Euthanasie

Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Euthanasie

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 17 nov 2023, 12:42 Ik weet niet of je de Trouw kan lezen? Daar staat vandaag een aangrijpend stuk in over een meisje van 17 die vorige maand overleden is door euthanasie. Zij had al 6 jaar een doodswens en ging kliniek in en uit en werd steeds zieker, ook vanwege misbruik binnen de kliniek.
Nee, helaas niet, maar van jouw omschrijving schiet er al een brok in mijn keel.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Euthanasie

Bericht door merel »

https://www.trouw.nl/zorg/milou-17-kree ... ~b941fac3/

Bij Trouw kan je elke maand, na aanmelden , een beperkt aantal artikelen lezen. Bijgaand de link.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Euthanasie

Bericht door DDD »

Herman schreef: 17 nov 2023, 14:24 Sterven is God ontmoeten.

Ik ben niet voor een lief afscheid waar dit geen rol speelt.

Huiveringwekkend.
Er zijn ook mensen met een psychische ziekte die een doodswens hebben en er naar verlangen om dichtbij God te zijn. Ik ken er één persoonlijk.

Ik vind het een heel moeilijk dilemma.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Euthanasie

Bericht door Thea »

Maar God is er toch ook voor psychisch zieke mensen? Vreselijk, psychische ziekten, maar iedereen mag toch met al zijn noden bij God komen? Hij is toch niet onbereikbaar? Ook al lijkt dat misschien wel, het is niet zo. Het is een list van de duivel.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Bertiel »

Iemand met een diepe depressie is onbereikbaar in eigen ogen. Ook voor God.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Euthanasie

Bericht door Thea »

In eigen ogen wel, ja. Maar het gebed is een machtig wapen. De duivel heeft zo'n grote macht in psychische noden. Het is zo'n duisternis. Daar moet je tegenin bidden.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Bertiel »

In een depressie kunnen ze echt niet bidden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Euthanasie

Bericht door Maanenschijn »

De boeken van Lloyd Jones hierover zijn een aanrader.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Dodo »

Ik denk dat het ook niet 'alleen' over depressies gaat als mensen er zo slecht aan toe zijn. Dan moet je ook aan andere ziektes denken, zoals schizofrenie en angststoornissen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Euthanasie

Bericht door merel »

Thea schreef: 18 nov 2023, 19:00 In eigen ogen wel, ja. Maar het gebed is een machtig wapen. De duivel heeft zo'n grote macht in psychische noden. Het is zo'n duisternis. Daar moet je tegenin bidden.
Ik denk dat je te makkelijk denkt over psychiatrische ziekten.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Euthanasie

Bericht door Thea »

Ik wil niemand voor het hoofd stoten met beoordelingen o.i.d. Maar juist in psychiatrische ziektebeelden zie ik zo de duisternis van het rijk van de duivel. Het enige licht is God en het gebed. En euthanasie, want dat is het onderwerp van dit topic, is in geen enkel opzicht een hulpmiddel.
Ik weet niet of ik psychiatrische ziektebeelden onderschat. Ik heb zeer te doen met mensen, die hieraan lijden. Maar er is, naast therapie en medicatie, maar één hulpmiddel en dat is God.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Euthanasie

Bericht door Thea »

Misschien kan @Maanenschijn iets zeggen over wat Lloyd Jones hierover zegt, want dat is mij onbekend.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Euthanasie

Bericht door parsifal »

Bertiel schreef: 18 nov 2023, 19:01 In een depressie kunnen ze echt niet bidden
Dat denk ik ook, maar formuliergebeden e.d. kunnen dan echt zo helpen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Euthanasie

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 18 nov 2023, 19:01 In een depressie kunnen ze echt niet bidden
Ben het eens met Thea dat de duivel in psychische nood vaak een grote rol speelt en dat er tegenin gebeden moet worden. Maar ook eens met Bertiel dat nou net het gebed een afgesloten weg is. Dat maakt een stuk van de benauwdheid en eenzaamheid uit. Daarom ligt hier een dringende noodzaak voor de omgeving, zoals de gemeente, om vurig te bidden voor psychisch zieken. Ambtsdragers hebben de gemeente hierin voor te gaan; opvoedend. Als érgens een vurige muur van bescherming nodig is, is het rondom deze "groep" - en vergissen we ons niet. We kunnen onszelf daar ver buiten wanen maar ons aller geest is kwetsbaar. Ik heb daar al teveel schrijnende voorbeelden van gezien in mijn omgeving. Een depressie of een verwoestende psychose of wat voor geestesziekte dan ook kunnen ons "zomaar" treffen.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Bertiel »

Je haalt psychologie en theologie door elkaar
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie