Vervrouwelijking onderwijs

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door parsifal »

Ik ben het wel met refo eens dat staartdelingen weinig inzicht geven. Al is het heel af en toe wel nuttig. Bij rekenen is het vooral belangrijk dat de leerling ook begrijpt wat hij/zij aan het doen is. Als men begrijpt waarom staartdelingen werken dan is het okee anders moet je er misschien niet aan beginnen. Ook ezelsbruggetjes als "delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde" zijn vooral nuttig als men begrijpt waarom het zo is.

Ik ben het ook met de kritiek op verhaalsommetjes eens. Die verhaaltjes zijn vaak gedrochten.

Zelf vond ik het wel grappig om de boeken van Danica McKellar te lezen. Zij is een Hollywood actrice die tussendoor nog wiskunde heeft gestudeerd op UCLA (en als bachelor student al een kansreken artikel gepubliceerd) Zij heeft een serie boeken geschreven om wiskunde populair te maken bij meisjes in de leeftijd vanaf zo'n 10 jaar. De manier waarop trucjes worden uitgelegd is best leerzaam.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door refo »

Het rekenboek van Bartjens bestond helemaal uit verhaalsommen.
Het zorgde in ieder geval dat het rekenen voeling hield met de dagelijkse praktijk.

Rekenen is belangrijk, maar al doende leert men. De tegelzetter die er vroeger niets van bakte kan op een haar na aangeven hoeveel vierkante meter tegels er nodig zijn. Plus de lijm etc.
Terwijl hij een som die daarover ging mogelijk niet kon maken vroeger.

Meester kwam Jantje na jaren tegen in een dikke Mercedes.
Maar Jantje kon helemaal niet leren!!
'Dag Jantje, hoe gaat het?'
'Goed meester, dat ziet u wel, mooie bak hee?'
'Zeker. Hoe krijg je dat voor elkaar?'
'Nou, kijk. Ik koop iets voor 1000 euro en verkoop het voor 1500. En van die 5% doe ik dit'
En hij wijst op zijn auto.
Jantje kon nog steeds niet rekenen, maar begreep wel hoe het in het leven werkt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Luther »

henriët schreef:Staartdelingen doen ze bij ons ( gelukkig!!) niet meer, daar zijn veeel handigere manieren voor.
Daar gaan we al.......
Voor het PO kan dat kloppen, maar zodra ze in het VO als tussenstap snel moeten delen zonder rekenmachine, zitten ze toch te tobben....

Er worden in het VO nu bijspijkermodules ontwikkeld met (jawel!) het aanleren van de truc die staartdeling heet.

Wat taal betreft: De meeste brugklassers hebben nog nooit van het lijdend voorwerp gehoord, van het meewerkend voorwerp, van de bijwoordelijke bepaling. Als ik aan een brugklas echt moet uitleggen wat een zelfstandig naamwoord is (en ik doe het hoor!), maar dan denk ik: Wat hebben ze op de basisschool eigenlijk zitten doen? Idem als het gaat om de werkwoordstijden (ott, ovt, vtt, vvt): Men leert het gewoonweg niet meer aan.
Of men leert sommige dingen aan met trucjes, die niet kloppen in het VO. Voorbeeld: De persoonsvorm vind je door de zin vragend te maken. Het woord dat voorop staat is de persoonsvorm. Bij samengestelde zinnen gaat die vlieger niet op.

@refo: Jawel, Namen & Feiten zijn wel belangrijk. Helaas is de methode uit de handel. Ik zie het aan mijn eigen kids. De hoeveelheid parate bijbelkennis is met de nieuwe methodes stukken minder. Zeker, domweg rijtjes uit je hoofd leren zonder verder ooit wat te horen, zal niets toevoegen. (Overigens is dat bij Namen & Feiten lang niet het geval: het gaat ook gewoon om heldere kennisvragen.) Maar zonder die kennis zullen we de grote verbanden in de Bijbel niet goed vatten.
Neem bijvoorbeeld het aanleren van de bijbelboeken. Als ik de (serieuze!) vraag van een leerling moet beantwoorden of het boek Kolossenzen in het OT of het NT staat, dan zakt m'n broek echt af.

Hetzelfde geldt voor jaartallen uit de vaderlandse geschiedenis. Het is een hulpmiddel om de chronologie van de geschiedenis in je hoofd te krijgen. Hetzelfde geldt voor topografie. (Overigens is de onwetendheid op dat punt ook een gevolg van de tomtomisering van de samenleving.)

Zo, dit ei ben ik weer kwijt. (Of is het 'kweit'...??)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Auto »

Luther schreef:[Zo, dit ei ben ik weer kwijt. (Of is het 'kweit'...??)
Neen, het is kweyt en ook eij ........ (ik kon het niet laten)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:
henriët schreef:Staartdelingen doen ze bij ons ( gelukkig!!) niet meer, daar zijn veeel handigere manieren voor.
Daar gaan we al.......
Voor het PO kan dat kloppen, maar zodra ze in het VO als tussenstap snel moeten delen zonder rekenmachine, zitten ze toch te tobben....

Er worden in het VO nu bijspijkermodules ontwikkeld met (jawel!) het aanleren van de truc die staartdeling heet.
huh? als ik iets moet delen heb ik niet altijd een rekenmachine bij me, een stukkie papier en een pen bieden altijd uitkomst, die staartdelingen ... ik ben blij dat ik dat geleerd heb!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door parsifal »

MarthaMartha schreef:

huh? als ik iets moet delen heb ik niet altijd een rekenmachine bij me, een stukkie papier en een pen bieden altijd uitkomst, die staartdelingen ... ik ben blij dat ik dat geleerd heb!
Ik gebruik toch meestal het slimme rekenen (al voordat ik wist dat het zo heette), grove schatting maken en daarmee verder rekenen. Werkt sneller dan een staartdeling en als je fouten maakt zit je vaak nog wel in de juiste orde van grootte.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door MarthaMartha »

parsifal schreef:
MarthaMartha schreef:

huh? als ik iets moet delen heb ik niet altijd een rekenmachine bij me, een stukkie papier en een pen bieden altijd uitkomst, die staartdelingen ... ik ben blij dat ik dat geleerd heb!
Ik gebruik toch meestal het slimme rekenen (al voordat ik wist dat het zo heette), grove schatting maken en daarmee verder rekenen. Werkt sneller dan een staartdeling en als je fouten maakt zit je vaak nog wel in de juiste orde van grootte.
Slim rekenen is gewoon een beetje moeilijk voor niet slimme mensen ;(
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door helma »

oesterschelpje schreef:
Auto schreef:
Zita schreef:ik herken het rekenprobleem wel vanuit de praktijk. Het is echt bedroevend zo weinig als basisschoolleerlingen van rekenen weten. En dan heb ik het over heel normale basiskennis, zoals procentrekenen, schattingen maken, grote getallen enzovoorts, die gewoon tot de basisschoolstof zouden moeten behoren. Ze kunnen er echt helemaal niks van.
Ik heb in ieder geval hier 3 uitzonderingen zitten :OO3 ..... 1 ervan verbetert zelfs zijn meester
Bij ons op school hebben ze voor zulke bolleboosjes een verrijkingsklas, speciaal voor de midden en bovenbouw.
Je merkt vaak dat deze kinderen in de klas gaan onderpresteren omdat ze alles toch wel snappen.

En ja, ik durf de kids gerust nog staartdelingen aan te bevelen als ze een som echt niet weten te berekenen.
Als ouders wel eens op een tien minutengesprek komen, hebben we het inderdaad vaak over "vroeger".
Ook verschillende ouders brengen hun kinderen nog rekenmethodes van vroeger bij, dus die vervelende staartdelingen, enz.
Wat mij opvalt bij de nieuwe methodes is het aantal verhaaltjessommen.
Veel kinderen met o.a. autisme bakken hier nauwelijks iets van, terwijl zij wel heel slim zijn in exact rekenen.
Je ziet dat ze hun scores naar beneden halen met dit soort sommen.
Bij mijn dochtertje is het precies andersom.
Voor rekenen een 7,5; maar puur omdat ze de verhaaltjessommen wel goed heeft.
optelsommen onthouden lukt niet....
Het inzicht is er dus wel; het onthouden niet...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Zita »

Ha! Staartdelingen! Ik heb daar op de universiteit nog weleens aan wat mensen bijles in gegeven. Als je heelveelstemachtsvergelijkingen door elkaar gaat delen, is een staartdeling best wel handig. Maar goed, dat gaat niet meer over het basisonderwijs.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door refo »

Zita schreef:Ha! Staartdelingen! Ik heb daar op de universiteit nog weleens aan wat mensen bijles in gegeven. Als je heelveelstemachtsvergelijkingen door elkaar gaat delen, is een staartdeling best wel handig. Maar goed, dat gaat niet meer over het basisonderwijs.
z^4−2z^3+2z^2−2z+1 delen door z-1.

Dat waren nog eens tijden. Maar ik deed die kunstjes op het VWO. Doen ze tegenwoordig ook al niet meer, geloof ik.
Kwadraten afsplitsen, ook zo iets.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Auto »

refo schreef:
Zita schreef:Ha! Staartdelingen! Ik heb daar op de universiteit nog weleens aan wat mensen bijles in gegeven. Als je heelveelstemachtsvergelijkingen door elkaar gaat delen, is een staartdeling best wel handig. Maar goed, dat gaat niet meer over het basisonderwijs.
z^4−2z^3+2z^2−2z+1 delen door z-1.

Dat waren nog eens tijden. Maar ik deed die kunstjes op het VWO. Doen ze tegenwoordig ook al niet meer, geloof ik.
Kwadraten afsplitsen, ook zo iets.

Misschien kan je eens een Wiskunde topic openen. En dan geef je een vraagstuk op. Mensen moeten de antwoorden geven en degene die het goed heeft, die geeft zijn uitleg. En dan kijken of er een andere manier van rekenen is gebruikt dan jij dat doet?

Is het een idee dat jij als topicopener de wiskundige/rekenkundige opvoeding van RF op je neemt?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door Luther »

parsifal schreef:
MarthaMartha schreef:

huh? als ik iets moet delen heb ik niet altijd een rekenmachine bij me, een stukkie papier en een pen bieden altijd uitkomst, die staartdelingen ... ik ben blij dat ik dat geleerd heb!
Ik gebruik toch meestal het slimme rekenen (al voordat ik wist dat het zo heette), grove schatting maken en daarmee verder rekenen. Werkt sneller dan een staartdeling en als je fouten maakt zit je vaak nog wel in de juiste orde van grootte.
Maar daarmee kom je niet tot het precieze antwoord, of (wanneer je dat wel wilt) doe je er net zo lang, niet langer over.
Dat is juist het probleem: 26 + 28 = ongeveer 55, maar daarmee is het dus fout.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door refo »

Auto schreef:
refo schreef:
Zita schreef:Ha! Staartdelingen! Ik heb daar op de universiteit nog weleens aan wat mensen bijles in gegeven. Als je heelveelstemachtsvergelijkingen door elkaar gaat delen, is een staartdeling best wel handig. Maar goed, dat gaat niet meer over het basisonderwijs.
z^4−2z^3+2z^2−2z+1 delen door z-1.

Dat waren nog eens tijden. Maar ik deed die kunstjes op het VWO. Doen ze tegenwoordig ook al niet meer, geloof ik.
Kwadraten afsplitsen, ook zo iets.

Misschien kan je eens een Wiskunde topic openen. En dan geef je een vraagstuk op. Mensen moeten de antwoorden geven en degene die het goed heeft, die geeft zijn uitleg. En dan kijken of er een andere manier van rekenen is gebruikt dan jij dat doet?

Is het een idee dat jij als topicopener de wiskundige/rekenkundige opvoeding van RF op je neemt?
Hm...
Opvoeding is wat overdreven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
parsifal schreef:

Ik gebruik toch meestal het slimme rekenen (al voordat ik wist dat het zo heette), grove schatting maken en daarmee verder rekenen. Werkt sneller dan een staartdeling en als je fouten maakt zit je vaak nog wel in de juiste orde van grootte.
Maar daarmee kom je niet tot het precieze antwoord, of (wanneer je dat wel wilt) doe je er net zo lang, niet langer over.
Dat is juist het probleem: 26 + 28 = ongeveer 55, maar daarmee is het dus fout.
Voor de rekensom wel, als het om de rekening in het restaurant gaat ben ik tevreden met 55 als antwoord.

Verder; je kunt net zo precies zijn als met staartdelingen, alleen de volgorde waarin je de termen kleiner maakt verschilt.

Een methode die ik op de middelbare school veel gebruikte om het gemiddelde uit te rekenen was een schatting van het gemiddelde maken en het gemiddelde van de verschillen met dit gemiddelde uitrekenen. Men was er altijd verbaasd over dat ik bij het uitrekenen van een gemiddelde van 20 cijfers een stuk sneller en betrouwbaarder was dan een rekenmachine (inclusief invoeren). Hier geldt in principe hetzelfde: Maak een schatting en ga vervolgens rekenen aan de fout die je maakt. (Ofwel het slimme rekenen).

Staartdelingen zijn wel handig bij polynomen ja, al denk ik dat je in de praktijk zo weinig polynomen tegenkomt die mooi factoriseerbaar zijn, dat je beter direct Mathematica (Of Maple of Matlab) kunt gebruiken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Vervrouwelijking onderwijs

Bericht door henriët »

... de beste stuurlui...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie