Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Erasmiaan »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:[
Overigens, Ander, er zijn meer forummers die weleens te hard rijden hoor, zo bleek onlangs. En memento weet dan wel wat ik bedoel.
Uit wat voor kerk? Ik moet wel zeggen, ik haal vrijwel altijd links in, alleen bij hardnekkige 'linksen' wil ik wel eens rechts inhalen.
Tja, ik ga niet roddelen. ;)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door JolandaOudshoorn »

zullen we stoppen over linkse, rechtse, lichte, zware, of weet ik wat voor gemeentes en maar eens beginnen met de persoonlijke noot? of is het dan te dichtbij, niet interessant meer
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
Ander schreef:
Erasmiaan schreef:[
Overigens, Ander, er zijn meer forummers die weleens te hard rijden hoor, zo bleek onlangs. En memento weet dan wel wat ik bedoel.
Uit wat voor kerk? Ik moet wel zeggen, ik haal vrijwel altijd links in, alleen bij hardnekkige 'linksen' wil ik wel eens rechts inhalen.
Tja, ik ga niet roddelen. ;)
:super
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Kom eens in mijn gemeente luisteren dan, zou ik zeggen. Kun je je mening op een heel aantal punten bijstellen (meer naar de werkelijkheid ook). En wat let je? Je woont om de hoek.
Dat kan. Maar jouw gemeente is ook niet te typeren als hele zware gemeente.

Ik heb zelf 2 jaar lang om de week gekerkt in GG Barneveld en Kootwijkerbroek, dus mijn beeld is wel zeker in overstemming met de werkelijkheid.
Mijn gemeente is te typeren als een hele zware gemeente en je moet dan toch wat bijstellen, hoor. 't Wordt bijna roddelen, of hoor je ook bij een rechtse gemeente?
Zoals al gezegd, spreek ik uit 2 jaar kerken in 2 zware gemeenten. En dáár werden de zonden die speelden, namelijk te hard rijden, zwart-werken, belastingontduiken, etc niet benoemd in de prediking.
Ik rij regelmatig wat te hard, maar daar hebben we het al meer over gehad. Dus nu hoef je dat wat mij betreft niet in elke posting terug te laten komen, of je moet dat erg leuk vinden, dan mag dat best, natuurlijk.
Mja, ik kan niet snappen dat je anderen zo hard wereldgelijkvormigheid verwijt, terwijl je zelf zo gemakkelijk praat over deze zonde tegen het 5e gebod.
Overigens, Ander, er zijn meer forummers die weleens te hard rijden hoor, zo bleek onlangs. En memento weet dan wel wat ik bedoel.
Ik weet het, helaas. Maar dat maakt het niet minder erg...
Je weet toch wel in welke gemeente ik kerk? Zelfs een predikant die in Barneveld heeft gestaan. Vol vrijmoedigheid nodig ik je uit om langs te komen, zeker wetende dat je op deze punten aan het kortste eind trekt.
Klopt, maar zonden benoemen voor een gemeente waar die zonden echt spelen, is wat anders dan zonden benoemen voor een gemeente waar die zonden niet echt spelen. Het feit dat het in jouw gemeente anders is, ontkracht helaas niet mijn ervaringen van 2 jaar in 2 andere gemeenten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

