Hans Boelee: Markus Passie

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10487
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door Zita »

Afgelopen zaterdag hoorde ik voor het eerst de Markus Passie van Boelee. Muziektechnisch misschien niet briljant, maar ik vond 'm wel erg mooi. Weet iemand of deze passie op CD verkrijgbaar is? Googlen leverde mij niets op.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door Josephus »

Zita schreef:Afgelopen zaterdag hoorde ik voor het eerst de Markus Passie van Boelee. Muziektechnisch misschien niet briljant, maar ik vond 'm wel erg mooi. Weet iemand of deze passie op CD verkrijgbaar is? Googlen leverde mij niets op.
Mij wel. ;)

http://www.delofzang.nl/CD's/markuspas.htm
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10487
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door Zita »

Josephus schreef:
Zita schreef:Afgelopen zaterdag hoorde ik voor het eerst de Markus Passie van Boelee. Muziektechnisch misschien niet briljant, maar ik vond 'm wel erg mooi. Weet iemand of deze passie op CD verkrijgbaar is? Googlen leverde mij niets op.
Mij wel. ;)

http://www.delofzang.nl/CD's/markuspas.htm
zelfs googlen is een vaardigheid die ik nog niet onder de knie blijk te hebben :ouin
Dankjewel trouwens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door Hendrikus »

Een aanrader vind ik ook het paasoratorium "Het Lam dat ons doet leven" van Dirk Zwart. Muziektechnisch goed gemaakt, en met een grote zeggingskracht. Schrijnend soms, maar wie verwacht er bij het lijden van de Heiland nu zoetgevooisde klanken?

Uitvoeringen:

- zaterdag 4 april, Brunssum (Opstandingskerk, 20.00 u.), Cantorij GKV Nijkerk o.l.v. Bart Nitrauw

- donderdag 9 april, Amersfoort-Nieuwland (Boogkerk, 20.00 u.), Gereformeerd Gemengd Koor ‘Tot ’s Heren Glorie’ en een projectkoor o.l.v. Bob Vuijk

- donderdag 9 april, Kampen (Nieuwe Kerk, Broederweg, 19.30), projectkoor o.l.v. Herman Kamp

- zaterdag 11 april, Nijkerk (Christelijk Gereformeerde Kerk ‘De Kandelaar’), Cantorij GKV Nijkerk o.l.v. Bart Nitrauw

- zaterdag 11 april, Spakenburg (Noorderkerk, 19.30 u.), Gereformeerd Gemengd Koor ‘Tot ’s Heren Glorie’ en een projectkoor o.l.v. Bob Vuijk

- zaterdag 11 april, Wolvega (Kerk Op De Hoogte), Gereformeerd Gemengd Koor ‘Jubilate’

- zaterdag 11 april, Hengelo (Kristalkerk, 20.00 u.), Gemeentekoor Kristalkerk o.l.v. Martin den Otter
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:Een aanrader vind ik ook het paasoratorium "Het Lam dat ons doet leven" van Dirk Zwart. Muziektechnisch goed gemaakt, en met een grote zeggingskracht. Schrijnend soms, maar wie verwacht er bij het lijden van de Heiland nu zoetgevooisde klanken?
Ik niet.

Is het gecomponeerd in de "Zwart-traditie"?
Is het ergens op het internet te beluisteren, of kan ik ergens de tekst vinden?
CD?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:Een aanrader vind ik ook het paasoratorium "Het Lam dat ons doet leven" van Dirk Zwart. Muziektechnisch goed gemaakt, en met een grote zeggingskracht. Schrijnend soms, maar wie verwacht er bij het lijden van de Heiland nu zoetgevooisde klanken?
Ik niet.

Is het gecomponeerd in de "Zwart-traditie"?
Is het ergens op het internet te beluisteren, of kan ik ergens de tekst vinden?
CD?
Er is een cd-opname van, ja.
Dirk (zoon van Dirk Jansz) schrijft niet in de Zwart-stijl, nee.
voorbeeldje: http://beemp3.com/download.php?file=409 ... Mijn+beker
~~Soli Deo Gloria~~
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:Een aanrader vind ik ook het paasoratorium "Het Lam dat ons doet leven" van Dirk Zwart. Muziektechnisch goed gemaakt, en met een grote zeggingskracht. Schrijnend soms, maar wie verwacht er bij het lijden van de Heiland nu zoetgevooisde klanken?
Gek genoeg ben ik absoluut geen fan van Dirk Zwart. Hoe dat komt weet ik niet. Ik herken het wel bijna altijd direct. En dan heb ik meteen zin in iets anders.
Het komt misschien door de in mijn oren wat drammerige melodieën, die soms (vaak?) een Engelse stijl hebben.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door jvdg »

wim schreef:
Hendrikus schreef:Een aanrader vind ik ook het paasoratorium "Het Lam dat ons doet leven" van Dirk Zwart. Muziektechnisch goed gemaakt, en met een grote zeggingskracht. Schrijnend soms, maar wie verwacht er bij het lijden van de Heiland nu zoetgevooisde klanken?
Gek genoeg ben ik absoluut geen fan van Dirk Zwart. Hoe dat komt weet ik niet. Ik herken het wel bijna altijd direct. En dan heb ik meteen zin in iets anders.
Het komt misschien door de in mijn oren wat drammerige melodieën, die soms (vaak?) een Engelse stijl hebben.
Wat is er mis met (een) Engelse stijl?
Bestaat dat eigenlijk wel?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door wim »

jvdg schreef:
wim schreef:
Hendrikus schreef:Een aanrader vind ik ook het paasoratorium "Het Lam dat ons doet leven" van Dirk Zwart. Muziektechnisch goed gemaakt, en met een grote zeggingskracht. Schrijnend soms, maar wie verwacht er bij het lijden van de Heiland nu zoetgevooisde klanken?
Gek genoeg ben ik absoluut geen fan van Dirk Zwart. Hoe dat komt weet ik niet. Ik herken het wel bijna altijd direct. En dan heb ik meteen zin in iets anders.
Het komt misschien door de in mijn oren wat drammerige melodieën, die soms (vaak?) een Engelse stijl hebben.
Wat is er mis met (een) Engelse stijl?
Bestaat dat eigenlijk wel?
Er is niets mis met een Engelse stijl. Ik weet ook niet of ik het wel juist benoem. Maar ik hoor in de melodie veel herhalingen van tonen van een zelfde duur en een zelfde hoogte, waarbij het metrum van de tekst gevolgd wordt. Dat associeer ik met 'Engels'. Ik kan dat soms wel waarderen. Maar doorgaans niet in de muziek van Zwart.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door jvdg »

wim schreef:
jvdg schreef:
wim schreef:
Hendrikus schreef:Een aanrader vind ik ook het paasoratorium "Het Lam dat ons doet leven" van Dirk Zwart. Muziektechnisch goed gemaakt, en met een grote zeggingskracht. Schrijnend soms, maar wie verwacht er bij het lijden van de Heiland nu zoetgevooisde klanken?
Gek genoeg ben ik absoluut geen fan van Dirk Zwart. Hoe dat komt weet ik niet. Ik herken het wel bijna altijd direct. En dan heb ik meteen zin in iets anders.
Het komt misschien door de in mijn oren wat drammerige melodieën, die soms (vaak?) een Engelse stijl hebben.
Wat is er mis met (een) Engelse stijl?
Bestaat dat eigenlijk wel?
Er is niets mis met een Engelse stijl. Ik weet ook niet of ik het wel juist benoem. Maar ik hoor in de melodie veel herhalingen van tonen van een zelfde duur en een zelfde hoogte, waarbij het metrum van de tekst gevolgd wordt. Dat associeer ik met 'Engels'. Ik kan dat soms wel waarderen. Maar doorgaans niet in de muziek van Zwart.
Ben je nou niet een beetje teveel aan het generaliseren.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door wim »

jvdg schreef:
wim schreef: Er is niets mis met een Engelse stijl. Ik weet ook niet of ik het wel juist benoem. Maar ik hoor in de melodie veel herhalingen van tonen van een zelfde duur en een zelfde hoogte, waarbij het metrum van de tekst gevolgd wordt. Dat associeer ik met 'Engels'. Ik kan dat soms wel waarderen. Maar doorgaans niet in de muziek van Zwart.
Ben je nou niet een beetje teveel aan het generaliseren.
Nee: neem notie van de woorden: 'soms' en 'doorgaans'.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door jvdg »

wim schreef:
jvdg schreef:
wim schreef: Er is niets mis met een Engelse stijl. Ik weet ook niet of ik het wel juist benoem. Maar ik hoor in de melodie veel herhalingen van tonen van een zelfde duur en een zelfde hoogte, waarbij het metrum van de tekst gevolgd wordt. Dat associeer ik met 'Engels'. Ik kan dat soms wel waarderen. Maar doorgaans niet in de muziek van Zwart.
Ben je nou niet een beetje teveel aan het generaliseren.
Nee: neem notie van de woorden: 'soms' en 'doorgaans'.
Doorgaans kan ik de "Zwarten" waarderen en soms niet.
Ook dat mag je benoemen als generaliserend, maar ik ben nu eenmaal een gevoelig "Zwartiaans, romantisch" liefhebber.
Daar kan ik niets aan doen.

Hetzelfde heb ik met Feike Asma.
En, ik schaam me er niet voor, veel van de werken van de Martin's.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door wim »

jvdg schreef:
wim schreef:
jvdg schreef:
wim schreef: Er is niets mis met een Engelse stijl. Ik weet ook niet of ik het wel juist benoem. Maar ik hoor in de melodie veel herhalingen van tonen van een zelfde duur en een zelfde hoogte, waarbij het metrum van de tekst gevolgd wordt. Dat associeer ik met 'Engels'. Ik kan dat soms wel waarderen. Maar doorgaans niet in de muziek van Zwart.
Ben je nou niet een beetje teveel aan het generaliseren.
Nee: neem notie van de woorden: 'soms' en 'doorgaans'.
Doorgaans kan ik de "Zwarten" waarderen en soms niet.
Ook dat mag je benoemen als generaliserend, maar ik ben nu eenmaal een gevoelig "Zwartiaans, romantisch" liefhebber.
Daar kan ik niets aan doen.

Hetzelfde heb ik met Feike Asma.
En, ik schaam me er niet voor, veel van de werken van de Martin's.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft Dirk Zwart bar weinig met romantiek te maken. En al helemaal niet met de Martin's. ;)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door jvdg »

wim schreef:Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft Dirk Zwart bar weinig met romantiek te maken. En al helemaal niet met de Martin's. ;)
:)
Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik gaf alleen maar mijn gevoelens t.a.v. die muziek weer.

Al enkele malen heb ik op dit forum gevraagd waarom Martin Mans zo fel wordt afgekeurd c.q. verketterd wordt.
En nimmer heb ik een goed/gepast antwoord op die vraag gekregen.

Het lijkt een beetje op de geschiedenis van Asma.
Veracht bij zijn actieve orgelen en na zijn dood geprezen.

Is dat naijver?
Ik durf dat niet te veronderstellen, maar het komt wel bij mij op.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hans Boelee: Markus Passie

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft Dirk Zwart bar weinig met romantiek te maken. En al helemaal niet met de Martin's. ;)
Het woord romantiek wordt in refokringen zo verschrikkelijk misbruikt.
Romantiek heeft niks met Zwart en Asma te maken.
Romantiek, da's Brahms, Mahler, Franck enzovoort.
Dirk Zwart zoekt wel degelijk de emotie in de muziek, maar niet op de Zwart/Asma-manier. Eerder in de Engelse trant, ja.
Martins.... neu, daar moet je Dirk niet mee aankomen.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie