verloren als je niet gedoopt bent.

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

De doop is een teken... niet meer en niet minder.

Dit wil zeggen dat je redding niet wordt bepaald door het wel/niet gedoopt zijn.

Wel denk ik dat de doop een bijbelse opdracht is, dus als je enigzins de mogelijkheid hebt zou ik wel kinderen laten dopen (traditionele kerken) of je laten dopen als je in een evangelische- of baptistengemeente zit.

Ik vind wat de PKN er volgens dit topic over zegt wel gevaarlijk. Laten we er voor uitkijken dat we weer in de richting gaan van oud-roomse praktijken waar pasgeboren babies in het geval van een slechte gezondheidssituaties nog snel even gedoopt werden voor ze stierven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Ik heb de discussie nog niet helemaal gelezen maar ik lees in de bijbel:

Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal behouden hebben. die niet geloofd zal hebben zal verdoemd worden.
(doe dit uit het hoofd dus kan iets afwijken)

Er staat in ieder geval bij de 2e zin niets over de doop. Dat is denk ik expres het geval.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

(ik lees dat dit al gepost was, had alleen even op de titel gereageerd, niet zo slim)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies. Zou de moordenaar aan het kruis die tot geloof kwam door Johannes gedoopt zijn? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jelle

Bericht door Jelle »

Niet de doop staat voorop, maar het geloven.
De doop is een teken en zegel van Gods belofte, maar als wij niet geloven dan hebben we ook niets aan de doop.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Niet de doop staat voorop, maar het geloven.
De doop is een teken en zegel van Gods belofte, maar als wij niet geloven dan hebben we ook niets aan de doop.
Dan zal die doop juist tegen ons getuigen, en ons oordeel verzwaren.
Jelle

Bericht door Jelle »

ja dat ben ik met je eens, maar ik bedoelde dat als je alleen maar gedoopt bent dat dat dan niet betekent dat je automatisch behouden bent.
Je zult eerst wedergeboren moeten worden.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
ja dat ben ik met je eens, maar ik bedoelde dat als je alleen maar gedoopt bent dat dat dan niet betekent dat je automatisch behouden bent.
Je zult eerst wedergeboren moeten worden.
Het was geen kritiek, maar een aanvulling.
Jelle

Bericht door Jelle »

ja begreep ik, maar ik had dit inmiddels al weer gepost, ff te snel;)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Niet de doop staat voorop, maar het geloven.
De doop is een teken en zegel van Gods belofte, maar als wij niet geloven dan hebben we ook niets aan de doop.
Precies. God belooft dingen.... maar zoals het hier zo de hemel in geprezen doopformulier (:P) zegt, is er naast de beloften ook een eis. Als je die aan je laars lapt gaat de belofte niet in vervulling.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie