Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door Grace »

freek schreef:Zo zie je maar dat evangelischen wel degelijk bijbelgetrouw zijn.
kunnen zijn
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door freek »

Grace schreef:
freek schreef:Zo zie je maar dat evangelischen wel degelijk bijbelgetrouw zijn.
kunnen zijn
:haha
Zoiets wilde ik neerzetten, maar ik vreesde reacties in de trant van 'doe niet zo negatief of wantrouwend'.
Maar je hebt uiteraard gelijk.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door Grace »

aritha schreef:
freek schreef:Zo zie je maar dat evangelischen wel degelijk bijbelgetrouw zijn.
Hè...plaats ik eens een berichtje is het gelijk niet goed :yahoo
Het is de titel van een boek. OPWEKKING BEGINT BIJ JEZELF...
Een heeeeel mooi boek. :)
Bedoel je het boek van Erlo Stegen? Dat is inderdaad een geweldig (ontdekkend) boek.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door Avi »

freek schreef:Zo zie je maar dat evangelischen wel degelijk bijbelgetrouw zijn.
Bedoel je mij? ;)
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door Tiberius »

John Kamphuis schreef:
freek schreef:
Avi schreef:
helma schreef: :huhu
Ik mis in allebei de brieven één ding.
Ik weet niet wat je mist, maar misschien bedoel je 'liefde' ofzo? In ieder geval vind ik het in reformatorisch/evangelisch/gereformeerd Nederland ook wel een grote dwaling dat je eigenlijk niets meer aan de kaak mag stellen, omdat men dan per definitie de liefde vindt ontbreken. Je moet altijd maar poeslief doen, je moet overal het goede in zoeken, je moet fijn met elkaar tot de conclusie komen dat er heel veel is wat we nog gemeenschappelijk hebben, je gooit gewoon de botten weg en eet met elkaar het vlees op, je krijgt al snel het verwijt ´o, wat doe jij dan allemaal voor het Koninkrijk van God´, kortom, iets onder kritiek stellen mag gewoon niet meer. Of het nu over Heartcry gaat, of over de reformatorische kerken, kritiek is eigenlijk niet gewenst. Ja, als het zijdezacht, heel meevoelend en inlevend geschreven is. Dat wil men er mogelijk even naar luisteren en kunnen ze het wel met je vinden. Maar ja, de praktijk hè, die is zo weerbarstig.
AMEN.
Het is geen gebed, hoor, alleen zomaar wat opmerkingen.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door Avi »

freek schreef:
Avi schreef:
helma schreef:
JolandaOudshoorn schreef: tja, je kan je ogen sluiten.
Eigenlijk zouden ze dit soort brieven anoniem moeten opstellen. Als ds vd Tang een brief opstelt valt de ene helft van reformatorisch Nederland er over hee, schrijven Arjan Baan en en Johan Kamphuis een andere opstelt dan valt de andere helft. Terwijl beiden dezelfde strekking hebben, nl. hoe verrot de reformatorische zuil kan zijn.
:huhu
Ik mis in allebei de brieven één ding.
Ik weet niet wat je mist, maar misschien bedoel je 'liefde' ofzo?
Helaas, verkeerd geraden. :blush
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door judith »

Eh..wat miste je dan wel in die 2 brieven? :)
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door Avi »

judith schreef:Eh..wat miste je dan wel in die 2 brieven? :)
Tja... :zzz
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door David J »

Wilhelm schreef:
memento schreef:Of je de toon van ds. de Vries nu te fel vindt of niet, de vraag blijft: Waarom nú een biografie van Andrew Murray op de markt brengen? In plaats van één van de vele andere opwekkingspredikers, die een minstends even boeiend leven leidde, die wél een zuivere leer hadden?

M.i. heeft het ook te maken met de koers die door Heart Cry is ingezet.
Zichzelf niet willen conformeren met de 3FvE en zo de ruimte krijgen om de boodschap te verkondigen die men belangrijk vindt.
Zo komt er ruimte om de theologie van A Murray onder de aandacht te brengen , wat resulteert in conferenties waarin sprekers worden uitgenodigd die niet meer staan binnen het gereformeerde belijden als bv Zac Poonen.
Wat de reden daarvan is , daar kunnen we alleen maar naar gissen, maar het lijkt er op dat er in deze bewegingen een ontwikkeling is dat men zich steeds meer buiten de gereformeerde leer wil plaatsen.
Erg jammer, en ook schadelijk. Zeker voor de jeugd, die alles consumeert wat men voorgeschoteld krijgt, en zich meer en meer vervreemd van de gereformeerde leer , en daarmee van de gevestigde kerken in Nederland.
De kerken , die vol van zonden zijn, maar waar de Heere wel wil werken. En als we naar een opwekking uitzien dan moet ons gebed zijn of dat vanuit de kerken gestalte mag krijgen , door de werking van Gods Geest.
Ootmoed en schuldbelijdenis past ons, niet het invoeren van een nieuwe overwinningsleer.


Want nog steeds geldt , wie de geschiedenis kent , hoeft hem niet meer over te doen.
Maar blijkbaar is er nu een stroming actief die zich als doel heeft gesteld, onze gereformeerde belijdenis te corrigeren.
Je gooit wel veel op een hoop, vind ik. Heeft Van Valen iets te maken met Heartcry dan?
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door artistiek »

freek schreef:
Avi schreef:
helma schreef:
JolandaOudshoorn schreef: tja, je kan je ogen sluiten.
Eigenlijk zouden ze dit soort brieven anoniem moeten opstellen. Als ds vd Tang een brief opstelt valt de ene helft van reformatorisch Nederland er over hee, schrijven Arjan Baan en en Johan Kamphuis een andere opstelt dan valt de andere helft. Terwijl beiden dezelfde strekking hebben, nl. hoe verrot de reformatorische zuil kan zijn.
:huhu
Ik mis in allebei de brieven één ding.
Ik weet niet wat je mist, maar misschien bedoel je 'liefde' ofzo? In ieder geval vind ik het in reformatorisch/evangelisch/gereformeerd Nederland ook wel een grote dwaling dat je eigenlijk niets meer aan de kaak mag stellen, omdat men dan per definitie de liefde vindt ontbreken. Je moet altijd maar poeslief doen, je moet overal het goede in zoeken, je moet fijn met elkaar tot de conclusie komen dat er heel veel is wat we nog gemeenschappelijk hebben, je gooit gewoon de botten weg en eet met elkaar het vlees op, je krijgt al snel het verwijt ´o, wat doe jij dan allemaal voor het Koninkrijk van God´, kortom, iets onder kritiek stellen mag gewoon niet meer. Of het nu over Heartcry gaat, of over de reformatorische kerken, kritiek is eigenlijk niet gewenst. Ja, als het zijdezacht, heel meevoelend en inlevend geschreven is. Dat wil men er mogelijk even naar luisteren en kunnen ze het wel met je vinden. Maar ja, de praktijk hè, die is zo weerbarstig.
Weet je wat het grote verschil is tussen de 2 stukken? Dat bij de brief van HeartCry de opstellers zichzelf er buitensluiten en bij de brief van drs. O.M. van der Tang zichzelf er insluit. En (wij kunnen niet in het hart kijken maar) dat zegt toch iets over de opsteller(s) en dus voor mij ook over de waarde van de brieven...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door helma »

artistiek schreef:
Weet je wat het grote verschil is tussen de 2 stukken? Dat bij de brief van HeartCry de opstellers zichzelf er buitensluiten en bij de brief van drs. O.M. van der Tang zichzelf er insluit. En (wij kunnen niet in het hart kijken maar) dat zegt toch iets over de opsteller(s) en dus voor mij ook over de waarde van de brieven...

Mis...
HeartCry schreef:We hebben dit artikel niet geschreven met het doel naar anderen te wijzen. In de eerste plaats vragen wij onszelf af: staan wij iemand in de weg om tot de Heere Jezus Christus te gaan? Zijn wij farizeeërs? Zijn wij een verhindering voor anderen om Christus in Zijn heerlijkheid te zien? Belemmeren wij anderen om uit Zijn volheid te leven? Het is ons hartelijke gebed dat de Heilige Geest in ons aller hart bewogenheid en verootmoediging zal wekken om vanuit de gezindheid van Jezus anderen te mogen weiden en leiden.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door artistiek »

helma schreef:
artistiek schreef:
Weet je wat het grote verschil is tussen de 2 stukken? Dat bij de brief van HeartCry de opstellers zichzelf er buitensluiten en bij de brief van drs. O.M. van der Tang zichzelf er insluit. En (wij kunnen niet in het hart kijken maar) dat zegt toch iets over de opsteller(s) en dus voor mij ook over de waarde van de brieven...

Mis...
HeartCry schreef:We hebben dit artikel niet geschreven met het doel naar anderen te wijzen. In de eerste plaats vragen wij onszelf af: staan wij iemand in de weg om tot de Heere Jezus Christus te gaan? Zijn wij farizeeërs? Zijn wij een verhindering voor anderen om Christus in Zijn heerlijkheid te zien? Belemmeren wij anderen om uit Zijn volheid te leven? Het is ons hartelijke gebed dat de Heilige Geest in ons aller hart bewogenheid en verootmoediging zal wekken om vanuit de gezindheid van Jezus anderen te mogen weiden en leiden.
Dit is echt toppunt van schijnheilige zelf-schoonpraterij want vervolgens beginnen ze in de brief vernietigende pijlen af te schieten op de 'herders/leiders' van de reformatorische gezindte. Grote lariekoek dus!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door helma »

artistiek schreef:
helma schreef:
artistiek schreef:
Weet je wat het grote verschil is tussen de 2 stukken? Dat bij de brief van HeartCry de opstellers zichzelf er buitensluiten en bij de brief van drs. O.M. van der Tang zichzelf er insluit. En (wij kunnen niet in het hart kijken maar) dat zegt toch iets over de opsteller(s) en dus voor mij ook over de waarde van de brieven...

Mis...
HeartCry schreef:We hebben dit artikel niet geschreven met het doel naar anderen te wijzen. In de eerste plaats vragen wij onszelf af: staan wij iemand in de weg om tot de Heere Jezus Christus te gaan? Zijn wij farizeeërs? Zijn wij een verhindering voor anderen om Christus in Zijn heerlijkheid te zien? Belemmeren wij anderen om uit Zijn volheid te leven? Het is ons hartelijke gebed dat de Heilige Geest in ons aller hart bewogenheid en verootmoediging zal wekken om vanuit de gezindheid van Jezus anderen te mogen weiden en leiden.
Dit is echt toppunt van schijnheilige zelf-schoonpraterij want vervolgens beginnen ze in de brief vernietigende pijlen af te schieten op de 'herders/leiders' van de reformatorische gezindte. Grote lariekoek dus!

En spreek jezelf nu niet een groot oordeel uit? En ik lees niet dat je jezelf erbij insluit :tilt
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door Jongere »

artistiek schreef:Dit is echt toppunt van schijnheilige zelf-schoonpraterij want vervolgens beginnen ze in de brief vernietigende pijlen af te schieten op de 'herders/leiders' van de reformatorische gezindte. Grote lariekoek dus!
Pardon? Dit was toch waar je naar zocht? Als ze gewoon geen kritiek mogen geven, zeg dat dan. Ik vind dit nogal over de schreef gaan. Als het om bepaalde mensen gaat mogen we alles zeggen. Genoeg stenen in onze hand om te smijten.

Ik wil erbij zeggen dat ik teleurgesteld ben door dit stuk van Baan & Kamphuis. Van mij had het niet op deze manier gehoeven. Hoewel ik sommige kritiekpunten deel vraag ik me af waarom het nodig is om het op deze manier te doen. Zoals wel blijkt is het door deze toon niet mogelijk om met elkaar over de inhoud te spreken. We moeten niet te snel het profetenkleed aantrekken en in het openbaar onze veroordelingen uitspreken.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Recensie van L.J. van Valen - Geworteld in Zijn liefde

Bericht door artistiek »

Jongere schreef:
artistiek schreef:Dit is echt toppunt van schijnheilige zelf-schoonpraterij want vervolgens beginnen ze in de brief vernietigende pijlen af te schieten op de 'herders/leiders' van de reformatorische gezindte. Grote lariekoek dus!
Pardon? Dit was toch waar je naar zocht? Als ze gewoon geen kritiek mogen geven, zeg dat dan. Ik vind dit nogal over de schreef gaan. Als het om bepaalde mensen gaat mogen we alles zeggen. Genoeg stenen in onze hand om te smijten.
Stenen smijten moeten we sowieso niet doen, is totaal onbijbels en christen onwaardig.
Alleen als je werkelijk jezelf insluit en werkelijk de nood voelt zoals ze in de aanhef aangeven zal er in de rest van de brief ook een ootmoedige wij-toon doorklinken maar dit is gewoon regelrechte verplettering van de rechter flank. Verwerpelijk gewoon!
Plaats reactie