Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door Wilhelm »

Refdag schreef: BARNEVELD – „De toogdag van de Gereformeerde Bijbelstichting moet meer dan een traditie zijn. Het moet ook een dag van bezinning zijn in verband met de toenemende aanslagen op het Woord van God en het leven der genade.”

Dat zei ds. P. Blok voorzitter van de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS), zaterdag tijdens de openingsrede van de 44e toogdag. De bijeenkomst, die traditie­getrouw gehouden werd in de Rehobothkerk te Barneveld, werd goed bezocht.

Ds. Blok liet, aan de hand van Mattheüs 21:23-32, zien dat „mensen een bijzondere plaats kunnen innemen in de kerk en toch vijanden van God zijn. Het bevindelijke leven van Gods kinderen is een dodelijke ergernis voor velen. Als de tijdgeest het zou vermogen, zou vandaag de prediking van de preekstoel geweerd worden.”

Hij wees erop dat velen volgens hem tegenwoordig de gave van berouw niet meer nodig vinden, omdat ze denken zomaar te kunnen geloven, maar „aan het geloven in de Heere Jezus gaat de ontdekking aan de zonde vooraf. De Heere Jezus is gekomen tot de tollenaren en de hoeren die aan hun zonden ontdekt waren.”

Bijna christen

Ds. A. C. Rijken uit Gameren sprak naar aanleiding van Handelingen 26:27 en 28 over Paulus en Agrippa. Hij richtte zich vooral op de woorden van Agrippa: „Gij beweegt mij bijna een christen te worden.” De Herziene Statenvertaling (HSV) geeft hier, aldus ds. Rijken, een wezenlijk andere vertaling. De HSV heeft: „U probeert mij wel in korte tijd ervan te overtuigen christen te worden.” Ds. Rijken: „Hoe durven ze het een Herziene Statenvertaling te noemen, terwijl ze zo afwijken van de Statenvertaling? De woorden „probeert in korte tijd” zijn toegevoegd.” De Griekse grondtekst biedt wel de mogelijkheid om de tekst te bekorten, maar niet om die te verlengen. Calvijn wist ook van de twee vertaalmogelijkheden, maar volgde eveneens de door de statenvertalers gebruikte mogelijkheid.”

Het bestuurslid van de GBS haalde Matthew Meade ”De bijna christen ontdekt” aan, om duidelijk te maken dat er verschil is tussen „bijna zalig” en „nauwelijks zalig.” Hij vreest veroppervlakkiging. Daarom betreurt hij deze verandering. „Er mag niet meer gewaarschuwd worden tegen nabijkomend christendom, tegen schijn dat geen zijn is. Er mag niet meer gesepareerd worden tussen een uitwendige en een inwendige roeping, tussen de zaligmakende en de algemene werking van de Heilige Geest.” Hij stelde dat de toestroom tot de avondmaalstafels niet los te zien is van een gebrek aan separatie.

Niet opwerken

Ds. C. Hogchem uit Barneveld ging in zijn toespraak op deze woorden in. „Hoe durft de HSV zich nog een Statenvertaling te noemen als men zulke veranderingen aanbrengt die niet eens in de kanttekeningen te vinden zijn? Heeft God de wijsheid van deze tijd niet dwaas genoemd?”

Hij sprak over Lukas 10:21, waar staat dat er dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen zijn en aan de kinderkens geopenbaard. Ds. Hogchem: „Een mens zal zich met de algemene genade nooit in de bijzondere genade kunnen indringen. Een mens kan zich niet opwerken tot de genade van God, ook niet al kent hij ”De Redelijke godsdienst” van Wilhelmus à Brakel vanbuiten. Een boekenkast in het hoofd is te kort. Dat geeft een conflict en daarom sluipt en kruipt de mens naar de plaats die God hem niet gegeven heeft.”


Gevangene

Ds. G. Gerritsen (Ontario, Canada), die Jesaja 52:6 als uitgangspunt nam, zei dat het niet genoeg is als mensen rechtzinnig zijn en zich bezorgd tonen over het kerkelijk leven. Het is nodig dat ze zich als een gevangene leren zien en dat God hun berouw geeft over hun zonde. „Christus openbaart Zich aan gevangenen. Het volk dat zijn gevangenschap heeft leren inleven, weet dat de Vredebode komt.”

Laten we maar geen grote gedachten hebben van de GBS, alsof die het tij zou kunnen keren, zei ds. A. van Heteren in zijn slotwoord. De Urker predikant sprak over Psalm 45:6. „Als het zou afhangen van ons bewaren van de waarheid, zou er geen verwachting zijn, maar er is verwachting vanwege het volvoeren van Gods welbehagen. De tijd is nooit te somber en de tegenstand is nooit te erg. God schiet ook in deze tijd Zijn pijlen af.”

Met al het goede werk wat de GBS mag doen, komt bij mij toch de vraag als het gaat over de houding tov de HSV : moet dat nu echt op deze manier ?
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 12 okt 2009, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door joepie »

Ja, je zou er haast misselijk van worden, Sjonge wat een groot spraak weer.......
Zijn er hier werkelijk mensen die begrijpen wat ze met hun hoogdravende woorden bedoelen?
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door memento »

Klinkt alsof de zonden en fouten weer duidelijk aangewezen zijn. Alleen jammer dat het de zonden van anderen betreft die aangewezen zijn, en niet eigen zonden...

Echte scherpe prediking, echte separerende prediking, wijst eigen zonden concreet aan, en niet die van de ander. Want ik vrees dat dit soort preken meer leiden tot een "Oh, oh, wat is die HSV toch erg" en "Oh, oh, wat lopen die avondmaalstafels toch vol met mensen die er helemaal niet thuishoren", en "gelukkig zijn wij van de GBS niet zo als hullie", dan dat men eindigt in het "wij hebben God óók op het hoogst misdaan".
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door Wilhelm »

Eén ding scheelt, ik geloof dat de HSV juist niet behoeft te vrezen voor dit soort uitspraken.
Velen zullen deze starre en liefdeloze houding van de GBS niet toejuichen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door BJD »

Wilhelm schreef:
Refdag schreef: BARNEVELD – „

Hij sprak over Lukas 10:21, waar staat dat er dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen zijn en aan de kinderkens geopenbaard. Ds. Hogchem: „Een mens zal zich met de algemene genade nooit in de bijzondere genade kunnen indringen. Een mens kan zich niet opwerken tot de genade van God, ook niet al kent hij ”De Redelijke godsdienst” van Wilhelmus à Brakel vanbuiten.
?
Kon hij de Redelijke godsdienst van Brakel uit zijn hoofd zou hij wel wat genuanceerdere mening hebben.

Als je zo hoog van de toren blaast.. als de GG ds-en als Ds Blok en Ds Hogchem... roep dan ook bijn naam wat je eigelijk niet anders kan concluderen als je zulke stellingname neemt.. Iets zoals.. Die ouderling Koole en die ds Vreugdenhil, ze zijn de rotte appels van de gereformeerde gemeente. Ze hollen de GG van binnen uit. Dat zijn geen broeders.. Weg ermee..
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door Democritus »

Sorry dit is weer eens een typisch voorbeeld van preken voor eigen parochie....iedereen met een voldaan gevoel naar huis....dat is weer goed gezegd.

Dat ze met de vertaling niet gelukkig zijn...prima. Maar kom dan wel met een oplossing voor een probleem dat er wel degelijk is......namelijk de verstaanbaarheid. Want als dat zelfs geen eens erkent wordt dan is het struisvogelpolitiek en heb ik verder weinig op met degelijke retoriek. Wel afbreken maar niet bouwen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door Mister »

memento schreef:Klinkt alsof de zonden en fouten weer duidelijk aangewezen zijn. Alleen jammer dat het de zonden van anderen betreft die aangewezen zijn, en niet eigen zonden...

Echte scherpe prediking, echte separerende prediking, wijst eigen zonden concreet aan, en niet die van de ander. Want ik vrees dat dit soort preken meer leiden tot een "Oh, oh, wat is die HSV toch erg" en "Oh, oh, wat lopen die avondmaalstafels toch vol met mensen die er helemaal niet thuishoren", en "gelukkig zijn wij van de GBS niet zo als hullie", dan dat men eindigt in het "wij hebben God óók op het hoogst misdaan".
Precies. Er wordt alleen maar steeds sterker de scheiding tussen 'goed' en 'kwaad' benadrukt. Eventuele toenadering en samenwerking wordt steeds moeilijker. Weer een Sjibbolet erbij. Eerlijk is eerlijk, ik blijf bij de SV, maar vind de opstelling van de HSV'ers sympathieker.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door albion »

ds.Blok schreef: Het bevindelijke leven van Gods kinderen is een dodelijke ergernis voor velen. Als de tijdgeest het zou vermogen, zou vandaag de prediking van de preekstoel geweerd worden.”
Hij slaat hier toch de plank niet ver mis. Ik proef alleen maar vijandschap uit de quotings die ik zojuist gelezen heb. Of de mening van degenen die hier op gereageerd hebben alleen maar volgens de waarheid is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door Democritus »

albion schreef:
ds.Blok schreef: Het bevindelijke leven van Gods kinderen is een dodelijke ergernis voor velen. Als de tijdgeest het zou vermogen, zou vandaag de prediking van de preekstoel geweerd worden.”
Hij slaat hier toch de plank niet ver mis. Ik proef alleen maar vijandschap uit de quotings die ik zojuist gelezen heb. Of de mening van degenen die hier op gereageerd hebben alleen maar volgens de waarheid is.
Dan moet je beter lezen. Ik ageer tegen de houding t.o.v. de HSV. Daarmee die ik helemaal geen uitspraak over het bevindelijke leven.

Ik ben ook voor bevindelijke/ ondervindelijke prediking die uit de schrift opkomt. Maar die schrift hoeft niet perse een SV te zijn. Als bevindelijke prediking alleen maar aan de SV gekoppeld kan worden...dan ben ik het er inderdaad niet mee eens.

Overigens is een op dergelijke manier een stelling poneren een zwaktebod en een zichzelf vervullende profetie.

Als ik zou stellen: de ware bevinding komt alleen op uit de HSV. Als het ingeslapen christendom het zou vermogen, zou vandaag de prediking op grond hiervan van de preekstoel geweerd worden.

Dan is iedereen die hier tegen ageert het bewijs van mijn gelijk...zie je wel ik heb gelijk want anders zou er wel op een andere wijze gereageerd worden.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door albion »

Democritus schreef:
albion schreef:
ds.Blok schreef: Het bevindelijke leven van Gods kinderen is een dodelijke ergernis voor velen. Als de tijdgeest het zou vermogen, zou vandaag de prediking van de preekstoel geweerd worden.”
Hij slaat hier toch de plank niet ver mis. Ik proef alleen maar vijandschap uit de quotings die ik zojuist gelezen heb. Of de mening van degenen die hier op gereageerd hebben alleen maar volgens de waarheid is.
Dan moet je beter lezen. Ik ageer tegen de houding t.o.v. de HSV. Daarmee die ik helemaal geen uitspraak over het bevindelijke leven.

Ik ben ook voor bevindelijke/ ondervindelijke prediking die uit de schrift opkomt. Maar die schrift hoeft niet perse een SV te zijn. Als bevindelijke prediking alleen maar aan de SV gekoppeld kan worden...dan ben ik het er inderdaad niet mee eens.

Overigens is een op dergelijke manier een stelling poneren een zwaktebod en een zichzelf vervullende profetie.

Als ik zou stellen: de ware bevinding komt alleen op uit de HSV. Als het ingeslapen christendom het zou vermogen, zou vandaag de prediking op grond hiervan van de preekstoel geweerd worden.

Dan is iedereen die hier tegen ageert het bewijs van mijn gelijk...zie je wel ik heb gelijk want anders zou er wel op een andere wijze gereageerd worden.
Je moet niet vergeten dat het waarschijnlijk een samenvatting is van hetgeen de ds. gezegd hebben en degene die het verslagen heeft was misschien niet echt objectief.

Maar als ik zoiets zie staan:

„Gij beweegt mij bijna een christen te worden.” De Herziene Statenvertaling (HSV) geeft hier, aldus ds. Rijken, een wezenlijk andere vertaling. De HSV heeft: „U probeert mij wel in korte tijd ervan te overtuigen christen te worden.”

vind ik dat een wezenlijk anders dan wat de SV aangeeft. En dan heb ik ook mijn ?? bij de HSV. Wat is het wezenlijke verschil dan tussen de HSV en de Nieuwe vertaling die ook door 'ons' afgekeurd is?

Bovendien wat is er mis mee als een ds vanuit zijn ambt zijn hoorders waarschuwt? (iedere ds (als geroepen knecht) geeft toch weer wat hij door de Geest ontvangt?) Of is het allemaal zelfstudie wat hij predikt?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door Democritus »

albion schreef: Bovendien wat is er mis mee als een ds vanuit zijn ambt zijn hoorders waarschuwt? (iedere ds (als geroepen knecht) geeft toch weer wat hij door de Geest ontvangt?) Of is het allemaal zelfstudie wat hij predikt?
M.i. als een predikant het Woord recht bedient dan spreekt het Woord voor zich in de harten van de hoorders en behoeft deze geen gebruik te maken van zichzelf ''vervullende profetieën''
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door albion »

Democritus schreef:
albion schreef: Bovendien wat is er mis mee als een ds vanuit zijn ambt zijn hoorders waarschuwt? (iedere ds (als geroepen knecht) geeft toch weer wat hij door de Geest ontvangt?) Of is het allemaal zelfstudie wat hij predikt?
M.i. als een predikant het Woord recht bedient dan spreekt het Woord voor zich in de harten van de hoorders en behoeft deze geen gebruik te maken van zichzelf ''vervullende profetieën''
En wie bepaalt dat hij van "vervullende profetieën" gebruik maakt? En wat bedoel je eigenlijk met "vervullende profetïeën"?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door Wilhelm »

Beste Albion, dat men het niet eens is met de HSV is al lang duidelijk.
MOet men dan elke keer weer benadrukken hoe slecht de HSV wel niet is /
En, wat is het uitgangspunt ? Ik hoop dat ik het mis heb, maar het lijkt soms wel om een concurrentie strijd te gaan.

Ik heb het al vele malen gezeg op dit forum, maar deze week is het weer bevestigd.
Het RD van afgelopen week : Mevr Paul die vertaalwerk doet voor de ZGG en een jonge predikant uit Iran die vertaalwerk doet voor de TBS. Je hoort over zulke initiatieven geen enkel onvertogen woord. We zijn blij dat dit gebeurd, toch ?

En nu de HSV , met mensen met bagage. Openstaand voor kritiek. Een welwillende houding aannemen tov anderen, en zet daar tegenover de GBS. Ik vind het heel triest.
En dat heeft niets met verzet tov bevindelijke prediking te maken.
Die is mij ook lief net als de SV. Maar de houding van de GBS tov andere vertalingen vind ik zeer ernstig. En geloof me , met mij velen.
Een smaldeel binnen de reformatorische gezindte zal smullen van deze houding en bevestigd worden in hun eigen gelijk dat het allemaal niets meer is, en dat er nog een kuddeke is overgebleven rond dezelfde vertaling, met dezelfde tradities en hetzelfde taalgebruik. En de rest zijn vijanden.
Een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Er wordt vergeten wat nu werkelijk van belang is in deze God-loze en gesuculariseerde maatschappij.
Hebben we geen andere Boodschap voor de wereld ?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door Zonderling »

Wilhelm e.a.

Blijft natuurlijk staan dat de HSV zich verwijdert van de SV.
En dat heeft maar zeer ten dele iets te maken met de 'verstaanbaarheid' van de SV.
Jammer dat de HSV niet duidelijk uitspreekt een nieuwe vertaling te maken met een andere naam.
Dat zou het allemaal een stuk gemakkelijker en zuiverder maken.

Z.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV

Bericht door albion »

Wilhelm schreef:Beste Albion, dat men het niet eens is met de HSV is al lang duidelijk.
MOet men dan elke keer weer benadrukken hoe slecht de HSV wel niet is /
En, wat is het uitgangspunt ? Ik hoop dat ik het mis heb, maar het lijkt soms wel om een concurrentie strijd te gaan.

Ik heb het al vele malen gezeg op dit forum, maar deze week is het weer bevestigd.
Het RD van afgelopen week : Mevr Paul die vertaalwerk doet voor de ZGG en een jonge predikant uit Iran die vertaalwerk doet voor de TBS. Je hoort over zulke initiatieven geen enkel onvertogen woord. We zijn blij dat dit gebeurd, toch ?

En nu de HSV , met mensen met bagage. Openstaand voor kritiek. Een welwillende houding aannemen tov anderen, en zet daar tegenover de GBS. Ik vind het heel triest.
En dat heeft niets met verzet tov bevindelijke prediking te maken.
Die is mij ook lief net als de SV. Maar de houding van de GBS tov andere vertalingen vind ik zeer ernstig. En geloof me , met mij velen.
Een smaldeel binnen de reformatorische gezindte zal smullen van deze houding en bevestigd worden in hun eigen gelijk dat het allemaal niets meer is, en dat er nog een kuddeke is overgebleven rond dezelfde vertaling, met dezelfde trad
ities en hetzelfde taalgebruik. En de rest zijn vijanden.
Een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Er wordt vergeten wat nu werkelijk van belang is in deze God-loze en gesuculariseerde maatschappij.
Hebben we geen andere Boodschap voor de wereld ?

Beste Wilhelm. Misschien is het je ontgaan dat er gesproken werd op een GBS-avond. Logisch dat de HSV dan aan de orde komt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gesloten