10 geboden in RKK

Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

en dit staat er in de SV

2 ‘Ik ben de HEER uw God die u heeft weggeleid uit Egypte, het slavenhuis.
3 U zult geen andere goden hebben ten koste van Mij.
4 U zult geen beelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde.
5 Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want Ik, de HEER uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse God die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen, tot de derde en vierde generatie.
6 Maar voor hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden ben Ik een God die goedheid bewijst tot aan de duizendste generatie.
7 U zult de naam van de HEER uw God niet lichtvaardig gebruiken, want de HEER laat degenen die zijn naam lichtvaardig gebruiken niet ongestraft.
8 Denk aan de sabbat; die moet voor u heilig zijn.
9 Zes dagen kunt u werken en alle arbeid verrichten.
10 Maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten: uzelf niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw dieren niet, evenmin als de vreemdeling die bij u woont.
11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel, de aarde en de zee en al wat ze bevatten gemaakt. Maar de zevende dag heeft Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt.
12 ¶ Eer uw vader en uw moeder. Dan zult u lang leven op de grond die de HEER uw God u schenkt.
13 U zult niet doden.
14 U zult geen echtbreuk plegen.
15 U zult niet stelen.
16 U zult niet vals getuigen tegen uw naaste.
17 U zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste; u zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste, niet op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, op niets wat hem toebehoort.’

[Aangepast op 22/4/05 door Miscanthus]
Ik denk dat je de NBV bedoelt...

Wij hebben hem gekocht trouwens, en hij leest heel prettig. Alleen dat woordje "Heer", daar kan ik toch maar moeilijk aan wennen.
Be yourself, there are plenty of others.
limosa

Bericht door limosa »

de protestantse versie:
Onze Vader, Die in de hemelen zijt.
Uw Naam worde geheiligd.
Uw Koninkrijk kome.
Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood.
En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.
En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze.
Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid. Amen.
de Roomse:

Afbeelding

Soms wordt een ander woord gebruikt voor hetzelfde, Rijk ipv. Koningkrijk, bekoring ipv. verzoeking, het kwade ipv. den boze. Groter verschil is dat in de Roomse versie de laatste zin ontbreekt, Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door limosa
de protestantse versie:
Onze Vader, Die in de hemelen zijt.
Uw Naam worde geheiligd.
Uw Koninkrijk kome.
Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood.
En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.
En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze.
Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid. Amen.
de Roomse:

Afbeelding

Soms wordt een ander woord gebruikt voor hetzelfde, Rijk ipv. Koningkrijk, bekoring ipv. verzoeking, het kwade ipv. den boze. Groter verschil is dat in de Roomse versie de laatste zin ontbreekt, Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid.
die laatste zin ontbreekt ook in Lukas trouwens. Ik denk dat je hem niet graag Rooms noemt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Dat bedoelde ik ook al Parsifal. Ik dacht dat Limosa dát bedoelde.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
ach ach

ik begrijp dat je het niet begrijp

:(

we zijn toch Christen? en tja wat is moeilijk die oecumene terwijl ik het zo goed bedoel en meen !

(laatste posting in dit topic)
hoi Bart,

Je kan het wel allemaal goed menen. Maar als we gewoon naar jouw tien geboden kijken en naar die van ons. Volgens mij zit daar gewoon heel veel verschil in.

Hoe kan je oecomene hebben als al zulke belangrijke zaken niet overeenkomen?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Oorspronkelijk gepost door limosa

---

Soms wordt een ander woord gebruikt voor hetzelfde, Rijk ipv. Koningkrijk, bekoring ipv. verzoeking, het kwade ipv. den boze. Groter verschil is dat in de Roomse versie de laatste zin ontbreekt, Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid.
die laatste zin ontbreekt ook in Lukas trouwens. Ik denk dat je hem niet graag Rooms noemt.
Nee, Lukas was niet Rooms.

Het was me alleen maar opgevallen dat in de Rooomse en de protestantse traditie verschillende versies in gebruik zijn. Beide wel op de Bijbel gebaseerd maar ik vond dat toch opmerkelijk. Volgens mij gebruiken zowel de Roomse als de protestantse traditie ieder heel consequent "hun" versie.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

tja kan het ff niet laten om toch te zeggen dat de "want van U is koninkrijk en de kracht en heerlijkheid in eeuwigheid" wel degelijk in de RKK gebruikt wordt
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
tja kan het ff niet laten om toch te zeggen dat de "want van U is koninkrijk en de kracht en heerlijkheid in eeuwigheid" wel degelijk in de RKK gebruikt wordt
Oké, ik heb een aantal jaren in een dorp met een vrij grote RK-gemeenschap gewoond en ik had ook een aantal RK collega's. Zodoende heb ik een paar keer een RK-dienst bij bijvoorbeeld begrafenissen bijgewoond en ik dacht dat ik daar de versie zonder de laatste zin hoorde.
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus1
Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles bminnen
2
Gij zult de naam van de Heer , uw God , niiet zonder eerbied gebruiken
3
Wees gedachtig,dat gij de de dag des Heeren heiligt
4
Eert uw vader en moeer
5
Gij zult niet doden
6
Gij zult geen onkuisheid doen
7
Gij zult niet stelen
8
Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen
9
Gij zult geen onkuisheid begeren
10
Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort
Ik heb weleens gehoord dat ze het 1e en 2e gebod samen doen om zo de aandacht van de beeldendienst af te leiden. En om toch aan de 10 te komen hebben ze de 10e in 2en verdeeld. (Ik weet niet of dit waar is hoor, heb 't maar gehoord)
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus1
Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen
Toch zou die zin 'Mij alleen' al genoeg moeten zijn om Maria niet de eer toe te brengen. Ze zou het zelf niet eens gewild hebben (DENK IK).

(zie Luk.2:46 & 47: En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere;En mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker;).
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
ach ach

ik begrijp dat je het niet begrijp

:(

we zijn toch Christen? en tja wat is moeilijk die oecumene terwijl ik het zo goed bedoel en meen !

(laatste posting in dit topic)
Ik geloof ook wel dat je het goed bedoelt en meent. :thu
Alleen is er een verschil waarvoor ik nog geen plausibele verklaring voor gezien heb.....
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De NBV gebruikt namelijk een oudere grondtekst, die korter is.

Ouder is niet altijd beter; omdat we geen autografen meer hebben, is onze zoektocht gericht op de meest zuivere weergave van die autograaf.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar

Ouder is niet altijd beter; omdat we geen autografen meer hebben, is onze zoektocht gericht op de meest zuivere weergave van die autograaf.
In hoeverre zijn we nog in staat om te bepalen wat wel en wat niet zuiver is, of welke zo zuiver mogelijk is.
Adorote

Bericht door Adorote »

pingpongbal schreef:
Oorspronkelijk gepost door Lambertus1
Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles bminnen
2
Gij zult de naam van de Heer , uw God , niiet zonder eerbied gebruiken
3
Wees gedachtig,dat gij de de dag des Heeren heiligt
4
Eert uw vader en moeer
5
Gij zult niet doden
6
Gij zult geen onkuisheid doen
7
Gij zult niet stelen
8
Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen
9
Gij zult geen onkuisheid begeren
10
Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort
Ik heb weleens gehoord dat ze het 1e en 2e gebod samen doen om zo de aandacht van de beeldendienst af te leiden. En om toch aan de 10 te komen hebben ze de 10e in 2en verdeeld. (Ik weet niet of dit waar is hoor, heb 't maar gehoord)



Rooms Katholieken , hebben geen beeldendienst een grove leugen van protestanten en ook grote domheid om zo iets te zeggen , de Rooms Katholiek en ook de Katholieken die niet rooms zijn hebben maar een dienst de dienst aan God door Zijn Zoon Jezus Christus de Heilige Verlosser.Daarbij komt dateen bepaald soort protestanten helemaal geen recht van spreken hebben daar het achterna lopen van dominees en de verering daarvam wel duidelijk is ; gezegend de protestant die naar de kerk gaat niet voor een dominee maar naar de kerk gaat voor God.
Plaats reactie