Om bij Jolanda aan te haken: jullie leggen nu weer alle nadruk op uiterlijke dingen (links TV bezit, rechts te hard rijden). Dat is juist niet wat ds. Uitslag bedoelt in zijn boekje.
Wat dat betreft is het wel jammer, dat we niet meer volledig van refdag mogen citeren. Dan konden jullie zelf lezen, dat hij in eerste instantie de spits naar het hart legt.
Precies wat ik tegen Kaw al zei: je kan uit iemands vruchten wel concluderen, dat hij wereldgelijkvormig is, maar niet andersom.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Klopt, maar zonden benoemen voor een gemeente waar die zonden echt spelen, is wat anders dan zonden benoemen voor een gemeente waar die zonden niet echt spelen. Het feit dat het in jouw gemeente anders is, ontkracht helaas niet mijn ervaringen van 2 jaar in 2 andere gemeenten.
Dat speelt (helaas) bij ons ook.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:Om bij Jolanda aan te haken: jullie leggen nu weer alle nadruk op uiterlijke dingen (links TV bezit, rechts te hard rijden). Dat is juist niet wat ds. Uitslag bedoelt in zijn boekje.
Wat dat betreft is het wel jammer, dat we niet meer volledig van refdag mogen citeren. Dan konden jullie zelf lezen, dat hij in eerste instantie de spits naar het hart legt.
Precies wat ik tegen Kaw al zei: je kan uit iemands vruchten wel concluderen, dat hij wereldgelijkvormig is, maar niet andersom.
Klopt, Tib. Maar het volgende citaat:
(bron: artikel RD 14-10-2009)„De laatste decennia gaan de ontwikkelingen supersnel. In de kledingstijl, de zondagsrust, het media­gebruik. Jarenlang is de tv terecht buiten de deur gehouden, maar via de computer komt hij weer binnen. Zo stellen we ons steeds meer open voor de wereld. Als we zo doorgaan, vraag ik me af of er over 25 jaar nog een gereformeerde gezindte is. Wat je bent kwijtgeraakt, krijg je niet meer terug – tenzij de Heere ingrijpt.”
is wel duidelijk. En mijn vraag in dit topic is: Hoe komt het dat in de gemeenten die binnen de reformatorische gezindte als licht wordt beschouwd de wereldgelijkvormigheid in uiterlijkheden groot is terwijl er meer mensen dan in zware gemeenten getuigen het ware geloof te hebben.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door memento »

Ander schreef:En mijn vraag in dit topic is: Hoe komt het dat in de gemeenten die binnen de reformatorische gezindte als licht wordt beschouwd de wereldgelijkvormigheid in uiterlijkheden groot is terwijl er meer mensen dan in zware gemeenten getuigen het ware geloof te hebben.
En mijn vraag in dit topic is: Hoe komt het dat in de gemeenten die binnen de reformatorische gezindte als rechts wordt beschouwd de wereldgelijkvormigheid in daad en praat groot is.

En zo kunnen we uren doorgaan, en elk je eigen stroming het beste vinden. Volgens mij is het nuttiger om elkaar op te scherpen, dan elkaar te verwijten...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door refo »

Heerlijk die casuïstiek. De wereldgelijkvormigen zijn altijd de ander.

Ik zie dat Rom 12 al aangehaald is, maar de crux daarvan is niet geciteerd:

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.
4 Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben;
5 Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.
6 Hebbende nu verscheidene gaven, naar de genade, die ons gegeven is,
7 Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren;
8 Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.
9 De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan.
10 Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde; met eer de een de ander voorgaande.

Het gaat dus helemaal niet om rokjes, belastingontduiking, te hard rijden en weet ik veel. De wereld heeft zichzelf lief. Een christen heeft de ander lief. En stelt zijn gaven ten dienste van de ander. En dan vooral binnen de gemeente als zijnde één lichaam.

Maar dan nogmaals: waar hebben we het over als we de gemeente onderverdelen in een piepklein stukje met 'vernieuwing des gemoeds' (ter beoordeling van de kerkenraad en een groot stuk kerkbankvulling (vermeend) zonder die vernieuwing.

