet, ook de hemelse dingen niet kan zien.Laat staan ergens niet aan toebehoort
Het zegt wel wat over je, alles wat ik je vraag is de bijbel eens anders te lezen, onbevangen, schrift met schrift vergelijken zoals Calvijn deed.
Maar er klinkt ook een waarschuwing, zoals de Joden in het letterlijke geloofde in Jezus dagen zo zal het ook aan het einde van de tijd zijn!
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Marie-Henriëtte »

Joannah schreef:Het ontstaan van de joodse Staat en de wonderbaarlijke manier waarop ze aanval na aanval af sloegen van hun vijanden rondom, is voor mij het bewijs dat God wel degelijk zijn Volk heeft teruggebracht als deel van Zijn plan om weer verder te gaan met hen, wanneer de tijd vol is.
De Joodse staat is enkel onstaan door de belofte van God aan Abraham, Kanaän als eeuwige erfenis. Nog steeds emigreren er jaarlijks vele Joden vanuit alle werelddelen naar Israël, dat is een mooi teken. Echter we weten dat de omringende Arabische landen (en wie weet ook Turkije?) wellicht Israël zullen proberen te vernietigen zoals omschreven in Ezechiël. Tegen die tijd is het vijf voor twaalf en verdient Israël volop onze steun.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Alexander CD »

Marie-Henriëtte schreef:Israël zal bloeien en groeien; en zij zullen de wereld met inkomsten vervullen. (Jesaja 27.6)
Jeremia 19
Dan zult gij de kruik verbreken voor de ogen der mannen, die met u gegaan zijn;

En gij zult tot hen zeggen: Zo zegt de Heere der heirscharen: Alzo zal Ik dit volk en deze stad verbreken, gelijk als men een pottenbakkersvat verbreekt, dat niet weder geheeld kan worden; en zij zullen hen in Tofeth begraven, omdat er geen andere plaats zal zijn om te begraven.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Joannah »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:Wat is er mis met op een politieke lijn zitten?
Waarom denk je dat Johannes meegevoerd werd in de geest naar de dag des Heeren, de oordeelsdag, in het Boek Openbaringen?
Zijn de tekenen van het beest uit de aarde en het Beest uit de ee geen politieke machtsstructuren?
nee, daar gaat de bijbel en ook het boek openbaring niet over, de bijbel en het boek openbaringen gaan over de genade Gods in Christus Jezus.
Joannah schreef:Ga uit van haar ,MIJN VOLK opdat u geen deel hebt aan haar zondenvergelding etc etc.Waarom is dit opgeschreven, dan?
Dat is niet geschreven omdat je dan uit de wereld moet stappen maar uit de valse kerk, de grote hoer.
Joannah schreef:Niemand mag oordelen over wie God's volk is en wie niet, ons komt dat oordeel NIET toe.Ook Calvijn en ds Kersten niet.
de bijbel geeft zelf aan wie Gods volk is, dat heeft niks met oordelen te maken maar met Gods woord geloven.
Joannah schreef:Het ontstaan van de joodse Staat en de wonderbaarlijke manier waarop ze aanval na aanval af sloegen van hun vijanden rondom, is voor mij het bewijs dat God wel degelijk zijn Volk heeft teruggebracht als deel van Zijn plan om weer verder te gaan met hen, wanneer de tijd vol is.
absoluut geen bewijs dat God naar hun omkeek. Als God naar hun omkeek hadden ze zich bekeert.
De Joden zijn vooral door Amerika geholpen.
Joannah schreef:Wij hebben de opdracht Zijn oogappel altijd te beschermen, wie hen zegent zal gezegend worden, wie hen vloekt idem dito.
Waar staat dat God zal zijn oogappel zelf wel beschermen.
Dan moet je wel weten wie Gods oogappel is en wat zegen betekent, niet het voortbestaan van een natie want dan zegent God China ook erg want dat bestaat ook al heel lang
Joannah schreef:Ik laat me niet verleiden om te zeggen dat wie dit niet ziet en doet, ook de hemelse dingen niet kan zien.Laat staan ergens niet aan toebehoort
Het zegt wel wat over je, alles wat ik je vraag is de bijbel eens anders te lezen, onbevangen, schrift met schrift vergelijken zoals Calvijn deed.
Maar er klinkt ook een waarschuwing, zoals de Joden in het letterlijke geloofde in Jezus dagen zo zal het ook aan het einde van de tijd zijn!
Jezus had iets tegen die farizeers die dingen TE letterlijk namen, maar niet de Heere met hun hart dienden, maar om gezien te worden en omdat de regels navolgen volgens hen de zaligheid af kon dwingen.
Je realiseert je wel dat Jezus ook joods was?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Marie-Henriëtte »

Ik begrijp trouwens niet wat Calvijn en Ds. Kersten met deze discussie te maken hebben.

En ik zal u, en uw zaad na u, het land uwer vreemdelingschappen geven, het gehele land Kanaän, tot eeuwige bezitting; en Ik zal hun tot een God zijn. (Genesis 17:8)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Joannah »

Marie-Henriëtte schreef:Ik begrijp trouwens niet wat Calvijn en Ds. Kersten met deze discussie te maken hebben.

En ik zal u, en uw zaad na u, het land uwer vreemdelingschappen geven, het gehele land Kanaän, tot eeuwige bezitting; en Ik zal hun tot een God zijn. (Genesis 17:8)
die hingen ook de vervangingsleer aan, die verantwoordelijk is voor het denken a la Alex CD.
Gian haalde dit al aan, zie zijn post, welterusten allemaal
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Israël in verband met Turkije

Bericht door Marie-Henriëtte »

Joannah schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ik begrijp trouwens niet wat Calvijn en Ds. Kersten met deze discussie te maken hebben.

En ik zal u, en uw zaad na u, het land uwer vreemdelingschappen geven, het gehele land Kanaän, tot eeuwige bezitting; en Ik zal hun tot een God zijn. (Genesis 17:8)
die hingen ook de vervangingsleer aan, die verantwoordelijk is voor het denken a la Alex CD.
Gian haalde dit al aan, zie zijn post, welterusten allemaal
Ik zie het, dat Gian het ook aanhaalt. Ik wilde er alleen nog extra aan toevoegen dat er dus absoluut niet door God over een Palestijnse staat in Kanaän wordt gesproken. Wellicht mogen de Palestijnen er volgens de vreemdelingen Wet die ik eerder heb genoemd, wél wonen, maar alleen als zij zich als een goed burger gedragen. De Joden behouden het recht op het gehele land, dus ook Gaza en Judea bv. Netanyahu heeft de bouw in steden buiten Jeruzalem tijdelijk stil gelegd, echter in Oost-Jeruzalem gaat de bouw van 900 nieuwe woningen gewoon door. Uiteindelijk is het ook daar in Jeruzalem, waar het allemaal om zal gaan draaien.
Plaats reactie