„Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Luther »

denkertje21 schreef:De verzetstrijdster Corrie ten Boom zei ooit:
"God is wel goed maar het is wel een beetje tobben met Zijn grondpersoneel".
:mdr FENOMENAAL!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door scape »

Ootmoed en Luisteren . . .
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door sela »

scape schreef:Ootmoed en Luisteren . . .
een mooie samenvatting . . .
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Bloempje28 »

Bert Mulder schreef:
Auto schreef:
Bert Mulder schreef: In Nederland mag je al blij zijn als je een hoofdknikje krijg, ben je bezoeker of getrouw lid...

'tis net als of er op zondag een zwijggebod geldt voor bij de kerk....
Ik weet niet wanneer je voor het laatst in Nederland geweest ben, maar bij ons in de gemeente wordt iedere gast vriendelijk onthaald en wordt netjes naar een plek gebracht naar keuze voorin of achterin. Daarnaast is er voor en de kerkdienst voor het kerkgebouw en in de hal ruimschoots de gelegenheid elkaar te spreken. Wel is er in de kerkzaal voor de dienst een rust die iedereen erg op prijs stelt. En dit geld voor meer kerken bij mij in de omgeving.
ok, leek erop alsof ik het over ALLE kerken in Nederland had...

voor de eerlijkheid, toen we in 2007 in Nederland waren hebben we ook gastvrijheid genoten...

Maar een jaar of wat erdeer, in een ander kerkgenootschap, verschillende gemeenten....

zwijgen geboden! (met uitzondering van de koster, dan....)
Ik zie ook vaak dat de gemeenteleden onderling elkaar nog niet eens goedendag zeggen, laat staan als je elkaar tegenkomt op straat. Dan durft men rustig de andere kant op te kijken, op een enkeling na.... iedereen zit voor zichzelf in de kerk. geldt misschien niet voor alle kerken, maar wel voor de meeste reformatorische kerken. Wat dat betreft kunnen we nog een voorbeeld nemen aan evangelischen die je gelijk op sleeptouw nemen.... je voelt je dan wel gelijk heel welkom! Dat heb ik aan de 'rechtse' kant nog niet meegemaakt.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door henriët »

Bloempje28 schreef:
Ik zie ook vaak dat de gemeenteleden onderling elkaar nog niet eens goedendag zeggen, laat staan als je elkaar tegenkomt op straat. Dan durft men rustig de andere kant op te kijken, op een enkeling na.... iedereen zit voor zichzelf in de kerk. geldt misschien niet voor alle kerken, maar wel voor de meeste reformatorische kerken. Wat dat betreft kunnen we nog een voorbeeld nemen aan evangelischen die je gelijk op sleeptouw nemen.... je voelt je dan wel gelijk heel welkom! Dat heb ik aan de 'rechtse' kant nog niet meegemaakt.
Wij zitten ook in zo n 'rechtse kant kerk', maar ik kan echt niet zeggen dat iedereen voor zichzelf zit. Integendeel, voor of na de dienst is er wanneer je daar behoefte aan hebt voldoende ruimte om elkaar te spreken, en in de kerkzaal wordt iedereen hartelijk gegroet. Als er iemand nieuw is, wordt diegene meegenomen door de koster enz enz. nee, ik vind dat in de 'rechtse'kant genoeg kerken zijn waar het fijn toeven is.
Ligt misschien aan hoe rechts je gaat :hum
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door freek »

Auto schreef:
Bert Mulder schreef: In Nederland mag je al blij zijn als je een hoofdknikje krijg, ben je bezoeker of getrouw lid...

'tis net als of er op zondag een zwijggebod geldt voor bij de kerk....
Ik weet niet wanneer je voor het laatst in Nederland geweest ben, maar bij ons in de gemeente wordt iedere gast vriendelijk onthaald en wordt netjes naar een plek gebracht naar keuze voorin of achterin. Daarnaast is er voor en de kerkdienst voor het kerkgebouw en in de hal ruimschoots de gelegenheid elkaar te spreken. Wel is er in de kerkzaal voor de dienst een rust die iedereen erg op prijs stelt. En dit geld voor meer kerken bij mij in de omgeving.
Nee, jij ben Christelijk Gereformeerd, dan valt het allemaal best mee. Als ik hier ter plaatse bij de CGK-ers shop is het ook knotsgezellig, bij wijze van spreken. Maar moet je eens bij een gemiddelde OGG ofzo komen. Nou schei uit. En toen freek voor het eerst niet meer de afslag naar de OGG nam, was het helemaal zuur. Ik vind dat Bert wel een heel beetje gelijk heeft.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Erasmiaan »

Als al die gezelligheid maar niet afleidt van de Boodschap.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:Als al die gezelligheid maar niet afleidt van de Boodschap.
Zo'n reactie verwachtte ik wel :haha

Het is een behoudende BHP-gemeente, misschien stelt dat wat gerust ;)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door albion »

freek schreef:
Auto schreef:
Bert Mulder schreef: In Nederland mag je al blij zijn als je een hoofdknikje krijg, ben je bezoeker of getrouw lid...

