Kenmerk van de ware Christen

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door jvdg »

Maar als je jezelf gebroken voelt en die breuk ervaart, ben je dan een echte christen?
Dat is denk ik voor zo'n mens (te) hoog gegrepen..
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:Maar als je jezelf gebroken voelt en die breuk ervaart, ben je dan een echte christen?
Dat is denk ik voor zo'n mens (te) hoog gegrepen..
Op die manier moet zo'n kenmerk nooit gaan "werken". Wat dat betreft is er maar één houvast, één kenmerk:
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
jvdg schreef:Maar als je jezelf gebroken voelt en die breuk ervaart, ben je dan een echte christen?
Dat is denk ik voor zo'n mens (te) hoog gegrepen..
Op die manier moet zo'n kenmerk nooit gaan "werken". Wat dat betreft is er maar één houvast, één kenmerk:
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
En zo is dat, dat bedoelde ik mijn tweede zin.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door artistiek »

Volgens mij is er nog een verschil in de breuk van het hart en de breuk tussen God en onze ziel of niet? Ik heb het idee dat deze twee door elkaar gehaald worden of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door refo »

artistiek schreef:Echte Christenen zijn ootmoedig i.p.v. hoogmoedig
Vandaar al die scheuringen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door artistiek »

refo schreef:
artistiek schreef:Echte Christenen zijn ootmoedig i.p.v. hoogmoedig
Vandaar al die scheuringen.
Vandaar zulke postings... :jongle
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Jongere »

artistiek schreef:Volgens mij is er nog een verschil in de breuk van het hart en de breuk tussen God en onze ziel of niet? Ik heb het idee dat deze twee door elkaar gehaald worden of heb ik het mis?
Leg eens uit?
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door artistiek »

Jongere schreef:
artistiek schreef:Volgens mij is er nog een verschil in de breuk van het hart en de breuk tussen God en onze ziel of niet? Ik heb het idee dat deze twee door elkaar gehaald worden of heb ik het mis?
Leg eens uit?
De breuk van het hart (wedergeboorte) is Gods werk en wordt gewerkt aan Gods kinderen, de breuk tussen God en onze ziel (zondeval) is ons eigen werk en geldt voor alle mensen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Jongere »

Ok, bedankt.
Vermoedelijk heeft de "stelling" betrekking op de 'breuk van het hart'.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door henriët »

Wilma van den Berg schreef:Graag zou ik jullie reactie lezen nav de volgende uitspraak die ik aan het begin van deze week te horen kreeg:

Echte Christenen zijn gebroken mensen

Voor alle duidelijkheid: dit heeft niets met een bepaald kerkgenootschap te maken, daar Christenen uit alle kerken, talen en tongen zullen komen. Ook niet met een bepaalde predikant, ouderling of wie dan ook maar vanuit een stukje theologie/dogmatiek.
Echte christenen.. ik neem aan dat je dan verstaat een christen die in Hem gelooft.. en dus het Leven in Hem heeft..?!
Ja, zij zijn gebroken in zichzelf, en geheeld in Christus.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Jacobse »

In Romeinen 6 spreekt Paulus er van dat we met Christus begraven zijn door de doop in de dood opdat ..wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.
Het is waar, volkomen waar, dat een christen er door Gods genade toe is gebracht, om alle wapens tegen God - van nature geneigd God en de naaste te haten -uit handen te leggen en zich onvoorwaardelijk aan God uit te leveren. Erkennend de volkomen rechtmatigheid van Zijn oordeel over mij en ieder van ons.
Het is evenzeer waar, en het stijgt daar ver boven uit, dat het onverdiende wonder plaatsvindt dat God dan begenadigt, en dat geopenbaard wordt het verlossingswerk van Jezus Christus, klaargelegd van voor de grondlegging der wereld, en voor ons gratis - maar hoe heeft HIJ er voor betaald !, door in mijn en onze plaats de straf te dragen - en aan ons volkomen onverdiend gegeven. Wat een Goddelijk heilsplan, wat een Goddelijk recht: handhaven van het recht, en de veroordeling Zelf gedragen.
Dat, zoals gezegd, overstijgt het eerste. Het mondt uit in één lofzang aan God Drieënig.Hem komt toe alle lof, alle eer, alle aanbidding. En dat is de taak en het kenmerk van de christen: God danken en loven en eren en hulde brengen, Hem Die het recht liefheeft, en Die tot allen zegt: wendt u tot Mij alle einden der aarde en wordt behouden.
Thomas
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18741
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door helma »

Dit is gebrokenheid

Soms wordt er gevraagd wat we verstaan onder verbrokenheid en eerlijk gezegd is verbrokenheid niet gemakkelijk te definiëren. Misschien kunnen we het beest verduidelijk aan de hand van het leven van het volmaakte Voorbeeld, Jezus. Vooral toen Hij dichter bij het lijden en sterven kwam, zien we Zijn gebrokenheid het meest tot uiting komen.

Ik denk dat het op de volgende manier persoonlijk toegepast kan worden:

 Als het doen van de wil van God betekent, dat zelfs mijn Christelijke broeders me niet begrijpen, en ik me herinner: ‘Want ook Zijn broeders geloofden niet in Hem’ (Joh 7:5), en ik mijn hoofd buig in gehoorzaamheid en de onbegrepenheid accepteer, dan is dat verbrokenheid.

 Als ik in een kwaad daglicht gesteld of bewust verkeerd uitgelegd wordt, en ik me herinner dat Jezus vals beschuldigd werd, ‘maar Hij zweeg stil’, en ik mijn hoofd buig en zonder te proberen mezelf te rechtvaardigen de beschuldiging accepteer, dan is dat verbrokenheid.

 Als een ander de voorkeur krijgt boven mij en ik bewust overgeslagen wordt, en ik me herinner dat ze geroepen hebben: ‘Weg met Dezen, en laat ons Barabbas los.’ (Luk 23:18), en ik mijn hoofd buig en de afwijzing accepteer, dan is dat verbrokenheid.

 Als mijn plannen terzijde geschoven worden en ik jaren van mijn werk geruïneerd zie worden door de ambities van anderen, en ik me herinner dat Jezus toegestaan heeft Hem weg te leiden om Hem te kruisigen (Matt 27:31), en Hij die plaats van mislukking accepteerde, en ik mijn hoofd buig en de onrechtvaardigheid zonder bitterheid accepteer, dan is dat verbrokenheid.

 Als ik, om met mijn God in het reine te blijven, de noodzakelijke en vernederende weg van bekentenis en vergoeding moet gaan, en ik me herinner dat Jezus ‘Zichzelven vernietigd heeft en Hij Zichzelven vernederd heeft tot den dood, ja, den dood des kruises’ (Fil 2:7,8), en ik mijn hoofd buig en de opengestelde schaamte accepteer, dan is dat verbrokenheid.

 Als anderen misbruik van me maken omdat ik Christen ben en mijn bezittingen als algemeen bezit behandelen, en ik me herinner: ‘En als zij Hem ontkleed hadden… verdeelden zij Zijn klederen, het lot werpende’ (Matt 27:28,35), en ik mijn hoofd buig en ‘de roving mijner goederen met blijdschap aanneem’ (Hebr 10:34), dan is dat verbrokenheid.

 Als iemand me op een onvergeeflijke manier behandelt, en ik me herinner dat toen Jezus gekruisigd werd, Hij bad: ‘Vader vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen’ (Luk 23:34), en ik mijn hoofd buig en ieder gedrag naar mij toe, toegelaten door mijn liefhebbende Vader, accepteer, dan is dat verbrokenheid.

 Als mensen het onmogelijke van me verwachten, meer dan tijd en menselijke kracht ooit kunnen geven, en ik me herinner dat Jezus zei: ‘Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt…’ (Luk 22:19), en ik berouw heb over mijn zelfhandhaving en tekort aan zelfopoffering voor anderen, dan is dat verbrokenheid.

door John Collinson
seuter
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 nov 2008, 23:42

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door seuter »

Wilma van den Berg schreef:Graag zou ik jullie reactie lezen nav de volgende uitspraak die ik aan het begin van deze week te horen kreeg:

Echte Christenen zijn gebroken mensen

Voor alle duidelijkheid: dit heeft niets met een bepaald kerkgenootschap te maken, daar Christenen uit alle kerken, talen en tongen zullen komen. Ook niet met een bepaalde predikant, ouderling of wie dan ook maar vanuit een stukje theologie/dogmatiek.
Juist, altijd. Want hij of zij heeft geen recht of aanspraak meer. Alleen de Hemelse Advocaat is de Voorspraak geworden. Nu en voortaan tot in eeuwigheid. Vraag het maar op de man of vrouw af en er wordt als het goed is bevestigend ge-antwoord. Anders kunnen we geen zoutend zout zijn (Bevel van Christus !)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Gian »

artistiek schreef:
J.C. Philpot schreef:
artistiek schreef:De stelling was echte Christenen zijn gebroken mensen en daar was je het mee eens toch?
Absoluut!
Zijn er ook echte Christenen die geheeld maar niet gebroken zijn?
In sommige kringen moet die gebrokenheid uitgebreid tentoongesteld worden voordat je van heling mag spreken.

Vruchteloze discussie.
Laten we naar onszelf kijken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Alexander CD »

seuter schreef:
Wilma van den Berg schreef:Graag zou ik jullie reactie lezen nav de volgende uitspraak die ik aan het begin van deze week te horen kreeg:

Echte Christenen zijn gebroken mensen

Voor alle duidelijkheid: dit heeft niets met een bepaald kerkgenootschap te maken, daar Christenen uit alle kerken, talen en tongen zullen komen. Ook niet met een bepaalde predikant, ouderling of wie dan ook maar vanuit een stukje theologie/dogmatiek.
Juist, altijd. Want hij of zij heeft geen recht of aanspraak meer. Alleen de Hemelse Advocaat is de Voorspraak geworden. Nu en voortaan tot in eeuwigheid. Vraag het maar op de man of vrouw af en er wordt als het goed is bevestigend ge-antwoord. Anders kunnen we geen zoutend zout zijn (Bevel van Christus !)
Mee eens, en dan zeg je wat een groot wonder dat ik er ook bij mag horen dat Hij naar mij heeft omgezien.

De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten

Zo'n mens laat God nooit staan, dan gaat Zijn Vaderhart branden van Liefde en is Hij graag bereidt te vergeven in Christus.
Plaats reactie