En als het dan belangrijk is volgen de rokjes en zo vanzelf wel. Maar meest maken we het eerst belangrijk en dan gaan we op grond van eigen regels naar de ander wijzen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Ander schreef:En mijn vraag in dit topic is: Hoe komt het dat in de gemeenten die binnen de reformatorische gezindte als licht wordt beschouwd de wereldgelijkvormigheid in uiterlijkheden groot is terwijl er meer mensen dan in zware gemeenten getuigen het ware geloof te hebben.
En mijn vraag in dit topic is: Hoe komt het dat in de gemeenten die binnen de reformatorische gezindte als rechts wordt beschouwd de wereldgelijkvormigheid in daad en praat groot is?
Omdat de waarachtige bekering te veel ontbreekt. En omdat jij graag ziet wat je wil zien (het verkeerde in andermans gedrag zoals refo terecht opmerkt) en van een voorbeeld een orde maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Ander schreef:En mijn vraag in dit topic is: Hoe komt het dat in de gemeenten die binnen de reformatorische gezindte als licht wordt beschouwd de wereldgelijkvormigheid in uiterlijkheden groot is terwijl er meer mensen dan in zware gemeenten getuigen het ware geloof te hebben.
En mijn vraag in dit topic is: Hoe komt het dat in de gemeenten die binnen de reformatorische gezindte als rechts wordt beschouwd de wereldgelijkvormigheid in daad en praat groot is?
Omdat de waarachtige bekering te veel ontbreekt. En omdat jij graag ziet wat je wil zien (het verkeerde in andermans gedrag zoals refo terecht opmerkt) en van een voorbeeld een orde maakt.
Uhm, volgens mij heb je niet helemaal doorgehad dat die vraag een cynische kopie was van de vraag die Ander steeds stelt, en dus geheel niet bedoelt als vraag die beantwoord diende te worden...

Zoals duidelijk op te maken was uit het zinnetje onder die vraag: En zo kunnen we uren doorgaan, en elk je eigen stroming het beste vinden. Volgens mij is het nuttiger om elkaar op te scherpen, dan elkaar te verwijten...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Ander schreef:En mijn vraag in dit topic is: Hoe komt het dat in de gemeenten die binnen de reformatorische gezindte als licht wordt beschouwd de wereldgelijkvormigheid in uiterlijkheden groot is terwijl er meer mensen dan in zware gemeenten getuigen het ware geloof te hebben.
En mijn vraag in dit topic is: Hoe komt het dat in de gemeenten die binnen de reformatorische gezindte als rechts wordt beschouwd de wereldgelijkvormigheid in daad en praat groot is?
Omdat de waarachtige bekering te veel ontbreekt. En omdat jij graag ziet wat je wil zien (het verkeerde in andermans gedrag zoals refo terecht opmerkt) en van een voorbeeld een orde maakt.
Uhm, volgens mij heb je niet helemaal doorgehad dat die vraag een cynische kopie was van de vraag die Ander steeds stelt, en dus geheel niet bedoelt als vraag die beantwoord diende te worden...

Zoals duidelijk op te maken was uit het zinnetje onder die vraag: En zo kunnen we uren doorgaan, en elk je eigen stroming het beste vinden. Volgens mij is het nuttiger om elkaar op te scherpen, dan elkaar te verwijten...
Cynisch of niet, dit is een terugkerend thema in jou bijdrages.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Cynisch of niet, dit is een terugkerend thema in jou bijdrages.
Klopt. Mijn stelling is dat zowel links als rechts wereldgelijkvormig is, hoogstends dat de manier waarop dat zich uit anders is. De reden dat ik dan benadrukt dat rechts OOK wereldgelijkvormig is, is vanwege reacties zoals van Ander en jou, die met een sneer wijzen op de (veronderstelde) wereldgelijkvormigheid in gemeenten waar de avondmaalstafels vol zouden zitten. Alsof links echt werkelijk meer wereldgelijkvormig is dan rechts. Ik vrees dat er bij beiden veel mis is op dit punt...

Kortom, Erasmiaan, je moet mijn reacties wel in context lezen. Ik zeg niet dat rechts ALLEEN of MEER wereldgelijkvormig en slechter is dan links. Ik leg er alleen de vinger bij dat rechts op dit punt (helaas) niets beter is dan links. Een reactie die ook wel te verwachten en te billijken is, als je hem ziet in de context van de vraag/stelling van Ander.
Erasmiaan schreef:Omdat de waarachtige bekering te veel ontbreekt
Om maar even serieus op je antwoord in te gaan: Ik vrees inderdaad dat wat je hier noemt de oorzaak is van veel wereldgelijkvormigheid. Zowel links als rechts. Niet alleen het ontbreken van de eerste bekering, maar ook van de dagelijkse bekering. We leven in een tijd waarin velen onbekeerd zijn in de christelijke gemeente, en waar vele van Gods kinderen helaas niet echt een aangebonden leven hebben. En wat kan je in zo'n situatie verwachten, anders dan wereldgelijkvormigheid.

Dat wijst ook meteen naar de oplossing van dit probleem: Dat zit m niet zozeer in het voorstellen van wat allemaal wel en niet mag, wat wel en niet moet (alhoewel dat, op grond van Gods woord!, moet en mag gebeuren). Maar dat zit m in de bekering van het hart. Iets wat God moet werken, en wat Hij werken wil door de prediking van Zijn woord. De enige remedie tegen wereldgelijkvormigheid is het dagelijkse persoonlijke gebed om bekering. Want wie iets van zijn eigen hart kent, ziet dat het ook na ontvangen genade, steeds weer trekt naar deze wereld. Ja, dat het dagelijks bekeerd moet worden. Want alleen dan is het niet op deze wereld, maar op God gericht.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Bert Mulder »

Bert Mulder schreef:Dit lijkt een lekker onderwerp geworden te zijn om op de splinter in het oog van onze naasten te wijzen...

Maar wat van die balk?
wordt mij door de moderators gevraagd normaal te doen...

Alsof deze discussie normaal is dan, en niet elkander om de oren slaan met 'wereldgelijkvormigheid'...

Is dit onderwerp stichtend? Laten we ons allen even aan zelfonderzoek doen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Cynisch of niet, dit is een terugkerend thema in jou bijdrages.
Klopt. Mijn stelling is dat zowel links als rechts wereldgelijkvormig is, hoogstends dat de manier waarop dat zich uit anders is. De reden dat ik dan benadrukt dat rechts OOK wereldgelijkvormig is, is vanwege reacties zoals van Ander en jou, die met een sneer wijzen op de (veronderstelde) wereldgelijkvormigheid in gemeenten waar de avondmaalstafels vol zouden zitten. Alsof links echt werkelijk meer wereldgelijkvormig is dan rechts. Ik vrees dat er bij beiden veel mis is op dit punt...

Kortom, Erasmiaan, je moet mijn reacties wel in context lezen. Ik zeg niet dat rechts ALLEEN of MEER wereldgelijkvormig en slechter is dan links. Ik leg er alleen de vinger bij dat rechts op dit punt (helaas) niets beter is dan links. Een reactie die ook wel te verwachten en te billijken is, als je hem ziet in de context van de vraag/stelling van Ander.
Erasmiaan schreef:Omdat de waarachtige bekering te veel ontbreekt
Om maar even serieus op je antwoord in te gaan: Ik vrees inderdaad dat wat je hier noemt de oorzaak is van veel wereldgelijkvormigheid. Zowel links als rechts. Niet alleen het ontbreken van de eerste bekering, maar ook van de dagelijkse bekering. We leven in een tijd waarin velen onbekeerd zijn in de christelijke gemeente, en waar vele van Gods kinderen helaas niet echt een aangebonden leven hebben. En wat kan je in zo'n situatie verwachten, anders dan wereldgelijkvormigheid.

Dat wijst ook meteen naar de oplossing van dit probleem: Dat zit m niet zozeer in het voorstellen van wat allemaal wel en niet mag, wat wel en niet moet (alhoewel dat, op grond van Gods woord!, moet en mag gebeuren). Maar dat zit m in de bekering van het hart. Iets wat God moet werken, en wat Hij werken wil door de prediking van Zijn woord. De enige remedie tegen wereldgelijkvormigheid is het dagelijkse persoonlijke gebed om bekering. Want wie iets van zijn eigen hart kent, ziet dat het ook na ontvangen genade, steeds weer trekt naar deze wereld. Ja, dat het dagelijks bekeerd moet worden. Want alleen dan is het niet op deze wereld, maar op God gericht.
Jij moet de hele discussie in de context lezen. Het gaat over de door Tiberius geciteerde punten van ds. Uitslag.
Plaats reactie