Pagina 1 van 1

Prediker 7

Geplaatst: 22 mei 2009, 22:45
door Hinde
In Prediker 7 las ik:

[bijbel]26 En ik vond een bitterder ding, dan de dood: een vrouw, welker hart netten en garen, en haar handen banden zijn; wie goed is voor Gods aangezicht, zal van haar ontkomen; daarentegen de zondaar zal van haar gevangen worden.

27 Ziet, dit heb ik gevonden, zegt de prediker, het ene bij het andere, om de sluitrede te vinden;

28 Dewelke mijn ziel nog zoekt, maar ik heb haar niet gevonden: een man uit duizend heb ik gevonden; maar een vrouw onder die allen heb ik niet gevonden.

29 Alleenlijk ziet, dit heb ik gevonden, dat God den mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben veel vonden gezocht.[/bijbel]

In de kanttekeningen lees ik: 'Anders: maar een vrouw met al die dingen begaafd. Hij wil zeggen dat men zeer weinig mannen vindt, die wijs, goed, voorzichtig en van grote kennis zijn, maar nog veel weiniger zulke vrouwen. Zie Spreuk. 31:10. De woorden een en geen worden hier genomen voor weinig en weiniger, te weten in vergelijking van de anderen. Dewijl vele godzalige mannen en vrouwen anderszins in het Oude en Nieuwe Testament vermeld zijn. '

Dus; vrouwen zijn slechter?
Hoe moet ik dit opvatten?

Re: Prediker 7

Geplaatst: 22 mei 2009, 23:07
door Jongere
Even een heel andere vraag. Hoe zou je het vinden àls het dat inderdaad zou betekenen?

Re: Prediker 7

Geplaatst: 22 mei 2009, 23:08
door Wilma van den Berg
Heeft dit er misschien ook nog mee te maken dat God de man boven de vrouw heeft geplaatst en de vrouw 'tot hulpe' is? (ik heb me nog niet in dit gedeelte verdiept dus zeg zomaar wat in me opkomt)

Re: Prediker 7

Geplaatst: 23 mei 2009, 07:58
door Zonderling
"een man uit duizend" heeft mogelijk ook een geestelijke betekenis.
Dan ziet het op Christus.

Maar in de letterlijke betekenis mogen we het ook opvatten.
Wat is er dan onduidelijk aan de kanttekening? Het gaat hier niet over beter of slechter, maar over de uitnemendheid der gaven!?

Z.

Re: Prediker 7

Geplaatst: 23 mei 2009, 08:26
door Alexander CD
Zonderling heeft volgens mij gelijk, de ene Man is Christus, Hij alleen is rechtvaardig, duizend is een getal van volheid, allen vallen daar onder behalve die ene die Salamon de toekomst zocht.
Het heeft volgens mij niks te maken met zijn 1000 vrouwen ( 300 vrouwen en 700 bijvrouwen), het is geen veroordeling van de sexe.
let ook op spreuken 30 vs 10. Wie zal een deugdelijke huisvrouw vinden en ook spreuken 12 vs 4. Een kloeke huisvrouw is een kroon haars heren; maar die beschaamt maakt, is als verrotting in zijn beenderen.

Re: Prediker 7

Geplaatst: 23 mei 2009, 09:55
door JolandaOudshoorn
Alexander CD schreef:Zonderling heeft volgens mij gelijk, de ene Man is Christus, Hij alleen is rechtvaardig, duizend is een getal van volheid, allen vallen daar onder behalve die ene die Salamon de toekomst zocht.
Het heeft volgens mij niks te maken met zijn 1000 vrouwen ( 300 vrouwen en 700 bijvrouwen), het is geen veroordeling van de sexe.
let ook op spreuken 30 vs 10. Wie zal een deugdelijke huisvrouw vinden en ook spreuken 12 vs 4. Een kloeke huisvrouw is een kroon haars heren; maar die beschaamt maakt, is als verrotting in zijn beenderen.
Ik denk ook niet dat het een veroordeling is van het vrouwelijk geslacht. Bijzonder, die lof op de deugdelijke huisvrouw. Als een man een vrouw heeft die hem niet steunt, die hem afvalt, of zoals er staat, hem beschaamd maakt, dan valt de man ook. Dat zie je zo vaak in de praktijk. Sterke mannen in de maatschappij hebben bijna altijd een sterke, steundende vrouw achter zich. Omgekeerd is het ook vaak waar, mannen die er een potje van maken, hebben ook vaak een vrouw die niet sporen.
De tekst uit Spreuken doet dus mi geen afbreuk aan de vrouw, maar laat zien welke belangrijke plaats zij heeft.

