"Tale Kanaans"

Online
merel
Berichten: 9929
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:
merel schreef:ik denk dat met name de rechterflank nog een andere taal spreekt vanaf de kansel. Een taal waar je ook mee opgegroeid moet zijn, anders begrijp je er niets van. Mijn man had de eerste tijd vooral problemen om de orde van dienst en de 'ongeschreven protocollen/ te begrijpen
Dat is logisch. Als ik op een voetbalstadion kom, weet ik waarschijnlijk ook niet precies wat de ongeschreven regels daar zijn. Zal ik ook best eens vreemd opkijken. Iedere groep heeft zijn eigen cultuur, dat geldt ook voor een kerkelijke gemeente.
Ik vind dat ook niet raar. Ik probeerde aan te geven dat bij ons in de kerk de kanseltaal geen probleem was, maar dat hij vooral vragen had over de ongeschreven regels.
Henk J
Berichten: 2613
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Henk J »

Marco schreef:Soms is het dus inderdaad (Parsifal) andersom: wie helemaal opgegroeid is in het jargon (Tale Kanaäns of anders) herkent het nauwelijks als er in andere bewoordingen hetzelfde gezegd wordt.
Je bent toch al gauw geneigd om een bepaald jargon te gebruiken in een bepaalde groep. Moet zeggen dat ik nog nooit echt begrepen heb wat de Tale Kanaäns is. Ik lees wel van puriteinen die heel mooi, gunnend maar ook bevelend kunnen schrijven over het geloof en heel diepgaand in en invoelend over de zondekennis. Is dat dan de Tale Kanaäns?
Van mij mag iedere dominee er wel op letten dat hij verstaanbaar is. Gisteren luisterde ik naar een dienst waarbij mijn oom bevestigd werd tot ouderling. De preek was al lastig volgen, bij het formulier kun je nog meelezen, maar van de toespraak heb ik zeker een derde gewoon niet kunnen verstaan. Die Tale Kanaäns hoeft van mij niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

parsifal schreef: Nu met de discussie over journalisten bij een kerk, moet ik hier ook aan denken en trek ik het wat verder. Het is geweldig om een journalist in de kerk uit te nodigen. Maar hoeveel zal die journalist begrijpen? Waarschijnlijk zal hij iedere zin kunnen begrijpen als hij even nadenkt (Zoals ik computer code begrijp en eenvoudige teksten in het Duits), maar een preek volgen zal moeilijk zijn. Maar het gaat verder, de kerkelijke jongere die opgegroeid is met de taal van de kansel zal mogelijk de hele preek begrijpen, maar het is wel gesproken op een manier die in het dagelijks leven niet of nauwelijks gebruikt wordt. Zal dat geen invloed hebben op hoe in het dagelijks leven de vertaalslag van wat zondag is gehoord wordt gemaakt, zelfs als wat zondag is gehoord volledig wordt begrepen?
Ik kan je heel wat namen van predikanten - uit de rechterflank - geven die prima met buitenstaanders kunnen praten.
Die buitenstaanders begrijpen dan echt wel wat er bedoeld wordt.
En als ze een een "vreemde term" gebruiken, geven ze daar uitleg bij.
Mijn kinderen zijn helemaal niet meer opgegroeid onder die prediking.
Maar hebben inmiddels een sterke voorkeur voor bepaalde predikanten, uit de rechterflank.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Henk J
Berichten: 2613
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Henk J »

Mara schreef:
parsifal schreef: Nu met de discussie over journalisten bij een kerk, moet ik hier ook aan denken en trek ik het wat verder. Het is geweldig om een journalist in de kerk uit te nodigen. Maar hoeveel zal die journalist begrijpen? Waarschijnlijk zal hij iedere zin kunnen begrijpen als hij even nadenkt (Zoals ik computer code begrijp en eenvoudige teksten in het Duits), maar een preek volgen zal moeilijk zijn. Maar het gaat verder, de kerkelijke jongere die opgegroeid is met de taal van de kansel zal mogelijk de hele preek begrijpen, maar het is wel gesproken op een manier die in het dagelijks leven niet of nauwelijks gebruikt wordt. Zal dat geen invloed hebben op hoe in het dagelijks leven de vertaalslag van wat zondag is gehoord wordt gemaakt, zelfs als wat zondag is gehoord volledig wordt begrepen?
Ik kan je heel wat namen van predikanten - uit de rechterflank - geven die prima met buitenstaanders kunnen praten.
Die buitenstaanders begrijpen dan echt wel wat er bedoeld wordt.
En als ze een een "vreemde term" gebruiken, geven ze daar uitleg bij.
Mijn kinderen zijn helemaal niet meer opgegroeid onder die prediking.
Maar hebben inmiddels een sterke voorkeur voor bepaalde predikanten, uit de rechterflank.
Over het algemeen geldt dat je met enige inspanning de predikanten gewoon kunt volgen. Als je thuis moet luisteren, wordt dat soms lastiger, zoals ik in mijn eerdere post aangaf, maar ook dat gaat meestal prima.
Wel kunnen bepaalde uitdrukkingen heel snel verkeerd begrepen worden door buitenstaanders.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4127
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Maanenschijn »

Taal en taalbegrip is voor een deel prima aan te leren. Ook voor onze jeugd.

Waar meer aandacht voor zou moeten zijn is voor hen die wat meer in beelden denken of (door mogelijk autisme) zwart/wit/letterlijk denken. Bij hen kunnen beelden of uitdrukkingen heel vreemd ‘binnenkomen’.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Panny »

Toch kan het ook geen kwaad voor dominees om er op te letten om gewoon concreet te zeggen wat ze bedoelen.
Er is soms de gewoonte om dingen 'onnodig' met een omweg te benoemen.

Zo hoorde ik regelmatig een dominee die bad voor:
"Zij die van ons uitgaan om nog een getrouw en Bijbels getuigenis te geven..."

Ik kwam er pas later achter dat hij christelijke politici bedoelde (waarschijnlijk van de SGP).
Geytenbeekje
Berichten: 8303
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
parsifal schreef: Nu met de discussie over journalisten bij een kerk, moet ik hier ook aan denken en trek ik het wat verder. Het is geweldig om een journalist in de kerk uit te nodigen. Maar hoeveel zal die journalist begrijpen? Waarschijnlijk zal hij iedere zin kunnen begrijpen als hij even nadenkt (Zoals ik computer code begrijp en eenvoudige teksten in het Duits), maar een preek volgen zal moeilijk zijn. Maar het gaat verder, de kerkelijke jongere die opgegroeid is met de taal van de kansel zal mogelijk de hele preek begrijpen, maar het is wel gesproken op een manier die in het dagelijks leven niet of nauwelijks gebruikt wordt. Zal dat geen invloed hebben op hoe in het dagelijks leven de vertaalslag van wat zondag is gehoord wordt gemaakt, zelfs als wat zondag is gehoord volledig wordt begrepen?
Ik kan je heel wat namen van predikanten - uit de rechterflank - geven die prima met buitenstaanders kunnen praten.
Die buitenstaanders begrijpen dan echt wel wat er bedoeld wordt.
En als ze een een "vreemde term" gebruiken, geven ze daar uitleg bij.
Mijn kinderen zijn helemaal niet meer opgegroeid onder die prediking.
Maar hebben inmiddels een sterke voorkeur voor bepaalde predikanten, uit de rechterflank.
Interessant, luisteren ze dan naar BhP - Predikanten ?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door John Galt »

Je moet niet onderschatten hoe weinig 'wereldlingen' weten. Het gaat echt niet alleen om begrippen als "vlees tot je arm stellen" en "God die de nieren proeft" die je moet uitleggen, maar ik heb collega's echt wel eens uit moeten leggen wat 'zonde' is, wat je 'ziel' inhoudt en wat 'genade' in het geloof betekent. Ik ga ervan uit dat jouw kinderen, @Mara, nog heel wat geloofstaal van thuis uit hebben meegekregen, maar het gros van de Nederlanders in deze generatie is het totaal vreemd.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9252
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door parsifal »

Mijn punt is niet dat het niet te begrijpen zou zijn voor hen die er mee opgegroeid zijn.
Mijn punt is wel of door onnodig! anders-dan-dagelijks-taalgebruik, sommige mensen niet-natuurlijk de vertaalslag naar het dagelijks leven maken (mijn voorbeeld van de wiskundestudenten). Verder is het goed om rekening te houden met de buitenstaander die de kerk in wandelt. Het gaat me niet om het aanpassen van de boodschap, maar om dezelfde boodschap zo duidelijk mogelijk te brengen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Interessant, luisteren ze dan naar BhP - Predikanten ?
Ja. Maar ook die hieraan verwant zijn.
Vooral mijn zoon vindt de oude woorden en uitdrukkingen mooi.
Hij gaat dan opzoeken wat het betekent.
Hij is Neerlandicus. ;)

Ik merk aan hun vragen en luisterhouding, dat het soms "schuurt".
Begrijp je wat ik bedoel? (Want jij bent denk ik ongeveer net zo oud)
En dat is dus in positieve zin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Erasmiaan »

Journalisten hebben de preek van ds. Kort nageluisterd en feilloos eruit gehaald wat ze nodig hadden. Als je echt wil, valt de taalkloof vaak wel mee.
Geytenbeekje
Berichten: 8303
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Interessant, luisteren ze dan naar BhP - Predikanten ?
Ja. Maar ook die hieraan verwant zijn.
Vooral mijn zoon vindt de oude woorden en uitdrukkingen mooi.
Hij gaat dan opzoeken wat het betekent.
Hij is Neerlandicus. ;)

Ik merk aan hun vragen en luisterhouding, dat het soms "schuurt".
Begrijp je wat ik bedoel? (Want jij bent denk ik ongeveer net zo oud)
En dat is dus in positieve zin.
Nee ik begrijp niet wat je bedoelt
Hoe bedoel je schuren ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Je moet niet onderschatten hoe weinig 'wereldlingen' weten. Het gaat echt niet alleen om begrippen als "vlees tot je arm stellen" en "God die de nieren proeft" die je moet uitleggen, maar ik heb collega's echt wel eens uit moeten leggen wat 'zonde' is, wat je 'ziel' inhoudt en wat 'genade' in het geloof betekent. Ik ga ervan uit dat jouw kinderen, @Mara, nog heel wat geloofstaal van thuis uit hebben meegekregen, maar het gros van de Nederlanders in deze generatie is het totaal vreemd.
De jongsten helaas niet, want toen waren mijn ouders (bijna) overleden en in onze kerk wordt dit niet of nauwelijks meer gehoord.
Dat is pas gekomen toen we uit moesten wijken naar andere kerken. De middagdiensten dus.
Maar ik praat er wel over, of ik lees weleens een zin voor.

Maar ik had het zelf ook. Ik viel een keer midden in een GG prediking, en daar viel de term: Sion wordt door recht verlost.
Dat bleef haken. Wat betekent dit? En dit hoor ik nooit bij ons.
Ik heb er nog een vraag over gesteld.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... on#p872599
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Nee ik begrijp niet wat je bedoelt
Hoe bedoel je schuren ?
Ik zal het proberen uit te leggen.
Een preek kan gemakkelijk vallen, als regen in de aarde en wordt langzaam opgenomen.
Omdat het aangenaam is. Of bemoedigend.
Maar het kan ook confronteren. Ons een spiegel voorhouden. Ernstig waarschuwen.
Dat we op zondag voorbeeldige christenen kunnen zijn, maar doordeweeks opgaan tussen alle andere mensen.
Niet zichtbaar, niet hoorbaar. Geen verschil in gedrag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8303
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Nee ik begrijp niet wat je bedoelt
Hoe bedoel je schuren ?
Ik zal het proberen uit te leggen.
Een preek kan gemakkelijk vallen, als regen in de aarde en wordt langzaam opgenomen.
Omdat het aangenaam is. Of bemoedigend.
Maar het kan ook confronteren. Ons een spiegel voorhouden. Ernstig waarschuwen.
Dat we op zondag voorbeeldige christenen kunnen zijn, maar doordeweeks opgaan tussen alle andere mensen.
Niet zichtbaar, niet hoorbaar. Geen verschil in gedrag.
Ah zo.
Fijn dat ze dat positief opvatten.
Plaats reactie