Prediking
Geplaatst: 31 mar 2009, 15:42
Hoe wordt er door de prediking geloofsonderwijs gegeven?
Door het Woord te laten spreken.henriët schreef:Hoe wordt er door de prediking geloofsonderwijs gegeven?
Zoals de Reformatoren in erg zuivere vorm mochten doen, in hun preken.memento schreef:Door het Woord te laten spreken.henriët schreef:Hoe wordt er door de prediking geloofsonderwijs gegeven?
Helaas komt het er in de prediking te weinig tot geloofsonderwijs, de nadruk ligt in onze gemeente te veel op bekering.henriët schreef:Hoe wordt er door de prediking geloofsonderwijs gegeven?
Wat is dit nou weer voor off-topic onderwerp. Het gebeurt nog steeds. Dit komt een beetje over als "vroeger was alles beter"Johann Gottfried Walther schreef:Zoals de Reformatoren in erg zuivere vorm mochten doen, in hun preken.memento schreef:Door het Woord te laten spreken.henriët schreef:Hoe wordt er door de prediking geloofsonderwijs gegeven?
Hier ben ik het volledig mee eens. De prediking kan (wellicht onbewust) heel mensgericht worden. Natuurlijk is de prediking er vóór de mens, maar niet over de mens (in de eerste plaats).memento schreef:Of nu bekering of heiliging centraal staat, beiden is niet-theocentrisch. In de praktijk leidt dit ertoe, dat wat er over God gezegd wordt in de preek, gelimiteerd wordt tot wat een relatie heeft het onderwerp bekering of heiliging. Terwijl God veel meer is dan dat.
Nee, eerst en vooral moet de prediking een verkondiging zijn van wie God is. De Bijbel is immers de Zelf-openbaring van God. In elk Bijbelverhaal, in elke wet, etc, leren we Hem kennen.
Kortom, (s)preken die niet theocentrisch zijn, zijn in wezen erg oppervlakkig. Ze gaan op de duur ook vervelen, omdat het steeds over hetzelfde gaat. Waar echter het (s)preken theocentrisch is, is het onderwerp van de prediking God die zichzelf openbaart, en elk waar gelovige komt daar (als het goed is) nooit over uitgepraat, en over uitgeleerd.
Memento, de vraag gaat over geloofsonderwijs, en dat gaat net als Marnix zegt over levensheiliging.memento schreef:Of nu bekering of heiliging centraal staat, beiden is niet-theocentrisch. In de praktijk leidt dit ertoe, dat wat er over God gezegd wordt in de preek, gelimiteerd wordt tot wat een relatie heeft het onderwerp bekering of heiliging. Terwijl God veel meer is dan dat.
Nee, eerst en vooral moet de prediking een verkondiging zijn van wie God is. De Bijbel is immers de Zelf-openbaring van God. In elk Bijbelverhaal, in elke wet, etc, leren we Hem kennen.
Kortom, (s)preken die niet theocentrisch zijn, zijn in wezen erg oppervlakkig. Ze gaan op de duur ook vervelen, omdat het steeds over hetzelfde gaat. Waar echter het (s)preken theocentrisch is, is het onderwerp van de prediking God die zichzelf openbaart, en elk waar gelovige komt daar (als het goed is) nooit over uitgepraat, en over uitgeleerd.
Daar protesteer ik nu juist tegen, omdat ik dat oppervlakkig vindt.Alexander CD schreef:Memento, de vraag gaat over geloofsonderwijs, en dat gaat net als Marnix zegt over levensheiliging.memento schreef:Of nu bekering of heiliging centraal staat, beiden is niet-theocentrisch. In de praktijk leidt dit ertoe, dat wat er over God gezegd wordt in de preek, gelimiteerd wordt tot wat een relatie heeft het onderwerp bekering of heiliging. Terwijl God veel meer is dan dat.
Nee, eerst en vooral moet de prediking een verkondiging zijn van wie God is. De Bijbel is immers de Zelf-openbaring van God. In elk Bijbelverhaal, in elke wet, etc, leren we Hem kennen.
Kortom, (s)preken die niet theocentrisch zijn, zijn in wezen erg oppervlakkig. Ze gaan op de duur ook vervelen, omdat het steeds over hetzelfde gaat. Waar echter het (s)preken theocentrisch is, is het onderwerp van de prediking God die zichzelf openbaart, en elk waar gelovige komt daar (als het goed is) nooit over uitgepraat, en over uitgeleerd.
