verloren als je niet gedoopt bent.

Jelle

verloren als je niet gedoopt bent.

Bericht door Jelle »

Vanavond hoorde ik op de mannenvereniging dat in de kerkorde van de pkn staat dat mensen die niet gedoopt zijn verloren gaan.
Of dat dat zo is weet ik niet, maar ik denk wel dat dit toch niet een Bijbelse gedachte is.
Volgens mij gaan mensen niet verloren als ze niet gedoopt zijn. Ook ongedoopte mensen kunnen volgens mij zalig worden.
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Vanavond hoorde ik op de mannenvereniging dat in de kerkorde van de pkn staat dat mensen die niet gedoopt zijn verloren gaan.
Of dat dat zo is weet ik niet, maar ik denk wel dat dit toch niet een Bijbelse gedachte is.

dat is inderdaad niet zo.

Marcus 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

er staat niet: en die niet gedoopt zal zijn...
Volgens mij gaan mensen niet verloren als ze niet gedoopt zijn. Ook ongedoopte mensen kunnen volgens mij zalig worden.
Wouter

Bericht door Wouter »

dat is inderdaad niet zo.

Marcus 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

er staat niet: en die niet gedoopt zal zijn...
Jelle

Bericht door Jelle »

Deze tekst werd vanavond ook aangedragen, maar voor mij geeft hij ook niet aan dat iemand die niet gedoopt is verloren gaat.

Ik kan me voorstellen dat de moordenaar aan het kruis ook niet gedoopt zal zijn, maar daar lezen we niets over, maar we lezen wel dat hij te horen kreeg dat hij heden in het paradijs zal zijn met Christus.
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Deze tekst werd vanavond ook aangedragen, maar voor mij geeft hij ook niet aan dat iemand die niet gedoopt is verloren gaat.

Ik kan me voorstellen dat de moordenaar aan het kruis ook niet gedoopt zal zijn, maar daar lezen we niets over, maar we lezen wel dat hij te horen kreeg dat hij heden in het paradijs zal zijn met Christus.
ook de Samaritaanse vrouw is in dit geval te noemen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ach ja, voordat we met zn allen de PKN aanvallen; deze gedachten zijn de gedachten van de vroege kerk. Augustinus stelt ergens dat ongedoopte kinderen verloren gaan, en wat door vele andere kerkvaders ook duidelijk gesteld is.

Dit ligt ook aan de waarde die men hechtte aan de doop. De doop was nl. meer dan een teken, nl. een genademiddel. Bij de doop werd de erfsmet afgewassen. Later vinden we die gedachten in meer uitgewerkte vorm terug bij Aquinas, waar we het opeens een dwaling gaan noemen.

Augustine says (Enchiridion lii): "When little children are baptized, they die to that sin which they contracted in birth: so that to them also may be applied the words: 'We are buried together with Him by Baptism unto death'": (and he continues thus) "'that as Christ is risen from the dead by the glory of the Father, so we also may walk in newness of life.'"

en

Augustine says in the book on Infant Baptism (Ep. xcviii): "The little child is made a believer, not as yet by that faith which depends on the will of the believer, but by the sacrament of faith itself," which causes the habit of faith.

Zie ook Aquinas over de doop.

[Aangepast op 18/10/2004 door memento]
Mirja

Bericht door Mirja »

verloren aals je niet naar de avondmaal gaat???
Adorote

Bericht door Adorote »

Ten eerst de Heer is groter dan ons hart.

Er zullen er zijn die gedoopt zijn en toch verloren gaan.Er zullen er zijn die niet gedoopt zijn maar de wil des Vaders gedaan hebben ,en daardoor zalig worden.Wat Jelle al zei,zie de goede moordenaar aan het Kruis.

Wie mij aan zal roepen zal behouden worden .
wim314

Bericht door wim314 »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
dat is inderdaad niet zo.

Marcus 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

er staat niet: en die niet gedoopt zal zijn...
inderdaad....het impliceert ook het dopen van gelovigen...en daar doen wij niet aan. Zou dat wel zo zijn, dan zou het wel kloppen denk ik.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

De doop is en blijft symbolisch. Hoe dan met een pasgeboren/ongeboren baby?

Doet me ook denken aan het 'heilig olie' bij de rooms katolieke kerk.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Mirja
verloren aals je niet naar de avondmaal gaat???
Ook dàt niet LILY................
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
De doop is en blijft symbolisch. Hoe dan met een pasgeboren/ongeboren baby?

Doet me ook denken aan het 'heilig olie' bij de rooms katolieke kerk.

De Heilige Doop is niet een symbool,maar een Heilig Sacrament ook bij de protestanten,.De Heilige Doop is een ingesteld Sacrament door Jezus Christus zelf.


En als we het over( Heilige) olie hebben,zou zeggen ; zie de Apostelbrief van de Apostel Jacobus.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Toch is het wel de hoofdregel: wie niet gedoopt is gaat verloren.

Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken: pasgeborenen, pas bekeerden. Dat heeft dan meer met een bepaalde tijd te maken. Het gedoopt willen worden en de doop ontvangen, daar zit nu eenmaal een paar weken of amanden tussen, al naar gelang de regels in een kerkgemeenschap. Maar in z'n algemeenheid kan het niet zo zijn dat een gelovige ongedoopt blijft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door refo
Toch is het wel de hoofdregel: wie niet gedoopt is gaat verloren.

Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken: pasgeborenen, pas bekeerden. Dat heeft dan meer met een bepaalde tijd te maken. Het gedoopt willen worden en de doop ontvangen, daar zit nu eenmaal een paar weken of amanden tussen, al naar gelang de regels in een kerkgemeenschap. Maar in z'n algemeenheid kan het niet zo zijn dat een gelovige ongedoopt blijft.


Het is wel zaak dat er zo snel mogelijk Heilig Doopsel plaats vindt,liefst binnen 24 uur.

Niets is mooier dan dat de kleine de eerste 24 uur van zijn/haar leven in de Kerk is en gebracht wordt; zeer zeker als de mogelijkheden daar zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat zeg ik nou ook weer niet. Er kan een tijdsverloop zijn, maar ik ga niet zeggen hoe lang of kort dat moet zijn.

Bij kleine kinderen: als de moeder weer op de been is en als er gelegenheid gegeven wordt in de kerk.

Bij volwassenen: na een zekere kerkelijke opleiding zoals een catechisatie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie