Parkeergeld op zondag in strijd met 4e gebod?

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Een betaling via een automaat lijkt mij geen probleem. Als je dit niet wilt kun je dit ook in extremis doortrekken en zeggen: geen gas, licht en water gebruiken op zondag want daar betalen we ook voor.

Voor het overige zou ik op zondag niet naar evenementen of plaatsen ter ontspanning gaan, waar anderen voor mijn ontspanning moeten werken.

Zie: Ex.20:8-11
"Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die"
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies. En niet betalen als het wel moet is ook niet helemaal de christelijke weg he ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

Heerlijk, weer een topic over gebodjes en verbodjes. Mensen, we lijken de Galatiers wel of de orthodoxe joden.
Zijn we echt van mening dat God bedroefd wordt als wij een euro in een automaat stoppen of als wij een kaartje moeten kopen aan de receptie van een ziekenhuis?
Volgens mij heeft Jezus ons heel andere zaken geleerd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Duuk schreef:Heerlijk, weer een topic over gebodjes en verbodjes.
Het is andermaal een topic, dat door Bonny aan de vergetelheid ontrukt is. :wink:
Duuk schreef:Zijn we echt van mening dat God bedroefd wordt als wij een euro in een automaat stoppen of als wij een kaartje moeten kopen aan de receptie van een ziekenhuis?
Dat denk ik niet.
Als mijn vrouw of één van onze kinderen op zondag in het ziekenhuis ligt, koop ik ook gerust een maaltijd of een bak koffie.
Mensen die daar wat op tegen hebben, hebben meestal nog nooit naaste familieleden in het ziekenhuis gehad.

Enkele jaren geleden lag onze dochter in het ziekenhuis en mocht ze van zaterdagochtend tot zondagavond op weekendverlof. We kregen toen van enkele mensen het verwijt te horen: hoe kan je nou op zondag een opname laten doen?
Als men maar iets met een ziekenhuis te maken heeft gehad, weet men, dat je die opnames zo kort mogelijk wil houden.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Tiberius schreef:
Duuk schreef:Heerlijk, weer een topic over gebodjes en verbodjes.
Het is andermaal een topic, dat door Bonny aan de vergetelheid ontrukt is. :wink:
Tsja, ik ben hier nog niet zo lang, en als ik door de oude topics blader, zie ik soms interessante kwesties waar ik ook mijn mening aan wil bijdragen. :lol:
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Duuk schreef:Heerlijk, weer een topic over gebodjes en verbodjes.
Het is andermaal een topic, dat door Bonny aan de vergetelheid ontrukt is. :wink:
Duuk schreef:Zijn we echt van mening dat God bedroefd wordt als wij een euro in een automaat stoppen of als wij een kaartje moeten kopen aan de receptie van een ziekenhuis?
Dat denk ik niet.
Als mijn vrouw of één van onze kinderen op zondag in het ziekenhuis ligt, koop ik ook gerust een maaltijd of een bak koffie.
Mensen die daar wat op tegen hebben, hebben meestal nog nooit naaste familieleden in het ziekenhuis gehad.

Enkele jaren geleden lag onze dochter in het ziekenhuis en mocht ze van zaterdagochtend tot zondagavond op weekendverlof. We kregen toen van enkele mensen het verwijt te horen: hoe kan je nou op zondag een opname laten doen?
Als men maar iets met een ziekenhuis te maken heeft gehad, weet men, dat je die opnames zo kort mogelijk wil houden.
Precies. Het is geoorloofd goed te doen op de sabbat, zegt Jezus als antwoord op dit soort hypocriete verwijten. Maar blijkbaar kennen veel mensen die bijbeltekst niet zo goed...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Ik vind het allemaal zó verschrikkelijk vér gezocht........zijn er geen fundamentelere zaken om je druk over te maken dan het wel of niet via een automaat kopen van een (parkeer)kaartje?

het doet denken aan extreem fundamentalisme.......iets wat ik in de Schrift totaal niet herken............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Marnix schreef: Precies. Het is geoorloofd goed te doen op de sabbat, zegt Jezus als antwoord op dit soort hypocriete verwijten. Maar blijkbaar kennen veel mensen die bijbeltekst niet zo goed...
Marnix, in alle eerlijkheid, meet jij je hier niet een hoogmoedige toestand aan, zo in de sfeer van: ik ken die bijbeltekst wel?

In concreto, wat is jouw "goede" invulling van de sabbat?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Bonny schreef:
Tiberius schreef:
Duuk schreef:Heerlijk, weer een topic over gebodjes en verbodjes.
Het is andermaal een topic, dat door Bonny aan de vergetelheid ontrukt is. :wink:
Tsja, ik ben hier nog niet zo lang, en als ik door de oude topics blader, zie ik soms interessante kwesties waar ik ook mijn mening aan wil bijdragen. :lol:
BTW, is Matth. 5:3 in het Latijn interessanter dan in het Nederlands??
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
Marnix schreef: Precies. Het is geoorloofd goed te doen op de sabbat, zegt Jezus als antwoord op dit soort hypocriete verwijten. Maar blijkbaar kennen veel mensen die bijbeltekst niet zo goed...
Marnix, in alle eerlijkheid, meet jij je hier niet een hoogmoedige toestand aan, zo in de sfeer van: ik ken die bijbeltekst wel?
Laten we het gezellig houden mod.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
jvdg schreef:
Marnix schreef: Precies. Het is geoorloofd goed te doen op de sabbat, zegt Jezus als antwoord op dit soort hypocriete verwijten. Maar blijkbaar kennen veel mensen die bijbeltekst niet zo goed...
Marnix, in alle eerlijkheid, meet jij je hier niet een hoogmoedige toestand aan, zo in de sfeer van: ik ken die bijbeltekst wel?
Laten we het gezellig houden mod.
Ik reageerde niet als mod (anders geef ik dat wel aan), maar ik vond de posting nogal arrogant.
Laat Marnix zelf het antwoord geven. :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Gian schreef:
jvdg schreef:
Marnix schreef: Precies. Het is geoorloofd goed te doen op de sabbat, zegt Jezus als antwoord op dit soort hypocriete verwijten. Maar blijkbaar kennen veel mensen die bijbeltekst niet zo goed...
Marnix, in alle eerlijkheid, meet jij je hier niet een hoogmoedige toestand aan, zo in de sfeer van: ik ken die bijbeltekst wel?
Laten we het gezellig houden mod.
Ik reageerde niet als mod (anders geef ik dat wel aan), maar ik vond de posting nogal arrogant.
Laat Marnix zelf het antwoord geven. :wink:
Wat is daar nou arrogant aan? Mag je tegenwoordig mensen niet meer terechtwijzen op basis van de Bijbel?

Jezus leert ons in dat Bijbelgedeelte dat we goede dingen mogen doen op de sabbat. In het bijbelvers wordt het voorbeeld genoemd van een schaap uit de put halen... en Jezus maakt er ook duidelijk dat Hij zieken mag genezen op de sabbat, ook al krijg je van sommigen het verwijt: Ja maar dat is werken.... Het is geoorloofd goed te doen op de sabbat.... en dat is op de situatie waar ik op reageer ook van toepassing. Als mensen dan van de feestdag een dag maken waarop je geen goed mag doen en die zoals de farizeers bij iedere handeling op de sabbat zeiden: Dat mag niet! zeg ik daar gewoon wat van, want het gaat in tegen wat Jezus ons leert.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
anneloesva

Bericht door anneloesva »

Bonny schreef:Een betaling via een automaat lijkt mij geen probleem. Als je dit niet wilt kun je dit ook in extremis doortrekken en zeggen: geen gas, licht en water gebruiken op zondag want daar betalen we ook voor.

Voor het overige zou ik op zondag niet naar evenementen of plaatsen ter ontspanning gaan, waar anderen voor mijn ontspanning moeten werken.

Zie: Ex.20:8-11
"Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die"

Dat vind ik niet zo want het licht en de auto wat je gebruikt hoeveel je daarvoor hoef je niet op zondag te betalen en betaald parkeren wel.
Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 okt 2007, 11:16

Bericht door mentos »

Welkom, anneloesva :wink:
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Afgewezen schreef: BTW, is Matth. 5:3 in het Latijn interessanter dan in het Nederlands??
Misschien wel Katholieke, vastgeroeste, roots????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie