Netanyahoe en de confrontatie

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
Gian schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:Haha, je mag van mij best nieuwsgierig zijn. Maar de synode van de GG heeft toch niet zoveel macht dat zij in staat is een Bijbelse leer af te schaffen!
Voor alle helderheid: je bedoelt dat de vervangingsleer een Bijbelse leer is?
+1:)
Lastig detail blijft dan de huidige positie van het volk Israël. Het is op zijn minst opmerkelijk (of gewoon een wonder) dat er nu een staat Israël is sinds 1948 en dat God dit volk nog niet verlaten heeft.
Ik weet niet of dat zo lastig is. Kijk, dat het volk Israël nog altijd 'bijzonder' is, in de zin dat het toch Gods oude volk is, staat buiten kijf.
Maar de staat Israël, daar zie ik niet zoveel in. Men heeft wederrechtelijk, namelijk buiten Christus om, zich de OT beloften willen toe-eigenen. Dat kan nooit goed zijn.
En wat bedoel je met de uitdrukking dat 'God dit volk nog niet verlaten heeft'? Het volk heeft, voor het grootste gedeelte althans, Gód verlaten.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Mister »

Ondanks alle aanvallen van buitenaf (WO II, Palestijns conflict, Zesdaagse Oorlog etc. etc.) bestaat het Joodse volk nog steeds. Dat lijkt niet willekeurig of toeval te zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Haha, je mag van mij best nieuwsgierig zijn. Maar de synode van de GG heeft toch niet zoveel macht dat zij in staat is een Bijbelse leer af te schaffen!
Voor alle helderheid: de Generale Synode, als breedste kerkelijke vergadering, spreekt zich alleen maar uit over zaken die door smallere kerkelijke vergaderingen (Particuliere Synodes, classes en kerkenraden) zijn aangereikt.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

de volgorde

Bericht door Jacobse »

Ezechiël 37 vers 22: De HEERE brengt de joden terug uit de volken naar wier gebied ze gegaan zijn, IK zal hen van alle kanten bijeenverzamelen en hen naar hun land brengen
Ezechiël 37 vers 23: IK zal hen verlossen van alle afvalligheid en hen reinigen...zodat zij MIJ tot een volk zullen zijn.
Jeremia32 vers 37: IK verzamel hen uit alle landen waarheen IK hen in Mijn toorn... verdreven heb, en IK zal hen naar deze plaats terugbrengen
Jeremia 32 vers 39: IK zal hen één hart en één weg geven zodat zij MIJ
vrezen al de dagen
De Volgorde is: terugkeer naar Het Beloofde Land; en daarna wendt de Heere Zich tot hen, en zal Zich aan hen nader openbaren.
Twee met elkaar verbonden beloften van HEM Wiens WOORD ja en amen is.
De eerste belofte, terugkeer naar Het Beloofde Land, is in 1948 waar geworden.
De tweede belofte, dat de HEERE Zich nader aan hen openbaart: moge die dag spoedig aanbreken!
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Haha, je mag van mij best nieuwsgierig zijn. Maar de synode van de GG heeft toch niet zoveel macht dat zij in staat is een Bijbelse leer af te schaffen!
Voor alle helderheid: de Generale Synode, als breedste kerkelijke vergadering, spreekt zich alleen maar uit over zaken die door smallere kerkelijke vergaderingen (Particuliere Synodes, classes en kerkenraden) zijn aangereikt.
Dat bedoel ik niet. Maar als iets waar is, dan is het waar, en als iets niet waar is, dan is het niet waar, ongeacht welke uitspraak een Synode daarover doet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: de volgorde

Bericht door Afgewezen »

Jacobse schreef:Ezechiël 37 vers 22: De HEERE brengt de joden terug uit de volken naar wier gebied ze gegaan zijn, IK zal hen van alle kanten bijeenverzamelen en hen naar hun land brengen
Ezechiël 37 vers 23: IK zal hen verlossen van alle afvalligheid en hen reinigen...zodat zij MIJ tot een volk zullen zijn.
Jeremia32 vers 37: IK verzamel hen uit alle landen waarheen IK hen in Mijn toorn... verdreven heb, en IK zal hen naar deze plaats terugbrengen
Jeremia 32 vers 39: IK zal hen één hart en één weg geven zodat zij MIJ
vrezen al de dagen
De Volgorde is: terugkeer naar Het Beloofde Land; en daarna wendt de Heere Zich tot hen, en zal Zich aan hen nader openbaren.
Twee met elkaar verbonden beloften van HEM Wiens WOORD ja en amen is.
Dat laatste hoef je niet te benadrukken, dat belijd ook ik. Met zo'n uitspraak suggereer je dat alleen mensen met een bepaalde Israëltheologie Gods betrouwbaarheid geloven en dat degenen die die zo'n theologie niet aanhangen, daar maar een loopje mee nemen.
Jacobse schreef:De eerste belofte, terugkeer naar Het Beloofde Land, is in 1948 waar geworden.
De tweede belofte, dat de HEERE Zich nader aan hen openbaart: moge die dag spoedig aanbreken!
Thomas
Deze beloften zijn al begonnen in vervulling te gaan met de terugkeer uit de ballingschap en later met de komst van het rijk van Christus. En ze gaan nog steeds in vervulling, telkens wanneer zich iemand tot God bekeert, ongeacht of hij Jood of heiden is!

Kijk eens, het punt van geschil is niet dat een van ons niet zou geloven dat God Zijn beloften niet vervult. De vraag is hóé God Zijn beloften vervult. Het NT geeft ons daar licht over. Wie doet alsof er niets veranderd is na de komst van Christus, houdt de klok van de heilsgeschiedenis niet goed bij, zou prof. Douma zeggen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:Ondanks alle aanvallen van buitenaf (WO II, Palestijns conflict, Zesdaagse Oorlog etc. etc.) bestaat het Joodse volk nog steeds. Dat lijkt niet willekeurig of toeval te zijn.
Maar heil en zegen kun je het ook niet noemen. Ik zou willen verwijzen naar Matth. 21, de gelijkenis van de wijngaard. De pachters wilden de erfenis wel hebben, maar de Erfgenáám hebben ze gedood. Hoe het afgelopen is, is bekend.
In feite hebben de Joden dat nu weer opnieuw gedaan, in de 20e eeuw. Het land, de beloften, ja, die wilden ze wel hebben, maar de Messias, de wettige Erfgenaam, verwierpen ze (en nog!). Zou daar nu ineens wél zegen op kunnen rusten? Dat geloof je toch zelf niet!
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door mayflower »

Iemand al "Colin Chapman - Wiens beloofde gelezen?" gelezen ?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door mayflower »

Heb zelf 8 maanden in Israel gewoond, waar ik een zeer goede en gezegende tijd hebt gehad, maar heb mijn grote twijfels of men de hedendaagse staat Israel wel als vervulde profetie moet zien. Sinds waarneer hebben de hedendaase onbekeerde en goddeloze joden recht op het land ? Sinds waarneer zouden de onbekeerde en afgoddische joden, die zondigen tegen Gods gebdoen onvoorwaarlijk het land mogen beerven ? ZElf Ezekiel 37 spreekt niet van een onvoorwaarlijk erfrecht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door refo »

mayflower schreef:Heb zelf 8 maanden in Israel gewoond, waar ik een zeer goede en gezegende tijd hebt gehad, maar heb mijn grote twijfels of men de hedendaagse staat Israel wel als vervulde profetie moet zien. Sinds waarneer hebben de hedendaase onbekeerde en goddeloze joden recht op het land ? Sinds waarneer zouden de onbekeerde en afgoddische joden, die zondigen tegen Gods gebdoen onvoorwaarlijk het land mogen beerven ? ZElf Ezekiel 37 spreekt niet van een onvoorwaarlijk erfrecht.
Hoe zou het er in de tijd van Achab hebben uitgezien?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
mayflower schreef:Heb zelf 8 maanden in Israel gewoond, waar ik een zeer goede en gezegende tijd hebt gehad, maar heb mijn grote twijfels of men de hedendaagse staat Israel wel als vervulde profetie moet zien. Sinds waarneer hebben de hedendaase onbekeerde en goddeloze joden recht op het land ? Sinds waarneer zouden de onbekeerde en afgoddische joden, die zondigen tegen Gods gebdoen onvoorwaarlijk het land mogen beerven ? ZElf Ezekiel 37 spreekt niet van een onvoorwaarlijk erfrecht.
Hoe zou het er in de tijd van Achab hebben uitgezien?
Dat liep ook niet goed af. 150 jaar later was het einde Tienstammenrijk.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

het is NIET begonnen met de terugkeer uit Babel

Bericht door Jacobse »

"de vervulling van die belofte is al begonnen met de terugkeer uit de baylonische ballingschap "
Dat is een miskenning van de werkelijkheid.
Uit Babel kwamen terug ( niet eens alle ) joden, meestal nakomelingen - het was 70 jaar verder - die behoorden tot de stammen Juda, Benjamin, en Levi; want dat waren de personen die behoorden tot het koninkrijk Juda dat in ballingschap ging. Zij kwamen terug uit -alleen- Babel. Niet uit alle hoeken der aarde, waarover de aangehaalde profetiën spreken.
In het jaar 70 na Christus werd Jerusalem verwoest, kort daarna was het ook met Massada afgelopen, en de Romeinen maakten een integraal einde aan elk joods bestaan in het land. Toen begon voor de joden de diaspora; de verstrooiing onder alle volken. Die heeft meegebracht: verstrooid tot inalle hoeken en einden der aarde.Van 70 na Christus to 1948 na Christus.
Eerst toen, in 1948 is het begonnen, zijn de verstrooiden joden - uit de stammen Juda, Benjamin en Levi - uit de hele wereld teruggegaan en teruggebracht naar het land dat nu weer Israël heet.Eerst toen is, maar met alle kracht, die -eerste belofte - begonnen in vervulling te gaan.En die is nog niet voltooid. Niet alleen omdat nog vele joden nog niet in Israël zijn gaan wonen. Maar ook omdat de tien stammen nog niet teruggevonden zijn, maar dat wél zullen worden, en zich weer ook bij de joden in Israël zullen voegen. Ezechiël 37 zegt heel nadrukkelijk dat Efraím = de tien stammen - zich weer zullen voegen bij Juda; en de profeet Ezechiël moet ook dat profeteren van Godswege.
Nu, in onze tijd, gaan Gods beloften aan Israël in vervulling.
D eerste belofte is volop in werkin van vervulling.
De tweede belofte, de schreeuw van hen naar en om Christus,staat dus te wachten: zij zullen MIJ zien Die zij doorstoken hebben zegt Zacharia. Ik herhaal: moge die dag, wat een heerlijke dag zal dat zijn, spoedig aanbreken!
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: het is NIET begonnen met de terugkeer uit Babel

Bericht door Afgewezen »

Jacobse schreef:"de vervulling van die belofte is al begonnen met de terugkeer uit de baylonische ballingschap "
Dat is een miskenning van de werkelijkheid.
Uit Babel kwamen terug ( niet eens alle ) joden, meestal nakomelingen - het was 70 jaar verder - die behoorden tot de stammen Juda, Benjamin, en Levi; want dat waren de personen die behoorden tot het koninkrijk Juda dat in ballingschap ging. Zij kwamen terug uit -alleen- Babel. Niet uit alle hoeken der aarde, waarover de aangehaalde profetiën spreken.
Ik heb gezegd dat de vervulling van de belofte is begonnen met de terugkeer uit de Babylonische ballingschap. Ik zeg niet dat daarmee de profetieën zijn uitgeput. Overigens is het niet ondenkbaar dat er van degenen die naar Babel zijn gevoerd ook weer in andere landen als slaven of hoe dan ook terechtgekomen zijn, en voor wie zeker ook geldt dat zij vanuit andere landen teruggekomen zijn. Maar hoe dit ook zij, de profetie ziet idd. vérder dan de terugkeer uit de Babylonische ballingschap.
Denk bijv. alleen al aan de wijze waarop Johannes de Doper Jesaja 40 (een terugkeerprofetie!) betrekt op de komst van de Heere Jezus.
Jacobse schreef:In het jaar 70 na Christus werd Jerusalem verwoest, kort daarna was het ook met Massada afgelopen, en de Romeinen maakten een integraal einde aan elk joods bestaan in het land. Toen begon voor de joden de diaspora; de verstrooiing onder alle volken. Die heeft meegebracht: verstrooid tot inalle hoeken en einden der aarde.Van 70 na Christus to 1948 na Christus.
Eerst toen, in 1948 is het begonnen, zijn de verstrooiden joden - uit de stammen Juda, Benjamin en Levi - uit de hele wereld teruggegaan en teruggebracht naar het land dat nu weer Israël heet.Eerst toen is, maar met alle kracht, die -eerste belofte - begonnen in vervulling te gaan.En die is nog niet voltooid. Niet alleen omdat nog vele joden nog niet in Israël zijn gaan wonen. Maar ook omdat de tien stammen nog niet teruggevonden zijn, maar dat wél zullen worden, en zich weer ook bij de joden in Israël zullen voegen. Ezechiël 37 zegt heel nadrukkelijk dat Efraím = de tien stammen - zich weer zullen voegen bij Juda; en de profeet Ezechiël moet ook dat profeteren van Godswege.
Het klinkt heel aannemelijk. Je slaat alleen iets over, namelijk wat het Nieuwe Testament over de vervulling van deze profetieën te zeggen heeft. In Hand. 3 bijvoorbeeld lees ik dat Petrus zegt: "En ook al de profeten, van Samuël aan en die daarna, zovelen als er hebben gesproken, die hebben ook deze dagen tevoren verkondigd." Dus ook Jeremia, ook Ezechiël... Petrus spreekt hier, let wel, tegen Joden. Dus de vervulling van de profetieën, ook voor de Joden, geldt alleen in en door Christus. Petrus zegt dat ook verder in zijn toespraak: "Gijlieden zijt kinderen der profeten en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw Zaad zullen alle geslachten der aarde gezegend worden. God opgewekt hebbende Zijn Kind Jezus, heeft Denzelven eerst tot u gezonden, dat Hij ulieden zegenen zou..." En om welke zegen gaat het dan? De landbelofte? Welnee: "daarin dat Hij een iegenlijk van u afkere van uw boosheden." Dus je uitspraak:
Nu, in onze tijd, gaan Gods beloften aan Israël in vervulling.
De eerste belofte is volop in werkin van vervulling.
klopt niet met de werkelijkheid zoals het NT die ons tekent.
Jacobse schreef:De tweede belofte, de schreeuw van hen naar en om Christus,staat dus te wachten: zij zullen MIJ zien Die zij doorstoken hebben zegt Zacharia. Ik herhaal: moge die dag, wat een heerlijke dag zal dat zijn, spoedig aanbreken.
Die dag is in beginsel reeds aangebroken. Denk maar aan de pinksterlingen in Hand. 2. Daar hoor je 'de schreeuw van hen naar en om Christus'. Maar voor de onbekeerlijke Joden (en heidenen) zal dat pas op de laatste dag plaatsvinden (Openb. 1:7). En dan is bekering en berouw niet meer mogelijk.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Jacobse schreef:"de vervulling van die belofte is al begonnen met de terugkeer uit de baylonische ballingschap "
Dat is een miskenning van de werkelijkheid.
Uit Babel kwamen terug ( niet eens alle ) joden, meestal nakomelingen - het was 70 jaar verder - die behoorden tot de stammen Juda, Benjamin, en Levi; want dat waren de personen die behoorden tot het koninkrijk Juda dat in ballingschap ging. Zij kwamen terug uit -alleen- Babel. Niet uit alle hoeken der aarde, waarover de aangehaalde profetiën spreken.
In het jaar 70 na Christus werd Jerusalem verwoest, kort daarna was het ook met Massada afgelopen, en de Romeinen maakten een integraal einde aan elk joods bestaan in het land. Toen begon voor de joden de diaspora; de verstrooiing onder alle volken. Die heeft meegebracht: verstrooid tot inalle hoeken en einden der aarde.Van 70 na Christus to 1948 na Christus.
Eerst toen, in 1948 is het begonnen, zijn de verstrooiden joden - uit de stammen Juda, Benjamin en Levi - uit de hele wereld teruggegaan en teruggebracht naar het land dat nu weer Israël heet.Eerst toen is, maar met alle kracht, die -eerste belofte - begonnen in vervulling te gaan.En die is nog niet voltooid. Niet alleen omdat nog vele joden nog niet in Israël zijn gaan wonen. Maar ook omdat de tien stammen nog niet teruggevonden zijn, maar dat wél zullen worden, en zich weer ook bij de joden in Israël zullen voegen. Ezechiël 37 zegt heel nadrukkelijk dat Efraím = de tien stammen - zich weer zullen voegen bij Juda; en de profeet Ezechiël moet ook dat profeteren van Godswege.
Nu, in onze tijd, gaan Gods beloften aan Israël in vervulling.
D eerste belofte is volop in werkin van vervulling.
De tweede belofte, de schreeuw van hen naar en om Christus,staat dus te wachten: zij zullen MIJ zien Die zij doorstoken hebben zegt Zacharia. Ik herhaal: moge die dag, wat een heerlijke dag zal dat zijn, spoedig aanbreken!
Thomas
Beste Thomas,
De bijbel zegt dat er een honger zal komen niet een honger naar brood maar naar het woord van God.
Zoals jij de bijbel uitlegt wordt het van de boodschap berooft en is er geen voeding meer.

Wat zegt het, dat de Joden weer in Palestina wonen?
Zo het meer zeggen dan de joden die in Jeruzalem woonden ten tijde van Ezechiel?
Daar verteld de profeet aan de verbannen Joden, dat ze Gods volk zijn en dat God zelf hen tot een tempel zal wezen( zie je het verband met het NT).
Maar de zelfverzekerde Joden die nog in Jeruzalem woonden daarvan zegt Ezechiel ze mogen in Jeruzalem wonen en de tempel hebben, maar zegt de Heere Heere, Ik ben er niet! ( het zal ook vernietigd worden om hun zonden)
Zie je de twee Israëls, lees het nog eens na in Ez 11.
Of neem Ezechiel 34 en Joh 10, lees ze goed door en vergelijk ze met elkaar, zie hoe ze op de Heere Jezus slaan de Goede Herder, Mijn Knecht David. Dan doe je de Geliefde tekort, die als Herder Zijn volk leidt.
En versta je Ezechiel 35, het geslacht van Ezau, dat voor een verworpen geslacht staat, zo staat de Jood voor een verkoren geslacht, niet de natuurlijke Joden, nee, alleen een geestelijk volk.
Wat is er een geestelijke honger, Thomas!
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

wie iets stelt, moet dat bewijzen

Bericht door Jacobse »

"wordt het van de boodschap berooft ( bedoeld zal zijn: beroofd) en er is geen voeding meer "
Geen enkel argument is ingebracht tegen het bovengenoemde uit Ezechiël; niet verwonderlijk, want we vermogen niets tegen de waarheid.
Wat is de enige troost in leven en sterven? Dat ik met lichaam en ziel eigendom ben van Jezus Crhistus, Die voor al mijn zonden volkomen betaald heeft.Dat ziet op onze kant. Aan die kleine kant is een grote andere kant verbonden:het offer van Christus volbracht op Golgotha en gelijktijdig door HEM als Hogepriester in het hemelse heiligdom waar de brief aan de Hebreeën van spreekt. Het werk der verzoening, uitlopend op de aanbidding van Het Lam heelalwijd beginnend op de jongste dag. Wij verwachten, zegt Petrus, en ondergetekende met hem, naar ZIJN belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde waar gerechtigheid woont; dat staat te wachten als Christus weerkomt, naar HIJ zegt: met grote kracht en heerlijkheid. Algeheel volgens de Nederlandse Geloofsbelijdenis, laatste artikel: wij verwachten die dag met groot verlangen.Paulus spreekt er van: vertroost elkander dan met deze woorden.
Dat is de boodschap, dat is de kracht: het voor volledig waarhouden van Het Woord en Zijn beloften.
Daarin zullen de joden volgens de HEERE ZELF, delen, op Gods tijd en op Gods wijze; conform de brief aan de Romeinen: na ons heidenen komt Israël weer bij GOD compleet aan de beurt. Christus ZELF vraagt: is uw/ons hart boos omdat GOD goed is? HIJ, Vader, Zoon, en Heilige Geest. is oneindig veel groter, barmhartiger, wijzer, genadevoller, dan in enig menselijk denken kan opkomen.Lof zij HEM in eeuwigheid.
Thomas
Gesloten