Euthanasie

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Euthanasie

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 20 nov 2023, 07:21 Je haalt psychologie en theologie door elkaar
Verklaar je nader...
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Euthanasie

Bericht door Thea »

Het is denk ik een grijs gebied, maar ik ben ervan overtuigd dat duisternis, wanhoop etc hoort bij rijk van de duivel.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Dodo »

Thea schreef: 20 nov 2023, 08:49 Het is denk ik een grijs gebied, maar ik ben ervan overtuigd dat duisternis, wanhoop etc hoort bij rijk van de duivel.
Thea, het gaat hier over ziektes. Niet over geestelijke moeiten (al komen die er zeker bij!). Deze mensen moeten naar een psychiater en hebben medicatie en therapie nodig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Euthanasie

Bericht door helma »

De duivel maakt graag gebruik van psychische zwakte. Dat lijkt me duidelijk. Maar het lijkt me te kort door de bocht om te zeggen dat psychische nood bij de duivel hoort.




Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Bertiel »

exact, dat.
Daar gaat veel in het pastoraat fout als het geestelijke en het psychische door elkaar gehaald wordt!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Euthanasie

Bericht door Thea »

Mee eens, dat het een ziekte is. Maar daar kan de duivel, in geval van een doodswens, wel in meewerken. Ik wil juist de aandacht richten op God en gebed ipv op de dood.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Euthanasie

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat het niet goed is ziekten (lichamelijk of geestelijk) strikt te scheiden van de geestelijk dimensie.

Het boek Job leert ons dat satan, onder toelating van de Heere God, mensen kan beschadigen, lichamelijk. Ik denk dat ook psychische problematiek hier mee te maken heeft, misschien nog wel duidelijker dan lichamelijke ziekten. Seculiere psychiatrie gaat hier begrijpelijkerwijze aan voorbij. Maar dat satan zijn duizenden verslaat met psychische ziekten, depressies, uitzichtloosheid en mogelijk uiteindelijk ook een doodswens, daar kunnen we onze ogen niet voor sluiten.

Demonen (duivels) zijn alom tegenwoordig, leert de Bijbel ons. Zij zoeken ingang in mensenlevens. Om alles van God te vernietigen. Ingang kan gevonden worden in spirituele zaken, wierookstokjes bij Boeddha beelden, horoscopen etc.

Ziekten moeten behandeld worden, met goede wetenschappelijk verantwoorde methoden. Maar het kan niet los gezien worden van de geestelijke aspecten. Zeker niet de geestesziekten zoals ook depressiviteit. Denk ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Euthanasie

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 18 nov 2023, 12:21 https://www.trouw.nl/zorg/milou-17-kree ... ~b941fac3/

Bij Trouw kan je elke maand, na aanmelden , een beperkt aantal artikelen lezen. Bijgaand de link.
Dank je wel merel. Ik hoop dit een dezer dagen te lezen; ik kom er op terug!
DDD schreef: 18 nov 2023, 12:24 Er zijn ook mensen met een psychische ziekte die een doodswens hebben en er naar verlangen om dichtbij God te zijn. Ik ken er één persoonlijk.

Ik vind het een heel moeilijk dilemma.
Het is ook een heel moeilijk dilemma. Bij naasten speelt soms ook een schuldgevoel: wat moet ik zeggen; doe ik het juiste; hoe dring ik werkelijk tot de persoon door; bid ik wel genoeg; bid ik wel het juiste? Dat is een machteloos gevoel van incompetentie, zeker als je ondanks je goede intenties iemand toch verder ziet 'afglijden'.

Na de dood van mijn neef was er helaas sprake van een grote verdeeldheid in de familie. Dat is altijd heel naar en verdrietig, maar helemaal omdat dit al plaatsvond voor de begrafenis.
Er waren er bij die zeker wisten dat neef niet bij God kon zijn, omdat hij zijn eigen leven genomen had, en die lieden hadden er geen moeite mee dit direct en luid te verkondigen, wat door anderen weer werd veroordeeld als harteloos; er waren er bij die hun hoop haalden uit het verhaal van de moordenaar aan het kruis; ikzelf was van mening (en ben dit nog steeds) dat we het maar aan de Heere moeten overlaten. Wij kunnen namelijk veel lezen in Zijn Woord, maar het is aan Hem om te oordelen, en ik heb er een vast vertrouwen in dat Hij dat zelf kan, daar heeft hij niemand bij nodig. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, en ik vind mijzelf te nietig om te weten, of zelfs maar te vermoeden, hoe Hij geoordeeld heeft.

Ik zeg dit overigens niet om grond voor discussie of debat weg te halen, maar om mijn persoonlijke ervaring te delen, en te onderschrijven dat het inderdaad, op vele vlakken, een enorm dilemma is.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Euthanasie

Bericht door DDD »

Discussie over de eeuwige bestemming van de overledene is een beetje te laat en mijns inziens ongepast, en zeker in zo'n geval.

Maar als mensen luidkeels verkondigen dat de overledene in de hel zou zijn, dan zou ik hen melden, dat als zij zich niet bekeren, het in ieder geval hen wel zo zou vergaan. Want zulke uitspraken zijn geen vrucht van geloof en bekering.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Euthanasie

Bericht door Edelweiss »

Helemaal met je eens.
Het werd nog een beetje bedekt gebracht: hij is niet bij God, hij is niet 'goed weg', maar de kern van de boodschap is toch hetzelfde. Doe het toch niet, mensen.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Euthanasie

Bericht door HHR »

Een CDA voorman die zo zijn eigen dood kiest. Verschrikkelijk.

Oud-premier Dries van Agt overleden

Met verdriet maken wij bekend dat de oprichter van The Rights Forum en voormalig minister-president Dries van Agt op maandag 5 februari in zijn woonplaats Nijmegen is overleden. Hij stierf samen en hand in hand zijn geliefde echtgenote Eugenie van Agt-Krekelberg, de steun en toeverlaat met wie hij meer dan zeventig jaar samen was en die hij altijd is blijven aanduiden als ‘mijn meisje’. De begrafenis heeft in besloten kring plaatsgevonden. Van Agt en zijn vrouw waren beiden 93 jaar
.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Euthanasie

Bericht door Henk J »

Inderdaad erg triest, hoewel ik het idee had dat Van Agt wel wat weggedreven was van het CDA. Begreep dat het bureau in Rotterdam ook niet op de hoogte was van zijn overlijden.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Euthanasie

Bericht door merel »

Hij was sinds 2021 geen lid meer van het CDA. Afgelopen verkiezingen stemde hij Groen Links of D66.
Plaats reactie