10 geboden in RKK

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

10 geboden in RKK

Bericht door Miscanthus »

Lambertus,

hoe komt het dat "jouw" 10 geboden er anders uitzien dan de "onze"?
Wij gebruiken de Statenvertaling. Staat in jouw Bijbel het echt zo? Kun je soms het tekstgedeelte uit "jouw"bijbel plaatsen?
Lambertus

Bericht door Lambertus »

laat ik het maar niet doen !
we gaan althans ik ga geen RK topic openen :)
limosa

Bericht door limosa »

we zouden de Willibror-vertaling met de Statenvertaling kunnen vergelijken, als ik me niet vergis wijkt het gebed "Onze Vader" ook iets af
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

willibrordvertaling geeft:
Toen sprak God al de woorden die hier volgen.
2 ‘Ik ben de HEER uw God die u heeft weggeleid uit Egypte, het slavenhuis.
3 U zult geen andere goden hebben ten koste van Mij.
4 U zult geen beelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde.
5 Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want Ik, de HEER uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse God die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen, tot de derde en vierde generatie.
6 Maar voor hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden ben Ik een God die goedheid bewijst tot aan de duizendste generatie.
7 U zult de naam van de HEER uw God niet lichtvaardig gebruiken, want de HEER laat degenen die zijn naam lichtvaardig gebruiken niet ongestraft.
8 Denk aan de sabbat; die moet voor u heilig zijn.
9 Zes dagen kunt u werken en alle arbeid verrichten.
10 Maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten: uzelf niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw dieren niet, evenmin als de vreemdeling die bij u woont.
11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel, de aarde en de zee en al wat ze bevatten gemaakt. Maar de zevende dag heeft Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt.
12 ¶ Eer uw vader en uw moeder. Dan zult u lang leven op de grond die de HEER uw God u schenkt.
13 U zult niet doden.
14 U zult geen echtbreuk plegen.
15 U zult niet stelen.
16 U zult niet vals getuigen tegen uw naaste.
17 U zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste; u zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste, niet op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, op niets wat hem toebehoort.’
en in Deut 5.
Ik ben de HEER uw God, die u uit Egypte heeft geleid, dat slavenhuis.
7 U zult geen andere goden hebben ten koste van Mij.
8 U zult geen beelden maken in de vorm van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde.
9 Buig niet voor hen en vereer hen niet, want Ik, de HEER uw God, ben een jaloerse God, die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen tot in de derde en vierde generatie van degenen die Mij verwerpen.
10 Maar Ik bewijs goedheid tot in de duizendste generatie van degenen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
11 U zult de naam van de HEER uw God niet lichtvaardig gebruiken, want de HEER laat hen die zijn naam misbruiken niet ongestraft.
12 Onderhoud de sabbat: die moet heilig voor u zijn, zoals de HEER uw God heeft geboden.
13 Zes dagen kunt u werken en al uw arbeid verrichten,
14 maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten, u niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw rund niet, uw ezel niet, uw overige vee niet en ook niet de vreemdelingen binnen uw poorten. Dan kunnen uw slaaf en uw slavin uitrusten, evenals uzelf.
15 Bedenk dat u slaaf bent geweest in Egypte en dat de HEER uw God u met sterke hand en uitgestrekte arm uit dat land heeft geleid. Daarom heeft Hij u geboden de sabbat te onderhouden.
16 Eer uw vader en moeder, zoals de HEER uw God u heeft geboden. Dan zult u lang leven en gelukkig zijn op de grond die Hij u schenkt.
17 U zult niet doden.
18 U zult geen echtbreuk plegen.
19 U zult niet stelen.
20 U zult niet vals getuigen tegen uw naaste.
21 U zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste. U zult niet uit zijn op het huis van uw naaste, noch op zijn land, zijn slaaf of zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of iets dat hem toebehoort."
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Dan snap ik dus nog niet waar Lambertus zijn eerdergenoemde 10 geboden vandaan tovert? (Die waar het 10de gebod gesplitst is).
Lambertus

Bericht door Lambertus »

als je het goed beschouwd zijn de 10 geboden geen 10 maar meerdere

die wel hetzelfde zegen en vertellen

Limosa graag iets meer duidelijkheid over het afwijken van het Onze Vader

ik heb een idee maar wacht effe je antwoord af
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

We kennen drie tradities:

Joods

Luthers / Rooms Katholiek

Grieks Orthodox / Gereformeerd

De wet vinden we in Exodus 20 en in Deuteronomium 5.

De Jood plaatst het eerste gebod bij Exodus 20,2 en Deut. 5,6

Voor de rest even alleen het schema uit Exodus 20.

De Rooms – Katholiek en de Lutheraan noemen Exodus 20,3-6 het eerste gebod. De Jood [opmerkelijk!] noemt dit het tweede gebod en de Grieks Orthodox en de Gereformeerde traditie delen deze vier verzen in twee geboden [3 en 4-6].

Omdat de Jood al het 2 vers van Exodus heeft benoemd als het eerste gebod, heeft het geen splitsing van de laatste verzen nodig. Dat heeft de RK/Lutherse traditie wel en die splitst dan ook zowel Exodus 20,17 als ook Deut. 21 in twee gedeelten.

Interessanter is natuurlijk de vraag of een beeld mag. Het gebeurde in de Bijbel ook volop. In de tabernakel vinden we de cherubs, we lezen van de leeuwen bij Salomo. We moeten ook niet vergeten dat de beeldcultuur is ontstaan in een tijd dat het volk ongeletterd was. Hoe moesten ze anders zich bepaalde zaken eigen maken. Beelden / schilderijen kon men zien. Prachtige drieluiken zijn er uit deze tijd. Ook het Lam Gods [Gent] is een prachtig voorbeeld van een verhaal in een schilderij. Fout gaat het natuurlijk als we kracht aan het beeld zelf toekennen. Dat was ook in het Oude Testament de reden dat de slang van Aäron vernietigd moest worden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Dan snap ik dus nog niet waar Lambertus zijn eerdergenoemde 10 geboden vandaan tovert? (Die waar het 10de gebod gesplitst is).
waarschijnlijk komt dat van Augustinus vandaan (of van iemand van wie hij het overgenomen heeft). Hij vond het nogal belangrijk dat de tien geboden werden onderverdeeld in drie en tien. De eerste drie gaan dan over de dienst aan God en wijzen zo ook op de drie eenheid. Daarna komen er zeven (ook een goed getal) geboden voor de mensen onderling.

Merk trouwens op dat onze indeling in twee verschillende tafelen ook niet echt Bijbels onderbouwd is.

Als je de versnummering wegdenkt. Dan kun je uit Deut 5 inderdaad halen dat wat in de RKK het negende gebod is een aparte zin is, met een punt aan het eind. Er is dus wat voor te zeggen om dat als een apart gebod te zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
als je het goed beschouwd zijn de 10 geboden geen 10 maar meerdere

die wel hetzelfde zegen en vertellen

Limosa graag iets meer duidelijkheid over het afwijken van het Onze Vader

ik heb een idee maar wacht effe je antwoord af
Gods Woord Lambertus spreekt toch over de 10 woorden. Hoe moeten we dat dan verklaren?

Misschien bedoelt Limosa het verschil tussen het Onze Vader in de Bijbel op zich?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Dan snap ik dus nog niet waar Lambertus zijn eerdergenoemde 10 geboden vandaan tovert? (Die waar het 10de gebod gesplitst is).
waarschijnlijk komt dat van Augustinus vandaan (of van iemand van wie hij het overgenomen heeft). Hij vond het nogal belangrijk dat de tien geboden werden onderverdeeld in drie en tien. De eerste drie gaan dan over de dienst aan God en wijzen zo ook op de drie eenheid. Daarna komen er zeven (ook een goed getal) geboden voor de mensen onderling.

Merk trouwens op dat onze indeling in twee verschillende tafelen ook niet echt Bijbels onderbouwd is.

Als je de versnummering wegdenkt. Dan kun je uit Deut 5 inderdaad halen dat wat in de RKK het negende gebod is een aparte zin is, met een punt aan het eind. Er is dus wat voor te zeggen om dat als een apart gebod te zien.

Parsifal, in Deuteronomium vinden we zeker in het 21ste vers zo'n versdeler, alsof er twee verzen staan. Die missen wel wel in Exodus 20,17. De vraag is welke traditie het oudste is én je weet waarschijnlijk ook wel dat de versindeling arbitrair is. Het is een latere aanvulling.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ex 34:28 En hij was aldaar met den HEERE, veertig dagen en veertig nachten; hij at geen brood, en hij dronk geen water; en Hij schreef op de tafelen de woorden des verbonds, de tien woorden.
De 4:13 Toen verkondigde Hij u Zijn verbond, dat Hij u gebood te doen, de tien woorden, en schreef ze op twee stenen tafelen.
De 10:4 Toen schreef Hij op de tafelen, naar het eerste schrift, de tien woorden, die de HEERE, ten dage der verzameling, op den berg, uit het midden des vuurs, tot ulieden gesproken had; en de HEERE gaf ze mij.


De Willibrord vertaald het Hebreeuwse woord 'dbr' met 'gebod'. De vulgaat vertaald het in Exodus met 'verba foederis decem' en in Deut. met 'verba decem'. Ik vind de vertaling gebod nog al erg 'vrij'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Parsifal herinnerde zich ineens de 'tien woorden' :D
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Leuk...
we zeggen allemaal hetzelfde en dat is belangrijk (en het belangrijkste)

Maar we maken ons "druk" om de vlgorde !?

Ik kijk net in de WB78 de WB95 de SV51 en nog wat minder bekende bijbelvertalingen maar wat scherst mij niet geringe verbazing ??????

We bedoelen hetzelfde en zeggen hetzelfde !!

God´s woorden !!

Amen
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Leuk...
we zeggen allemaal hetzelfde en dat is belangrijk (en het belangrijkste)
We bedoelen hetzelfde en zeggen hetzelfde !!

God´s woorden !!

Amen
eeehm....

hier zeg je toch iets anders, of ben ik nou kippig?
1
Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles bminnen
2
Gij zult de naam van de Heer , uw God , niiet zonder eerbied gebruiken
3
Wees gedachtig,dat gij de de dag des Heeren heiligt
4
Eert uw vader en moeer
5
Gij zult niet doden
6
Gij zult geen onkuisheid doen
7
Gij zult niet stelen
8
Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen
9
Gij zult geen onkuisheid begeren
10
Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort
en dit staat er in de SV:

2 ‘Ik ben de HEER uw God die u heeft weggeleid uit Egypte, het slavenhuis.
3 U zult geen andere goden hebben ten koste van Mij.
4 U zult geen beelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde.
5 Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want Ik, de HEER uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse God die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen, tot de derde en vierde generatie.
6 Maar voor hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden ben Ik een God die goedheid bewijst tot aan de duizendste generatie.
7 U zult de naam van de HEER uw God niet lichtvaardig gebruiken, want de HEER laat degenen die zijn naam lichtvaardig gebruiken niet ongestraft.
8 Denk aan de sabbat; die moet voor u heilig zijn.
9 Zes dagen kunt u werken en alle arbeid verrichten.
10 Maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten: uzelf niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw dieren niet, evenmin als de vreemdeling die bij u woont.
11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel, de aarde en de zee en al wat ze bevatten gemaakt. Maar de zevende dag heeft Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt.
12 ¶ Eer uw vader en uw moeder. Dan zult u lang leven op de grond die de HEER uw God u schenkt.
13 U zult niet doden.
14 U zult geen echtbreuk plegen.
15 U zult niet stelen.
16 U zult niet vals getuigen tegen uw naaste.
17 U zult uw zinnen niet zetten op het huis van uw naaste; u zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste, niet op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, op niets wat hem toebehoort.’

[Aangepast op 22/4/05 door Miscanthus]
Lambertus

Bericht door Lambertus »

ach ach

ik begrijp dat je het niet begrijp

:(

we zijn toch Christen? en tja wat is moeilijk die oecumene terwijl ik het zo goed bedoel en meen !

(laatste posting in dit topic)
Plaats reactie