Re: Prediker 7

Geplaatst: 23 mei 2009, 12:40
door learsi
Hinde schreef:In Prediker 7 las ik:

[bijbel]26 En ik vond een bitterder ding, dan de dood: een vrouw, welker hart netten en garen, en haar handen banden zijn; wie goed is voor Gods aangezicht, zal van haar ontkomen; daarentegen de zondaar zal van haar gevangen worden.

27 Ziet, dit heb ik gevonden, zegt de prediker, het ene bij het andere, om de sluitrede te vinden;

28 Dewelke mijn ziel nog zoekt, maar ik heb haar niet gevonden: een man uit duizend heb ik gevonden; maar een vrouw onder die allen heb ik niet gevonden.

29 Alleenlijk ziet, dit heb ik gevonden, dat God den mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben veel vonden gezocht.[/bijbel]

In de kanttekeningen lees ik: 'Anders: maar een vrouw met al die dingen begaafd. Hij wil zeggen dat men zeer weinig mannen vindt, die wijs, goed, voorzichtig en van grote kennis zijn, maar nog veel weiniger zulke vrouwen. Zie Spreuk. 31:10. De woorden een en geen worden hier genomen voor weinig en weiniger, te weten in vergelijking van de anderen. Dewijl vele godzalige mannen en vrouwen anderszins in het Oude en Nieuwe Testament vermeld zijn. '

Dus; vrouwen zijn slechter?
Hoe moet ik dit opvatten?
Drie woorden worden er in gebruikt:......net.......garen.......banden.
Hieronder geef ik de afgeleide betekenis die ze in het Hebreeuws kunnen hebben (Gesenius bijb.Hebr.)

NET......opgericht bolwerk tijdens een belegering
......omringen(een stad door de vijand) met het doel tot buit

Dus zoiets als ergens een net omheen leggen, met het doel daarmee iets te bereiken
Ook af te leiden van:
....bevel, gebod (Spreuk6:20), aanwijzing
....regels(van een gemeenschap)

Dus de wijze waarop het net, de belegering, geschiedt. De vrouw geeft de man aanwijzingen met een bepaald
doel voor ogen(welk doel?)

GAREN
....inwijden in iets
....verleiding
....zon( in de zin van "licht geven")

De aanwijzingen dragen een bepaalde verleiding in zich, ze zijn als een zon,ze verlichten de man

BANDEN
....gevangen nemen(de vrijheid ontnemen) gevangen houden
....binden(Simson wordt met nieuw touw gebonden)
....inspannen(van paarden, zodat ze doen, wat de bestuurder wil)

Maar ze nemen de man in die zin gevangen, dat hij doet wat die vrouw wil(en wat zij wil belangrijker acht dan Gods wil?)


Ik persoonlijk denk, dat zo een vrouw niet meer die "hulp" voor de man is zo als de Heere dat bedoeld heeft.
Ik zie ook verbinding met twee teksten uit Genesis(Gen.3:16 en Gen.4:7). In het woord "begeerte" wordt er zoiets uitgedrukt als "overheersen". Zoals de zonde de mens "wil" overheersen, zo loopt de vrouw het grote gevaar, haar man te willen overheersen, dat hij doet wat zij graag wil........

met h.g. Learsi

Re: Prediker 7

Geplaatst: 23 mei 2009, 20:22
door Alexander CD
learsi schreef:GAREN
....inwijden in iets
....verleiding
....zon( in de zin van "licht geven")

De aanwijzingen dragen een bepaalde verleiding in zich, ze zijn als een zon,ze verlichten de man

BANDEN
....gevangen nemen(de vrijheid ontnemen) gevangen houden
....binden(Simson wordt met nieuw touw gebonden)
....inspannen(van paarden, zodat ze doen, wat de bestuurder wil)

Maar ze nemen de man in die zin gevangen, dat hij doet wat die vrouw wil(en wat zij wil belangrijker acht dan Gods wil?)
. Hier wordt denk ik bedoeld de vreemde vrouw, de vrouw die probeert te verleiden, denk aan de vrouw van Potifar, die Jozef probeerde te verleiden. En dan staat dit ook in de tekst , "wie goed is voor Gods aangezicht, zal van haar ontkomen". Wie de wil van God blijft doen heeft voor haar niet te vrezen( Jozef).
Geestelijk zou hier bedoeld kunnen worden de vrouw op het scharlakenrood dier, de valse kerk, wordt ook als een vrouw, een hoer voorgesteld, ze geeft wel licht maar een vals licht, een vals evangelie die door haar verblind wordt, wordt gebonden en is niet vrij in Christus.

Re: Prediker 7

Geplaatst: 23 mei 2009, 22:00
door Hinde
"En ik vond een bitterder ding, dan de dood..."

veronderstelt, neem ik aan, een geestelijke bedoeling.

Een vrouw die een man verleidt, dat is toch niet bitterder dan de dood.
Hoewel dat natuurlijk ook weer afhangt van wat er na de dood komt.