'tis net als of er op zondag een zwijggebod geldt voor bij de kerk....
Ik weet niet wanneer je voor het laatst in Nederland geweest ben, maar bij ons in de gemeente wordt iedere gast vriendelijk onthaald en wordt netjes naar een plek gebracht naar keuze voorin of achterin. Daarnaast is er voor en de kerkdienst voor het kerkgebouw en in de hal ruimschoots de gelegenheid elkaar te spreken. Wel is er in de kerkzaal voor de dienst een rust die iedereen erg op prijs stelt. En dit geld voor meer kerken bij mij in de omgeving.
Nee, jij ben Christelijk Gereformeerd, dan valt het allemaal best mee. Als ik hier ter plaatse bij de CGK-ers shop is het ook knotsgezellig, bij wijze van spreken. Maar moet je eens bij een gemiddelde OGG ofzo komen. Nou schei uit. En toen freek voor het eerst niet meer de afslag naar de OGG nam, was het helemaal zuur. Ik vind dat Bert wel een heel beetje gelijk heeft.

Wóón je ook in een plaats.... was dat vroeger ook zo?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door freek »

albion schreef:
freek schreef:
Auto schreef:
Bert Mulder schreef: In Nederland mag je al blij zijn als je een hoofdknikje krijg, ben je bezoeker of getrouw lid...

'tis net als of er op zondag een zwijggebod geldt voor bij de kerk....
Ik weet niet wanneer je voor het laatst in Nederland geweest ben, maar bij ons in de gemeente wordt iedere gast vriendelijk onthaald en wordt netjes naar een plek gebracht naar keuze voorin of achterin. Daarnaast is er voor en de kerkdienst voor het kerkgebouw en in de hal ruimschoots de gelegenheid elkaar te spreken. Wel is er in de kerkzaal voor de dienst een rust die iedereen erg op prijs stelt. En dit geld voor meer kerken bij mij in de omgeving.
Nee, jij ben Christelijk Gereformeerd, dan valt het allemaal best mee. Als ik hier ter plaatse bij de CGK-ers shop is het ook knotsgezellig, bij wijze van spreken. Maar moet je eens bij een gemiddelde OGG ofzo komen. Nou schei uit. En toen freek voor het eerst niet meer de afslag naar de OGG nam, was het helemaal zuur. Ik vind dat Bert wel een heel beetje gelijk heeft.

Wóón je ook in een plaats.... was dat vroeger ook zo?
:)

Weet ik niet, ik denk dat de mensen er vroeger breder dachten, in de jaren dat de OGG een Chr. Ger. Gemeente was, als afsplitsing van de Hervormde Evangelisatie. Maar de laatste 20 jaar is het pet.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door albion »

freek schreef:
albion schreef:
freek schreef:
Nee, jij ben Christelijk Gereformeerd, dan valt het allemaal best mee. Als ik hier ter plaatse bij de CGK-ers shop is het ook knotsgezellig, bij wijze van spreken. Maar moet je eens bij een gemiddelde OGG ofzo komen. Nou schei uit. En toen freek voor het eerst niet meer de afslag naar de OGG nam, was het helemaal zuur. Ik vind dat Bert wel een heel beetje gelijk heeft.

Wóón je ook in een plaats.... was dat vroeger ook zo?
:)

Weet ik niet, ik denk dat de mensen er vroeger breder dachten, in de jaren dat de OGG een Chr. Ger. Gemeente was, als afsplitsing van de Hervormde Evangelisatie. Maar de laatste 20 jaar is het pet.
Dus maw. zodra de naam verandert veranderen ook de mensen?? Of krijg je een heel ander volk in de kerk? Vreemde conclusie. ;(
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Bloempje28 »

henriët schreef:
Bloempje28 schreef:
Ik zie ook vaak dat de gemeenteleden onderling elkaar nog niet eens goedendag zeggen, laat staan als je elkaar tegenkomt op straat. Dan durft men rustig de andere kant op te kijken, op een enkeling na.... iedereen zit voor zichzelf in de kerk. geldt misschien niet voor alle kerken, maar wel voor de meeste reformatorische kerken. Wat dat betreft kunnen we nog een voorbeeld nemen aan evangelischen die je gelijk op sleeptouw nemen.... je voelt je dan wel gelijk heel welkom! Dat heb ik aan de 'rechtse' kant nog niet meegemaakt.
Wij zitten ook in zo n 'rechtse kant kerk', maar ik kan echt niet zeggen dat iedereen voor zichzelf zit. Integendeel, voor of na de dienst is er wanneer je daar behoefte aan hebt voldoende ruimte om elkaar te spreken, en in de kerkzaal wordt iedereen hartelijk gegroet. Als er iemand nieuw is, wordt diegene meegenomen door de koster enz enz. nee, ik vind dat in de 'rechtse'kant genoeg kerken zijn waar het fijn toeven is.
Ligt misschien aan hoe rechts je gaat :hum
Het is denk ik per gemeente wel heel verschillend, maar zo open en sociaal als jij het omschrijft heb ik het vaak nog niet meegemaakt. Bij ons worden 'nieuwelingen' ook meegenomen door de koster, maar als het daarbij blijft vind ik dat erg schamel. Gemeenteleden zijn eigenlijk verplicht om die mensen aan te spreken en eens mee te nemen voor een bakje koffie.... om te vragen waar ze vandaan komen en hoe ze hier terecht zijn gekomen... als je langer in een gemeente zit ontstaan er kliekjes... met die mensen praat je wel of zeg je goedendag, maar oprechte interesse in gemeenteleden die je niet spreekt heb ik nog niet mee gemaakt. Veel mensen zijn verlegen en vinden het moeilijk, het is niet altijd onwil. Prijs je gelukkig met zo'n gemeente, want ik hoor heel vaak andere verhalen!
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Bloempje28 »

Erasmiaan schreef:Als al die gezelligheid maar niet afleidt van de Boodschap.
Gezelligheid of gemeenschap der heiligen? Dit moet samen hand in hand gaan. Ik denk dat gezelligheid, openheid en acceptatie van elkaar juist voor een beter onderlinge band zorgt, zodat we beter in liefde samenwonen. Het is gemakkelijk om negatief te praten over iemand die je toch nooit spreekt, dan over iemand met wie je gezellig hebt staan praten. Elkaar leren kennen zorgt voor een beter beeld van elkaar.
Ik vind het altijd heel jammer dat er gelijk een opmerking moet komen over het afleiden van de boodschap. Waar ben je dan bang voor? dat de preek uiteindelijk geschrapt wordt en dat we dan koffie met elkaar gaan drinken? reken er maar op dat het gezellig is geweest in Jezus nabijheid! Laten we niet altijd zo bang zijn dat alles wat niet direct te maken heeft met de verkondiging van het woord, gaat afleiden van de boodschap. Aan de andere kant: samenbindend bezig zijn is juist heel bijbels denk ik!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Erasmiaan »

Bloempje28 schreef:
Erasmiaan schreef:Als al die gezelligheid maar niet afleidt van de Boodschap.
Gezelligheid of gemeenschap der heiligen? Dit moet samen hand in hand gaan. Ik denk dat gezelligheid, openheid en acceptatie van elkaar juist voor een beter onderlinge band zorgt, zodat we beter in liefde samenwonen. Het is gemakkelijk om negatief te praten over iemand die je toch nooit spreekt, dan over iemand met wie je gezellig hebt staan praten. Elkaar leren kennen zorgt voor een beter beeld van elkaar.
Ik vind het altijd heel jammer dat er gelijk een opmerking moet komen over het afleiden van de boodschap. Waar ben je dan bang voor? dat de preek uiteindelijk geschrapt wordt en dat we dan koffie met elkaar gaan drinken? reken er maar op dat het gezellig is geweest in Jezus nabijheid! Laten we niet altijd zo bang zijn dat alles wat niet direct te maken heeft met de verkondiging van het woord, gaat afleiden van de boodschap. Aan de andere kant: samenbindend bezig zijn is juist heel bijbels denk ik!
In Gods Huis moet vooral eerbied en heiligheid zijn, 't is Gods Huis en de dienst is een eredienst naar Zijn Naam genoemd.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: „Niet-christen hekelt kerkelijke liefdeloosheid”

Bericht door Bloempje28 »

In Gods Huis moet vooral eerbied en heiligheid zijn, 't is Gods Huis en de dienst is een eredienst naar Zijn Naam genoemd.
Je hoort mij niets zeggen over koffie drinken tijdens de dienst.... we kunnen God ook eren door belangstelling te hebben voor elkaar... dit hoeft van mij niet persé tijdens de dienst... ik vraag me af of het juist niet onbijbels is als je stil en terug getrokken bent in je gemeente, als je geen interesse toont in de ander... dat zul je vast wel met me eens zijn. Ik denk dat in Nederland de kerkdienst in veel kerken op zichzelf staat... de mensen luisteren/zingen en gaan weer naar huis... waarom maar daar geen stuk gezelligheid bij komen? dat kan ook naar Gods eer zijn hoor!
Waarom zou je niet even met elkaar mogen praten voor de dienst? de dienst is toch nog niet aangevangen? En daarna? Mag er dan geen ruimte zijn voor gezelligheid? Hoe komt voor jou gemeenschap der heiligen goed tot zijn recht? Voor mij is het een uitgerekend moment om dit na de dienst te doen, als de preek nog vers in het geheugen ligt. en dan mag er ook gezellig gepraat worden hoor, zo heeft God ons ook geschapen.
Plaats reactie