Aandacht voor Bijbellezen

hans123
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2008, 13:00

Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door hans123 »

De Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) wil de Bijbel dichter bij jongeren brengen. „Het grootste obstakel voor bekering is weliswaar niet de taal, maar jongeren moeten de Bijbel wel begrijpen.”

Het programma ”Filippus – Begrijp wat je leest” van de JBGG is bedoeld om jongeren de Bijbel beter te laten lezen en begrijpen. Laurens Kroon, directeur van de JBGG, vertelt dat uit een enquête onder 500 meelevende jongeren van de Gereformeerde Gemeenten bleek dat zij de Statenvertaling lang niet altijd begrijpen. Ook de synode van de Gereformeerde Gemeenten heeft haar zorg over het Bijbellezen van jongeren geuit.

Kroon: „Gods Woord is het middel om mensen zalig te maken. Het grootste obstakel voor bekering is niet de taal, maar de mensen zelf, maar als het gaat om het begripsniveau is het wel belangrijk om te begrijpen wat er staat. De kamerling uit Handelingen had een geestelijk probleem, maar de tekst moest ook uitgelegd worden.”

De komende tijd zal in de bladen Daniël en EigenWijs aandacht zijn voor het Bijbellezen. De komende jaarvergadering van de JBGG zal ook in het teken daarvan staan. Ds. J. M. D. de Heer zal dan een inleiding houden over het belang van Bijbellezen. Verder zal er tijdens de zomerkampen extra aandacht zijn voor Bijbelstudie en voor het gebruik van de Bijbel.

Op de jeugdverenigingen zal via het werkmateriaal van de JBGG extra aandacht zijn voor het verstaan en de studie van de Bijbel. „Dan gaat het allereerst om de directe betekenis van de tekst, maar ook om Bijbelverklaringen”, zegt Kroon. „De jeugdverenigingen maken gebruik van de Statenvertaling, maar voor het nazoeken van woorden kunnen ook andere vertalingen hun dienst bewijzen. Als Bijbelverklaringen zijn gangbaar de kanttekeningen van de Statenvertaling en de verklaring van Matthew Henry, maar het kan geen kwaad om er een andere vertrouwde verklaring naast te gebruiken, die mogelijk een ander licht op een tekst werpt.” Kroon vindt Bijbelstudie op de jeugdverenigingen niet vrijblijvend. „Het gaat om de spits naar het hart.”

De directeur van de JBGG hoopt dat ouders van jongeren die geen lid zijn van een jeugdvereniging door middel van artikelen in Daniël, EigenWijs en de Saambinder bereikt worden.

De JBGG is bezig met een aanpassing van de Bijbelwijzer van ds. Robert Murray MacCheyne, die bedoeld is om in een jaar de Bijbel door te lezen. Er wordt gedacht aan een versie van de Bijbelwijzer waarbij jongeren in enkele jaren de hele Bijbel lezen. Per jaar wordt dan wel het evenwicht gezocht. Het ideaal van Kroon is dat jongeren bij het opstaan en bij het naar bed gaan zelfstandig uit de Bijbel lezen en dat er bij de maaltijden hardop uit de Bijbel gelezen wordt in gezinsverband. „En dan liever een korter stukje dat je uitlegt, dan een heel hoofdstuk waarvan niets begrepen wordt.”

Een andere nieuwe activiteit van de JBGG is het organiseren van extra activiteiten voor 21-plussers. Naar aanleiding van vragen uit de doelgroep is een commissie gevormd onder de naam ”Zin-in”, die een aantal bezinnende avonden in Gouda organiseert. De bijeenkomsten beginnen met een maaltijd.

Tijdens de eerste avond, op zaterdag 28 maart, zal ds. G. J. van Aalst spreken over het gebed. Thema’s die mogelijk later aan de orde komen, liggen op ethisch gebied: omgaan met geld en goed, christen zijn in een onchristelijke werkomgeving en omgaan met de tijd. Andere thema’s gaan over het geestelijke leven: geloofszekerheid, gebed, vreemdelingschap, doop, belijdenis en avondmaal. Er is ook belangstelling voor het thema apologetiek, het verdedigen van het christelijk geloof. Tijdens de avonden zal er ruimte zijn voor interactie.

„We willen zo veel mogelijk jongeren bereiken”, zegt Kroon. „Het tij lijkt gunstig. De stemming is goed en er hebben zich al meer dan honderd jongeren voor de maaltijd opgegeven. Als de avonden aanslaan, volgen er mogelijk andere activiteiten.”

bron: refdag.nl
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Hummel »

WAAROM niet gewoon een eenvoudigere bijbelvertaling introduceren? (HSV, NBG, NBV) Waarschijnlijk helpt dat al een stuk bij het stimuleren van bijbellezen bij jongeren (wat op zich een goed initiatief is). Waarom zoveel moeite doen om een driehonderd jaar oude vertaling ingang te doen vinden bij de jongeren van nu?
Ik begrijp dit werkelijk niet. Maar goed, dit is een discussie die al zo vaak is gevoerd, denk ik.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Tiberius »

Omdat de bijbelvertalingen die jij noemt lang niet zo betrouwbaar zijn als de SV. En om een betrouwbare bijbelvertaling te maken is behoorlijk wat inspanning nodig, veel meer in ieder geval dan een goede uitleg.
Overigens is in dat licht bezien de naam van het programma "Filippus - Begrijp wat je leest" wel aardig gekozen: Filippus ging ook de Bijbel niet opnieuw vertalen voor de moorman, maar het onbegrepen gedeelte uitleggen.

Maar inderdaad, daar is, dacht ik, hier al vaker over gediscussieerd.
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Hummel »

Tiberius schreef: Overigens is in dat licht bezien de naam van het programma "Filippus - Begrijp wat je leest" wel aardig gekozen: Filippus ging ook de Bijbel niet opnieuw vertalen voor de moorman, maar het onbegrepen gedeelte uitleggen.
Filippus begreep de woorden wel, maar de strekking niet. Is denk ik een andere situatie dan nu: de strekking juist dóór de woorden niet meer begrijpen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Tiberius »

Hummel schreef:
Tiberius schreef: Overigens is in dat licht bezien de naam van het programma "Filippus - Begrijp wat je leest" wel aardig gekozen: Filippus ging ook de Bijbel niet opnieuw vertalen voor de moorman, maar het onbegrepen gedeelte uitleggen.
Filippus begreep de woorden wel, maar de strekking niet. Is denk ik een andere situatie dan nu: de strekking juist dóór de woorden niet meer begrijpen.
Hij begreep de strekking heus wel. Anders had hij het niet aan de moorman kunnen uitleggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
Hummel schreef:
Tiberius schreef: Overigens is in dat licht bezien de naam van het programma "Filippus - Begrijp wat je leest" wel aardig gekozen: Filippus ging ook de Bijbel niet opnieuw vertalen voor de moorman, maar het onbegrepen gedeelte uitleggen.
Filippus begreep de woorden wel, maar de strekking niet. Is denk ik een andere situatie dan nu: de strekking juist dóór de woorden niet meer begrijpen.
Hij begreep de strekking heus wel. Anders had hij het niet aan de moorman kunnen uitleggen.
Zie al wat je bedoelt; klopt, ja.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door refo »

Hummel schreef:
Tiberius schreef: Overigens is in dat licht bezien de naam van het programma "Filippus - Begrijp wat je leest" wel aardig gekozen: Filippus ging ook de Bijbel niet opnieuw vertalen voor de moorman, maar het onbegrepen gedeelte uitleggen.
De moorman begreep de woorden wel, maar de strekking niet. Is denk ik een andere situatie dan nu: de strekking juist dóór de woorden niet meer begrijpen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door refo »

In onze gemeente moeten bijbelstudiekringen geleid worden door een ouderling. Want zonder uitleg door gekwalificeerde mensen is het een gevaarlijk Boek. Je kunt er allerlei dwalingen uit afleiden.
Dus wat de JBGG nu precies wil is me niet duidelijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Dus wat de JBGG nu precies wil is me niet duidelijk.
De Bijbel dichter bij jongeren brengen.
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Hummel »

Tiberius schreef:
Tiberius schreef:
Hummel schreef:
Tiberius schreef: Overigens is in dat licht bezien de naam van het programma "Filippus - Begrijp wat je leest" wel aardig gekozen: Filippus ging ook de Bijbel niet opnieuw vertalen voor de moorman, maar het onbegrepen gedeelte uitleggen.
Filippus begreep de woorden wel, maar de strekking niet. Is denk ik een andere situatie dan nu: de strekking juist dóór de woorden niet meer begrijpen.
Hij begreep de strekking heus wel. Anders had hij het niet aan de moorman kunnen uitleggen.
Zie al wat je bedoelt; klopt, ja.
Sorry voor de verwarring :?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Marnix »

De vraag blijft dan wel of het echt zo goed is om andere vertalingen te weren omdat ze iets minder bijbelgetrouw zijn en vervolgens de voorkeur te geven aan een vertaling die kwa taal zo onbegrijpelijk is dat men nog minder van de boodschap meekrijgt. Overigens, dat je bij sommige vertaalkeuzes vraagtekens kan zetten wil nog niet zeggen dat het evangelie en de boodschap niet overkomen. Hooguit een aantal details niet... en dan komt er denk ik een hoop meer over dan bij vertalingen die jongeren uit zichzelf niet snel openslaan omdat ze er niets van begrijpen.

En daarnaast is het dus blijkbaar nodig dat er een goede hedendaagse vertaling komt die net zo betrouwbaar is als de SV. Waar blijft die vertaling? Als die er niet is, waarom ziet men de noodzaak er dan niet van in om die te schrijven? De enquete moet mensen toch aan het denken zetten en tot actie bewegen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Al eens eerder geplaatst
Leer Me lezen (vervolg)
De principes achter “Leer Me lezen”

“Leer Me lezen” is een manier van Bijbellezen. De principes daarachter zijn niet nieuw. Het gaat om basisprincipes die al in de vroege kerk en ook ten tijde van de Reformatie werden toegepast. Ze moeten alleen weer opnieuw ontdekt en in de praktijk gebracht worden.



1 Persoonlijk- het gaat niet om informatie maar om relatie

God spreekt. Tot u, tot jou en mij persoonlijk. Wij kunnen Hem leren kennen, want Hij heeft Zijn Woord aan ons gegeven. Bijbel lezen is dus niet alleen informatie opnemen, zoals je een krant leest en vervolgens weer overgaan tot de orde van de dag. Wanneer u, jij de Bijbel leest, hebben we een persoonlijke ontmoeting met God. Daarom is het van belang dat we biddend en in afhankelijkheid van God de Bijbel lezen.

2. Zelfstandig- niet door de ogen van een ander, maar die van jezelf

Als we met iemand een persoonlijk gesprek hebben, is het niet handig als er iemand tussen gaat staan. Maar hoe vaak doen we dat niet met betrekking tot het Bijbellezen? Dat we de mening van een ander boven op het Woord leggen? Dat alleen de ontdekking van een dagboekje genoeg is? Het is goed om anderen te raadplegen (dus niets verkeerds over een preek of dagboekje) maar als dit de enige manier is, verleren we het zelfstandig Bijbellezen en zullen we ook minder in de tekst zien. Stel zelf vragen bij het gelezen Bijbelgedeelte en probeer zelf antwoorden te vinden. Sla dan pas andere naslagwerken, verklaringen en commentatoren open. Een goede manier om dit te doen is de zogenoemde SOLVAT-methode, waar we straks nog op terugkomen.

3 Actief- niet liggend op je bed, maar zittend achter je bureau

Bijbellezen is niet iets passiefs, in die zin dat je het maar over je heen moet laten komen. We hebben al gezien dat er sprake is van een persoonlijke ontmoeting. Het gaat om een relatie. We moeten als het ware in gesprek gaan met de Bijbel, met het Woord van God. Je kan het zo stellen: de hoofdregel als het gaat om Bijbelstudie is: stel vragen! Wat voor soort tekst ben ik aan het lezen? Wat staat hier? Wat wil God ermee tegen mij zeggen? Wat doe ik ermee in de praktijk? Wie serieus met deze vragen omgaat, zal ontdekken dat het Bijbelezen spannender wordt. De Bijbel, of eigenlijk, God zelf gaat dan antwoorden geven. Dan zul je ook merken dat de vrucht van een goede Bijbelstudie ook worden geplukt op de langere termijn.

4. Samen- niet (alleen) in je eentje, maar (ook) samen

Hoewel het in de Bijbel gaat om een persoonlijke relatie met God, is het toch goed om het Bijbellezen samen met anderen te doen. Al is het maar om elkaar te stimuleren en te helpen: wat heb jij ontdekt? Heb jij dit al gelezen? Waar loop je tegen aan? Op die manier ontstaat er ook des te meer een relatie met elkaar, kunnen we werkelijk “Goed voor elkaar” zijn! Met elkaar mogen we ontdekken hoe veelzijdig en groots de relatie is die God met ons wil aangaan. Vandaar dat dit element een belangrijke plaats heeft in “Leer Me lezen”: jongeren onderling, maar ook jongeren met ouderen en ouderen onderling. Want laten de ouderen de jongeren vooral voorgaan in het verlangen om te Leren Lezen!

SOLVAT

Weten we het nog? Het ezelsbruggetje “SOLVAT”? De methode die door de HGJB is ontwikkelt om zelfstandig de Bijbel te leren lezen. Ik wil het nog eens naar boven halen. In de kinder- en jongerenfolder wordt het ook nog eens uitgebreid behandelt. Vandaar dat ik het hier beknopt weergeef.



S- stil worden. Voordat we beginnen met Bijbellezen, moeten we stil worden. Letterlijk, dus een stil moment en een stille omgeving zoeken, maar ook: stil worden in ons hoofd. Dat kan je op verschillende manieren doen. Het luisteren van een lied, het opschrijven van je zorgen, een ontspannen houding aannemen. Kortom, neem bewust de tijd om stil te worden.

