Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door Kaw »

Ik dacht eerst dat nieuwe inzichten in de theologie zou leiden tot vrijzinnigheid, maar dat hoeft niet. Volgens mij is dat een belangrijk misverstand.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
memento schreef:Voor de meeste mensen, die alleen maar even snel iets willen opzoeken, volstaan de kanttekeningen bij de NBG51 (...)
Staan die soms ergens online?
Je hebt er twee trouwens, die acht delen en een driedelige, later in één deel uitgegeven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:De Israëlbode doet overkomen alsof het draagvlak voor de Matthew Henry een indicatie is voor het goedchristelijke gehalte van een bepaalde Christelijke stroming.
Ik heb ook gelezen wat je (denk ik) bedoelt.
Het punt is dat die baptisten (zoals veel baptisten overigens) op 2 punten afwijken van de gereformeerde leer. Deze afwijkingen worden in de verklaring van Matthew Henry bestreden en die willen ze niet of moeilijk opgeven. Hoe vaster ze aan deze dwalingen vastzitten, hoe minder goedchristelijk het gehalte is.
Deze punten zijn de vrije wil van de mens en de afval der heiligen. Er zijn gemeenten die beide zaken vast willen houden en daarom afwijzend staan tegenover de verklaring van Henry.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:De Israëlbode doet overkomen alsof het draagvlak voor de Matthew Henry een indicatie is voor het goedchristelijke gehalte van een bepaalde Christelijke stroming.
Ik heb ook gelezen wat je (denk ik) bedoelt.
Het punt is dat die baptisten (zoals veel baptisten overigens) op 2 punten afwijken van de gereformeerde leer. Deze afwijkingen worden in de verklaring van Matthew Henry bestreden en die willen ze niet of moeilijk opgeven. Hoe vaster ze aan deze dwalingen vastzitten, hoe minder goedchristelijk het gehalte is.
Deze punten zijn de vrije wil van de mens en de afval der heiligen. Er zijn gemeenten die beide zaken vast willen houden en daarom afwijzend staan tegenover de verklaring van Henry.
Ik vind de verklaring van Matthew Henry dan een ietwat rare indicator (zo heel veel spreekt MH niet over de dingen die je noemt, ik denk dat veel remonstranten MH grotendeels wel met instemming kunnen lezen). Volgens mij is de Dordtse Leerregels (ook goed bekend in Israël) dan een betere indicator.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door Tiberius »

Het gaat over Joden in Rusland (dacht ik).
In ieder geval een Russische vertaling.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
freek schreef:Refo heeft wel gelijk, en hij zegt het m.i. aardig correct: er zijn stromingen binnen de GG. Echt karikaturaal zou zijn: heel de GG leert het.
Ds. J. van Eckeveld schreef:Wij zijn geen modaliteitenkerk. Dat wil ik echt benadrukken. De verschillen zijn niet zo groot

Nee, geen modaliteitenkerk zoals bv de PKN... maar wel een vleugeltjeskerk...
Er zijn wel gemeenten die bepaalde dominees weren van de kansel...
In minder "kieskeurige" gemeenten zal je daar misschien niet veel van merken...
Naar buiten toe wordt de eenheid nog wel redelijk bewaard...
DIA toch je mag heus wel toegeven dat er behoorlijke vleugels zijn. Maar dat is iets anders dan
de GG onheus negatief in t daglicht te zetten.
Ik zeg toch alleen de feiten? Dacht je dat ik dat zonder pijn, smartelijke pijn in mijn hart,
constateren moet? De Gereformeerde Gemeenten zijn me dierbaar, en daarom...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 jun 2009, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:Het gaat over Joden in Rusland (dacht ik).
In ieder geval een Russische vertaling.
(Nog even nagelezen.)

De Israëlbode gaat over "het gebruik van de Bijbelverklaring van Matthew Henry, die we onder onze Joodse contacten zowel in Russisch sprekende landen (Oekraïne en Moldavië) als in Israël willen verbreiden. Voor het Russische taalgebied draagt het deputaatschap voor Bijbelverspreiding van onze gemeenten zorg voor de vertaling en uitgave."

De baptisten hadden "namelijk bezwaren tegen de verwerping van de vrije wil en tegen de leer van de volharding der heiligen."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik zeg toch alleen de feiten? Dacht je dat ik dat zonder pijn, smartelijke pijn in mijn hart,
constateren moet? De Gereformeerde Gemeenten zijn me dierbaar, en daarom...
Inderdaad, daarom is het zo triest om een GG-ouderling over een GG-dominee te horen zeggen "Die? Daar trek ik m'n jas niet voor aan!" En dat gebeurt!
~~Soli Deo Gloria~~
TheKeimpe
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 mar 2002, 17:34

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door TheKeimpe »

Ik weet het... En dat gebeurt naar rechts en naar links
Zonder hart doet het hoofd ook niets
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik zeg toch alleen de feiten? Dacht je dat ik dat zonder pijn, smartelijke pijn in mijn hart,
constateren moet? De Gereformeerde Gemeenten zijn me dierbaar, en daarom...
Inderdaad, daarom is het zo triest om een GG-ouderling over een GG-dominee te horen zeggen "Die? Daar trek ik m'n jas niet voor aan!" En dat gebeurt!

Natuurlijk gebeurt dat. Maar moeten wel eerlijk zijn. Een 'linkse' GerGem-er zal ook niet 123 zijn jas aantrekken voor ds Mouw of Van Boven, om maar twee willekeurige namen te noemen uit de rechterflank. Want ook dat gebeurt! Dat kun je verdrietig vinden, maar zo is het nu eenmaal.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door Luther »

freek schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik zeg toch alleen de feiten? Dacht je dat ik dat zonder pijn, smartelijke pijn in mijn hart,
constateren moet? De Gereformeerde Gemeenten zijn me dierbaar, en daarom...
Inderdaad, daarom is het zo triest om een GG-ouderling over een GG-dominee te horen zeggen "Die? Daar trek ik m'n jas niet voor aan!" En dat gebeurt!

Natuurlijk gebeurt dat. Maar moeten wel eerlijk zijn. Een 'linkse' GerGem-er zal ook niet 123 zijn jas aantrekken voor ds Mouw of Van Boven, om maar twee willekeurige namen te noemen uit de rechterflank. Want ook dat gebeurt! Dat kun je verdrietig vinden, maar zo is het nu eenmaal.
... en van beide flanken is dat erg postmodern: Ik ga naar wat ik horen wil, of wat mij ligt.
Terwijl je soms bij een preek (waar je niet zoveel van verwachtte) soms zo'n beschamende en verrassende zegen kan krijgen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door Avi »

Hoe moet je daar nou mee omgaan? ( vb van jasje vind ik heel erg!)
En later...dan kan er toch geen sprake meer zijn van al die verschillen. ( in de hemel)
Kunnen ze elkaar dan wel verdragen?

Vallen al die verschillen weg in het licht van de eeuwigheid?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door Luther »

Avi schreef: Vallen al die verschillen weg in het licht van de eeuwigheid?
Ja, Avi, gelukkig wel!!
In de Bijbel lees ik nergens van een herstelde hemelpoort of een vrijgemaakte, of een GG-poort, of een christelijk gereformeerde of een poort in Nederland, of een oude poort...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wat is het draagvlak van Matthew Henry binnen de Ger. Gem.?

Bericht door freek »

Avi schreef:Hoe moet je daar nou mee omgaan? ( vb van jasje vind ik heel erg!)
En later...dan kan er toch geen sprake meer zijn van al die verschillen. ( in de hemel)
Kunnen ze elkaar dan wel verdragen?

Vallen al die verschillen weg in het licht van de eeuwigheid?
Daarom zouden preken ook vaker in het licht van de eeuwigheid moeten staan. Als een predikant van de OGG spreekt over de 'dierbaarheid' en 'beminnelijkheid' van dat 'lieve Wezen', kan mijn hart ook wel eens sneller gaan kloppen. Als hij dan weer terugvalt in eindeloze beschouwingen over hoe men daar dan toch deel aan krijgt, denk ik weleens: man, steek toch eens tot de kern door. Kortom, het moet meer over Christus gaan, en minder over de christen. En als een preek over Christus gaat, staat de preek in het licht van de eeuwigheid.
Plaats reactie