"Tale Kanaans"

madelief

Bericht door madelief »

Dat zou heel erg tijd worden dan.............:,
madelief

Bericht door madelief »

MMMMM een goed boek gevonden geloof ik:

Een buitenaardse kerk bezoeker,

een buitenaardse vreemdeling leert de tale Kanaans.................

Door Adrian Plass

Ik weet niet of het wat is maar ik kwam het tegen en dacht grappig voor deze topic...................




:,
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Madelief en Madtice. Veel plezier met het lezen van dit stuk,

K. Schilder schrijft:
http://www.neocalvinisme.nl/ks/gkg/ksgkg091401.html

Men weet, wat zoo ongeveer verstaan wordt onder den term „de tale Kanaänsâ€
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Termen in "De Tale Kanaäns" zouden radicaal uitgebannen moeten worden!
Maar ja, de goegemeente slikt het zo lekker, hap-klare brokken hè!
En de predikant hoeft er geen moeite voor te doen, schudt ze zo uit z'n mouw.......

Gelukkig hoor ik ze bij ons zelden.
Actuele prediking van het EVANGELIE, toegepast op en in deze tijd, daar gaat het om!


The Critical Brother (o.a. van zzzzlaapverwekkende standaarduitdrukkingen).
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Mooi stuk, met plezier gelezen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
england

Bericht door england »

Kan het redelijk met stuk eens zijn. Twee opmerkingen:
Ik vind het minder storend als een prediaknt in het dagelijks leven ook zulke taal gebruikt, maar waarom verandert hij in een ander mens zodra hij de preekstoel op komt? Is hij niet als persoon geroepen, of is alleen zijn stem etc geroepen?

De tweede is de vergelijking met de wereld! OUtrageous! Zijn wij niet anders als de wereld? Wordt dezze wereld niet gelijkvormig!!! In de wereld, maar niet van de wereld! Waarom dan als excuus gebruiken dat de wereld het ook doet! De wereld hier is elke zaterdag nacht stomdronken, mogen wij dat dan ook? De wereld misbruikt Gods Naam, mogen wij dat dan ook? De wereld leeft voor geld en carriere, mogen wij dat dan ook! NEE, hoe kun je iemand bewust het Evangelie onthouden met de smoes dat ze in de wereld ook vaktermen er op na houden, en dus mogen wij ook zo vreemd mogelijk uit de hoek komen!

Wat is het doel van de preek, Gods Woord brengen zodat zelfs het kleinste kind in de gemeente het nog kan begrijpen, of zo excentriek mogelijk zijn, omdat men twee eeuwen geleden ook zo praatte... In feite is het het gebruiken van tongentaal...Maar volgens Paulus mocht je alleen in tongen spreken als er een uitlegger is...
madelief

Bericht door madelief »

Inderdaad, waarom vergelijken we ons Nu ineens wel met de wereld................
dat doe je nooit refojongere............
Nu is er ineens wat goeds wat de Wereld doet............
Ennu waar kom jij dan vandaan.............Mars soms???

:,:,
roseline

Bericht door roseline »

Wat het eerste betreft: is dat waarlijk zóó erg, dat de kerk in de preek zich een eigen taal schept? Kan dat eigenlijk wel ooit anders? Wel neen! Iedere aparte levenssfeer vormt zich een eigen taal, en het verdient opmerking, dat de taal van den mensch den medemenschen, die niet van ’t zelfde vak is, tegenwoordig àl moeilijker wordt. Men neme maar eens een verslag van een schilderijententoonstelling of een tooneel-recensie of een sociaal-economisch blad ter hand; en ieder zal moeten toegeven, dat elke sfeer van leven en denken en voelen zich van een eigen taal bedient; een apart woordenboek vormt. En ik zou niet weten, waarom de kerk dat niet mocht doen. Heeft tenslotte de kerk daar niet het grootste recht toe? Haar begrippen, haar gedachten zijn niet ontleend aan de natuur, maar aan den Geest. In het wezen der zaak is religie een zaak niet van deze wereld. Daarom kàn de kerk niet anders, dan zich woorden vormen en een taal zich beelden, die van de spreekwijze en den woordenschat van het dagelijksch leven zeer verschilt.
1) Wat het eerste betreft: is dat waarlijk zóó erg, dat de kerk in de preek zich een eigen taal schept? --> Gaat dit om bijbelse uitdrukkingen? Dan schept de kerk zich géén eigen taal, maar houdt zich vast aan Gods Woord. En dat is veilig.
Wanneer het gaat om een eigen taal buiten de bijbel om: Ja het is erg, en gevaarlijk!. Wat is er gevaarlijk aan? Dat er meer waarde wordt gehecht aan de door de kerk bedachte begrippen en mooie frasen dan aan de bijbel. Kijk naar de vroegere RK-kerk: 'aflaten kopen', 'bidden tot Maria', 'knielen voor een beeldje', 'de paus', 'nonnenkloosters', 'biechten bij de priester' - allemaal onmogelijk terug te vinden in de bijbel. En wat een ellende is daardoor ontstaan!

2) Kan dat eigenlijk wel ooit anders? --> Wanneer het om het laatste gaat: Ja gelukkig wel!

3) Welneen! --> Wordt er dan gezegd. Aha.

4) Iedere aparte levenssfeer vormt zich een eigen taal, en het verdient opmerking, dat de taal van den mensch den medemenschen, die niet van ’t zelfde vak is, tegenwoordig àl moeilijker wordt. --> lastig dan voor die onbekeerden, de ongelovigen: predik je aan junkies in Amsterdam, kijken ze je aan van: sorry, ik kan je niet volgen... Als er IETS is dat duidelijk te volgen moet zijn voor alle mensen, dan is dat het evangelie van Jezus Christus. Van levensbelang. Daarom heeft Luther een verschrikkelijk goede dienst verricht toen door zijn toedoen de bijbel is vertaald vanuit het latijn naar het duits... Konden de mensen zèlf nalezen of 't klopte wat de priester zei. En dat wil je weer teniet doen door zelfbedachte frasen en begrippen - kerkjargon te gebruiken? Ik geeft toe: de bijbel heeft zeer zeker óók een bepaald jargon, maar ik weet ook heel zeker dat IEDER mens, die de Geest heeft, die bijbel kan leren verstaan, ookal zit 'ie in de rimboe van Siberië. Of dat met kerkelijke begrippen óók zo is, is te betwijfelen (ik snap er regelmatig helemaal niets van).

4) Men neme maar eens een verslag van een schilderijententoonstelling of een tooneel-recensie of een sociaal-economisch blad ter hand; en ieder zal moeten toegeven, dat elke sfeer van leven en denken en voelen zich van een eigen taal bedient; een apart woordenboek vormt. --> Gode zij dank is het evangelie er voor ALLE mensen! Gaat dan henen verkondigt het evangelie aan alle volken, was Jezus' gebod. Maakt het dan ook zo begrijpelijk mogelijk voor al die volken... Het bijbelse jargon is de taal van de toekomstige wereld! Niet het kerkelijke jargon.

5) En ik zou niet weten, waarom de kerk dat niet mocht doen. Heeft tenslotte de kerk daar niet het grootste recht toe? --> Nee, uit welk bijbelvers blijkt dat?

6) Haar begrippen, haar gedachten zijn niet ontleend aan de natuur, maar aan den Geest. --> Ik ben zo vrij om dat te betwijfelen.

7) In het wezen der zaak is religie een zaak niet van deze wereld. Daarom kàn de kerk niet anders, dan zich woorden vormen en een taal zich beelden, die van de spreekwijze en den woordenschat van het dagelijksch leven zeer verschilt.
--> Hoe lastig is het dan om van 'hoorders' tot 'daders' te worden! Als dan het kerkjargon zo van het dagelijks leven verschilt, hoe kunnen wij het dan in onze dagelijkse omstandigheden in praktijk gaan brengen? De bijbel is niet zo moeilijk: 'Doet alles zonder morren of bedenkingen', 'Hebt elkander dan van harte en bestendig lief', 'Doet dan weg alle laster en vuile taal uit uw mond.' Da's goed verstaanbaar, en mogelijk om in praktijk te brengen - in Gods kracht! Wanneer je het niet begrijpt, bidt dan om de Heilige Geest - die zal je leiden tot de volle waarheid!

2 Timotheus 2
15 Maak er ernst mede u wel beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider, die zich niet behoeft te schamen, doch rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid.
16 Maar vermijd de onheilige, holle klanken ; want zij zullen de goddeloosheid nog verder drijven,
17 en hun woord zal voortwoekeren als de kanker.

Vrij duidelijke en alledaagse taal, nietwaar?

Toetst alles en behoudt het goede! 1 Tess. 5:21.

Hartelijke Groeten, Rose.

[Veranderd op 21/9/02 door roseline]
JonaGOLD

Bericht door JonaGOLD »

Tale Kanaans - oftwel- de geestelijke
taal doorweven van bijbeltermen.


(Onlangs ging er de taalcollum over
in het RD.)

Vraag:
Hoe moeten wij met deze 'taal' omgaan?
Stelling:
De tale kanaans wordt alleen gesproken door mensen die wedergeboren zijn.

In de RD-collum sprak de schrijver over een man de eens zij dat hij de tale kanaans beheerste. De man deed aan
'God noch gebod'. de conclusie van de
schrijver was dat de tale kanaans alleen wordt gesproken door ware gelovigen.

Hoe zou een buitenstaander erop re
ageren als je tegen hem zou zeggen:
Je moet ophouden met de werken der ongerechtigheid en Hem ootmoedig te
voet vallen. :$:$ NEE

Ik denk dat het beter is dat deze geloofstaal alleen onder de gelovigen
gesproken kan worden. En ook niet alle
gelovigen zullen deze "taal" begrijpen.
o.a een dominee moet daarom oppassen
dat een preek niet voor een groot
deel wordt gesproken in de tale kanaans.
Over het algemeen is niet iedereen in een
kerk tot bekering gekomen en voor
de evangelieverkondiging is dit ook fout.
een dominee moet altijd rekening houden
met evt. buitenkerkelijken in de dienst.
Ik denk zelf dat de echte tale kanaans alleen
gesproken en begrepen wordt door
mensen die de inhoud ervan persoonlijk
ervaren hebben.

[Aangepast op 4/3/03 door JonaGOLD]

[Aangepast op 4/3/03 door JonaGOLD]
england

Bericht door england »

het hangt er denk ik vanaf wat je verstaat onder Tale kanaans. Als daarmee bedoeld wordt puur 17e eeuws Hollands, dan kan het een idee zijn om daar iets aan te veranderen....

Als er mee bedoeld worden de bevinding, dan is het inderdaad iets waar alleen Gods Volk over mee kan praten... En dan hoort het inderdaad niet het allergrootste gedeelte van de preek in te nemen...
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Deze discussie is over de tale kanaans bestond al en is samengevoegd met het oude topic van madelief: Waarom al die termen in de tale kanaans?

Ik kan het niet laten om even naar beneden te scrollen en even te lezen wat ik over deze term heb gevonden.

Ik was vergeten op England en madelief te reageren. Nee, de kerk gebruikt de tale kanaans niet omdat de wereld ook geheimtaal gebruikt. Het stuk reageert alleen op het feit dat mensen niet naar de kerk komen omdat er soms moeilijk termen in voor komen. En dat terwijl ze wel moeite willen doen als het om computers gaat en voetbal.

Het is niet meer dan menselijk dat er een bepaalde taal ontstaat in de kerk die aanduidt wat er in de ziel omgaat en wat God in de ziel doet en wat God gedaan heeft met het zenden van Zijn Zoon.
Ootmoedig, lankmoedig, rechtvaardig, wedergeboorte en bekering. Het zijn termen die niet van deze wereld zijn, maar die ons moeten laten zien wie God is en wie wij zijn. Maar aangezien de wereld niets van God wil weten, verliezen deze termen al gauw hun bekendheid. Maar omdat de wereld essentiele zaken niet kent, moeten we ze dan maar uit de Bijbel(vertaling) en preken schrappen?

[Aangepast op 4/3/03 door Refojongere]
strik

Bericht door strik »

quote van RJ uit een ander topic:
God heeft nooit een verbond opgericht zonder zegelen
Kijk, dit is nou Tale Kanaans:
zegelen = zegels
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Inderdaad Strik,

Dit is helaas geen "Tale Kanaans" maar onnodig ouderwets taalgebruik waarvoor mijn excuses.
Het was dan ook niet door mij gezegd, maar een aanhaling vanuit "De Redelijke Godsdienst", die inderdaad al 3 eeuwen oud is.
Klaas

Bericht door Klaas »

De uitdrukkingen die jij bij je topic-opener aansnijdt, zijn m.i. niet direct "Tale Kanaäns, Madelief. Onder de "tale Kanaäns" versta ik de taal van de Bijbel, of dat nu de Statenbijbel is, of de GrootNieuwsbijbel. Het is de taal van het woord van God. In de loop der tijd is deze term ontstaan binnen de gereformeerde kringen, sommigen geven er een hogere status aan, zo van: "wie de tale Kanaäns spreekt, nou, die...." Maar het gaat niet alleen om de woorden die men spreekt, het hart is voor de Heere veel belangrijker. Of men nu oud-Bijbels taalgebruik bezigt, of nieuwerwets met Gods Woord bezig is, tekens opnieuw geldt: het gaat erom wat in het hart leeft. Als het hart met de tong bewogen is, zal het zeker geen huigelpraat zijn!


JESAJA 19:18: "Te dien dage zullen er vijf steden in Egypteland zijn, sprekende de spraak van Kanaän, en zwerende den HEERE der heirscharen; een zal genoemd zijn een stad der verstoring."

Dat is, zij zullen van Gods Woord spreken, dat in de spraak Kanaäns, dat is, in de Hebreeuwse spraak, beschreven is, en zij zullen zich van de gelovige Joden laten onderwijzen in de weg der zaligheid.



De Tale Kanaäns is letterlijk de Taal van Kanaän; het zou mij een lieve deugd zijn als men in de kerk inderdaad Hebreeuws ging spreken! J Bereid je maar voor! Dan hoor je in vervolg:

ביום ההוא יהיו חמש ערים בארץ מצרים מדברות שפת כנען
Klaas

Bericht door Klaas »

jammer hij slikt geen kwadraatschrift :i
Plaats reactie