De George Whitefield Stichting

Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

De George Whitefield Stichting

Bericht door Sola Scriptura »

Algemene informatie
De George Whitefield Stichting (GWS) is in 1994 in het leven geroepen door een zestal personen uit diverse Nederlandse kerken. Het belangrijkste motief hiervoor was de wens om de rijke en actuele lessen die de puriteinen en opwekkingspredikers ons hebben nagelaten, toe te willen passen op onze eigen tijd. Een tijd die in West-Europa gekenmerkt wordt door massale kerkverlating en een diepe geestelijke crisis. Zo willen we vanuit een historisch perspectief een bijdrage leveren aan de bewustwording van de noodzaak van verootmoediging en gebed voor een waarachtige opwekking. Tegelijk willen we de kerk van nu nadrukkelijk wijzen op de geestelijke rijkdom die ons overvloedig ter beschikking staat in de overvloed aan literatuur die bovengenoemde bewegingen ons hebben nagelaten. Dit in de overtuiging dat deze bronnen in belangrijke mate de remedies kunnen verschaffen kunnen voor de malaise waarin de West-Europese kerk momenteel verkeert.

George Whitefield
De stichting heeft voor haar naam gekozen omdat de evangelist en opwekkingsprediker George Whitefield (1714-1770) een van de belangrijkste verbindende schakels is geweest tussen de puriteinen in de 16e en 17e eeuw en de grote opwekkingen in de 18e en 19e eeuw.Het was George Whitefield die in 1739, in een tijd van geestelijk en moreel verval een radicale prediking begon te brengen van het Evangelie van bekering en wedergeboorte. In het bijzonder Whitefield heeft in een zeer donkere tijd de Bijbelse boodschap van de Reformatie en de puriteinen nieuw leven heeft ingeblazen. Het was onder de prediking van George Whitefield en John Wesley dat de ‘Great Evangelical Revival’ begon in Engeland. Deze grote opwekking zou jarenlang voortduren.

****ik ben weg van de site en missie! Henk Bakker een theologische held van me, is er ook bij betrokken. en heb zaterdag een uur aan de telefoon gehangen met jeroen bol, de voorzitter.


http://www.whitefield.nl/index.php?opti ... &Itemid=31
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door Tiberius »

Sola Scriptura schreef:Henk Bakker een theologische held van me ...
Tip: Refoforum biedt ook de mogelijkheid om een onderschrift onder al je postings te zetten.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door MarthaMartha »

Sola Scriptura schreef:Algemene informatie
De George Whitefield Stichting (GWS) is in 1994 in het leven geroepen door een zestal personen uit diverse Nederlandse kerken. Het belangrijkste motief hiervoor was de wens om de rijke en actuele lessen die de puriteinen en opwekkingspredikers ons hebben nagelaten, toe te willen passen op onze eigen tijd. Een tijd die in West-Europa gekenmerkt wordt door massale kerkverlating en een diepe geestelijke crisis. Zo willen we vanuit een historisch perspectief een bijdrage leveren aan de bewustwording van de noodzaak van verootmoediging en gebed voor een waarachtige opwekking. Tegelijk willen we de kerk van nu nadrukkelijk wijzen op de geestelijke rijkdom die ons overvloedig ter beschikking staat in de overvloed aan literatuur die bovengenoemde bewegingen ons hebben nagelaten. Dit in de overtuiging dat deze bronnen in belangrijke mate de remedies kunnen verschaffen kunnen voor de malaise waarin de West-Europese kerk momenteel verkeert.

George Whitefield
De stichting heeft voor haar naam gekozen omdat de evangelist en opwekkingsprediker George Whitefield (1714-1770) een van de belangrijkste verbindende schakels is geweest tussen de puriteinen in de 16e en 17e eeuw en de grote opwekkingen in de 18e en 19e eeuw.Het was George Whitefield die in 1739, in een tijd van geestelijk en moreel verval een radicale prediking begon te brengen van het Evangelie van bekering en wedergeboorte. In het bijzonder Whitefield heeft in een zeer donkere tijd de Bijbelse boodschap van de Reformatie en de puriteinen nieuw leven heeft ingeblazen. Het was onder de prediking van George Whitefield en John Wesley dat de ‘Great Evangelical Revival’ begon in Engeland. Deze grote opwekking zou jarenlang voortduren.

****ik ben weg van de site en missie! Henk Bakker een theologische held van me, is er ook bij betrokken. en heb zaterdag een uur aan de telefoon gehangen met jeroen bol, de voorzitter.


http://www.whitefield.nl/index.php?opti ... &Itemid=31
wel eens op één van hun studiedagen geweest? die zijn zeker de moeite waard!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door Sola Scriptura »

ja ik wil de aankomende gaan. 21 nov. leuk als jullie ook komen. deo volente!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door MarthaMartha »

Sola Scriptura schreef:ja ik wil de aankomende gaan. 21 nov. leuk als jullie ook komen. deo volente!
uh... dat weet ik nog niet hoor.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Sola Scriptura schreef:Henk Bakker een theologische held van me ...
Tip: Refoforum biedt ook de mogelijkheid om een onderschrift onder al je postings te zetten.
:haha
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door Sola Scriptura »

dat ik dit tegen een vaste poster en mod moet zeggen; enough met de flauwe grappen en ontopic!

:OO3 :baton :barbare
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door JolandaOudshoorn »

Sola Scriptura schreef:ja ik wil de aankomende gaan. 21 nov. leuk als jullie ook komen. deo volente!
zijn er nog die gaan?
ik ga niet, mijn agenda is eigenlijk te vol.
@SS laat me weten hoe je het vond
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door Sola Scriptura »

zal ik doen! zou leuk zijn als jullie ook komen, want op misschien details na, komt hun visie overeen met die van de meeste mensen op dit christelijke platform.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door JolandaOudshoorn »

vandaag een verslag in het RD: Gebed sleutel voor herleving :http://www.refdag.nl/artikel/1447142/Ge ... eving.html
Hoe was het??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door JolandaOudshoorn »

JolandaOudshoorn schreef:vandaag een verslag in het RD: Gebed sleutel voor herleving :http://www.refdag.nl/artikel/1447142/Ge ... eving.html
Hoe was het??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door Terri »

Vrienden van ons zijn geweest.
Heel mooie en goede dag.
Zijn er nog vol van
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door Sola Scriptura »

wow helemaal vergeten! ja was een super opbouwende dag. erg intiem ook met de discussie groepen.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door Toeschouwer »

Sola Scriptura schreef:ja ik wil de aankomende gaan. 21 nov. leuk als jullie ook komen. deo volente!
Is het tegenwoordig op zondag?
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: De George Whitefield Stichting

Bericht door artistiek »

Toeschouwer schreef:
Sola Scriptura schreef:ja ik wil de aankomende gaan. 21 nov. leuk als jullie ook komen. deo volente!
Is het tegenwoordig op zondag?
Je pakt een quote vanuit 2009... :huhu
Plaats reactie