O- open handen. Bid voordat je de Bijbel gaat lezen. Vraag aan de Heere God: wat wilt U dat ik doen zal. Vraag om Zijn Heilige Geest, zodat je dingen gaat ontdekken, gaat zien. We hebben hiervoor al gezien: Bijbellezen moeten we bidden en in afhankelijkheid van God doen en Hij wil dat we Hem daarom vragen.

L- lezen. Een logisch gevolg, dat lezen. Maar probeer dit ook bewust te doen. Wat je goed kan helpen is om het stuk dat je wilt lezen, hardop te lezen. Stel je voor dat je het gedeelte voor het eerst leest. Proef de woorden. Lees het onbevangen en onbevooroordeeld.

V- vragen stellen. De hoofdregel van Bijbelstudie: vragen stellen! Dat hebben we ook al eerder gezien. Goede vragen zijn W-vragen: wie, wat, wanneer, waar. Een belangrijke vraag is: wat voor soort tekst lees ik? Verdiep je in de achtergrond van het Bijbelgedeelte. Op die manier kun je meer te weten komen over de boodschap die de tekst heeft. Ook aan de hand van “leessleutels” kan je een gedeelte bestuderen. Zie ook de site van de HGJB voor meer informatie. Voorbeelden van leessleutels zijn: “kern zoeken” en “inleven”. Bij de eerstgenoemde ga je op zoek naar de kern van het gedeelte. Wat is het belangrijkste vers? Wat zijn de belangrijkste woorden? Bij het “inleven” probeer je jezelf te verplaatsen in de persoon waarover het gedeelte gaat. Wat zou ik doen als ik Ruth was? Hoe zou ik me voelen als ik Naomi was? Probeer zelf de vragen te stellen en zelf de antwoorden te geven, voordat je iets ernaast raadpleegt.

A- antwoorden. Bijbellezen is persoonlijk, het gaat om relatie. God wil tot u, tot jou en mij spreken. Maar zoals relaties hier op aarde van twee kanten worden opgebouwd zo is dat ook met de relatie tot de Hemelse Vader. Daarom is het belangrijk dat je “terug praat”. Vertel Hem wat je hebt ontdekt, belijd Hem je tekortkomingen. Eigenlijk komt hier ook de kern naar voren van stille tijd: lezen, bidden en luisteren!

T- toepassen. Nu we aan het eind gekomen zijn en we het gewone leven weer in gaan, is het niet de bedoeling dat we de draad van het alledaagse leven weer zomaar oppakken. We moeten nu ook iets doen met het geleerde, met wat we ontdekt en gezien hebben! God vraagt ons hele leven en niet alleen dat stukje waarin we de Bijbel lezen en bidden. We moeten het Woord dus toepassen in ons dagelijks leven. Dat betekend dus dat we op grond van Gods Woord keuzes moeten maken en die ook moeten doen. Het moet niet alleen bij voornemens blijven, ze moeten worden omgezet in daden! Hoe dan? Altijd in biddend opzien naar Hem die u, jou en mij wil helpen om Zijn Woord toe te passen.



We wensen u en jou veel vreugde en zegen met het Bijbellezen. Gods Woord bevat zoveel schatten, graaf erin totdat je ze gevonden hebt. Houdt in gedachten wat Jezus zelf gezegd heeft: Een ieder nu die deze Mijn Woorden hoort en ze doet, zal vergeleken worden met een verstandig mens, die zijn huis bouwde op de rots.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Rens »

"Zelfstandig- niet door de ogen van een ander, maar die van jezelf" ..... als hier (o.a.) de nadruk op wordt gelegd, waarom wordt dan steeds verwezen naar wat ánderen (oudvaders, Dss, Calvijn etc) hebben gelezen/geschreven/gezegd????

Bij de W-vragen ontbreekt het "waarom en waartoe"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:"Zelfstandig- niet door de ogen van een ander, maar die van jezelf" ..... als hier (o.a.) de nadruk op wordt gelegd, waarom wordt dan steeds verwezen naar wat ánderen (oudvaders, Dss, Calvijn etc) hebben gelezen/geschreven/gezegd????
zij kunnen een hulpmiddel zijn om de Bijbel te begrijpen. Maar je moet niet de mening, de ontdekking van een mens boven de Schriften gaan leggen
Bij de W-vragen ontbreekt het "waarom en waartoe"
Dat is een goede aanvulling!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Aandacht voor Bijbellezen

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:Omdat de bijbelvertalingen die jij noemt lang niet zo betrouwbaar zijn als de SV.
Als je het echt zuiver wil houden moet je het orgineel lezen. Hebreeuws, grieks ect.
En dan niet zeuren dat je het niet begrijpt, want van computers weet je ook alles.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie