Belijdenis doen, hoezo?

Belijdenis doen

Niet zinvol.
0
Geen stemmen
Ik zie het als een persoonlijke geloofsgetuigenis.
28
65%
Gewoon doen, anders mag je je kind niet laten dopen.
1
2%
Aanvaarding van datgene, wat mijn ouders beloofden.
4
9%
Ik zie meer uit naar een herdoop
4
9%
Voor mij is het moeilijk, ik weet niet of ik echt geloof
1
2%
Ik wil bij de gemeente horen
4
9%
Ik stel het uit tot ik weet dat mijn zonden vergeven zijn
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 43

Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Wilma van den Berg »

BJD schreef:
Jongere schreef:Verdienen.. wie heeft het over verdienen?
Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.

Dat van die boeken is misschien nog niet eens zo'n slecht idee. Maar uiteindelijk moet je ook niet in de boeken zijn.
Mooie preek van Spurgeon over gelezen.. Volgens mij in die serie in het boekje "Alles uit genade".
"Laat uw licht alzo schijnen" is ook een heel mooi boekje....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Avi »

Hinde schreef:Wat steeds in mij opkomt is: hoe doe je dat dan 'geloven'.
Maar je moet het dus niet doen, maar krijgen.
En al die jongeren die ieder jaar belijdenis doen die hebben het gekregen, en ik niet.
Ik verdien het natuurlijk ook niet.
(Nee, niet sarcastisch,)

Maar, kijken naar de koperen slang is toch ook iets doen?
Een koperen slang zie je.
Jezus niet. Die voel je, heel soms. Maar voelen is nog geen zien.

Het komende half jaar zit ik dus in de boeken i.p.v. op refoforum. :livre
Als je niet durft te denken dat je het ware geloof al bezit, vraag Hem dan om jou het geloof te geven. Maar blijf in geen geval stilzitten. Laat je ziel niet in de hel verzinken door domme luiheid. Sta op en roep tot Christus. Ontwaak en roep tot Jezus over je ziel. Wat de moeilijkheid om te geloven ook mag zijn, één ding is heel duidelijk. Niemand is ooit omgekomen of naar de hel gegaan aan de voet van het kruis. Als je niets anders kunt, leg je dan neer aan de voet van het kruis ( aan Jezus voeten).
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Marnix »

Hinde schreef:
Marnix schreef:Hoe kun je nou wel gelovig zijn en niet bekeerd? Als je het evangelie echt gelooft, dan rest er toch niets anders dan bekering? Als je gelooft dat Hij de zaligmaker is en alleen bij Hem leven is, dan ga je Hem toch ook volgen? Dit is geen veroordeling ofzo hoor, maar ik snap het totaal niet. Zou je het me kunnen uitleggen?
Zo makkelijk gaat dat toch niet? Geloven doe ik dat wel, maar dan gaat het toch niet automatisch voor mij op?
Volgens mij mis ik heel veel, zo niet alle, inlevingen, doorleidingen, staaten en standen.

Maar goed, Bert, ik ga op zoek naar de Redelijke Godsdienst, hoewel dat waarschijnlijk te hoog gegrepen is voor me. Maar proberen kan natuurlijk nooit kwaad.
Het evangelie is niet te hoog gegrepen. Als je het zelf wil doen en verdienen is dat het, maar dat is het evangelie niet. Het evangelie leert het je te zoeken bij Christus, afhankelijk te zijn van Hem, omdat je het zelf niet kan. Niet jij maar Hij in jou. Je geeft hier hele goede redenen om te stoppen het in jezelf te zoeken.

Ik citeer uit het avondmaalsformulier:

Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gajus
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 jan 2009, 23:16

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Gajus »

Avi schreef:
Hinde schreef:Wat steeds in mij opkomt is: hoe doe je dat dan 'geloven'.
Maar je moet het dus niet doen, maar krijgen.
En al die jongeren die ieder jaar belijdenis doen die hebben het gekregen, en ik niet.
Ik verdien het natuurlijk ook niet.
(Nee, niet sarcastisch,)

Maar, kijken naar de koperen slang is toch ook iets doen?
Een koperen slang zie je.
Jezus niet. Die voel je, heel soms. Maar voelen is nog geen zien.

