Wat vinden wij van gospel muziek

Wat vinden wij van gospel muziek

Slecht
3
10%
Kan er bij door
3
10%
Op tegen
4
13%
Je bereikt er niks mee
0
Geen stemmen
Moet verboden worden
0
Geen stemmen
Doe mij maar een psalm op hele noten
10
33%
Mooi
5
17%
Ik krijg er geen genoeg van
2
7%
Ik wil hier wel een discussie over starten
3
10%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Hendrikus »

fluitje schreef:
-DIA- schreef:Valt me mee dat de psalmen hier nog redelijk hoog scoren in de poll...
Kunnen de Psalmen van Nu ook in de poll opgenomen worden?
Bedoel je de Psalmen voor nu?
http://www.psalmenvoornu.nl/images/file ... n_3710.mp3
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:Valt me mee dat de psalmen hier nog redelijk hoog scoren in de poll...
het lijkt me meer dan logisch, elke gelovige kan zijn/haar hart laten vertolken door de psalmen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door refo »

henriët schreef:
-DIA- schreef:Valt me mee dat de psalmen hier nog redelijk hoog scoren in de poll...
het lijkt me meer dan logisch, elke gelovige kan zijn/haar hart laten vertolken door de psalmen.
Maar -DIA- ziet hier geen gelovigen, vandaar de verbazing.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door henriët »

refo schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef:Valt me mee dat de psalmen hier nog redelijk hoog scoren in de poll...
het lijkt me meer dan logisch, elke gelovige kan zijn/haar hart laten vertolken door de psalmen.
Maar -DIA- ziet hier geen gelovigen, vandaar de verbazing.
ach ja...
hij hoeft ze ook niet te zien, maar mag het geloven,
gelukkig is de Kerk er wereldwijd, in vele gradaties!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Lourens »

Hendrikus schreef:
fluitje schreef:
-DIA- schreef:Valt me mee dat de psalmen hier nog redelijk hoog scoren in de poll...
Kunnen de Psalmen van Nu ook in de poll opgenomen worden?
Bedoel je de Psalmen voor nu?
http://www.psalmenvoornu.nl/images/file ... n_3710.mp3
Yep, die bedoel ik. (hoewel ik verwacht dat ze weinig stemmen zullen krijgen in de poll hier..
Ik heb inmiddels 4 CD's en moet zeggen dat ik ze graag beluister op mijn MP3-speler in bus en trein.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Upquark »

Voor mij alleen maar psalmen en gezangen. Geen opwekking, geen psalmen voor nu, geen gospel...

Ben ik nu ouderwets? :nananere
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Lourens »

Upquark schreef:Voor mij alleen maar psalmen en gezangen. Geen opwekking, geen psalmen voor nu, geen gospel...

Ben ik nu ouderwets? :nananere
Nee hoor. Ik respecteer ieder zijn smaak.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Upquark »

Ik ook wel, maar heb er toch tegelijkertijd moeite mee als ik mensen zie luisteren naar popmuziek en zo. Ik weet niet of ik daar wel respect voor moet opbrengen...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marnix »

Ik hou wel van gospelmuziek.... ik hou sowieso van muziek en als ze dan goede teksten hebben is het helemaal goed :) Vooral de iets progressievere kant, progressieve rock (Neal Morse), bands al Iona etc. Heerlijk. Maar ook wel aanbidding, een nummertje van U2 etcetera.

fluitje schreef:Ik ben in principe een liefhebber van gospel maar ...........................

er is een grote maar bij.
Gospelrock bijvoorbeeld hoort hier niet bij.
Negro spirituals vallen ook onder gospel en daar kan ik van genieten.

Worden de instrumenten en de stem gebruikt om God te loven en te prijzen, om te aanbidden? Ja, dan is het mooi. En niet alleen lofprijzing ook 'stemmige' gospel waarin je schuldgevoel, je zorg, enzovoort kan heel mooi zijn.
Waarom gospelrock niet? Waarom kan vanalles, maar 2 gitaren en een drumstel niet? :)
-DIA- schreef:Valt me mee dat de psalmen hier nog redelijk hoog scoren in de poll...
Tja, veel refo's, ook veel 50-plussers... dan krijg je dat he.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Tja, veel refo's, ook veel 50-plussers... dan krijg je dat he.
Hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt vind ik dit een opmerking below any level.
Bijna respectloos.
Bovendien rechtvaardigt jou stelling niet de uitkomst van de poll die het meest door 55- is ingevuld.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Upquark »

Psalmen zijn geweldig: de taal van mijn hart. En dan met begeleiding van het orgel erbij: een majestueus instrument, dat door z'n verschillende registers als het ware de 'stemming' van de psalm musikaal kan verwoorden. Niets mooiers dan dat!