Natuurlijk gaan bekering en zelfkennis vooraf aan de heiliging, levensheiliging staat nooit op zichzelf.memento schreef:Daar protesteer ik nu juist tegen, omdat ik dat oppervlakkig vindt.Alexander CD schreef:Memento, de vraag gaat over geloofsonderwijs, en dat gaat net als Marnix zegt over levensheiliging.memento schreef:Of nu bekering of heiliging centraal staat, beiden is niet-theocentrisch. In de praktijk leidt dit ertoe, dat wat er over God gezegd wordt in de preek, gelimiteerd wordt tot wat een relatie heeft het onderwerp bekering of heiliging. Terwijl God veel meer is dan dat.
Nee, eerst en vooral moet de prediking een verkondiging zijn van wie God is. De Bijbel is immers de Zelf-openbaring van God. In elk Bijbelverhaal, in elke wet, etc, leren we Hem kennen.
Kortom, (s)preken die niet theocentrisch zijn, zijn in wezen erg oppervlakkig. Ze gaan op de duur ook vervelen, omdat het steeds over hetzelfde gaat. Waar echter het (s)preken theocentrisch is, is het onderwerp van de prediking God die zichzelf openbaart, en elk waar gelovige komt daar (als het goed is) nooit over uitgepraat, en over uitgeleerd.
Geloofsonderwijs is in de eerste plaats vanuit de Schriften leren Wie God is. De kennis van God vraagt altijd onze reactie, zowel in zelfkennis, gehoorzaamheid, geloof, (dagelijkse) bekering, etc. Maar heiligmaking is geen onderwerp wat zelfstandig kan en mag zijn. Heiligmaking is slechts de reactie van de mens (door Gods Geest gewerkt in het hart) op de heiligheid van God, het "wees heilig, want Ik de Heere ben heilig".
Het "Ik ben" moet vooraf gaan aan het "gij zult". Waar geloofsonderwijs zich beperkt tot heiligmaking, is het erg op de mens gericht (wat moet ik doen). Daarnaast mist het de kern van wat "onderwijzen in het geloof" moet wezen, namelijk een onderwijs in wie God is.
Wat is geloof: een vertrouwen op God
Wat is dan geloofs-onderwijs: het léren wie God is, om Hem des te meer lief te hebben, te vertrouwen, etc.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar het spreekt wat ik zeg denk ik niet tegen. De Bijbel is Gods Woord aan mensen. Hij openbaart zich aan ons. Je kan bij onderwijs moeilijk onderscheid maken. Want bij heiliging staat God centraal, anders is het geen heiliging. Bij het "ik ben" is het al Gods openbaring van wie Hij is en hoe Hij is aan mensen. Het is onderwijs. Dat als eerste.memento schreef:Daar protesteer ik nu juist tegen, omdat ik dat oppervlakkig vindt.Alexander CD schreef:Memento, de vraag gaat over geloofsonderwijs, en dat gaat net als Marnix zegt over levensheiliging.memento schreef:Of nu bekering of heiliging centraal staat, beiden is niet-theocentrisch. In de praktijk leidt dit ertoe, dat wat er over God gezegd wordt in de preek, gelimiteerd wordt tot wat een relatie heeft het onderwerp bekering of heiliging. Terwijl God veel meer is dan dat.
Nee, eerst en vooral moet de prediking een verkondiging zijn van wie God is. De Bijbel is immers de Zelf-openbaring van God. In elk Bijbelverhaal, in elke wet, etc, leren we Hem kennen.
Kortom, (s)preken die niet theocentrisch zijn, zijn in wezen erg oppervlakkig. Ze gaan op de duur ook vervelen, omdat het steeds over hetzelfde gaat. Waar echter het (s)preken theocentrisch is, is het onderwerp van de prediking God die zichzelf openbaart, en elk waar gelovige komt daar (als het goed is) nooit over uitgepraat, en over uitgeleerd.
Geloofsonderwijs is in de eerste plaats vanuit de Schriften leren Wie God is. De kennis van God vraagt altijd onze reactie, zowel in zelfkennis, gehoorzaamheid, geloof, (dagelijkse) bekering, etc. Maar heiligmaking is geen onderwerp wat zelfstandig kan en mag zijn. Heiligmaking is slechts de reactie van de mens (door Gods Geest gewerkt in het hart) op de heiligheid van God, het "wees heilig, want Ik de Heere ben heilig".
Het "Ik ben" moet vooraf gaan aan het "gij zult". Waar geloofsonderwijs zich beperkt tot heiligmaking, is het erg op de mens gericht (wat moet ik doen). Daarnaast mist het de kern van wat "onderwijzen in het geloof" moet wezen, namelijk een onderwijs in wie God is.
Wat is geloof: een vertrouwen op God
Wat is dan geloofs-onderwijs: het léren wie God is, om Hem des te meer lief te hebben, te vertrouwen, etc.
Spreek je uit ervaring?Trucker schreef:De minst leuke preken,zijn veelal de beste preken.
Wat is een "leuke" preek?Trucker schreef:De minst leuke preken,zijn veelal de beste preken.