Het komende half jaar zit ik dus in de boeken i.p.v. op refoforum. :livre
Als je niet durft te denken dat je het ware geloof al bezit, vraag Hem dan om jou het geloof te geven. Maar blijf in geen geval stilzitten. Laat je ziel niet in de hel verzinken door domme luiheid. Sta op en roep tot Christus. Ontwaak en roep tot Jezus over je ziel. Wat de moeilijkheid om te geloven ook mag zijn, één ding is heel duidelijk. Niemand is ooit omgekomen of naar de hel gegaan aan de voet van het kruis. Als je niets anders kunt, leg je dan neer aan de voet van het kruis ( aan Jezus voeten).
Je mag niet als de jongste zoon in de gelijkenis zeggen; Ik zal opstaan en tot de Vader gaan. Waarom doet hij dat? Omdat hij weet dat hij het niet zal redden zonder de Vader en omdat Hij weet van de grote liefde van de Vader.
En zei die Vader toen; Je had niet op mogen staan om naar me toe te komen? Nee, Hij stond op de uitkijk en sloeg de armen om Zijn verloren zoon. Bij zo'n voorbeeld grijp je toch alle moed bij elkaar!
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Moet je wel weten wie de Vader is.
En welke weg je moet nemen.
En je niet te vergeten; je moet de goede intenties hebben.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Luther »

Hinde schreef:Moet je wel weten wie de Vader is.
En welke weg je moet nemen.
En je niet te vergeten; je moet de goede intenties hebben.
Moet, moet, moet....
Misschien is dat het wel, Hinde. Jij moet nog zoveel. Ja, dan laat de Heere je met eerbied gesproken weleens spartelen. Totdat je niets meer moet en niets meer kunt en bekent dat je ook niets wil. En dan is er ruimte voor de Heere om te werken. Begrijp je me een beetje. (Niet hard bedoeld hoor.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Bert Mulder »

Hadden wij zondag ook, ter gelegenheid van het belijdenis doen van een jonge zuster, ook een preek voor de gelegenheid, over Psalm 51:17 (tekst door haar zelf opgegeven)

Jammer dat velen hier geen engels kunnen, want het was een zeer goede preek:

http://www.edmontonprc.org/sermons-2009.htm
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Marnix »

Hinde schreef:Moet je wel weten wie de Vader is.
En welke weg je moet nemen.
En je niet te vergeten; je moet de goede intenties hebben.
Wil je daar achter komen? Volg dan Jezus. Hij is de weg. Wie Hem heeft gezien heeft de Vader gezien. Hij verandert je, ook je intenties. Het is niet: Eerst van alles moeten en dan genade ontvangen. Genade is niet: Dat wat je verdiend hebt. Het is dat wat je niet verdiend hebt. En wat Hij toch geeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Bert Mulder »

Hinde schreef:Moet je wel weten wie de Vader is.
En welke weg je moet nemen.
En je niet te vergeten; je moet de goede intenties hebben.
En inderdaad, als je Hem niet kent, kun en mag je geen belijdenis doen.

Dan geldt het voor je: "zoekt Hem, terwijl Hij te vinden is."

Haast u, spoed u, om des levens wil!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Twee vragen n.a.v. Handelingen 8 komen bij mij op:

[bijbel]12 Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.
13 En Simon geloofde ook zelf, en gedoopt zijnde, bleef gedurig bij Filippus; en ziende de tekenen en grote krachten, die er geschiedden, ontzette hij zich.
14 Als nu de apostelen, die te Jeruzalem waren, hoorden, dat Samaria het Woord Gods aangenomen had, zonden zij tot hen Petrus en Johannes;
15 Dewelken, afgekomen zijnde, baden voor hen, dat zij den Heiligen Geest ontvangen mochten.
16 (Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleenlijk gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.)
17 Toen legden zij de handen op hen, en zij ontvingen den Heiligen Geest.[/bijbel]

Hoe moet ik dat begrijpen: gedoopt in álleen de Naam van de Heere Jezus?

[bijbel]36 En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
38 En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.[/bijbel]

De kamerling had nog geen openbare geloofsbelijdenis afgelegd.

En in combinatie met Marcus 10:
Als Jezus zegt 'laat de kinderen tot Mij komen, en verhindert hen niet',
mag je dat dan verhinderen door vast te houden aan een menselijke instelling?
Is het niet voldoende als iemand gelooft? Dat was voor de kamerling toch ook voldoende?


Op http://www.protestant.nl lees ik het volgende:
In de kerken van de Reformatie kent men het gebeuren van de openbare geloofsbelijdenis in het midden van de gemeente. Deze gaat terug op de instelling, die in de zestiende eeuw in de plaats van het rooms-katholieke sacrament van het vormsel kwam.

Vraag me af of dit juist is?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Fjodor »

Hinde schreef:Twee vragen n.a.v. Handelingen 8 komen bij mij op:

[bijbel]12 Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.
13 En Simon geloofde ook zelf, en gedoopt zijnde, bleef gedurig bij Filippus; en ziende de tekenen en grote krachten, die er geschiedden, ontzette hij zich.
14 Als nu de apostelen, die te Jeruzalem waren, hoorden, dat Samaria het Woord Gods aangenomen had, zonden zij tot hen Petrus en Johannes;
15 Dewelken, afgekomen zijnde, baden voor hen, dat zij den Heiligen Geest ontvangen mochten.
16 (Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleenlijk gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.)
17 Toen legden zij de handen op hen, en zij ontvingen den Heiligen Geest.[/bijbel]

Hoe moet ik dat begrijpen: gedoopt in álleen de Naam van de Heere Jezus?

[bijbel]36 En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
38 En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.[/bijbel]

De kamerling had nog geen openbare geloofsbelijdenis afgelegd.

En in combinatie met Marcus 10:
Als Jezus zegt 'laat de kinderen tot Mij komen, en verhindert hen niet',
mag je dat dan verhinderen door vast te houden aan een menselijke instelling?
Is het niet voldoende als iemand gelooft? Dat was voor de kamerling toch ook voldoende?


Op http://www.protestant.nl lees ik het volgende:
In de kerken van de Reformatie kent men het gebeuren van de openbare geloofsbelijdenis in het midden van de gemeente. Deze gaat terug op de instelling, die in de zestiende eeuw in de plaats van het rooms-katholieke sacrament van het vormsel kwam.

Vraag me af of dit juist is?
Hoe moet ik dat begrijpen: gedoopt in álleen de Naam van de Heere Jezus?
Ja in de bijbel wordt overal alleen in de naam van de Heere Jezus gedoopt. Er staat in ieder geval niet dat er ook gedoopt werd in de naam van de Vader en van de Heilige Geest. Ik zou niet zeggen dat we er een probleem van moeten maken. Ik denk dat de bijbel hier veel 'losser' en niet zoveel op instellingen gericht is als wij mensen vaak wel zijn..

De kamerling had nog geen openbare geloofsbelijdenis afgelegd.
De kamerling had inderdaad geen openbare belijdenis afgelegd, niet voor de gehele gemeente. Maar ten eerste was hij op weg naar het zuiden, waar nog helemaal geen gemeente was. Ten tweede deed hij wel belijdenis voor een gezondene van God. Filippus was duidelijk een werktuig in Gods hand.

Als Jezus zegt 'laat de kinderen tot Mij komen, en verhindert hen niet',
mag je dat dan verhinderen door vast te houden aan een menselijke instelling?

Wordt het komen tot God dan verhinderd door de openbare geloofsbelijdenis? Nee toch? De kinderen van gelovige ouders mogen net zo goed tot God komen. Ze zijn toch gedoopt? En mogen er toch juist dáárdoor al bijhoren? En kinderen van ouders die niet geloven en geen belijdenis afleggen mogen wel tot Christus komen, ze zijn alleen niet door geboorte al inbegrepen bij de beloften van Gods verbond. Daarom worden ze niet gedoopt.

Is het niet voldoende als iemand gelooft? Dat was voor de kamerling toch ook voldoende?
En het is ook voldoende als iemand gelooft. Maar het geloof is ook in de bijbel al verbonden met het openbaar belijden. Als je gelooft dat Christus verzoening bij God heeft gedaan voor onze zonden, dan wíl een mens dat toch ook belijden voor de mensen? Ook al is dat soms lastig om dat openbaar te doen.. In de tekst hieronder zie je hoe duidelijk het geloof en het belijden met elkaar verbonden is.
[bijbel]Rom. 10: 9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. 10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid. 11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.[/bijbel]

En ik zou echt niet weten waarom ik mijn geloof niet zou willen belijden. Het kan soms moeilijk zijn. Soms zo moeilijk dat je het gewoon niet doet (in bepaalde alledaagse situaties). Maar ik wil het wel. Ik geloof toch dat mijn redding alleen in Christus te vinden is? En aangezien ik weet dat dat voor iedereen geldt wil hun ook deelgenoot maken van die kennis.

Op je laatste vraag heb ik geen antwoord.


gr
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Dank je Fjodor, heel duidelijk.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Heeft iemand een boekentip m.b.t. het doen van belijdenis.

En weten jullie of er kerkelijke regels zijn die iemand kunnen verhinderen om belijdenis te doen?
(Bepaalde manier van leven bijv. waardoor de kerkeraad je kan weigeren belijdenis te laten doen.)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Bert Mulder »

Hinde schreef:Heeft iemand een boekentip m.b.t. het doen van belijdenis.

En weten jullie of er kerkelijke regels zijn die iemand kunnen verhinderen om belijdenis te doen?
(Bepaalde manier van leven bijv. waardoor de kerkeraad je kan weigeren belijdenis te laten doen.)
Ten eerste MOETEN alle kerken je afwijzen, als je niet belijden kunt dat je in Christus bent, dat je dus de eerste vraag van de HC persoonlijk antwoorden kunt.

Ten tweede, als je niet volmondig ja kunt zeggen op de 3 vragen die je gesteld zullen worden voor in de kerk

Ten derde, als je leer en leven zo zijn, dat ze niet met elkaar overeen komen

Ten vierde, als je in je leer of leven enige dingen doet, die niet overeen komen met bepaalde dingen die geleerd worden in dat bepaald kerkverband, zoals hoedje, lange broek, tv, enz...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Aha, wat betreft 'ten vierde';
Vraag ik me af waar ik die informatie kan vinden, of dat ergens is vastgelegd.

Zijn dat punten die in een synode bijvoorbeeld zijn vastgelegd?
Plaats reactie