Sommige gezangen zijn ook erg mooi, maar de psalmen (toch Gods liedboek voor zijn volk!) gaan toch boven alles!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Erasmiaan »

Upquark schreef:Psalmen zijn geweldig: de taal van mijn hart. En dan met begeleiding van het orgel erbij: een majestueus instrument, dat door z'n verschillende registers als het ware de 'stemming' van de psalm musikaal kan verwoorden. Niets mooiers dan dat!

Sommige gezangen zijn ook erg mooi, maar de psalmen (toch Gods liedboek voor zijn volk!) gaan toch boven alles!
100% eens.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door jvdg »

Erasmiaan schreef:
Upquark schreef:Psalmen zijn geweldig: de taal van mijn hart. En dan met begeleiding van het orgel erbij: een majestueus instrument, dat door z'n verschillende registers als het ware de 'stemming' van de psalm musikaal kan verwoorden. Niets mooiers dan dat!

Sommige gezangen zijn ook erg mooi, maar de psalmen (toch Gods liedboek voor zijn volk!) gaan toch boven alles!
100% eens.
Hier ook eentje die de psalmen, hetzij berijmd, hetzij onberijmd, hoog acht, als zijnde vertolkers van het zieleleven.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:Tja, veel refo's, ook veel 50-plussers... dan krijg je dat he.
Hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt vind ik dit een opmerking below any level.
Bijna respectloos.
Bovendien rechtvaardigt jou stelling niet de uitkomst van de poll die het meest door 55- is ingevuld.
Zo was dat niet bedoeld. Wat ik gewoon wilde aangeven is dat het logisch is, dat op een forum waar veel mensen uit de rechterflank zitten, waar toch wat anders tegen popmuziek, moderne instrumenten, andere liederen etc. wordt aangekeken, veel mensen zeggen: Geef mij maar de Psalmen. Logisch. Ze houden zich doorgaans niet bezig met popmuziek, met andere liederen in de eredienst, andere instrumenten. Bij jongeren zie je dat wat meer komen. Daarom constateerde ik dat het logisch is dat op dit forum, die optie in de poll een hoop stemmen krijgt. Dat was totaal niet denigrerend bedoeld ofzo, integendeel, het was juist een begripvolle reactie. Ik begrijp dat wel en ik doe er totaal niet neerbuigend over. Ik vind het jammer dat dat een beetje wordt verdraaid en uitgelegd als: Tja, dat zijn gewoon allemaal oude mensen die totaal wereldvreemd zijn, die die optie hebben gekozen.

Upquark schreef:Psalmen zijn geweldig: de taal van mijn hart. En dan met begeleiding van het orgel erbij: een majestueus instrument, dat door z'n verschillende registers als het ware de 'stemming' van de psalm musikaal kan verwoorden. Niets mooiers dan dat!

Sommige gezangen zijn ook erg mooi, maar de psalmen (toch Gods liedboek voor zijn volk!) gaan toch boven alles!
Zoals al gezegd, smaken verschillen. Ik vind Psalmen schitterend, het orgel een prachtig instrument. Maar er zijn meer schitterende liederen en meer instrumenten die prachtig zijn.... en meer liederen die de Geest mensen vol genade ingaf. Ik zou zonder Psalmen een hoop missen, maar zonder andere liederen ook.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Hendrikus »

Calvijn heeft voor sommige psalmen melodieën gebruikt van muziek wat voor die tijd populair was en dus makkelijk mee te zingen.
Sprookjes. Helaas een hardnekkig sprookje, dat al in de jaren "50 door hymnologen als Pidoux en Haein is ontzenuwd, maar dat desondanks nog immer weer de kop opsteekt.
Alle melodieën zijn door de musici rondom Calvijn nieuw gemaakt, behoudens een enkele melodie die ze overnamen uit het psalmboek van de Duitstalige gemeente in Straatsburg (onze Ps. 36/68 bijvoorbeeld, in Straatsburg was dat Ps. 119). Verder is in enkele melodieën duidelijk aantoonbaar dat ze gebaseerd zijn op een oud-kerkelijke hymne (bijv. Ps. 80, afgeleid van de paassequens Victimae Pascali Laudes). Maar geen "makkelijke meezingers", geen populaire wijsjes, integendeel: terwijl de wereldlijke muziek van die tijd al helemaal was overgeschakeld naar majeur en mineur, werden er voor deze nieuwe psalmen melodieën gemaakt die bewust een andere muzikale taal spraken, namelijk die van de kerktoonsoorten. Calvijn wilde melodieën die zich uitdrukkelijk onderscheidden van de seculiere muziek.

Een lastig gegeven, want de Wesleys, Joh. de Heer en velen na hen probeerden juist de geseculariseerde mens te bereiken met muziek die aansloot bij hun belevingswereld. Terwijl Calvijn bewust koos voor ándere muziek, gebruikten deze evangelisten juist muziek die voor niet-kerkelijke mensen herkenbaar zou zijn, om ze daarmee te "pakken". Een totaal andere benadering dus.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie