Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door JolandaOudshoorn »

Sola Scriptura schreef:wie was er dan wedergeboren in het OT?
alle joden? of sommige? wie? ook de kinderen?
waren er ook heidenen wedergeboren?
en wat gebeurd er met mensen die het evangelie niet hebben gehoord, maar wel na Jezus Christus leven, qua tijd en verbond?

zie t ligt niet eenvoudig.
wat versta je onder wedergeboorte?? Zijn degene die wedergeboren zijn niet de ware gelovigen??
mi is het wel heel eenvoudig, degene die op God vertrouwen, die in het OT de Messias verwachtte, die na Christus komst geloofden dat Hij de Zoon van God was, dat zijn de wedergeborenen. De rest valt daarbuiten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Bert Mulder »

Sola Scriptura schreef:wie was er dan wedergeboren in het OT?
alle joden? of sommige? wie? ook de kinderen?
waren er ook heidenen wedergeboren?
en wat gebeurd er met mensen die het evangelie niet hebben gehoord, maar wel na Jezus Christus leven, qua tijd en verbond?

zie t ligt niet eenvoudig.
Dat antwoord is toch eenvoudig. En in de Schrift te vinden. Bijvoorbeeld:


Romeinen 9:8
Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.

Galaten 4:28
Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.

Maleáchi 1:3
En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn.

Heidenen wedergeboren? Ja. Voorbeelden:

Rachab, Ruth, Uria (de Hethiet), enz.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
John Kamphuis
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 apr 2008, 19:37

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door John Kamphuis »

judith schreef:Afgelope week heb ik wat gesprekken gehad met mensen over dit onderwerp.
Het waren, moet ik eerlijk zeggen, pittige gesprekken, die me aan het nadenken zetten, en die er voor zorgde dat ik het ging onderzoeken.

Iemand zei dat de uiterlijke zonden te overwinnen zijn, allemaal. Ook dat hij/zij geen zonden meer doet.
En dat God dat van ons allemaal eist, dat we zo leven.
En dat God anders niet in ons kan wonen met Zijn Geest. Dit noemen ze volgensmij 'overwinningsleven'

Nou, ik dus zoeken, zoeken, in de Bijbel....
En toen kwam ik uiteindelijk, via Kort begrip uit bij 1 Johannes 1: 8-10

8.Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is ons niet.
9. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.

Dat lijkt mij duidelijk, maar toch wel moeilijk. Hoe vinden jullie dat?

Zijn er ook boeken over te vinden? Heeft iemand wat te leen, breng maar mee, dan kom ik ook op de meeting. ;)

Groetjes,
Juud
1) Rom. 8:9 is duidelijk. Iedere wedergeborene heeft de Heilige Geest in zich. Dat is de inwoning van de Heilige Geest. Het overwinningsleven is de opstandingskracht van Christus door de gelovige heen, waardoor hij in staat wordt gesteld te leven in overwinning over zonden (d.w.z.: de macht van de zonde is gebroken). Heel mooi in dit verband vind ik kanttekening 40 bij Romeinen 6. Door te sterven aan mijzelf, kan Hij Zich ten volle uitleven door mij.

2) Iemand kan met zijn mond belijden dat hij een kind van God is, maar als hij wordt opgevreten door de zonde (zoals een varken zich rondwentelt in de zonde), dan is hij niet uit God geboren. 1 Joh. 3:6.

3) Ziende op Jezus is daar een uitwerking in het leven, welke wordt uitgedrukt in Gal. 2:20. Gods wil met het leven van de gelovige vind je in Rom. 8:29. Daarbij: 1 Joh. 2:6 in combinatie met Hebr. 4:15.

4) Hebr. 12:14; Matth. 5:8. Onze indicatief ligt vast in Christus: in Hem zonder vlek en zonder rimpel, Hij is onze Heiligmaking. Maar vanuit ook de imperatief: de aansporing om ook daadwerkelijk heilig voor de Heere te leven, als een Koninklijk Priesterdom. Niet vanuit mijzelf, maar vanuit Hem; ziende op Hem! Als een rank aan de Wijnstok.

5) Bijzondere ontdekking kan dit zijn: tel het aantal keer "ik" in Romeinen 7 en het aantal keer "Geest" in Romeinen 8. Wat kan dit betekenen? Wat is het kenmerkende van Romeinen 7 en wat is het kenmerkende van Romeinen 8? Wat kan ik hieruit leren?

6) Wat is dat toch, de vervulling met de Heilige Geest?
Stel je een hotel voor. Je staat ervoor. Je ziet 100 ramen, 100 kamers. In 1 kamer brandt een lamp. Je kunt de vraag stellen: brandt er licht in het hotel? Antwoord: ja! Volgende vraag: is het hotel vervuld met licht? Antwoord: nee...
Geestelijk...
Bij de wedergeboorte neemt de Heilige Geest intrek in het leven: Rom. 8:9. Maar is alles in het leven doortrokken van de Heilige Geest; heeft Hij de volledige regie over iedere facet in het leven? Is ieder hoekje en gaatje aan Christus overgegeven (d.w.z.: is iedere aanspraak daarop verloren; dus: als Christus het wil nemen, dan mag Hij het nemen?)?
Vervulling met de Heilige Geest heeft alles te maken met overgave en toewijding.
Wat zal de consequentie zijn als de Heilige Geest het leven vervuld?
Dan wordt 2 Kor. 3:18 bewaarheid; de belofte onder het Nieuwe Verbond!

Zomaar een paar gedachten.

Van harte Gods zegen,

John Kamphuis - Stichting HeartCry
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Marnix »

judith schreef:Afgelope week heb ik wat gesprekken gehad met mensen over dit onderwerp.
Het waren, moet ik eerlijk zeggen, pittige gesprekken, die me aan het nadenken zetten, en die er voor zorgde dat ik het ging onderzoeken.

Iemand zei dat de uiterlijke zonden te overwinnen zijn, allemaal. Ook dat hij/zij geen zonden meer doet.
En dat God dat van ons allemaal eist, dat we zo leven.
En dat God anders niet in ons kan wonen met Zijn Geest. Dit noemen ze volgensmij 'overwinningsleven'

Nou, ik dus zoeken, zoeken, in de Bijbel....
En toen kwam ik uiteindelijk, via Kort begrip uit bij 1 Johannes 1: 8-10

8.Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is ons niet.
9. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.

Dat lijkt mij duidelijk, maar toch wel moeilijk. Hoe vinden jullie dat?

Zijn er ook boeken over te vinden? Heeft iemand wat te leen, breng maar mee, dan kom ik ook op de meeting. ;)

Groetjes,
Juud
De lijn in 1 Johannes is erg mooi. Van hoofdstuk 1:

Als we zeggen dat wij geen zonde hebben is de waarheid in ons niet

naar het bijna onwerkelijke op het eerste oog tegenovergestelde van 1 Johannes 3:

Ieder die in hem blijft, zondigt niet. Ieder die zondigt, heeft hem nooit gezien en kent hem niet. Kinderen, laat niemand u misleiden: wie rechtvaardig leeft is een rechtvaardige, zoals ook Jezus rechtvaardig is, en wie zondigt komt uit de duivel voort, want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd. De Zoon van God is dan ook verschenen om de daden van de duivel teniet te doen. Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hieraan is te zien wie kinderen van God en wie kinderen van de duivel zijn: wie niet rechtvaardig leeft, komt niet uit God voort. Hetzelfde geldt voor wie zijn broeder of zuster niet liefheeft.

Wel goed en leerzaam om de hele brief eens door te lezen en te analyseren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Jongere »

John Kamphuis schreef:Vervulling met de Heilige Geest heeft alles te maken met overgave en toewijding.
Wat zal de consequentie zijn als de Heilige Geest het leven vervuld?
Dan wordt 2 Kor. 3:18 bewaarheid; de belofte onder het Nieuwe Verbond!
In eigen woorden: als wij alle zonden eruit geworsteld hebben, vervult God Zijn belofte van het Nieuwe Verbond?

Corrigeer me als ik geen recht doe aan je opvatting. Maar wie moet dit nu eigenlijk doen, deze vervulling? Of beter gezegd: de overgave, die aan de vervulling vooraf gaat?
Begrijp me goed: iedere christen moet strijden om in te gaan, zijn leven lang. Tot hij, terugkijkend, kan zeggen de goede strijd gestreden te hebben en het geloof behouden te hebben.

Maar als ik jouw opvatting lees, wat blijft er dan nog over van de rijke woorden uit 1 Korinthe 1:30:
Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere.


Hij is het, alles. Hij schenkt belofte èn eis, die Hij beide heeft verdiend.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Avi »

weg is weg. ::salut
Laatst gewijzigd door Avi op 28 mei 2009, 21:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Gian »

We kunnen boeken vol over overwinning lezen, en talloze lezingen aanhoren. Het is allemaal prima.
Maar zonder geloof, en besef van genade komen we nergens.

Ik geloof zeker dat de theoretische kennis onmisbaar is. Daarom waardeer ik het werk van heartcry als het over overwinning gaat omdat de bijbelkennis over dit onderwerp in onze kringen onderbelicht is.

Het blijft echter een geloofskwestie, en geen truckje.
Net als de wedergeboorte.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Avi »

berichtje weggedaan :langue
Laatst gewijzigd door Avi op 28 mei 2009, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door JolandaOudshoorn »

laten we vooral bedenken IN Hem zijn wij meer dan overwinnaars
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door judith »

JolandaOudshoorn schreef:laten we vooral bedenken IN Hem zijn wij meer dan overwinnaars
Yep, en niet buiten Hem.
In Hem zijn we meer dan overwinners, inderdaad Jo, laten we dat vooral bedenken.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Avi »

judith schreef:
JolandaOudshoorn schreef:laten we vooral bedenken IN Hem zijn wij meer dan overwinnaars
Yep, en niet buiten Hem.
In Hem zijn we meer dan overwinners, inderdaad Jo, laten we dat vooral bedenken.



Heel mooi...en daarom: Het toenemen in heiliging betekent een beter leren kennen wie God is en als gevolg daarvan: een zich bewust worden van eigen zondigheid en bijzondere tekortkomingen en daaruit komt weer een dieper besef van de behoefte aan Gods vergevende en reinigende genade.
Groei in de genade is in dit opzicht: Groei in de diepte.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Gajus
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 jan 2009, 23:16

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Gajus »

Avi schreef:
judith schreef:
JolandaOudshoorn schreef:laten we vooral bedenken IN Hem zijn wij meer dan overwinnaars
Yep, en niet buiten Hem.
In Hem zijn we meer dan overwinners, inderdaad Jo, laten we dat vooral bedenken.



Heel mooi...en daarom: Het toenemen in heiliging betekent een beter leren kennen wie God is en als gevolg daarvan: een zich bewust worden van eigen zondigheid en bijzondere tekortkomingen en daaruit komt weer een dieper besef van de behoefte aan Gods vergevende en reinigende genade.
Groei in de genade is in dit opzicht: Groei in de diepte.
En als je wortels dieper gaan, ben je beter bestand tegen allerlei stormwinden!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door Luther »

Avi schreef:
judith schreef:
JolandaOudshoorn schreef:laten we vooral bedenken IN Hem zijn wij meer dan overwinnaars
Yep, en niet buiten Hem.
In Hem zijn we meer dan overwinners, inderdaad Jo, laten we dat vooral bedenken.



Heel mooi...en daarom: Het toenemen in heiliging betekent een beter leren kennen wie God is en als gevolg daarvan: een zich bewust worden van eigen zondigheid en bijzondere tekortkomingen en daaruit komt weer een dieper besef van de behoefte aan Gods vergevende en reinigende genade.
Groei in de genade is in dit opzicht: Groei in de diepte.
Dan zul je ook steeds beter leren begrijpen waarom je Christus nodig hebt. Hij moet wassen en ik minder worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door judith »

Luther schreef:
Avi schreef:
judith schreef:
JolandaOudshoorn schreef:laten we vooral bedenken IN Hem zijn wij meer dan overwinnaars
Yep, en niet buiten Hem.
In Hem zijn we meer dan overwinners, inderdaad Jo, laten we dat vooral bedenken.



Heel mooi...en daarom: Het toenemen in heiliging betekent een beter leren kennen wie God is en als gevolg daarvan: een zich bewust worden van eigen zondigheid en bijzondere tekortkomingen en daaruit komt weer een dieper besef van de behoefte aan Gods vergevende en reinigende genade.
Groei in de genade is in dit opzicht: Groei in de diepte.
Dan zul je ook steeds beter leren begrijpen waarom je Christus nodig hebt. Hij moet wassen en ik minder worden.
Ja, zo is het.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
John Kamphuis
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 apr 2008, 19:37

Re: Indien wij zeggen dat we geen zonde hebben...

Bericht door John Kamphuis »

Jongere schreef:
John Kamphuis schreef:Vervulling met de Heilige Geest heeft alles te maken met overgave en toewijding.
Wat zal de consequentie zijn als de Heilige Geest het leven vervuld?
Dan wordt 2 Kor. 3:18 bewaarheid; de belofte onder het Nieuwe Verbond!
In eigen woorden: als wij alle zonden eruit geworsteld hebben, vervult God Zijn belofte van het Nieuwe Verbond?

Corrigeer me als ik geen recht doe aan je opvatting. Maar wie moet dit nu eigenlijk doen, deze vervulling? Of beter gezegd: de overgave, die aan de vervulling vooraf gaat?
Begrijp me goed: iedere christen moet strijden om in te gaan, zijn leven lang. Tot hij, terugkijkend, kan zeggen de goede strijd gestreden te hebben en het geloof behouden te hebben.

Maar als ik jouw opvatting lees, wat blijft er dan nog over van de rijke woorden uit 1 Korinthe 1:30:
Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere.


Hij is het, alles. Hij schenkt belofte èn eis, die Hij beide heeft verdiend.
Beste jongere,
Ik heb het niet over zonden eruit worstelen, ik heb het over overgave en toewijding: de bereidheid op de bodem van ons hart om met zonden te breken en om aanspraken op wat dan ook te verliezen. Niet ik, maar Christus (Gal. 2:20).
Wie denk je Wie werkt het willen en het werken?
Inderdaad: Christus door Zijn Heilige Geest.
Niet als vrijbriefje tot lijdelijkheid, maar we leven slechts uit pure genade. Wonder!!
Onze indicatief in Christus is dat wij heilig zijn; Christus is onze volkomen Heiligmaking. Vanuit de indicatief ook de imperatief: de aansporing in het Woord om daadwerkelijk heilig te leven. In eigen kracht? Volstrekt onmogelijk! Uit Christus' opstandingskracht! Dat is het geheim. Moge de Heilige Geest dit voor je openbaren, zodat je hier daadwerkelijk uit gaat leven.
Zorg ervoor dat je geen vijand wordt van wat Christus aan de Zijnen uit genade geschonken heeft...
Als de Heilige Geest iedere kamer van ons hart vervuld, zal daar een toename in geestelijk leven zijn, ja zodanig dat we zullen voortgaan van heerlijkheid tot heerlijkheid. Dat is wat de Heere heeft bereid voor Zijn Kerk.
Hartelijke groet,
John Kamphuis
Plaats reactie