raka schreef:chapman schreef:jvdg schreef:chapman schreef:Bestudeer de Romeinenbrief eens met de kanttekeningen zou ik zeggen. Dan zal je er wel achter komen dat er een gruwlijke dwaling heerst in al onze kerken!
Zou je dit wat helderder willen toelichten?
Je hebt het over al onze kerken.
Dat is een nogal zware aantijging, die nadere toelichting verdient.
De vermenging van Wet en Evangelie. Waardoor
velen menen het Evangelie te hebben aangenomen met een geloof, dat het ware niet is.
De Wet is een bediening des doods. Calvijn schrijft in zijn Institutie bij Rom. 3:20 over de eerste taak der Wet in nog niet wedergeboren zondaars.
Een mens is of onder de wet en buiten Christus of onder de genade, dat is in Christus.
Dit ruikt wel een beetje naar GPPB .
Dat kan. Als je hem maar niet gaat weerleggen door GPPB te weerleggen.
Overigens vind ik je bijzonder vaag, chapman.
Wie vermengt wet en evangelie? En waar doen ze dat? Calvijn haalt op 3 plaaten Rom 3:20 aan, maar de Institutie is geen verklaring van Romeinen.
Waar wordt gezondigd tegen onderstaande:
etc......
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.